Barfota och boots i distansen

Sv: Barfota och boots i distansen

Sweet!
Jo, har haft en storlek som jag köpte begagnat men den var ngt liten. Behöver köpa ettor till min och tänkte passa på i nån kul färg, finns ju bara svart i SWE vad jag sett ännu.

Har du provat den broddade versionen?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Ja, det är den jag har ridit med nu i vårvinterns halka. Broddarna är mycket bra. Men nu inför sommaren är det väl läge att satsa på obroddade, för det är inte tänkt att broddarna skall tas bort.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Är de som var för små fortfarande i brukbart skick och obroddade och du har dem kvar? PM:a mig storlek och vad du vill ha för dem i så fall.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag gjorde det, och har för mig att det hamnade på ca 7-800 kr. Detta var i höstas.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Var det priset för tullen och momsen? för hur många boots då? två?

Seabisquit: sålt dem på hastnet tidigare i vintras.
Ok. Hur långt sticker brodden ut sas? Köpte ett par cavallo o vintras med quickstuds, de stack ut ca 3mm = snorhalt så fort det var lite snö på isen...
 
Sv: Barfota och boots i distansen

OK - Jag uppskattar att broddarna sticker ut ca 3 mm, men jag har inte haft den typen av problem du beskriver. Det är klart att det finns is som inga broddar biter på, och snötäckt blankis är nog bland det värre, men vi har klarat oss bra med dessa boots denna vinter. Jag upplever att hon har haft mindre problem med att greppet släpper med dessa broddar jämfört med Quick Studs.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Ok bra att veta, tack! :bow:
Nu ska bara kollas om det är nån bekant som vill beställa och samfrakta + mäta hoven en gång till just in case och skicka iväg beställningen!
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Är det någon som tävlat/tränat distans i Equine fusion boots? Hur fungerar det? hållbarheten i de bootsen?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Intressant!

Själv skulle jag nog aldrig klara av att låta något sitta på hoven i (upp till) 6 veckor. Tre kan jag tänka mig men att inte kunna verka hästen på 6 veckor -baxnar! Haha :nailbiting:

Finns det ingen risk att limmet skadar hoven på något sätt? "Vanliga" pålimmade boots ska ju inte sitta i flera veckor så där får ju limmet inte lika mycket tid på sig att påverka hoven. Finns det (lugnande?) studier när det gäller limmet?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Har samma känsla och frågor som du Fjellheim! Jag vet inte, och ser fram emot att följa detta. De bloggar om testningarna just nu och jag följer dem på Fejjan.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

KL

Tänkte kolla hur det går för er som har hästarna barfota nu? Har ni fortsatt eller fått sko på? Verkar va väldigt lite aktivitet på distansforumet, tråkigt! Så kom igen & berätta hur ni har det:)
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag har fortsatt, och min pålle är fem år nu. Jag har hittat en kanonbra hovslagare som verkar på ett ypperligt sätt- hovarna är små, välformade och starka. Rider inte ofta med boots pga att hovis tycker att jag kan köra utan så länge hästen inte visar någon ömhet, och att han då sliter mer och bättre på hovarna.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Beställde renegade i våras och är väldigt nöjd. Alla mina går barfota. Men alltid boots på när vi rider ut då hon ömmar på grus och det krävs grusvägar för att komma nånstans hos oss. Men på ridbanan eller som nu när stubbåkrarna börjar komma så slipper vi boots.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Kul att fler testar Renegade! Då är det den broddfria varianten du har?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag har börjat testa olika boots på mina hästar. Har en 5 åring o en 2 åring. 2 åringen har inga boots än men det blir väl att han behöver det ibland nästa år när han börjar att ridas. Min 5 åring har jag testat equine fusion och easy boots epic. Hon är mer snubblig när jag rider med equine fusion bootsen, märkte jätte stor skillnad på hur hon gick när jag satte på easy bootsen de sitter mycket tajtare på hoven, de satt även kvar när ena spännet gick upp på en ridtur. Men jag upplever att easy bootsen är hala, hästen halkar aldrig när hon har equine fusion bootsen medan hon har easy bootsen så slinter hon ibland och halkar då och då framförallt på vägar med gräs i mitten.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Mina är fortfarande barfota, duh... ;)

Araben går riktigt bra barfota, har inte ens funderat på boots på hela sommaren, hovarna är i riktig toppform nu (han har "endast" varit barfota i min ägo vilket är drygt två år).

Welshen går också prickfritt barfota men hans hovar kräver ordentlig passning i form av mycket täta verkningsintervaller. Han har varit barfota i många år men hans hovar har varit längst ner på prio-listan hos tidigare ägare :meh:

Jag hade tänkt att båda två skulle gå Vasaritten (faktiskt utan boots då jag bara tänkte lulla en PP) men pga väldigt otrevliga händelser sket det sig med de flesta hästplanerna den här sommaren.

Vi hoppas på nästa år.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Startade första tävlingen med boots i somras, hästen har bara gått barfota sen i vintras. Utan boots ömmar han lite på grusväg. Jag använder EB glove, är jättenöjd med dessa, kunde inte bli bättre! Har aldrig tappat dom, efter att jag satte dit powerstraps fram har dom inte skruvat sig heller. Är imponerad av hållbarheten på dom, är fortfarande på första omgången boots. Vi få väl se hur dom ser ut efter nästa tävling.. Fast jag har inte hunnit rida så jättemycket i sommar så kanske en orättvis jämförelse, men ändå.

Tycker överlag att det är smidigare att använda boots än att ha hästen skodd, man slipper tappskor, bootsen skyddar hela hoven och det blir billigare i längden. Praktiskt oxå att ha med sig en extra boots på tävling utifall att ;)
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Yes, kör på broddfri varianten. Hörde mig för lite om broddlängden på de man kan köpa färdigbroddade och om man får lite snö ovanpå isen så är de broddaran tydligen lite korta. Funderar på att köpa Best grips direkt fr återförsäljaren i sverige och köpa lite längre o skruva i själv på de paren jag har nu o sen köpa nya till våren (om hon inte måste ha nya storlekar inför vintern, bak är det nog på håret för).
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har av min veterinar, som ocksa verkar hästar utan skor, blivit rekommenderat Cavalor boots till min häst som gar utan skor sedan ca...
Svar
4
· Visningar
1 214
Senast: daphna
·
Distans Igår reds Bergaritten, jag och stallkompisen red våra 20 km i ett bra tempo och med pigga och glada hästar!! Vart godkända och är mycket...
Svar
4
· Visningar
1 223
Senast: Mirraya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp