Bara grovfoder till svårfött fullblod?

G

Gisburne

Kan det verkligen vara rimligt? Enskilda foderstater får inte diskuteras här, så jag försöker hålla det lite allmänt.

Jag fick hem ett rätt dåligt hösilage idag, i alla fall proteinmässigt (27 g smrp/kg foder). Gick genast in på Hippocampus för att räkna ut nya foderstater. Enligt programmet så behövs inget annat än 14 kg hösilage, 1 kg lusern och 300 g havre för att värdena ska vara täckta. Då får hon lite för mycket energi, men tar jag bort havren så måste jag öka på med en massa lusern, eller likvärdigt, istället. (Hösilaget har 7.3 MJ/kg foder.) Det blir också lite för mycket calcium, men det ska enligt programmet inte vara skadligt...? :confused:

Nu till frågan, som förhoppningsvis inte anses vara för "enskild": är det verkligen rimligt att ett svårfött fullblod på cirka 500 kg (give or take) klarar sig på enbart grovfoder, i den mängd som står ovan? Det har aldrig hänt mig förut, och då har jag haft bra mycket bättre hösilage än såhär. Motionen som min häst får är inte så kraftig förvisso, jag räknade på 30 min. skritt och 30 min. trav/galopp per dag. (Vilket inte är helt sant, eftersom jag bara rider 4-5 dagar per vecka just nu.) Men ändå, jag har aldrig sett ett engelskt fullblod som inte har behövt mer än 300 g kraftfoder per dag för att hålla hullet, faktiskt.

Rent logiskt så tycker jag att det borde gå om värdena stämmer, men jag blev helt paff, och cynikern i mig måste ifrågasätta om programmet verkligen är förenligt med verkligheten! :grin:
 
Sv: Bara grovfoder till svårfött fullblod?

Hej

Har oxå ett svårfött fullblod, har aldrig kunnat fodra efter rekommendation, han har en foderstat som en tävlingshäst, men e pensionär.
 
Sv: Bara grovfoder till svårfött fullblod?

Min förra häst som var av fullblodstyp hade aldrig gått att fodra efter en beräknad foderstat. För att han ska hålla hullet måste han gå på nästa dubbelt upp efter beräkningarna. Det gäller både energi och protein. Jag var alltid överlycklig när vi fick analyserna som var väl bra för de andra hästarna i stallet. De jagade halm och jag kunde dra ner på lucernet. :)

I slutändan är det ögat som måste avgöra. Är hästen tunn så får man ge mer foder.
 
Sv: Bara grovfoder till svårfött fullblod?

Du kan ju inte gå strikt efter tabeller heller. Det är ju bara riktlinjer. Att stirra på ett program är inte att räkna ut en foderstat korrekt, du måste ju kombinera tabell med ditt öga. 2 saker med andra ord.
 
Sv: Bara grovfoder till svårfött fullblod?

Fast du har ju ändock beräknat foderstat i vilket fall som helst. Bara för din häst inte är en tabellhäst så har du ju trots detta inte struntat i att räkna..eller hur ?
 
Sv: Bara grovfoder till svårfött fullblod?

en rekomendation är ju bara vad som sägs...bara rekomendationer så man har en grund att utgå från.
 
Sv: Bara grovfoder till svårfött fullblod?

Ja, men självklart tittar jag väl på hästen också. Och det är ju därför jag frågar här om det verkligen är rimligt att inget kraftfoder behövs, förutom lite "skrammel" med havre. Det låter så fel för mig som har jobbat med fullblod halva livet, och som har sett den här hästen äta kilovis med kraftfoder förr om åren. Att hon nu enligt programmet skulle kunna klara sig på enbart grovfoder är ju en dröm, men den känns overklig. (Ska tillägga att tidigare foderstater som är uträknade med Hippocampus har fungerat ypperligt och har gett henne hull på ställen där jag knappt trodde att det var möjligt. Hon har varit snygg, blänkande och välmusklad med de foderstaterna i "alla år".)
 
Sv: Bara grovfoder till svårfött fullblod?

Ett fullblod på mitt stall äter enbart lucern och hö. Vad har hästen ätit förut?

Lucern och hösilage kan funka finfint, men du ska inte gå efter tabellvärden, utan vad just din häst behöver. Inte givet att den måste äta ju specifikt havre eller korn, utan en kombo med lucern och hösilage kan ju hålla hullet lika bra. Men problemet kan ju vara att den måste äta stor mängd, och då kan man ju kanske vara tvungen att lägga till nåt mer kompakt.
 
Sv: Bara grovfoder till svårfött fullblod?

Fast du har ju ändock beräknat foderstat i vilket fall som helst. Bara för din häst inte är en tabellhäst så har du ju trots detta inte struntat i att räkna..eller hur ?

Egentligen är det väl så att jag räknat på vad jag gett honom och konstaterat att han ligger på dessa värden. Fodrat först och räknat sen.

Men oavsett hö så har han i slutändan hamnat på ungefär samma.
 
Sv: Bara grovfoder till svårfött fullblod?

(Ska tillägga att tidigare foderstater som är uträknade med Hippocampus har fungerat ypperligt och har gett henne hull på ställen där jag knappt trodde att det var möjligt. Hon har varit snygg, blänkande och välmusklad med de foderstaterna i "alla år".)

Då borde faktiskt kunna funka utan kraftfoder. Jag håller med dig, min erfarenhet av fullblod säger också att de behöver kraftfoder, men undantag finns.
 
Sv: Bara grovfoder till svårfött fullblod?

Ja, man kan ju hoppas att det funkar, för jag får inte till något annat utan att dra ner kraftigt på hösilaget och det vill jag ju inte. Känns onödigt att "förstöra" en bra foderstat genom att dra bort grovfoder och tillsätta kraftfoder, liksom! :crazy:

Men, återigen, givetvis tittar jag på hästen - varje dag, känner och klämmer. Hon kan förlora månaders jobb på en kafferast om hon blir stressad, typ... *mummel*
 
Sv: Bara grovfoder till svårfött fullblod?

Ja, man kan ju hoppas att det funkar, för jag får inte till något annat utan att dra ner kraftigt på hösilaget och det vill jag ju inte. Känns onödigt att "förstöra" en bra foderstat genom att dra bort grovfoder och tillsätta kraftfoder, liksom! :crazy:

Men, återigen, givetvis tittar jag på hästen - varje dag, känner och klämmer. Hon kan förlora månaders jobb på en kafferast om hon blir stressad, typ... *mummel*

Hur länge har du haft hästen? Vad har den legat på i behov tidigare? Tabeller i all ära så är det ju bara en vägvisning. Lättast är det om man vet ungefärligt energibehov sedan förra året och räknar ut foderstaten efter det.
 
Sv: Bara grovfoder till svårfött fullblod?

den sidan kan du inte lita på. alla hästar är olika! skulle jag fodra efter den hade jag haft två hästar som såg ut som staket. :eek: och en tjockis...

däremot tror jag inte det är omöjligt att din häst klarar sig på bara grovfoder om den inte rids så mkt. kom i håg att lusern och betfor också räknas som grovfoder. min stora häst som har mkt fullblod i sig är i gott hull på 1,5 kg lusern och 1 kg kraftfoder. han tränas 6 dagar i veckan. får inte överdrivet mkt hö heller, han hade glatt ätit ännu mer.:p bara hästen har god apetit och gillar grovfodret så brukar dte inte vara problem att klara sig på det.
 
Sv: Bara grovfoder till svårfött fullblod?

Är ju svårt eftersom programmen utgår från medelvärdet. Men tkr det låter ganska lite, har aldrig haft ett fullblod, men har hört hur svårfödda de brukar kunna vara. Men hade ett varmblod på 500 kg som åt 20 kg hösilage med 42 g SmRp och 6 MJ + att han åt lite krafft protein...
Han skulle äta 11 kg av det hösilaget enligt hippocampus... Så det stämmer inte jämt, kan nog vara bra att ha det lite så man ser att de får i sig allt de behöver men, man kan inte följa det slaviskt, jag ligger hellre lite i överkant först än att ligga i underkant och sen behöva göda upp dem.
Skulle nog slänga på nått kg hösilage till i början iaf och hålla koll och se hur han ser ut i hull mm.
 
Sv: Bara grovfoder till svårfött fullblod?

Har haft henne i snart 4½ år. Hon är riden olika mycket under olika perioder så det är svårt att räkna exakt vad hon behöver. Varje sommar faller hon ur, trots stödfodring, men har nu lagt på sig bra under sensommaren och ser hyfsat normal ut i hullet. (Är inte riden regelbundet sen i juli/augusti, ville låta henne gå upp i vikt "ifred".) På vintrarna, med fasta foderrutiner, innevistelse nattetid och täcken vid behov så ser hon mycket finare ut även i perioder då hon motioneras rätt mycket.
 
Sv: Bara grovfoder till svårfött fullblod?

Ja, men självklart tittar jag väl på hästen också. Och det är ju därför jag frågar här om det verkligen är rimligt att inget kraftfoder behövs, förutom lite "skrammel" med havre. Det låter så fel för mig som har jobbat med fullblod halva livet, och som har sett den här hästen äta kilovis med kraftfoder förr om åren. Att hon nu enligt programmet skulle kunna klara sig på enbart grovfoder är ju en dröm, men den känns overklig. (Ska tillägga att tidigare foderstater som är uträknade med Hippocampus har fungerat ypperligt och har gett henne hull på ställen där jag knappt trodde att det var möjligt. Hon har varit snygg, blänkande och välmusklad med de foderstaterna i "alla år".)

Glöm det. Min ex galoppör står på fri tillgång hösilage på natten (ännu inte fått analysen), ökar sakta muslin så ni ca 0.75kg av mustang bas musli, och ca 0.5kg lucern hack samt ca 2-3 hekto linfröpellets. Hon har haft grova problem med lös vattnig avföring vilket nu stabiliserats och är MYCKET bättre.

Ger inget betfor alls och hästen går sakta upp i vikt!

Hennes mamma stog på 3kg kornkross i underhåll + fri tillgång på hö, mineraler, betfor. Ibland fick jag sätta till soja och olja för att få upp henne.

Havre var inte att tänka på till den damen och inte till nuvarande heller. Då blir det viktnedgång istället.

Den lilla erfarenhet jag har av fullblod är att det inte går att gå efter tabeller utan det är till att fläska på tills man hittar en lösning som funkar.
 
Sv: Bara grovfoder till svårfött fullblod?

Just hippocampus tycker jag ligger lite lågt i beräkningarna. Jag har nog haft en angloarab för några år sedan som var en "tabellhäst", ingen annan har stämt in utan jag har fått ligga ganska mycket över värdena för att få hästen i bra hull. Absolut inget fullblod som klarat sig på tabellvärdena.
 
Sv: Bara grovfoder till svårfött fullblod?

Just hippocampus tycker jag ligger lite lågt i beräkningarna. Jag har nog haft en angloarab för några år sedan som var en "tabellhäst", ingen annan har stämt in utan jag har fått ligga ganska mycket över värdena för att få hästen i bra hull. Absolut inget fullblod som klarat sig på tabellvärdena.

Medans jag som har lättföda hästar tycker det känns som hippocampus ligger högt skulle jag följa deras värden så hade jag bara haft vandrande tunnor :)

/Camilla
 
Sv: Bara grovfoder till svårfött fullblod?

Då borde faktiskt kunna funka utan kraftfoder. Jag håller med dig, min erfarenhet av fullblod säger också att de behöver kraftfoder, men undantag finns.

Jag har ett sådant undantaget fullblod...

Dräktig med 5 månaders fölunge vid sidan, går fortfarande ute dygnet runt på bete som inte är kanon längre... är FET som en tunna!!! (nej inget hö eller kraftfoder får hon....) :eek:
Jag hade hoppats på att hon skulle tunna av lite så jag slipper bekymra mig om hur hon ska se ut som högdräktig...

Blir kul o stalla in henne, vad ska man mata med, luft?
:D
 
Sv: Bara grovfoder till svårfött fullblod?

Vore intressant att veta vad MJ låg på? Om MJ ligger högt behövs ju troligen inte spec mycket havre.

Om det är ju just proteinet som behöver upp, och inte energin tycker jag inte det låter så konstigt med lucernet? Kanske att man tänker att det behövs MER lucern, men knappast mer havre (som ju är mest energi) om det är så att MJ ligger högt o SMRP ligger lågt.

Fyllde du i att hästen är svårfödd? Arbetet per dag ska var det som det blir i genomsnitt i veckan.

Och, som sagt, det är ingen exakt vetnskap, mer en fingervisning. Analys och foderstatsberäkning TILLSAMMANS med öga och förnuft är det bästa!

Lycka till!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 545
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 113
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 379
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
879
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp