Bukefalos 28 år!

Bantning av häst

Sv: Bantning av häst

Vad skönt att ägaren hittat dig som medryttare, som kan hjälpa henne lite med foderbiten! Det låter som du är på rätt linje, analys måste det till, om hon ska läggas på minigivor (näringsmässigt) men inte få brister.

Jag vill bara påminna om en sak, nu när du är "i elden" och så gärna vill få pållan smal och fin. LÅT DET TA TID. Det tar alltid många månader mer att gå ner de kilon man gått upp. Svält henne inte bara. Nu ska hon väl ridas mer och där får ni ju gratis en bättre förbränning av fettet som finns, tänk på att rida långa skritturer och sådant som bränner mkt fett.

Annars, tänk på grovfodergivan, analysera så ni med gott samvete kan ge mkt halm och ändå veta att proteinet är täckt och byt ut kornet! Du är säkert redan inne på detta ;) låter det som.

Betet skulle jag inte lita på näringsmässigt, det är ändå snart november!

Jo jag förstår att det kommer att ta tid - kanske man börjar se resultat någon gång efter årskiftet i bästa fall? Hon har ju stallats in så hon bara får gå på bete/gräs ca 8-10timmar/dygn istället för dynget runt. Åsså får hon bara ca 2-3kg hö plus halm under de timmarna de står inne. Så bara DET borde göra att hon börjar sakta men säkert tappa i vikt!
Sen så kommer jag att motionera henne 3-4dagar/vecka. 30-60min. Mer hinner jag inte. Ibland lånar de andra henne i stallet o tar med henne på en skrittur också.

Iaf - det är så gott som omöjligt att ANALYSERA höet eftersom det är ett parti hon har som kommer vara slut innan årskiftet (frågade idag). Sen köper hon nytt! Så iaf fram till dess att det NYA höet kommer får hon stå på ett hö som är oanalyserat. Sen får vi se då!

Men jag har tänkt på hur man på bästa sätt kan lösa situationen och kommit fram till att om man fodrar med en del lusern, en del halm och resten hö så borde det bli ganska bra...

Har räknat på en foderstat till henne. Räknade på att höet innehåller 8MJ och 30g smbrp/kg. DVS Normala värden, lite lågt på proteinet.

4kg hö = 32MJ / 120g smbrp
2kg halm = 10MJ / 0 g smbrp
2kg lusern = 17MJ / 210g smbrp

100gram betfor = ca 1.2MJ / 6.5g smbrp
100gram sojamjöl = ca 1.2MJ / 39g smbrp
50gram krossat linfrö = ca 0.7MJ / 9g smbrp
+mineraler

Totalt ger det 62MJ och 385g smbrp och en kvot på 6.2. Skulle höet innehålla lite mer protein så gör det inget för överskottet kommer då från grovfoder!
Innehåller det MINDRE än vad jag beräknat på så får hon ändå sina behov MJ/smbrp tillgodosedda - med nöd o näppe (kanske man skulle ge 4.5-5kg hö för säkerhets skull?).
Mineralerna har jag inte beräknat på ännu men hon ska få ca 80gram Kraffts blå mineraler också.

Eftersom hon nu får FJOLÅRSHÖ kanske man bör köpa extra VITAMINER också?
 
Sv: Bantning av häst

Hur stor är hon?
Tycker det låter lite med 8 kg grovfoder.
Min nordis som är ca 156 cm och väger runt 840kg får ca 11 kg (hö, halm, lusern) annars så blir han odräglig. Men Tinkern i stallet (148cm o ca 500 kg) hon klarar sig på 8-9 kg.
 
Sv: Bantning av häst

jag får nog sälla mig till skaran som inte heller tycker ser väldigt fet ut utan mest bred. Tyckte dock att det var svårt att se på bilderna.

Jag har själv två kallblod en kallblodstravar och en nordsvensk brukshäst (dock på lån). Dem är nog båda ganska feta för tillfället efter sommaren och allt. Men är det verkligen med dem som andra ridhästar t.ex. som min arabvalack, att man ska känna revbenen när man tar på sidan men inte se dem?
I sånna fall är dem nog tjockare än jag trodde. Har inte dessa hästar naturligt mer underhudsfett än andra?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bantning av häst

:eek: :confused: På bilderna (i svårbedömda vinklar) ser hon tjock ut. Troligtvis har hon lagt på sig väldigt jämnt, hur ska jag då se ngt som du kan känna dig till.

Jag har en häst som lätt drar på sig fetma, och ser då ut på ett visst sätt. Ungefär som MadickenII's häst (f'låt :o ), med karaktäristiska drag för fetma.

Så jag vidhåller, nä hon ser inte fet ut, bara tjock.

Det är ingen fara, skulle jag ta åt mig varje gång någon tycker att hon ser fet ut så skulle jag inte få göra annat. Skillnaden mellan min häst och TS´s är att min inte bara består av fett, utan det är en muskel här och där. Det är inte roligt när dom blir som stora skvalpande fläskberg, utan muskler. Hellre en fet, vältränad häst än en fet, otränad sådan. Idag så visade min häst att man kan vara som en unghäst fast man är 16 år gammal, och väger 100 kg för mkt. Hon hoppade i nedförsbacke över en stock, och tog sedan en 90 graders kurva i lervälling i full galopp, samt avslutade med galopptävling mot fölungen. Gamla tanter kan dom också!!

Till TS- Du verkar vara på rätt linje vad gäller motionen, och vad gäller foderstaten så verkar du ju kunna räkna sådana också. Tänk bara på att hon får sitt behov i ts och protein. Lycka Till!!
 
Sv: Bantning av häst

Jag tycker hon ser ut som ett skolexempel på en kallblodig häst med långvarigt och kraftigare protein och näringsbrist, sladdrigt fet nästan ödemig utan muskler. (jämför med Madicken II häst, en stor fast kropp som tyder på täckt behov rakt igenom)

Att gräset är grönt och finns i mängder är ju inte alltid = kanonbra under långa prioder, beroende på var vi bor så har det varit höst länge nu, vissa har fortfarande toppenkvot medans andar är mindre lyckligt lottade.

Förstår inte varför du skall ha så många olika fodersorter och småslattar hit och dit.

En sån här häst tar sig bättre på få fodersorter som är hyggliga mot mage och som ser till att hela hästen får sitt och som även är enkelt att ändra upp och ner efter behov.

Jag skulle till att börja med ge hästen 8kg och 1kg krafft + grön. Ev. nått kg halm för tuggets skull då hästar med brister ofta inte har nått stopp i sitt tuggbehov försen kroppen är i kapp och näringsbehovet fyllt.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantning av häst

Hur stor är hon?
Tycker det låter lite med 8 kg grovfoder.
Min nordis som är ca 156 cm och väger runt 840kg får ca 11 kg (hö, halm, lusern) annars så blir han odräglig. Men Tinkern i stallet (148cm o ca 500 kg) hon klarar sig på 8-9 kg.

Hon är ca 150cm så hon bör väga ca 600kg. JUst nu väger hon säkert MINST 750kg! Men det är ju efter normalvikten man ska beräkna efter. Hon bör väga MAX 650kg skulle jag bedöma.

Ja kanske skulle man lägga henne på 4.5-5kg hö istället för säkerhets skull... så blir det 8.5-9kg grovfoder/dygn. Möjligtvis lite till halm också. Så hon ligger på MINST 9kg grovfoder?! Ja så får det nog bli... Hon kommer att hamna på ca 70MJ istälelt då. Dock blir kvoten för LÅG då... får höja sojan med en dl också i så fall. Då blir kvoten över 6 (ca 450g smbrp och 71MJ).

Än så länge finns det dock gott om gräs kvar i deras stora beteshage som de går i på dagarna! Så än så länge kommer hon inte få allt det där... ska börja vänja in henne så småningom... efter ett samtal med ägaren.
 
Sv: Bantning av häst

Ja jag tror säkert att hon har dels brister på vissa ämnen och dels för mkt av annat pga okunskap vad gäller utfodringen av henne. Och vet precis vad du menar i jämförelse med Madickens häst! Den ser ut mer som min egna blev när hon lade på sig...

Jag vill ändra på det! Och FÅR göra det om jag vill - dock så vill de inte att det ska bli för krångligt och förmodligen att jag själv får bekosta de extra/dyra tillskotten (även lusernet).

Hmm... tycker inte att det är så himla mkt duttande? Vill ha med linfrö därför att det ger en glansig päls och bra typ av fett och proteiner.
Sojan krävs för att få upp kvoten. Däremot är betforen mest för att blanda ut med... och mineraler måste hon ju få (tror jag, har inte räknat på det ännu).

Jag vet inte hur man ska få ihop foderstaten annars? Så det inte blir SVINDYRT?? För Krafft Protein är ju svindyrt...
Du menar alltså att det vore bättre med 8kg hö och 1kg Krafft GRÖN? Hmm ska kolla upp vad det blir i kvot (räknat på 30g smbrp i höet).
 
Sv: Bantning av häst

Okej ber om ursäkt på en gång till alla här på buke innan jag skriver vidare men GE INGET KRAFTFODER!!!!! Skippa alla kvoter etc ett tag och ge enbart halm, hö och mineraler. En sån där FET häst behöver inget kraftfoder. Äter hon inte mineralerna så sno i hop en liten "fruktsallad" med morötter, äpplen och sånt gott :) alt köp E**ersmans mineral bricks, skippa krf helt. Äger oxå en allt för lättfödd nordis och han verkar då än så länge överleva på hösliage och morötter + mineraler.

Visst går hon inte på bete längre?!

Lycka till och motionera lungt!!!
 
Sv: Bantning av häst

Kvoten blir helt OK för henne och enklare för ägarna kan det ju knappast bli med 2 saker istället för runt 7 olika sorter i lika många olika mängder, för att inte tala om då när det behövs ändringar, vart skall man då börja? Blir så mycket svårare för alla runt omkring hästen.

Det där med linfrö för glansens skull är bara fåfänga i många fall. Med bra balans så kommer den hästen glänsa utan eftersom det inte behövs i den foderstaten. Resten ser du ju med egna ögon när du räknar.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantning av häst

Räknade på 1kg Krafft Grön och 8kg hö - fick då en kvot på bara 5.8. Skulle hellre vilja ha henne på strax ÖVER 6!! Absolut inte UNDER.

Annars verkar det där vara ganska smart för då behövs förmodligen inte nåt mineraltillskott alls och dessutom får hon vitaminer av K+G också! Hmm... funderar vidare....
 
Sv: Bantning av häst

Okej ber om ursäkt på en gång till alla här på buke innan jag skriver vidare men GE INGET KRAFTFODER!!!!! Skippa alla kvoter etc ett tag och ge enbart halm, hö och mineraler. En sån där FET häst behöver inget kraftfoder. Äter hon inte mineralerna så sno i hop en liten "fruktsallad" med morötter, äpplen och sånt gott :) alt köp E**ersmans mineral bricks, skippa krf helt. Äger oxå en allt för lättfödd nordis och han verkar då än så länge överleva på hösliage och morötter + mineraler.

Visst går hon inte på bete längre?!

Lycka till och motionera lungt!!!

Jo hon går på bete på dagarna och här är det gott om gräs kvar. Dock vet ajg inte hur pass mkt näring det innehåller?

Nej det är klart att en fet häst inte behöver kraftfoder men samtidigt så är jag rädd för att hon får PROTEINBRIST med enbart hö och halm (+mineraler) - det vill jag inte riskera!

Det lutar faktiskt åt sissus förslag... känns enklast och samtidigt får hon i sig det mesta känns det som. :idea:
 
Sv: Bantning av häst

jag får nog sälla mig till skaran som inte heller tycker ser väldigt fet ut utan mest bred. Tyckte dock att det var svårt att se på bilderna.

Jag har själv två kallblod en kallblodstravar och en nordsvensk brukshäst (dock på lån). Dem är nog båda ganska feta för tillfället efter sommaren och allt. Men är det verkligen med dem som andra ridhästar t.ex. som min arabvalack, att man ska känna revbenen när man tar på sidan men inte se dem?
I sånna fall är dem nog tjockare än jag trodde. Har inte dessa hästar naturligt mer underhudsfett än andra?

Nej var har du fått det ifrån?? De ska absolut inte heller ha en massa fett över revbenen - precis som med andra hästar. DEt har bara blivit mer accepterat på dessa hästar, tyvärr, att de har ett fettlager.

Jag kunde känna revbenen på mitt brukssto, förutom i slutet av sommaren då hon lagt på sig av betet. Här är några bilder på henne när hon var i lagom hull (och revbenen KÄNDES men inte syndes):
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/uppstlld2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/uppstlld.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/feb05.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/fin.jpg
 
Sv: Bantning av häst

GE DIG NU ;) , du har ingen aning om hur höts värde är och så bryr du dig om dessa små sifferskillnader.

Seriöst, vad tror du skillnaden i hästen blir på 5.8 och 6.2?

Skulle jag ge mig på en gissning så kommer du inte se ngn. skillnad som är att ens fundera på, möjligen kommer hennes muskler var ngt mer avspända på 5.8 eftersom hon troligen tar åt sig proteinet bra när det väl kommer in i foderstaten.
 
Sv: Bantning av häst

GE DIG NU ;) , du har ingen aning om hur höts värde är och så bryr du dig om dessa små sifferskillnader.

Seriöst, vad tror du skillnaden i hästen blir på 5.8 och 6.2?

Skulle jag ge mig på en gissning så kommer du inte se ngn. skillnad som är att ens fundera på, möjligen kommer hennes muskler var ngt mer avspända på 5.8 eftersom hon troligen tar åt sig proteinet bra när det väl kommer in i foderstaten.

Haha okej okej... Jag är en riktig räknare jag! :o

Håller på att räkna på om Krafft Grön Pluss även täcker behovet av mineralerna så att vi slipper köpa mineraltillskott utöver det...

Hon får alltså FJOLÅRSHÖ just nu - är det bara VITAMINERNA som minskar i fjolårshö? Eller är det också mineralerna? Ska jag räkna med att hon får typ NOLL av vit+min av höet?
 
Sv: Bantning av häst

Haha okej okej... Jag är en riktig räknare jag! :o

Håller på att räkna på om Krafft Grön Pluss även täcker behovet av mineralerna så att vi slipper köpa mineraltillskott utöver det...

Hon får alltså FJOLÅRSHÖ just nu - är det bara VITAMINERNA som minskar i fjolårshö? Eller är det också mineralerna? Ska jag räkna med att hon får typ NOLL av vit+min av höet?


Beror ju lite på vilken hygienkvalle höt har, jag skulle nog ändå räkna med att det finns lite kvar av allt.

Samtidigt lägga mig lite högre med tanke på att hon är en äldre dam.

Och sedan skulle jag bara räkna på en höft och ta resten med ögat.
 
Sv: Bantning av häst

Funderar lite över förslaget som du skrivit och det sissu skrivit. Fördelen med sissus förslag är ju att du slipper dutta och sen innehåller ju KP gott om mineraler. Å andra sidan är det ju inte så bra att ge KPG (=200g smpr) om höet innehåller mkt protein. OM jag inte minns fel så är ju KPG baserat på soja. Ev. proteinöverkott från soja verkar kanske inte så lämpligt.

Tycker att det nog kanske vore bättre att ge ett par kg lusern, mer hö och skippa för mkt halm. Usch, vad svårt det är när ingen analys finns på höet. Det kan ju lika gärna innehålla 10 som 100 g smrp. Inte lätt det där.
 
Sv: Bantning av häst

*KL*
När jag köpte min häst så var han extremt fet och hade inga muskler. Han hade dessutom inte fått mineraler o dylikt så jag vet inte om/vad han hade för brister. Jag gjorde precis som milly tänkt. Räknade ut en foderstat som passar normal vikten men med en hög kvot (på ca 7). Sen var jag noga med att han fick tillräckligt med grovfoder, han fick (och får fortfarande) några kilo halm. I övrigt så tycker jag att lusern är jätte bra. I det här fallet blir det ju mycket svårare att räkna eftersom det inte finns analys. Så då får man ju gissa.
Våra har oxå fortfarande en hel del gräs att äta men gräset nu innehåller inte mycket näring, det märks just genom att hästarna blir bukiga men får dåligt me protein (blir lite hängiga i ryggen, tappar muskler osv). Så våra får i stort sett fri tillgång på hö, men dom äter inte så mycket. Sen får min strå lusern + hö inne.
 
Sv: Bantning av häst

Jag tycker hon ser ut som ett skolexempel på en kallblodig häst med långvarigt och kraftigare protein och näringsbrist, sladdrigt fet nästan ödemig utan muskler. (jämför med Madicken II häst, en stor fast kropp som tyder på täckt behov rakt igenom).

:bow: Håller helt med!
 
Sv: Bantning av häst

Hmm ja du har ju rätt! Det är ju DÄRFÖR jag från början ville ge lusern... för att inte behöva vara rädd för ev. proteinöverskott!

Suck - hur sjutton ska man lösa detta? Byta ut fler kilon av grovfodret mot LUSERN (hack)??

Eller ändå ge Krafft GRÖN??? Kanske inte är så farligt med 1kg??
 
Sv: Bantning av häst

Nä, det är inte lätt. Varför tvekar du eg. på att ge lusern? Ett par kg ger ju ung. lika mkt protein som 1 kg KPG, fast dock mer energi (7 MJ) men samtidigt så är det ju grovfoder, så att du faktiskt uppfyller TS-behovet mkt lättare och kan minska lite på höet. 1 kg KPG ger ju ändå 200 g smrp och det är ju ett ganska stort överskott från annat än grovfoder. Skulle inte jag våga.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 335
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
718
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 040
Senast: mily
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp