Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

hovis skrev:
Det här leder ingen vart. Kan vi inte i stället som jag och lilla skutt tänkte, helt enkelt lägga in all fakta med bilder här på tråden och sedan låta Djurskyddsmyndigheten genomföra sin utredning i lugn o ro då alla verkar ha torrt på "fötterna" samt delge både dom samt Försäkringsbolagen vår fakta då dom oxå börjar dra öronen åt sig utifrån antal ökade skaderegleringar vilket kommer att höja premien för dagens SERIÖSA hästägare.

Det går bara inte att föra en vettig diskuttion med några som har järn brist samt är järn tvättade.

Men varför lämnar du som seriös hovslagare inte dessa bildbevis direkt till djurskyddmyndigheten? Det kan väl ändå inte anses som professionellt att gå hålla på en sådan information?

Du får nog föra diskussionen själv snart är du nöjd då?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

OUUUUUps!
Jag trodde detta var en barfotatråd där man kunde få svar på lite spörsmål om barfotagång för hästar.
Finns det ingen tråd som behandlar skoning? Eller är det för "smalt"?
Det är ändå kul att se ett erfaret gäng hovslagare smula sönder talibanerna.
-Hur länge har "lilla skutt" och "VDB" varit hovslagare?
*lutar mig tillbaks och njuter av såpan*

KFMLr -forever.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Peter Lundin!

Jag väntar fortfarande på ditt räknande. Eller är det kanske så att du har svårt för att erkänna att du har FEL.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

*Lånar knapp*

Jag undrar just varför inte djurskyddsinspektörerna anmäler alla dessa fall av Strassertrimmade hästar som tydligen finns? De åker ju ut och gör regelbundna kontroller hos hästägare. Vi hade ute en för inte så länge sedan men han såg aldrig att mina hästar var så lidande som de ju enligt alla er här måste vara......konstigt.

Tydligen så måste det ju också gå många veterinärer helt förbi, för alla hästägare har väl veterinären ute åtminstone någon gång om året för vaccinationer m.m.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Ideaal skrev:
*Lånar knapp*

Jag undrar just varför inte djurskyddsinspektörerna anmäler alla dessa fall av Strassertrimmade hästar som tydligen finns? De åker ju ut och gör regelbundna kontroller hos hästägare. Vi hade ute en för inte så länge sedan men han såg aldrig att mina hästar var så lidande som de ju enligt alla er här måste vara......konstigt.

Tydligen så måste det ju också gå många veterinärer helt förbi, för alla hästägare har väl veterinären ute åtminstone någon gång om året för vaccinationer m.m.
Framtiden kommer utvisa vilken metod som är vettigast..alla nya SHPare kommer tyvärr hjälpa till..

Tyvärr skriver jag ..för jag tycker inte det är ett dugg lustigt med att fler hästar skall bli försöksdjur på deras missionsväg..

Var tacksam Ideeal om dina pållar slipper fånganfall.. :crazy: det är bla då jag mest oroar mig för hästens välmående.
I övrigt de "konstverk" som går och pöser i hagarna lever nog ett bra tag till då det först visar sig vid större belastning vad Strassers fasta hovvinklar ställer till med i längden..

Självklart skall du delge dina erfarenheter som hästägare här..jag förstår att du blir frustrerad,vill inte verka spydig men det krävs en del kunskaper om hovar och så vidare för att kunna bedöma strassers metoder på ett hälsosamt sätt..
Allt du blivit itutad om metoden är faktiskt inte korrekt.

Om metoden vore så bra skulle ingen vettig människa orka bry sig och här delta i en disskussion som är totalt meningslös ..
Hälsa Calle du får säkert rabatt på din utbildning till fullfjättrad SHP..han behöver fler studenter att försörja sig på ,särskilt nu när det börjar bli färre hästhovar att skåla ur..

Skål ta mig fan!Mjölk är livet!! :D
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Det blev tre av dig, när det gällde den andra tråden var det toffel jag tänkte på, inte lätt att hålla reda på vilken av strassers munnar som sagt vad.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Lilla Skutt skrev:
Framtiden kommer utvisa vilken metod som är vettigast..alla nya SHPare kommer tyvärr hjälpa till..

Utredningen är välkommen! Om det nu är en utredning och inte en enda persons personliga vendetta.

Tyvärr skriver jag ..för jag tycker inte det är ett dugg lustigt med att fler hästar skall bli försöksdjur på deras missionsväg..

Försöksdjursstadiet är för länge sedan passerat i Tyskland för ca. 20 år sedan. Så du behöver inte vara rädd.

Var tacksam Ideeal om dina pållar slipper fånganfall.. :crazy: det är bla då jag mest oroar mig för hästens välmående.

Vi har inte haft fång på våra hästar på 30 år och inte under de senare åren heller. Om mina hästar mot förmodan skulle få fång så har jag inget emot att ringa veterinär. Precis som det står på krulligahästen.se

I övrigt de "konstverk" som går och pöser i hagarna lever nog ett bra tag till då det först visar sig vid större belastning vad Strassers fasta hovvinklar ställer till med i längden..

Det är nog inte så många som du tror som går som "konstverk". Om du väntar ett litet tag till så kommer det nog ut ett helt gäng som kan motbevisa dig.

Självklart skall du delge dina erfarenheter som hästägare här..jag förstår att du blir frustrerad,vill inte verka spydig men det krävs en del kunskaper om hovar och så vidare för att kunna bedöma strassers metoder på ett hälsosamt sätt..
Allt du blivit itutad om metoden är faktiskt inte korrekt.

Jag ser vad jag ser. Jag kan hästar och jag ser när en häst mår bra eller dåligt, därav min envishet.

Om metoden vore så bra skulle ingen vettig människa orka bry sig och här delta i en disskussion som är totalt meningslös ..

Det ligger nog annat än ett skyddande av hästen bakom er avvoghet och därför blir diskussionen inte speciellt trovärdig. Alla skyddar sina intressen, därför är det viktigt med en utredning av metoden som är trovärdig.

Hälsa Calle du får säkert rabatt på din utbildning till fullfjättrad SHP..han behöver fler studenter att försörja sig på ,särskilt nu när det börjar bli färre hästhovar att skåla ur..

För det första har jag aldrig träffat eller pratat med Calle Sand varför skulle jag göra det? Och varfrö skulle jag utbilda mig till Strassertrimmare menar du att dina kunder ska utbilda sig till hovslagare. Påståendet är så dumt så jag måste kommentera det.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

*Hej Peter, lånar din knapp ḃara.*

Och ni håller på ännu ser jag.

Det jag ogillar mest med Strasser-metoden är den excluderande inställningen.
"Man kan bara göra så här och allt annat är fel."
Det gör att anpassningen till hästen som individ försvinner.

Duktiga och väl utbildade hovslagare använder alla metoder som de finner lämpliga för respektive häst.
Vissa hästar behöver gå barfota ett tag och andra behöver skor.
Vissa hästar behöver gröpas ur i sulan och andra inte.

Men en Strasserverkare gör bara på ett och endast ett sätt.
Det blir liksom "One-Size-Fits-All" över det hela.
Och så fungerar det inte i verkligheten.
Därför så ger Strasserverkandet en låsning som kan bli olycklig för de hästar som den inte passar för.

Jag verkar mina barfota-hästar själv.
Det känns tryggt och bra.
Mina veterinärer och hovslagare övervakar sedan resultatet och ger goda råd.
Mina hovslagare skor de som det behöver och ibland så skor jag själv.
Fortfarande under noga kontroll av veterinär och hovslagare.
MIn ena hovslagare har rekommenderat att jag skall sko upp för godkännande.
Han säger att det inte är så svårt.
Man har 4 timmar på sig att sko en häst och man får ha med sig en egen som man känner och har kunnat öva på innan.
Just nu så skor jag en hov på 1½ timme, för det tar en himla tid för mig att rikta skon.
Men med övning så skall jag nog få till det.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Och ni håller på ännu ser jag.

Det jag ogillar mest med Strasser-metoden är den excluderande inställningen.
"Man kan bara göra så här och allt annat är fel."
Det gör att anpassningen till hästen som individ försvinner.

Duktiga och väl utbildade hovslagare använder alla metoder som de finner lämpliga för respektive häst.
Vissa hästar behöver gå barfota ett tag och andra behöver skor.
Vissa hästar behöver gröpas ur i sulan och andra inte.

Men en Strasserverkare gör bara på ett och endast ett sätt.
Det blir liksom "One-Size-Fits-All" över det hela.
Och så fungerar det inte i verkligheten.
Därför så ger Strasserverkandet en låsning som kan bli olycklig för de hästar som den inte passar för.

Instämmer i vad du skrivit.
Det var nog kanske på liknande vis jag skulle ha formulerat mig i natt, när jag försökte få ett svar hur Strassermetodens utövare skulle göra med en häst som har liknande problem som min.

Fast jag fick inte något svar på det. Förstår att man måste se individen innan man uttalar sig, men jag hade hoppats på något generellt svar. Att de som åker runt och verkar hästar har någon form av plan om dom skulle stöta på ett sådant fall.

Jag trodde ju att dom liksom hovslagare hade ett kunnande i vad dom ger sig in i! För i alla fall min hovslagare har ju en ganska bred kunskap om hästens hovar och hur man bör göra i olika situationer.

Tack och lov att han har det!
Jag är honom och evigt tacksam! :bow:

Min häst är inne på sin 3:e dag som normalt gående!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Här sprids ytterligare en av de falska rykten som florerar om Strassermetoden. Med lite mer egen kunskap om metoden hade du förstått att detta är helt fel. Den enda "fasta" vinkeln är 30 gradersvinkeln och anledningen till denna vinkel är hovbenets placering i hovkapseln. När hovbenet är parallellt med marken är kronrandens lutning 30 grader. Detta är en vinkel som alla friska hov- och klövdjur har, inte enbart hästen. Övriga vinklar och mått anpassas till den enskilda individen. I sina böcker nämner Strasser ofta olika hästrasers olikheter i hovform, bland annat hårdhovshästar och mjukhovshästar. Formen mellan dessa raser skiljer sig ganska markant åt och trimningen måste därför anpassas därefter. Hälhöjden kan också skilja så mycket som 1 cm mellan olika individer.

Du får nog förklar lite närmare vad du menar när du säger att vi trimmar alla hästar likadant, du framställer dig ju som insatt i det hela. Ser fram emot denna förklaring.

Blir du hovslagare sedan då efter att du fått ditt godkännande?

Britt-Marie
SHP
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Ideaal skrev:
Så bra då! Ni kan ju ta den här tråden då eftersom det inte är så många barfotaintresserade kvar och då dör väl diskussionen ut, vilket självklart ligger i ert intresse. En seriös diskussion innehåller för det mesta utbyte av åsikter/erfarenheter och behöver inte i alla lägen utföras i en vetenskaplig diskurs. För att göra inlägg här anser jag inte att det ska vara nödvändigt att källhänvisa materialet men jag kanske har missuppfattat. Är detta ett forum för professionella? I så fall har jag som hästägare inget här att göra.

Jag är hästägare som är intresserad av bra information och självklart ska det vara baserat på vettig vetenskap och för att kunna påstå att en information är vettig bör det bifogas källhänvisning.

Jag är intresserad av hovar, punkt. För dagen är mina hästar barfota men vissa tillstånd kräver skor liksom viss träning på hästar som inte har rätt kvalitét på sina hovar.

All information som är baserad på en massa "åsikter" är ointressant om det inte finns någon form av vetenskapliga stöd för den åsikten, med källhänvisning. :cool:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

*Lånar knapp*

Det jag tycker mest illa om i den här debatten är att hovslagare helt tycks sakna självinsikt. Min gamla häst är 26 år, vilket innebär att hon varit med ett stort antal hovslagarbesök. Hon har också hunnit med att vara på hovslagarskolan för att gräva ur ett hålrum. Hästen har alltså vid många tillfällen haft ont och många problem med sina hovar. Hon har tvingats uppleva hovslagare som använder sina verktyg att slå i magen på henne i korrigerande syfte, trots att hon uppenbarligen haft ont. Hon har tvingats stå ut med sömstick. Hon har också av lärare på hovslagarskolan blivit slagen i magen med klubban inför elever, hemma hos oss. Hon blev också hemskickad från hovslagarskolan, efter att hålrummet grävts ur, utan någon som helst smärtlindring. Natten efter hon kom hem därifrån så hade hon så ont att hon låg ner, skakade och svettades. Allt detta utan att hennes hovar blev bra. Så ni hovslagare kom ut ur er kokong och inse att ni inte är de änglar som ni försöker framställa er som.

Denna häst har jag lovat att hon aldrig mer ska behöva träffa en hovslagare och det tänker jag hålla, hellre avlivar jag henne. Hästen har för första gången i sitt liv fina hovar och inte ont. Hon är heller inte rädd vid varje besök från SHP:are, som hon var när hovslagare varit här. Ni försöker tala om för mig och hela världen att Strasser inte är rätt men som sagt, jag vet vad jag vet, och jag ser vad jag ser.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Ideaal skrev:
*Lånar knapp*

Jag undrar just varför inte djurskyddsinspektörerna anmäler alla dessa fall av Strassertrimmade hästar som tydligen finns? De åker ju ut och gör regelbundna kontroller hos hästägare. Vi hade ute en för inte så länge sedan men han såg aldrig att mina hästar var så lidande som de ju enligt alla er här måste vara......konstigt.

Tydligen så måste det ju också gå många veterinärer helt förbi, för alla hästägare har väl veterinären ute åtminstone någon gång om året för vaccinationer m.m.

Djurskyddsinspektörerna är inte utbildade i hästen specifikt...även om man skulle önska det. Veterinärer reagerar om hästen är så dålig att den inte kan gå ordentligt men en som rör sig ok faller igenom. Ingen av dessa yrkesgrupper kan ligga på och kolla var och en när dom söker för något helt annat...
:cool:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Grängesberg skrev:
Instämmer i vad du skrivit.
Det var nog kanske på liknande vis jag skulle ha formulerat mig i natt, när jag försökte få ett svar hur Strassermetodens utövare skulle göra med en häst som har liknande problem som min.

Fast jag fick inte något svar på det. Förstår att man måste se individen innan man uttalar sig, men jag hade hoppats på något generellt svar. Att de som åker runt och verkar hästar har någon form av plan om dom skulle stöta på ett sådant fall.

Jag trodde ju att dom liksom hovslagare hade ett kunnande i vad dom ger sig in i! För i alla fall min hovslagare har ju en ganska bred kunskap om hästens hovar och hur man bör göra i olika situationer.

Tack och lov att han har det!
Jag är honom och evigt tacksam! :bow:

Min häst är inne på sin 3:e dag som normalt gående!

Talar du inte emot dig själv nu. Just att jag inte hade någon färdig plan för din häst utan ville se den först för att kunna besluta hur just din häst skulle verkas talar väl FÖR att vi ser varje häst som individ.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Piraja skrev:
Djurskyddsinspektörerna är inte utbildade i hästen specifikt...även om man skulle önska det. Veterinärer reagerar om hästen är så dålig att den inte kan gå ordentligt men en som rör sig ok faller igenom. Ingen av dessa yrkesgrupper kan ligga på och kolla var och en när dom söker för något helt annat...
:cool:

Nej det kan man kanske inte begära, men det påstådda lidande som Strassertrimmade hästar skulle vara utsatta för, borde väl även ett otränat öga kunna se, någon närmare inspektion av hästen skulle väl inte behövas.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Afrodite skrev:
Talar du inte emot dig själv nu. Just att jag inte hade någon färdig plan för din häst utan ville se den först för att kunna besluta hur just din häst skulle verkas talar väl FÖR att vi ser varje häst som individ.

Britt-Marie
SHP

Tycker du?
Det jag ville veta var hur man gör generellt sett när man får ett sådant problem framför sig!

Nåra idéer måste man väl ha i skallen ?
Förstår ju naturligtvis att man måste se själva hästen om det är ett specifikt fall det är frågan om. Men har man inte förhandsidéer? Något man har lärt sig under sin utbildning?

Hur funkar er utbildning om ni inte kan ponera ett fall?
För om ni måste se varje häst innan ni vet hur ni ska göra, hur kan man lära sig då?

Alla hästar är ju inte normala och friska, lär man sig inte i teorin hur svåra fall kan vara och hur man ska lösa dom?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Afrodite skrev:
Nej det kan man kanske inte begära, men det påstådda lidande som Strassertrimmade hästar skulle vara utsatta för, borde väl även ett otränat öga kunna se, någon närmare inspektion av hästen skulle väl inte behövas.

Britt-Marie
SHP

De djurskyddsinspektörer jag träffat på har alla varit paragrafryttare och inte haft en reell aning om hur en häst, eller annat djur heller, rör sig och vad som är onormalt. Endast en har haft kunnande i hundar och han var inspektör i Stockholms innerstad. Det finns säkert de som är mer insatta i själva djuret men oftast får dom ta till veterinärhjälp om det handlar om djuret specifikt då deras egen kunskap inte räcker.

Sen tror jag inte för ett ögonblick att alla strassertrimmade hästar lider...lika lite som de flesta skodda hästar skulle göra det. Avarter finns och ska bekämpas. Jag har inte behovet av Strassertrimning då min hovslagare är fullt kapabel att verka mina hästar så att de går att använda fullt ut.

Strasserförespråkare tar så gärna till att det ligger 20 år bakom idén men hovslageriyrket är långt långt äldre än så och det med både forskning och erfarenhet som går igen.

Strasserförespråkare tar gärna till skrämselpropaganda och vill inte bli ifrågasatta. Min hovslagare ville gå på en föreläsning men blev upplyst om att man inte fick ställa frågor på densamma och då föll intresset pladask.

:cool:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Grängesberg skrev:
Tycker du?
Det jag ville veta var hur man gör generellt sett när man får ett sådant problem framför sig!

Nåra idéer måste man väl ha i skallen ?
Förstår ju naturligtvis att man måste se själva hästen om det är ett specifikt fall det är frågan om. Men har man inte förhandsidéer? Något man har lärt sig under sin utbildning?

Hur funkar er utbildning om ni inte kan ponera ett fall?
För om ni måste se varje häst innan ni vet hur ni ska göra, hur kan man lära sig då?

Alla hästar är ju inte normala och friska, lär man sig inte i teorin hur svåra fall kan vara och hur man ska lösa dom?

Men hur ska jag via en beskrivning på nätet kunna veta vad hästen har för problem. Du säger att din häst har platta sulor och en hög stråle. För det första är det din bedömning, jag vet inte hur platta sulor eller hur hög strålen är. Om du skulle säga att hästen har höga eller låga hälar så är det baserat på din uppfattning om vad som är högt och lågt, likadant är det med platta sulor och hög stråle. Utifrån en sådan beskrivning, då jag dessutom inget vet om hur hoven ser ut i övrigt, hur hästen rör sig eller ser ut för övrigt ge några råd skulle var mycket oansvarigt.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Återigen...dumt folk finns det överallt och ska rensas bort. Mycket tråkigt att din häst fått lida så.

Jag jämför det med de hovslagare jag anlitat genom åren (jag är över 40 och har haft häst i 30)...Där ingen accepterat att hästen fått ont av någon behandling utan att det givits smärtstillande. Den hovslagaren jag har nu, en mycket ung kille, bad mig att förra hästen skulle sederas vid skoning då hon hade bogproblem som gjorde att hon hade svårt att stå stilla.

Vi har säkerligen en massa olika erfarenheter och det förgyller ju...dock blir jag förbaskad när man dömer ut en hel yrkeskår med anor från flera tusen år tillbaka utifrån enstaka fall.

Jag vet inte så mycket om Strasser och dömer heller inte ut den metoden då jag vet för lite ...men jag har aldrig haft behovet av den så för mig är den ointressant.

:cool:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Piraja skrev:
Strasserförespråkare tar gärna till skrämselpropaganda och vill inte bli ifrågasatta. Min hovslagare ville gå på en föreläsning men blev upplyst om att man inte fick ställa frågor på densamma och då föll intresset pladask.

:cool:

Sedan talade vi ju om veterinärer också som ofta kommer ut och ser häst, borde inte de se om en häst är så dålig som det påstås utan att närmare inspekterar den.

Anledning till ovanstående är att det vid ett flertal informationstillfällen kommit hovslagare som inte varit ett dugg intresserade av själva föreläsningen. De har med sin kommentarer och rena otrevligheterna gjort de omöjligt för resten av besökarna att få ut något av föreläsningen.

Britt-Marie
SHP
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 554
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 971
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 304
Senast: Sandora
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 803
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp