Barfota/minimalistiska skor?

De tunnaste sulorna är inte kul på grusväg och ännu mindre kul på asfalt med vasst vintergrus ovanpå. Ska du gå och stå på hårt underlag är det också bra med dämpning.

Vill du gymnastisera fötterna på stigar och ängar och verkligen få känsla och rörelsefrihet, testa Fivefingers.

Vill du ha snålaste snål-lösningen för att testa ute på snällt underlag, köp sockiplast. Finns på Timarco.
 
Det är väl lite svårt att definiera, men om du har problem med själva fötterna idag (tex uttrampade hälkuddar, plantar fasciit) eller något annat som gör att du får ont av att gå i normalhårda skor så skulle jag börja med någon av sneaker eller vandringsmodellerna med lite tjockare sula. Gamla skador är ju svårare att göra något åt än "bara" otränade fötter, och det är inte säkert att alla fötter klarar en övergång till "noll dämpning".

(Detta säger jag mest som motvikt till att många "barfotafrälsta" gärna vill få det att låta som att alla problem inklusive gamla skador kommer lösa sig automagiskt om man dedikerat går över till noll drop och noll dämpning. Utan hänsyn till att vi har olika historik och förutsättningar eller möjlighet att anpassa hela livet för att optimera sina fötter. :angel: )

Jag som har en hel del gammalt skräp i fötterna kommer köpa ett par snygga Joe Nimble-sneakers att ha som inneskor när vi återgår till kontoret, jag vet ju redan innan att det inte funkar för mig att stå barfota på stenhårt golv många timmar i sträck.

Skorna jag la upp bild på är med tunnaste sulan. Även den är mjukare än mina merrell pace gloves (väldigt gammal modell, vet inte hur de är idag), och rätt mycket mer ombonad än de (få) five-fingers jag testat. Har man inga konkreta problem relaterat till hårda underlag, och kan ta lite tid på sig att vänja in fötterna, så tror jag att det funkar utmärkt. (Man behöver ju inte heller skämmas om man efter ett tag inser att man vill lägga in en tunn hälkopp eller något liknande, poängen är ju att få en sko som är formad som en fot och rör sig som en fot.)

Annars kan du säkert ringa till någon av butikerna och fråga, åtminstone här i Gbg är de väldigt måna om att man ska hitta något som verkligen funkar bra. Det är även något olika passform på olika modeller, så det kan vara bra att fråga om du vill ha smalare eller bredare häl, eller mer höjd i lästen, eller vad som helst.

Kolla in toega också, den verkar vara rätt inriktad på att ta väcka tår som blivit för passiva och felställda.
Tack snälla! Jag har i dagsläget något som verkar vara mortons neurom (självdiagnosticerat) och, som jag tidigare nämnt, fötter som är lite svaga efter graviditet. Så jag ska nog börja lite försiktigt. Det viktigaste för mig är att ge fötterna tillräckligt med plats :)
 
Haft fivefingers i många år men tycker att kvaliteten blivit mycket sämre på senare tid så har svårt att motivera det höga priset. Beställde ett par från Joe Nimble nu eftersom flera i tråden är så positiva, ska bli intressant att se hur de är!
 
Joe nimble och Groundies kan jag rekommendera!
Även Optista shop har massor med olika märken.
Vivobarefoot har blivit smalare och kortare, så de kan jag inte längre rekommendera.
Du har fått massor med tips, det enda jag brukar rekommendera är att börja med ett par och börja smått; korta promenader eller som inneskor.
Efter ett tag så märker du om du kan utöka tiden du går med dem eller om dina fotproblem kräver andra sorters skor.

Jag började så och har numera alltid platta, bredda skor. Vissa midvinterskor för kallare än -20 kan tyvärr inte vara helt platta, men jag lyckas alltid fixa sådana som är beredda i tån.
 
Jag är en hängiven barfotagångare :D Har precis beställt två par Wildling, ska bli roligt att prova. Brukar vara väldigt lätt att byta eller sälja om man inte gillade modellen osv. Finns ett par grupper med bra begagnatsidan på Fb.

jag går nu på vintern mest i mina Belenka Entice, till vardags iallafall. Gillar annars mina Altra Lone Peak vandringskängor om jag ska gå mycket. Har också merrell luna glove och lems primal som jag har på gymet.

Kan tillägga att jag opererade bort en nerv i min fot, har mortons neurom på flera ställen i höger fot och har plågats av det i flera år. Det har dock blivit mycket bättre sedan jag började gå i nolldrop skor med bred tåbox så kan verkligen rekommendera :)
 
Jag är en hängiven barfotagångare :D Har precis beställt två par Wildling, ska bli roligt att prova. Brukar vara väldigt lätt att byta eller sälja om man inte gillade modellen osv. Finns ett par grupper med bra begagnatsidan på Fb.

jag går nu på vintern mest i mina Belenka Entice, till vardags iallafall. Gillar annars mina Altra Lone Peak vandringskängor om jag ska gå mycket. Har också merrell luna glove och lems primal som jag har på gymet.

Kan tillägga att jag opererade bort en nerv i min fot, har mortons neurom på flera ställen i höger fot och har plågats av det i flera år. Det har dock blivit mycket bättre sedan jag började gå i nolldrop skor med bred tåbox så kan verkligen rekommendera :)
Hur hittar jag grupperna för begagnade?
 
Jag hade missat att det kommit fler svar, tack för fler tips! Jag har börjat med att återgå till att gå utan tofflor inomhus, märker att fötterna blir lite trötta men annars har det gått bra.

Hade tänkt köpa mig ett par bra skor men har inte råd just nu så jag tar mig tid att kolla runt ordentligt så länge.

@mily jag undrar också vilka fb-sidor som är bra för begagnade skor? :)
 
Haft fivefingers i många år men tycker att kvaliteten blivit mycket sämre på senare tid så har svårt att motivera det höga priset. Beställde ett par från Joe Nimble nu eftersom flera i tråden är så positiva, ska bli intressant att se hur de är!
Har du fått hem dina skor? :)
 
Wandertoes, första modellen inte 2.0
Intressant, Ridgetoes som jag har verkar ha samma sula och jag tycker att den känns mjuk och rörlig. Undrar om det är något annat i konstruktionen som gör din sko styvare eller om vi bara har olika smak! 😊
 
Intressant, Ridgetoes som jag har verkar ha samma sula och jag tycker att den känns mjuk och rörlig. Undrar om det är något annat i konstruktionen som gör din sko styvare eller om vi bara har olika smak! 😊
Jag trivs bäst i fivefingers absolut tunnaste modell... Så jag är nog kinkig.
 
Jag är en sån där prinsessa på ärten som mesar omkring i 0,5 mm tjockare sulor. 😁😁😁
Det kanske är nått galet med skorna jag fick? De är betydligt styvare i sulan än mina enkla billiga sneakers. De böjer sig vid hålfoten, men knappt alls vid fotbladet.
 
Det kanske är nått galet med skorna jag fick? De är betydligt styvare i sulan än mina enkla billiga sneakers. De böjer sig vid hålfoten, men knappt alls vid fotbladet.
Hm. Mina är helt klart styvare än Fivefingers och Furoshiki och Merrell Vapor Glove som är de minimalistiska skor jag har i övrigt, men jag upplever det inte som störande när jag går.
 
Finns det nån här som har koll på barfotaskor/minimalistiska skor?

Jag har börjat fundera på det framför allt nu efter att jag fått barn. Dels eftersom jag studerat mina barns fötter och ser hur de använder sina tår och fötter - när dottern skulle lära sig stå och gå var det fascinerande att se hur hon balanserade med hjälp av stortårna! Och dels för att jag har insett hur skeva mina egna fötter har blivit, stortårna liksom lutar mot de andra tårna istället för att peka mer rakt fram. Känns inte så funktionellt... Barnens fötter ser ut på ett helt annat sätt, de som inte ägnat 30 år åt att gå i skor som trycker ihop fötterna.

Så nu när jag ändå måste köpa nya skor eftersom de blivit större efter graviditeterna funderar jag på om jag ska försöka hitta skor där mina fötter får plats utan att klämmas ihop. Jag har försökt läsa lite på olika sidor som promotar barfotaskor och enligt dem verkar man kunna träna fötterna till att återgå till sin naturliga form.

Någon som har erfarenhet av detta? Var hittar man bra och prisvärda skor? Hur försiktig ska man vara i övergången? Andra tips?
Barfotaskor (alltså five fingers) är jättesköna för fötterna. Men foten får ju inte samma stöd och stötdämpning, så jag tycker inte de blir bra för att gå på sten och asfalt hela dagarna. Däremot använder jag dem när jag går i skog och mark, då är de perfekta. Man får ett helt annat grepp och blir säkrare på foten också när man kan använda hela foten med tårna att greppa med. Lite träningsvärk i fötterna i början, men det går fort över.
 
Jag är medlem i tre svenska grupper. De heter ”minimalistiska skor köp och sälj”, ”bra skor - för stora och små” och ”Barfota - naturligt för människan & skor för funktionella fötter” 😄
 
Återupplivar tråden lite: Är det någon som har den här typen av skor på gymmet? Efter en fotskada funkar inte mina mer dämpade skor så bra längre och det blir ofta att jag tränar i strumplästen. Blir lite halt i vissa övningar och så, därav att jag funderar om barfotasko vore mer optimalt.
 
Återupplivar tråden lite: Är det någon som har den här typen av skor på gymmet? Efter en fotskada funkar inte mina mer dämpade skor så bra längre och det blir ofta att jag tränar i strumplästen. Blir lite halt i vissa övningar och så, därav att jag funderar om barfotasko vore mer optimalt.

Jag har haft barfotaskor i gymmet många år innan jag började med det till vardags. Det är snudd på optimalt i många övningar. Marklyftsmockasiner finns ju också, om man vill ha ännu mindre påverkan på foten. Bara strumplästen tycker jag sällan är lämpligt pga halkrisk och annat, men trampar man bara runt mellan maskiner kan jag väl inte se något större hinder för det heller.

Har dock motsatsen, dvs lyftarskor, vid knäböj, ryck och stöt (och jag har sett ytterst få som kan göra åtminstone de två senare på ett vettigt sätt barfota, trots ett gäng elitlyftare i klubben). Där fyller ju stabiliteten och klacken en funktion i just den rörelsen, eftersom man behöver vara stadig i lägen som pga anatomi och stelhet kan vara svåra att nå annars.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag får ont i fötterna av alla ridskor eftersom de är så smala i tårna och klämmer ihop de. Är helt van med barfota/minimalistiska skor...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 356
Senast: Tora
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 546
Senast: Loons
·
Övr. Barn Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden, men hoppas att det finns studenter eller f.d. studenter som är föräldrar och som...
Svar
13
· Visningar
1 777
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp