Bukefalos 28 år!

Barfota hästar...

Humelibumlan

Trådstartare
I statens jordbruksverks allmänna råd (1994:2) 1:28 står det:
Hovar skall vårdas genom regelbunden verkning och, när det behövs förses med väl anpassade beslag och vid halka dessutom förses med broddad eller andra skärpningsmedel

Detta är taget ut en inspektions rapport från miljöskydds kontoret.

Vidare följer:
Skall hästarna gå ute vid halka bör hovarna förses med broddar eller andra skärpningsmedel

Betyder det att hästarna måste skos på vintern eller "bara" de bör skos?
Nyfiken, eftersm detta tas upp flera gånger i rapporten...
 
Det gäller nog förutsatt att hästen är skodd. Alltså att de bör ha brodd etc.

BÖR betyder dessutom inte måste utan bara att det rekommenderas.
 
Men är det inte så också att jordbruksverket rekommenderar att man ska ta hand om sin häst på bästa möjliga sätt och se till att de inte skadar sig i onödan. Då borde ju det bästa, för hästen, vara att gå själv i en sandpaddock, så den inte blir sparkad eller biten osv. *ironisk*

Man måste hela tiden väga för och nackdelar vad gäller sin hästskötsel. Jag har tagit beslutet att min häst mår bättre utan skor, trots halkrisk i hagen. Min häst använder sina hovar 365 dagar om året och riktig blixthalka är det kanske i högst 10 dagar. Jag tycker personligen att valet är enkelt.

mvh Jessica
 
Men det kan ju vara så att hästen behöver beslag även då det inte är halt... men framför allt när det är halt så klart..
 
men då får du väl sätta på ¨dom där tofflorna du har då va? så halkar han ju inte. borde även uppfylla deras krav på beslag? :confused: Eller hur?
 
Jag har för närvarande samtliga mina hästar oskodda av olika anledningar. Trots bitvis isig och knagglig hage har jag inte upplevt detta som något problem. Däremot rider jag inte de dagar då blankisen täcker våra vägar (annat än i ridhus förstås).

Jag resonerar som så att hästarna får bättre fäste barfota än med skor utan brodd.
Jag tycker att det strider lite mot gott djurskydd att ha en flock med broddade hästar gående tillsammans i hagen ("..skyddas mot onödigt lidande", fritt citerat ur djurskyddslagen). Personligen har jag kommit i kontakt med fler skador orsakade av broddspakar än t ex frakturer orsakade av halka.
 
Mina "tofflor" går inte att brodda. :crazy:

Men jag har aldrig upplevt några problem med halkan vare sig med eller utan skor. ;)

Var förresten ute och red i snön tillsamman med en broddad häst. Min oskodda häst hade minst lika bra, eller t o m bättre grepp än den skodda med brodd. Då var det även isfläckar på sina ställen.

Jag tror att oskodda hovar funkar super så länge det inte är blankis med vatten på, som det kan bli på grusvägar ibland. "Vanliga", skrovliga isfläckar går jättebra att gå på.

mvh Jessica
 
Håller med dig om att det är bättre att ha hästen barfota, än obroddade skor!

Ja, vad är egentligen bäst i hagen?
man kan ju inte ta på och av skorna varje dag... och att skruva i och ur brodd, när det är halt är det ju väldigt halt med obroddade skor... :crazy: och sen om man måste ha skor på hästan?? :confused:
 
Nåja, min ena är oskodd eftersom hon är dräcktig och hon får då minsann inte nå bra fäste på is.... och går istället väldigt försiktigt och spänner sig... om hon går överhuvudtaget vill säga..
 
Jag tycker oxå att barfota-hästar har bättre fästen än skodda hästar.
Har gått med min vbl-märr på asfalt där det var lite isigt och hon gick med GALANT!! Det förvånade mej inte, eftersom hon är van och en något expert på detta..
Men visst ska man va extra rädd om sin barfota häst när det är is på marken.

Förstår inte varför det ska vara så att alla barfota-hästar skall ha broddade skor på vintern, fast som du sa man ska väl inte bara ta på och av beroende på vilken dag det är som det är is på marken...Tycker att de som ställt dessa regler är otroliga !! :crazy:

Blir inte klok på dem iallafall. Jag vill gärna fortsätta låta min märr gå barfota... :cool:

Det är väl upp till en och var att ha sin häst barfota eller skodd. :smirk:

//Carolrita
 
Jag tror att var och en måste följa sin egen övertygelse. Jag går inte själv och predikar om barfotagångens välsignelse (även om det kanske verkar så just nu :D) utan jag låter folk i min omgivning bestämma själva. Jag låter istället min häst bli ett gott exempel så kanske fler vågar prova.

Det är bara väldigt lätt att dras med i diskussioner så på forumet.

mvh Jessica
 
Om man har hagar som är så hala att hästarna inte kan gå utan att spänna sig så ligger det väl i hästägarens intresse att sko den, hur inbiten barfotafantast man än är. Hästarna får ont i ryggen om de tvingas röra sig onaturligt på det viset. Fläkningsskador vill man ju inte helelr ha.

Själv har jag ju förmånen att disponera fritt över min egen mark, och kan släppa hästarna i hagar där det är långt gräs om det är så att det blir riktigt halt ute. På samma sätt föröker jag anpassa ridningen - jag kan t ex rida i hagen med långt gräs om det är halt på ridbanan. Har man lite framförhållning så löser sig det mesta.

Är man barfotafantast men har hala hagar så kan man ju ta och sko hästen i en skoperiod, det sabbar inte hästens barfotaanpassning, man kan ta av skorna när halkan är slut och ta vid där man var i barfotaanpassningen. Och så finns det ju löstagbara skor som man kan brodda.
 
Vilken lyx du har.

Håller med dig om skor. Vi har haft flera hästar oskodda i vårat nuvarande stall. Ena hästen har faktiskt haft lite problem med just ryggen, om det beror på att hon är barfota bak vet jag dock inte.

Annars har vi haft 3 islänningar, och folk verkar tro att bara för att man har den rasen så kan de minsann gå barfota (nu är de 2 stora skodda för att de ska ridas). Det händer ofta att de halkar. De 2 vuxna hästarna har någorlunda koll på sina ben, men fölet vägrar röra sig ur hagen ibland på grund av isen, och man ser ofta hur hon stretchar ut benen lite väl långt när hon väl försöker ta sig in på isen (bambi på hal is = INTE roligt!).

I förra stallet fick de ta bort en unghäst för att den fläkte sig under sin första vinter.

Jag försöker bry mig om djurens ALMÄNNA tillstånd. Det handlar inte BARA om att alla muskler uppe i kroppen ska må bra (d.v.s. brodda för att de inte ska spänna sig), det handlar inte heller om att blodcirkulationen i benen måste fungera bra (skor hämmar detta). Ibland får man tänka lite mittemellan. Om man skor hästen 3-4 månader över vintern och låter hästen gå barfota resten av året så har man fortfarande en stor procent barfotagång.

Annars finns det barfotaskor som någon sa.

Om man inte vill behöva ta av/på kan man pröva t.ex. Hippogrip, som har korta dubbar + ger en hovfunktion som ligger närmare barfotagång än järnskor.
 
hur är det med dom där barfotaskorna?? Funkar dom bra? Är det nån som använder såna? Finns ju lite olika oxå.. Finns det några hemsidor att kolla på?
Jag skulle vilja ha min häst barfota men tror jag måste ha "tofflor" ett tag när jag rider eftersom han kan va ömfotad ibland. Hovkvalitén är det dock inget fel på..
Sen måste jag ju ha nåt med broddar på vintern så han inte halkar.. :bump:
 
Men så har du ju valt att sko också!?! Och passar det dig så kvittar det för mig.

Jag kan ju inte påstå att jag ligger vaken om nätterna och grubblar över alla skodda hästar.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 668
Senast: muslidag
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 230
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 374
Senast: mily
·
P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 487
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp