Bukefalos 28 år!

Bantning av häst

Sv: Bantning av häst

För det första så ska hästar INTE äta helt korn, det är alldeles för hårt att tugga,

Precis det jag trodde, ja. Men det där var ÄGARENS version - "jag ger helt korn till hästen (utan stöpning/kokning) för att hon ska bara få nåt att tugga, det ger ju ingen näring". Så jag blev osäker... o tänkte "jaha, så kanske det är?"
Sen trodde ägaren också att FJOLÅRSHÖ har lägre energivärden och har därför köpt fjolårshö till hästen. Men det VET jag INTE stämmer, utan det är ju bara vitaminerna som försvinner (mineralerna kanske också? minns inte. Men iaf inte energin/proteinet).

Dessutom tror ägaren att kraftfoder är det som MÄTTAR en häst, tydligen... Hon sade nämligen att kornet är till för att "mätta hästen lite". Jag påpekade för henne att det är då bättre att ge lite mer grovfoder, det är DET som mättar en häst.

Det ska nog bli ordning på det här snart. Ägaren låter mig komma med förslag, jag kan detta mycket bättre än hon. Och hästen ska absolut få ordentligt med GROVFODER! Men just nu går de på ett STORT bete som fortfarande har gott om gräs kvar... och där betar de ca 10timmar/dygn minst.
 
Sv: Bantning av häst

Hejsan! Har du fått en ny medishäst? Hur gick det med friesern?

Oj, vad tjock pållan var :eek: . Tyckte att Sverker var tjock när jag köpte honom, men inte så tjock. Med tanke på att hon fortfarande går ute och betar så är det ju svårt att förhindra att hon får i sig en massa näring via gräset. Tror säkert att det räcker att bara ge halm inne, det innehåller ju iaf mindre MJ per kg TS än vad hö gör.

Sen när hon inte kan beta längre så är det ju bara att försöka fixa en så bra foderstat m t ex hö, lusern och miner vit som det går, och det vet jag ju att du säkert fixar.. ;) Sen är ju som sagt också motionen A och O när pållar ska "bantas". Min pålle har fått jobba hårt för att bli av med sina kilon, idag är han riktigt slimmad :D
 
Sv: Bantning av häst

Japp en ny medishäst :D . Håller fortfarande på med friesern också men han är till salu nuså han är inte kvar så länge till ju... Han är lite komplicerad att rida så ägaren har gett upp och ska sälja honom och sen skaffa en äldre, erfaren lugnare pålla.
Hittade denna nya av en slump o kunde inte motstå henne för hon är ju såå söt! En nordis som ingen hinner med... Vad är då bätre än JAG?! hehe. Jag är redan helt frälst i henne... hon är jättego´! :love: Och väldigt lik min Polly på alla sätt!
 
Sv: Bantning av häst

Ja, hon var allt väldigt söt. Perfekt att hon bara dyker upp mitt framför ögonen på en sån nordisälskare som dig ;) Hur gammal är hon? Vad har hon gjort tidigare?
 
Sv: Bantning av häst

Ja, hon var allt väldigt söt. Perfekt att hon bara dyker upp mitt framför ögonen på en sån nordisälskare som dig ;) Hur gammal är hon? Vad har hon gjort tidigare?

Hon är 14, trodde ägaren (?!) . Hon mindes inte riktigt exakt... :confused: .

Hon har väl ridits sporadiskt hela sitt liv och körts ibland också. Ägts av denna ägare sen hon var 2år gammal... Hon köpte henne av en bonde som hade henne på gården men som plötsligt tröttnade och ville sälja henne. Själv är dock inte ägaren intresserad av att hålla på o rida en nordsvensk utan ville mest ha henne "för att hon var så söt". Så det är mestadels andra som ridit henne medans ägaren hade ett fullblod istället... (har nyligen sålt den pga tidsbrist).
 
Sv: Bantning av häst

Andra bilder på Maja - kanske syns bättre hur tjock hon är? :

majaa.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/tjockemaja2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/pollymaja.jpg
 
Sv: Bantning av häst

Hihi...en riktigt gullig tunna. Ser mysig ut att rida barbacka på..
 
Sv: Bantning av häst

Hihi...en riktigt gullig tunna. Ser mysig ut att rida barbacka på..

Ja hon är en FYRKANTIG tunna :rofl: och FÖR bred för att vara bekväm att rida barbacka på :crazy: - aj man töjer ju ut ljumskarna!
Haha men det är klart, hon är ju bekvämare att rida barbacka på än de flesta andra hästar. :D

Hallå folk!! Ser ni nu hur FET hon är??
 
Sv: Bantning av häst

Tyckte inte hästen såg fet ut. Möjligen tjock. Härlig rumpa.

Har själv en häst som lätt blir fet.

Avvakta lite, om ingen har gjort ngt med henne innan så kanske ditt motionerande får fart på hennes fläsk. ;)
 
Sv: Bantning av häst

Que?! Jag förstår inte hur ni bedömer hull här?? Det måste vara bilderna som visar fel - du kanske bara kollade på bilden i mitt första inlägg? Som andra bedömt likadant.

Iaf - på den nya bilden här ovan så måste du/ni SE DET och medge att hon är ENORMT överviktig?! Ser ni inte det så måste ni vara blinda eller dåliga på att bedöma hull. Hon har inte en så jättestor BUK utan har stora, tjocka fettlager på revben/rygg och rumpa. En mycket överviktig häst. Som inte går att ha en sadel på ens en gång, jag har aldrig sett nåt liknande. Och SOM SAGT så har jag sett en hel del nordsvenska (bruks) i sommarhull förut......
 
Sv: Bantning av häst

Jag tror gott man kan ge massa halm istället för hö. Det viktiga är ju att de får i sig rätt näring och att tuggbehovet blir tillfredsställt. Min tjockis hemma (nsv bruks) har varit JÄTTEFET (och är fortfarande alldeles för rund) och jag har bytt ut en del av höt mot halm. Och nu äter hon det som om det vore hö, så det är inga konstigheter. I många andra länder får hästarna mycket mer halm som foder, som tuggkomplement till höt, och på min tjej har det funkat bra. Vi har fått bort ca 50 kg och 50 till ska bort. Hon är glad och pigg, fin i pälsen och går på uträknad foderstat men lite skalad neråt.
Om man oroar sig för att gräset innehåller lite nyttigheter nu skulle jag ge lite betfor med vitaminer och halm på natten.
 
Sv: Bantning av häst

Men det som är risken med att ge HALM är att hästen då får för lite PROTEIN i sig. Det måste man ha i åtanke om man fodrar med stor del halm istället för hö - om inte höet har en HÖG kvot förstås.

Jag ska fråga ägaren idag om vi inte kan analysera höet - annars blir det en gissningslek det här. :crazy: Jag skulle kunna tänka mig att både göra analysen (alltså fixa och skicka iväg det o det där) och betala för den eftersom jag i övrigt inte behöver betala nåt för att få hålla på med hästen...
 
Sv: Bantning av häst

Det är helt sant - men jag ger min häst lucern för att väga upp avsaknaden av protein. Jag har noga sett till att alla behov är uppfyllda - men att hon får minimalt med energi och annat jox. Halmen är bara pyssel.
Så egentligen skulle jag väl sagt; min tjej får mindre hö, för resten av högivan är ersatt med halm OCH lucern. Plus att höt hade bra proteinvärde som tur är !
 
Sv: Bantning av häst

Om du vill visa hennes hull ordentligt så ska du först ta en bild där hon är uppställd dvs från sidan, sen en bakifrån och en ovanifrån. Men du verkar ju vara på rätt linje vad det gäller fodret, kämpa på!
 
Sv: Bantning av häst

jag får komma och titta på "tunnan" och bekräfta hur fet hon är :D
för på bilden ÄR hon ju jättefet :crazy:
 
Sv: Bantning av häst

Om du vill visa hennes hull ordentligt så ska du först ta en bild där hon är uppställd dvs från sidan, sen en bakifrån och en ovanifrån. Men du verkar ju vara på rätt linje vad det gäller fodret, kämpa på!

Ja jag vet att jag borde ta bilder från SIDAN också men har inte haft någon som kan hålla henne så jag kan ta kortet. I stallet, då hon står uppställd, går det bara att ta bakifrån eller framifrån.

Kom precis hem från stallet och hade glömt hur tjock hon är! De där bilderna förminskar henne ganska mycket... :crazy: Hon är extremt bred över ryggen!
 
Sv: Bantning av häst

kan du inte ta en bild från sidan i boxen då? Skulle vara intressant att få se hur hon ser ut från sidan.
 
Sv: Bantning av häst

Vad skönt att ägaren hittat dig som medryttare, som kan hjälpa henne lite med foderbiten! Det låter som du är på rätt linje, analys måste det till, om hon ska läggas på minigivor (näringsmässigt) men inte få brister.

Jag vill bara påminna om en sak, nu när du är "i elden" och så gärna vill få pållan smal och fin. LÅT DET TA TID. Det tar alltid många månader mer att gå ner de kilon man gått upp. Svält henne inte bara. Nu ska hon väl ridas mer och där får ni ju gratis en bättre förbränning av fettet som finns, tänk på att rida långa skritturer och sådant som bränner mkt fett.

Annars, tänk på grovfodergivan, analysera så ni med gott samvete kan ge mkt halm och ändå veta att proteinet är täckt och byt ut kornet! Du är säkert redan inne på detta ;) låter det som.

Betet skulle jag inte lita på näringsmässigt, det är ändå snart november!
 
Sv: Bantning av häst

Iaf - på den nya bilden här ovan så måste du/ni SE DET och medge att hon är ENORMT överviktig?! Ser ni inte det så måste ni vara blinda eller dåliga på att bedöma hull.


:eek: :confused: På bilderna (i svårbedömda vinklar) ser hon tjock ut. Troligtvis har hon lagt på sig väldigt jämnt, hur ska jag då se ngt som du kan känna dig till.

Jag har en häst som lätt drar på sig fetma, och ser då ut på ett visst sätt. Ungefär som MadickenII's häst (f'låt :o ), med karaktäristiska drag för fetma.

Så jag vidhåller, nä hon ser inte fet ut, bara tjock.
 
Sv: Bantning av häst

:eek: :confused: På bilderna (i svårbedömda vinklar) ser hon tjock ut. Troligtvis har hon lagt på sig väldigt jämnt, hur ska jag då se ngt som du kan känna dig till.

Jag har en häst som lätt drar på sig fetma, och ser då ut på ett visst sätt. Ungefär som MadickenII's häst (f'låt :o ), med karaktäristiska drag för fetma.

Så jag vidhåller, nä hon ser inte fet ut, bara tjock.

Vad är det för skillnad? :confused: Hästen är enormt överviktig, synd att inte bilderna visar det. Jag LOVAR er att ni skulle hålla med mig om ni såg henne IRL!! Detta är verkligen en riktigt FET häst med mycket FETT på kroppen, inte bara en stor mage som många annars får av betet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 527
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
739
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 069
Senast: mily
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp