Bara torrfoder?

Lilla

Trådstartare
Kan jag ge mina katter bara torrfoder. Anledningen till frågan är att jag har två katter som knappt rör mjuk maten.

Katt 1 är rund(tjock) och skulle nog kunna leva på luft. Hon slickar av såsen på mjukmaten men äter inget av den.

Katt 2 är lite för smal TROR jag och jag vill bara vräka i henne mat. Hon åt lite mjukmat å och då men nu när katt 1 slickar bort såsen så äter hon bara torrfoder också.

Så jag lägger upp ny mat varje dag men minimalt äts upp.Så min fråga är om dom bara på kan få torrfoder?
 
Sv: Bara torrfoder?

Min gubbe får bara torrfoder då jag av kattuppfödare blev rekomenderad det. Han mår mycket bättre på det och har äntligen blivit av med sin övervikt. Kan dock inte säga att han äter enbart torrfoder då jag vet att han äter en och annan råtta och fågel. Katter mår inte sämre av att leva på bara torrfoder utan snarare mycket bättre. Det finns olika sorters torrfoder så man kan anpassa efter kattens behov.
 
Sv: Bara torrfoder?

Mina gillar inte blöt mat (slickar av kletet och lämnar bitarna att torka) och jag gillar inte släpa hem vatten. Därför äter mina uteslutande torrfoder. Fil ibland som godis (yngsta älskar fil).
Det jag är orolig för är njursten, men ett aktivt liv (mina går ute varje dag under tillsyn) samt friskt vatten tror jag kan stävja sådant skit :devil: .
 
Sv: Bara torrfoder?

Sedna skrev:
Katter mår inte sämre av att leva på bara torrfoder utan snarare mycket bättre.

Vem säger det, mer än torrfodertillverkarna - och de veterinärer som litar på samma torrfodertillverkare ;) ?

Katters naturliga föda är möss och andra bytesdjur. Alltså är deras matsmältningssystem anpassat efter just såna. Och vilket är mest likt bytesdjuren - små hårda pellets eller köttgegga på burk?

Det finns många fördelar med att ge katten våtmat. Inte minst det höga vätskeinnehållet. Katten BEHÖVER vätska - eftersom deras bytesdjur också innehåller mycket vatten.

Problemet med torrfoder är att det innehåller upp till 35-40 procent kolhydrater - något som inte alls är naturligt för katten att få i sig. Och kolhydraterna är heller inte där för att de är bra för katten - utan för att det över huvud taget ska gå att pelletera fodret.

(Skriver inte det här för att få alla att byta till våtfoder, det avgör var och en själv - utan för att bemöta det slentrianmässiga påståendet att torrfoder är bättre).
 
Sv: Bara torrfoder?

Ok...jag har tyckt att det känns lite torrt att bara ge torrisar.Men när de inte äter?Vad ska jag göra????????????
 
Sv: Bara torrfoder?

Hejsan!
Jag var på en föreläsning i går om näringslära som Royal Canin anordnade.
De har gjort om mycket av sin mat och lanserar nya och bra varianter även utformade för katter som både är ute och inne, mm.
Rekomenderar faktiskt att du tar en koll på dem, kanske hittar du nåt som passar båda dina katter?! Lycka till.
 
Sv: Bara torrfoder?

Om din katt VILL äta bara torrisar så har den ju själv valt det den tycker bäst om eller??????
Sedan kan ju vi ägare tycka synd om kissarna för det är torrt men har katten själv valt så tycker inte jag det finns nåt problem, det finns ju då som sagt olika varianter för tjocka och smala katter och även för att bibehålla deras hull mm.
 
Sv: Bara torrfoder?

Jag säger det, jag är definitivt ingen expert inom ämnet men i sådana här sammanhang är det alltid ord som står mot ord och då väljer jag att bilda min egen uppfattning. Jag har följt ett antal katter som bytt från våtfoder till torrfoder och alla har de mått bättre av bytet. Det är min observation, sen är det alltid andra som är av en annan åsikt.

Självklart behöver katten vätska, men bara för att den äter torrfoder innebär det inte att katten får i sig för lite vätska. Äter katten torrfoder dricker den självklart vatten när den är törstig. Så att säga att man ska ge katten våtfoder för att den ska få i sig vätska ser jag inte som ett hållbart argument.

Idag äter min katt överhuvudtaget inte våtfoder då det bjuds, han ratar det rakt av. Istället äter han torrfoder, matrester ibland och en annan råtta/fågel och det mår han mycket bättre av.
 
Sv: Bara torrfoder?

Jag har också gjort observationer: på mina egna katter. Mycket förändrades när jag gick över från torr- till våtfoder, och allt var till det bättre. Den observationen är jag inte ensam om, här på forumet finns fler som sett samma saker med sina katter.

Jag tror att du överskattar katters vilja att dricka "när de är törstiga". Återigen: deras bytesdjur innehåller mycket vätska, dricka utöver det är alltså inte naturligt. Visst, torrfoder får dem att dricka - men jag tvivlar på att alla katter dricker så mycket som de skulle behöva för att motverka koncentrerad urin ----> urinvägsproblem.

Att katten ska få vätska är dock inte främsta orsaken till att jag gillar våtfoder bättre. Den främsta orsaken är att de ska få slippa alla kolhydrater som de inte kan göra nåt annat med än att omvandla till fett.

Men återigen: jag påstår inte att alla borde byta mat för sina katter, var och en ser förhoppningsvis vad deras katter mår bäst av. Jag vänder mig bara mot slentrianmässiga påståenden om att torrfoder är den bästa kattmaten.
 
Sv: Bara torrfoder?

Huvudsaken man gör det man anser vara bäst för sin katt.

Det jag tycker är intressant med ditt påstående är det att torrfoder innehåller mycket kolhydrater som katten enbart kan omvandla till fett, i sådana fall borde ju katter bli fetare av torrfoder eller?
 
Sv: Bara torrfoder?

En av anledningarna till att jag bytte foder var att katterna var feta. Trots att de åt MINDRE än de rekommenderade portionerna av olika lighttorrfoder gick de bara upp i vikt (kastrerade innekatter, förstås :smirk: )

När jag bytt gick de ner i vikt. Fast de rasade så snabbt att jag blev orolig - för snabb viktnedgång lär inte vara bra. Därför ökade jag portionerna igen men ökade för mycket - de blev rundare igen.

Nu har jag dock dragit ner igen och förhoppningsvis hittat en nivå där de går ner i lagom takt i stället för alldeles för snabbt.

MarieJ: jag kan inte råda dig. Men OM du vill att katten ska äta våtmat också så får du bereda dig på en svår övergång. Mina ville inte heller ha våtmat från början. Det krävdes mycket övertalning - och tonfiskvatten som får maten att lukta gott - innan de tyckte att våtfodret var gott. Nu slafsar de glatt i sig den.

Målet med foderbytet var att på sikt komma över på rå, hemlagad kattmat. Men där är bara den ena katten med på tåget än så länge, den andre är klart skeptisk. Ännu.
 
Sv: Bara torrfoder?

Ja men alltså, de har ALLTID fått blötmat men de struntar i den.Jag har provat MÅÅÅÅNGA märken och smaker men nix.
 
Sv: Bara torrfoder?

Anledningen till att jag bytte kattmat var densamma som för dig, kisse var för fet. Jag gjorde ju dock omvänt byte och även min katt gick ner i vikt. Så torrfoder behöver inte innebära fet katt.
 
Sv: Bara torrfoder?

Men fattar ni inte, Mandalaki kör Atkins på sina kissar :p

Nä, men skämt o sido... Om ett av argumenten mot torrfoder är att katterna lägger på sig mycket fett, då borde der väl inte vara lika "illa" för tunna katter? Jag vet att du även har andra argument, men det är iaf ett argument som faller bort...? Sen minns jag inte om det var du eller någon annan som berättade att katterna kräks mindre, får mindre problem med magen etc. Om ens kisse inte har några av de problemen heller, ja då har kanske ytterligare argument fallit bort...?

Min missa är ju dels åt det tunnare hållet, dels väldigt kräsen. Då borde väl ett energirikt torrfoder som hon trivs med inte vara så illa (ger RC senior/exigent blandat)? Det är inte det att jag argumenterar mot dig, utan jag vill bara veta mer om hur "illa" torrisar är för MIN kisse. För många katter verkar det ju stämma att det inte är bra!

För övrigt så tycker jag att min missa har lagt på sig liiite nu sen hon flyttade hit vid nyår. Vet inte om det är inbillning, men jag tycker hon är lite lite finare i pälsen också. Hon åt samma torrfoder innan, men jag tycker att hon börjat äta lite bättre av det blöta. Jag jobbar på att dra ner på tonfisken, förut fick hon det varje dag men nu får hon det kanske 1-2 dagar i veckan. Resten får hon Whiskas bullar (1/2 portionspåse om dagen, hon är inget matvrak min missa ;) ). När hon vant sig vid det tänkte jag förssöka lite försiktigt med rå köttfärs, menjag har inga stora förhoppningar som sagt...

Hur som helst, vet inte riktigt vad jag ville säga med detta utan det blev mest svammel :o Men för kissar som är tunna, dricker ordentligt och inte har problem med matsmältning eller så, så finns det kanske inte så mycket att invända mot torrisar trots allt?
 
Sv: Bara torrfoder?

Nej, inte Atkins, BARF var meningen men den ene är ju lite svårövertalad ;)

Jag säger inte att torrisar är illa för din katt - eller för nån annan katt heller. Jag kan bara redogöra för mina erfarenheter med mina katter, och vad jag kommit fram till när jag börjat läsa på lite.

Den första artikeln som fick mig att börja fundera var den här.

Och går man steget längre än våtfoder, alltså till BARF, är Matildas kokbok jättebra.

Utgångspunkten är enkel: Vilken mat är mest naturlig för katten att äta? Då landar man i första hand på rått kött, i andra på våtfoder. Sen är det naturligtvis upp till var och en att värdera hur viktigt det är att katten får naturlig föda.

Kul att höra att du lyckats dra ner på tonfisken! För det var väl du som skrev att din katt ville ha tonfisk varje dag?
 
Sv: Bara torrfoder?

mandalaki skrev:
Kul att höra att du lyckats dra ner på tonfisken! För det var väl du som skrev att din katt ville ha tonfisk varje dag?

Japp, och att kisse tittade på mig som om jag var ondskan personifierad om jag ställde fram något annat klägg :eek:

Nu har hon smaskat ganska snällt att Whiskasbullarna i några dagar -fast ibland slickar hon mest av såsen... Tonfisk är fortfarande favvomaten absolut, men hon verkar inte hata mig länge om hon får något annat :crazy:
 
Sv: Bara torrfoder?

Det låter lovande! Det enda som behövs för att byta foder åt en katt är fantasi och ett hjärta av sten ;) ;)
 
Sv: Bara torrfoder?

Hmm....liite fundersam här nu :confused:

På min RC-påse (exigent) står det:

Protein 33%
Fett 16%
Aska (??) 6,5%
Fiber 4,5%
Dietisk fiber 9%
Fosfor 0,9%
Magnesium 0,1%

Whiskaspåse (Kyckling & lever):

Vatten 82 %
Råprotein 8%
Råfett 4,5%
NFE(kolhydrater) 2,7%
Aska(mineraler 2,5%
Växttråd 0,3%

Visserligen mindre kolhydrater, men MYCKET mindre protein :o Bara 8 % protein i blötfoder mot 33% i torrfoder?? Nu får jag inte ihop nånting...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 082
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Någon som har förslag på vad man kan ge för att hunden ska lägga på sig lite och som samtidigt är snällt mot magen? Harry är väldigt...
2
Svar
34
· Visningar
2 499
Senast: Tonto
·
Katthälsa Mamma ringde nyss och berättade om senaste veterinärbesöket och funderar lite. Katten: Född 2008, inomhuskatt, pigg, lekfull men klart...
Svar
4
· Visningar
907
Senast: astronaut
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp