Bukefalos 28 år!

Barbacka på känslig päls

kem

Trådstartare
Ni som rider barbacka utan nåt emellan, har era hästar nångång fått problem med pälsen/huden? Min blir lätt ruggad i pälsen, och nu har jag märkt ett par knutor ungefär där mitt vänstra sittben normalt hamnar. Ingen reaktion vid tryck men däremot om man skrapar eller klämmer, min tanke är hårsäcksinflammation orsakad antingen av friktionen eller värmen.

Funderar på om det hjälper att ha bara schabrak emellan eller om man måste hitta en annan lösning än barbacka? Orsaken till att jag inte bara testar är att jag vill ha en ordentlig gjord till om jag ska använda schabrak, och det måste jag isåfall låna/köpa, så jag vill gärna höra andras erfarenheter innan. Jag tänker att schabraket borde kunna minska friktionen, men är det värme och svett som är problemet så kanske det inte är tillräckligt?
 
Sv: Barbacka på känslig päls

Om du rider mycket barbacka hade jag köpt en barbackapadd. Jag red länge med barbackagjord, schabrak och fårskinn, men märker nu stor skillnad när jag har en riktig padd som inte ger tryck över ryggraden.
 
Sv: Barbacka på känslig päls

Det kommer bli mycket i en period nu tills jag ger mig ut på sadeljakt, sen kommer det nog bli mer variation. Vad har du för padd?
 
Sv: Barbacka på känslig päls

Har Barefoot ride-on physio som jag rekommenderar. Är hästen väldigt känslig kan man ha renskinn under. :)
 
Sv: Barbacka på känslig päls

Har Barefoot ride-on physio som jag rekommenderar. Är hästen väldigt känslig kan man ha renskinn under. :)

Jag har samma, är väldigt nöjd med den.

TS, jag har ridit enbart barbacka nu i snart 1 år, först då med schabrak, fårskinn och gjord, men nu med Physio-padden och det är enorm skillnad. Nu ska jag försöka hitta en sadel i vår, men jag vet knappt hur det ska bli möjligt när jag vant mig vid detta:p
 
Sv: Barbacka på känslig päls

+ _Zacke_

Okej, får kolla på den. Jag har inte upplevt henne som känslig annars, men som sagt nu med barbackaridningen. Det underlättar ju inte heller att hon puttar över mig på vänster sida när hon blir spänd.
 
Sv: Barbacka på känslig päls

Haha, ja jag hoppas på att jag hittar en sadel innan jag vant mig såpass!
 
Sv: Barbacka på känslig päls

Ni som rider barbacka utan nåt emellan, har era hästar nångång fått problem med pälsen/huden? Min blir lätt ruggad i pälsen, och nu har jag märkt ett par knutor ungefär där mitt vänstra sittben normalt hamnar. Ingen reaktion vid tryck men däremot om man skrapar eller klämmer, min tanke är hårsäcksinflammation orsakad antingen av friktionen eller värmen.
Jag skulle tro att du sitter fel om hästens päls blir ruggad. Man ska ju sitta på insidan av låren, det är dom som ska ligga an mot hästen.

Jag har ridit barbacka i perioder av flera veckor med jämna mellanrum, förra hästen red jag barbacka över ett år och då även på längre dressyrlektioner och inte en tendens till ruggande päls eller liknande.
 
Sv: Barbacka på känslig päls

Jag skulle tro att du sitter fel om hästens päls blir ruggad. Man ska ju sitta på insidan av låren, det är dom som ska ligga an mot hästen.

Jag har ridit barbacka i perioder av flera veckor med jämna mellanrum, förra hästen red jag barbacka över ett år och då även på längre dressyrlektioner och inte en tendens till ruggande päls eller liknande.

Alltså hon blir ruggad både av låren och rumpan. Men det är möjligt att jag borde sitta mer följsamt. Jag har ridit barbacka på andra hästar utan ruggad päls, så jag vet faktiskt inte vad det beror på att det blir så nu, om hon är känsligare eller helt enkelt rör sig annorlunda så jag får svårare att hänga med.
 
Jag har en parelli bareback pad, det är det bästa köpet jag någonsin har gjort. Både jag och hästen älskar den, föredrar den faktiskt framför sadeln i alla lägen:D
 
Jag red min barbacka i 3 månader undertiden jag väntade på min sadel.
Rider även mycket barbacka idag (1-2 dagar/vecka) och har aldrig något mellan mig och hästen. Har provat olika varianter av barbackagjordar, schabrak, paddar mm, men trivs absolut bäst utan, likaså hästen.
 
min hästs vinterpäls är skavkänslig inte så att det blir sår utan bara så att den blir lite ful ;).
de åren som jag var sadellös alla vintrarna (då hästen ändrade sig så pass mycket i musklerna att sadeln inte passade längre), så hade jag en hemmagjord barbacka padd vilket gick lite si och så med att få den att ligga bra. eller så hade jag schabrak och fårskinnspadd med en tömmkörnings gjord runtom vilket var bäst. blev mycket bekvämare och man satt mycket stadigare :) plus att hästen inte fick ruggad päls av mina glappande skänklar längre.
 
@Rugge Jag trivs också väldigt bra utan, så det känns ju lite snopet att behöva tänka i dessa banor nu...

@Buck Ja att pälsen blir lite ful hade inte gjort mig nåt, speciellt inte såhär i fällningstider, är mest orolig för de där knutorna även om de verkar vara på väg bort nu. Det känns ju lite svårt att veta om man kommer vara nöjd med en av paddarna som rekommenderas, hade ju helst velat lägga krutet på sadeln sen när det är dags istället så jag funderar på om schabrak och gjord kommer vara tillräckligt, eventuellt kombinerat med fårskinn eller liknande.
 
@kem
har du en tömkörningsgjord eller liknande så är det, ihop med schabrak en bra lösning. man kan ju ha allt ifrån trav däckel, tömkörningsgjord, longergjord, voltigegjord m,m och sen bara ngt tryckavlastande under.
 
Ja det var nånting sånt jag funderade på från början, men var osäker på om det skulle vara tillräckligt. Men jag får helt enkelt skaffa en gjord att testa med och annars titta vidare på mer uppbyggda paddar eller skynda på med sadelletande.
 

Liknande trådar

Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 950
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 214
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan har knåpat ihop ett litet kontrakt nu, men sitter och undrar över om jag har missat något..... vill ni hjälpa mig? känns som jag...
2
Svar
29
· Visningar
2 805
Senast: Cilla
·
Hästvård Ska försöka göra detta kort: Fick en foderhäst i februari. När han kom var han smal, tanig och omusklad, ganska kantig på alla vis...
Svar
6
· Visningar
1 133
Senast: Zab
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp