Bukefalos 28 år!

Ömmar i ryggen

sockerdricka

Trådstartare
Ska försöka göra detta kort:

Fick en foderhäst i februari. När han kom var han smal, tanig och omusklad, ganska kantig på alla vis. Fick inte med någon sadel då ägaren inte ville låna ut sin. Fick låna en sadel av en kompis, ägaren var med och provade och sa att jag kunde använda den men ha en padd under.
Så, allt har flytit på frid och fröjd! Lagt på sig och blivit rundare och finare i kroppen, jätteglad och positiv allt man gör är jättekul :bump:
Inte visat något tecken på trötthet eller smärta, visiterat honom dagligen o.s.v


Nu:
Fortfarande samma pigga häst, hull och så vidare. Upptäckte för några veckor sedan några knutor vid ryggen, Ömmade inget klämt och tryckt varje dag - ingen reaktion.
Folk sa att de kunde vara proteinknölar, hårsäcksinflammationer o.sv.
Har försökt hålla rent, byta schabrak osv. Provat olika paddar m.m
(Pratade även med ägaren om detta)

Igår:
Han fäller nu så såg jag att han börjat tappa mer päls och är ljusare precis vid den bakre delen av sadeln.
Sedan stod lite vänner runt mig och alla började klämma och känna och han ömmade ganska mycket i ryggen :(
Jag kände mig jättedum! Att jag inte märkt någonting tidigare. Han har gått skitbra i ridningen, bara bättre och bättre! Han visade inga tecken när man red på att ha ont och inte när jag klämt tills i går.


Han fick då vila, och massaerade med lite liniment.
Vi provade sadeln igen, upptäckte att den "glappar" lite därbak - troligen det som "skavt" pälsen där bak..:crazy: :(

I morse klämde jag på hnom och kände, TOG I! haha...han ömmade då fortfarande lite men inte lika mycket som gårdagen.
Tömkörde honom, han var jättefin, avslappnad och såg hur harmonisk ut som helst.

Klämde på honom efteråt och då reagerade han knappt :crazy:


Har i alla fall pratat med ägaren och hon ska komma ner med sin sadel...hoppas den ligger bättre.

Men är det någon som har mer tips på vad man kan göra/ vad det kan va?

Vill inte rida honom en på ett tag då det känns som om han ändå kommer gå och spänna sig och tro att det gör ont även om vi byter sadel.

Får se vad ägaren tycker/säger men ni kanske har några bra tips eller förslag?

Kanske en massör skulle va nåt...
 
Sv: Ömmar i ryggen

Tror inte att du behöver vara orolig, alla hästar reagerar om man klämmer hårt över ryggen. Självklart skall du kolla över så att sadeln ligger bra men om han fungerar bra i ridningen så är det nog ingen fara. Det kan ju förstås vara känsligt när det inte är din häst så prata med ägaren är ju också bra. Är du eller ägaren mycket orolig så kan du ju alltid be en vet. klämma på honom men som sagt jag skulle inte hetsa upp mig :)
 
Sv: Ömmar i ryggen

Min häst kan ömma i ryggen nu när hon fäller, verkar som att blir lite "håröm". Sen så har märkt på henne att hon får ont i ryggen om hon blivit kall.
 
Sv: Ömmar i ryggen

Bästa sättet är nog att kolla ut sadel via utprovare eller annat utbildat folk. det är så enormt viktigt att sadlar ligger bra, jag red ihjäl mitt fina halvblodssto genom att använda en för trång sadel. Hon visade inget vid ridning utan gick klockrent.

Lycka till, hoppas det bara är lite öm päls nu i fällningstider!! :)
 
Sv: Ömmar i ryggen

Tack alla! Hoppas ägaren dyker upp snart och kikar.

Någon som har en ide över vad knölarna kan vara?
 
Sv: Ömmar i ryggen

Kanske jag kan fråga lite med?
Köpte (enligt säljaren oinriden) häst häromdagen..ömmar och sänker ryggen när man drar med fingrarna medelhårt över den, speciellt bakre delen. Har suttit lite på honom (max 1 minut gång, två gånger) och han reagerar inte på det, har tagit ca 10 steg i skritt men inga tecken på smärta. (märks att han är ovan bara, lite vinglig och undrar lite vad som händer, men det är ju inte konstigt). Han har gått med en sko, och en framhov var ca 3-4cm längre än den andra (har tagit ner en bit ch plockat av skon, hovslagern på måndag) kan det vara set som spökar?
Han har en liten pälsfri fläck på ena sidan ryggraden just där han ömmar mest; sadelskav på en oinriden häst? Han är travad, (körd) men selen ligger väl inte där?
Jag ska massera igenom honom ordentligt och fixa hovara, även mer markarbete innan jag rider. Men borde jag oroa mig?
Kommer naturligtvis ringa veterinär om det inte försvinner, han ska vaccineras om några veckor, ska be vetten om råd då med.
Men tills dess, ska jag markarbeta (=klättra lite, göra öppnor från marken och annat arbete) under tiden eller helt låta bli allt sånt? Han reagerar inte negativt på något.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 351
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 572
Senast: Honey07
·
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 207
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 354
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp