Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Afrodite skrev:
Men hur ska jag via en beskrivning på nätet kunna veta vad hästen har för problem. Du säger att din häst har platta sulor och en hög stråle. För det första är det din bedömning, jag vet inte hur platta sulor eller hur hög strålen är. Om du skulle säga att hästen har höga eller låga hälar så är det baserat på din uppfattning om vad som är högt och lågt, likadant är det med platta sulor och hög stråle. Utifrån en sådan beskrivning, då jag dessutom inget vet om hur hoven ser ut i övrigt, hur hästen rör sig eller ser ut för övrigt ge några råd skulle var mycket oansvarigt.

Britt-Marie
SHP

Men..
Jag behöver inte ett råd om hur jag ska göra med min häst!
Jag har hittat ett sätt som fungarar och som vi(jag och min häst) är nöjd med. Vi håller oss till det!

Det är inte baserat på min uppfattning, det är min hovslagare som visade mig vart problemet satt, vad problemet var osv.

Vad jag undrar var hur du skulle göra med ett sådant fall?

Är helt med på att man inte via nätet kan ge råd i specifika fall om hur jag SKA göra! Men visst kan man väl ha idéer om HUR man KAN lösa ett sådant problem. Hur man skulle göra i ett sådant fall.

En hovslagare tex kan ju ha idéer om hur man tex verkar/skor en häst vid en speciell åkomma de har. Dom har ju lärt sig på hovslagarskolan hur dom ska göra olika saker.

Antingen så förstår du inte hur jag menar för att jag är dålig på att förklara eller så vill du inte ge ett svar för att du helt enklelt inte har en aning om hur du ska göra om du ställs inför ett sådant problem!

Är det det sistnämnda så hoppas jag innerligt att en häst med dessa bekymmer inte får någon med din utbildning som sin hovfuxare. För det verkar ju som om att ni hellre skickar dom till slakt än att sätta på en sko!

Till alla!
Är jag så usel på att fram vad jag menar att jag vill ha svar på, börjar nästan tro att jag är det!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Piraja skrev:
dock blir jag förbaskad när man dömer ut en hel yrkeskår med anor från flera tusen år tillbaka utifrån enstaka fall.

Jag vet inte om jag skulle vilja kalla det för enstaka fall. Flera trådar här på forumet de senast månaderna har handlat om hur hovslagare tar till våld i olika situationer och struntar i om hästen har ont.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Nej, du förklarar på ett bra sätt, tror alla förstår vad Crusse har för problem med sina hovar.. Sen verkar det som vissa väljer att inte förstå, för att dom inte har en susning om hur dom skulle lösa ett sånt problem :angel:

Jag blir så glad över att det fortfarande håller i sig med Crusse *hejja hejja* :banana:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Om man ska kunna acceptera och köpa en ny idé måste man få ifrågasätta. Är man påläst och kunnig ska man kunna förklara på ett bra sätt så alla förstår men om någon har en annan uppfattning baserad på annan vetenskap som är gångbar måste man kunna tala för sin sak och komma med vetenskap som visar det motsatta.

Jo, veterinärer ska kunna se om en häst inte rör sig bra och som veterinär kan man anmäla sånt som inte är bra men, huruvida vederbörande får undersöka hästen utan tillstånd av ägaren kan kanske PL berätta. Tror att det måste föreligga en anmälan först...
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Ideaal skrev:
Jag vet inte om jag skulle vilja kalla det för enstaka fall. Flera trådar här på forumet de senast månaderna har handlat om hur hovslagare tar till våld i olika situationer och struntar i om hästen har ont.

Och jag har under 30 år av hästägande inte träffat på någon godkänd hovslagare som betett sig på det viset. Har det alltid handlat om godkända hovslagare?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Antiqua skrev:
Nej, du förklarar på ett bra sätt, tror alla förstår vad Crusse har för problem med sina hovar.. Sen verkar det som vissa väljer att inte förstå, för att dom inte har en susning om hur dom skulle lösa ett sånt problem :angel:

Jag blir så glad över att det fortfarande håller i sig med Crusse *hejja hejja* :banana:

Vilken tur..
Började just funder om jag är så kass på att förklara!

Jag är också helt otroligt glad att han fortfarande kan gå vanligt! Nu har det ju gått flera dagar! :bump:
Det verkar som om detta är lösningen!

Tack gode "vem det nu var" som hittade på PG!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Piraja skrev:
Har det alltid handlat om godkända hovslagare?

Ja det har det gjort och jag förutsätter att de på en hovslagarskola har rätt utbildning.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Afrodite skrev:
Här sprids ytterligare en av de falska rykten som florerar om Strassermetoden. Med lite mer egen kunskap om metoden hade du förstått att detta är helt fel. Den enda "fasta" vinkeln är 30 gradersvinkeln och anledningen till denna vinkel är hovbenets placering i hovkapseln. När hovbenet är parallellt med marken är kronrandens lutning 30 grader. Detta är en vinkel som alla friska hov- och klövdjur har, inte enbart hästen. Övriga vinklar och mått anpassas till den enskilda individen. I sina böcker nämner Strasser ofta olika hästrasers olikheter i hovform, bland annat hårdhovshästar och mjukhovshästar. Formen mellan dessa raser skiljer sig ganska markant åt och trimningen måste därför anpassas därefter. Hälhöjden kan också skilja så mycket som 1 cm mellan olika individer.
Detta är jag fullt medvetan om.

Du får nog förklar lite närmare vad du menar när du säger att vi trimmar alla hästar likadant, du framställer dig ju som insatt i det hela. Ser fram emot denna förklaring.
Jag skrev aldrig verkning, eller trimning som ni tydligen kallar det.
Jag skrev behandling.
Ni vägrar ju t.ex. kategoriskt att sko, vilket ju är att vägra en form av behandling.

Blir du hovslagare sedan då efter att du fått ditt godkännande?
Det skulle jag kunna bli om jag vill.
Det är några skrivningar också, men det som man skall kunna där har jag redan läst in mig på för att själv kunna verka mina hästar.
Man kan ju inte skära i hovar utan att veta hur den ser ut inuti, eller hur?
Men jag har nog inte den fysik som krävs för att arbeta som verksam hovslagare, mina knän är ganska så skadade.
Så även om jag auktoriserar mig, så kommer jag nog bara att sko i mycket liten omfattning.
Jag är egentligen ingenjör, och jobbar med det.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Ja, det var jag som skrev om butta i en annan tråd.. Och NEJ Peter, denna åsikt har jag fått sedan länge tillbaka, det har inte Strasser "tuttat" i mej. Min häst har haft dåliga njurar. Han hade det även då han fick butta (enda gången mina hästar någonsin haft anledning att få detta preparat) och det handlade inte alls som någon skrev, att jag var dålig på att ge honom detta, han AVSKYDDE det verkligen.

Med risk att framstå som en komplett idiot så anser jag att hästar kan tänka själva, och ha egna åsikter! Och jag tror att min häst helt enkelt fösökte påvisa att det inte var bra för honom men jag lyssnade inte då. Säga vad man vill om Strasser, men det är först en kort tid efter övergång till barfota med hennes metod som denna hästs njurar blivit bättre..

Och resten av hans kropp för den delen, allt hänger ju ihop.

Men att beskylla någon annan för mitt inlägg vill jag inte ha på mitt samvete.
Om jag inte hade något annat val skulle jag låta ge min häst butta, mest därför att han idag skulle klara det. Och det jag är emot egentligen är inte att man ger hästar dessa preparat (inom rimliga gränser) utan detta att man inte kollar hästens fysiska status innan. Och ja, detta har jag varit emot "innan Strasser"! Eller görs detta mer idag? Hur vet man som veterinär annars att hästen klarar en sådan behandling. Om jag förhastat mej därför att det var många år sedan min häst fick butta, och det är annorlunda idag så ber jag om ursäkt! Förklara gärna hur det går till idag? Det jag skrev om livstids karens var vad jag hört. Lät ju bra att det inte var som jag fått veta då!

Hur som helst, var lite mer seriös än att blanda ihop folk härinne? Det är en stor skillnad mellan mej och Afrodite, hon är utbildad SHP vilket jag inte är.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Grängesberg skrev:
Tycker du?
Det jag ville veta var hur man gör generellt sett när man får ett sådant problem framför sig!

Nåra idéer måste man väl ha i skallen ?
Förstår ju naturligtvis att man måste se själva hästen om det är ett specifikt fall det är frågan om. Men har man inte förhandsidéer? Något man har lärt sig under sin utbildning?

Hur funkar er utbildning om ni inte kan ponera ett fall?
För om ni måste se varje häst innan ni vet hur ni ska göra, hur kan man lära sig då?

Alla hästar är ju inte normala och friska, lär man sig inte i teorin hur svåra fall kan vara och hur man ska lösa dom?

Du vill alltså ha ett generellt svar på hur jag gör om jag stöter på en häst som är öm på alla underlag.

Först ser jag hur hästen rör sig, hur sätter hästen i hoven, försöker den vid rörelse avlasta något speciellt parti av hoven. Detta för att ta reda på var i hoven ömheten sitter, är det bak i hoven eller är det fram i hoven.

Sedan ser jag hur hästen står. Står den under sig med framhovarna är det tecken på hälsmärta, står den med benen framför sig är det tecken på smärta i tådelen.

Om smärtan sitter generellt i hela hoven utan lokalisation står hästen förmodligen varken under eller bakom utan står och väger på hovarna. Kan naturligtvis även göra detta med ovanstående lokalisation om smärtan är stor.

Jag ser även på hur hästen i övrigt ser ut, spänd, smärtuttryck i ansiktet osv. En uppdragen näsborre på en sida tyder ofta på smärta i den sidans hovar.

Jag tar sedan historien på hästen. Hur länge har den varit skodd, hur ofta, vad har den använts till, när började hästen skos. Hur länge har hästen haft dessa problem och vad har man gjort för att avhjälpa det. Finns anledning att tro att hästen har ett dåligt allmänstatus (vilket ofta är fallet med hästar med så allvarliga problem som de hästar vi här pratar om) vill jag ha blodprov på hästen, dels för att se om hans inre organ såsom njurar och lever skulle klara av eventuella åtgärder samt eventuellt behov av någon form av smärtlindring). Också för att utesluta andra sjukdomar. Läkningsprocessen i hoven ställer som all läkning oavsett det är häst eller människa eller annat levande extra krav på organsystem.

Jag ser sedan på hur hoven ser ut. Kvalitet på hornet. Sprickor. Deformering av hovkapseln. Är hästen intåad, uttåad. Utflytningar. Hälhöjd. Övriga vinklar. Växtringar på hoven. Hur växer hoven, är växtringarna parallella med kronranden runt om. Större avstånd i bak än i tådelen, talar för rotation av hovbenet. Hur ser kronranden ut, finns det någon inbuktning precis ovanför denna som kan tala för att hela hovbenet har sänkt sig och ligger an mot sulan. Känner efter om det finns utbuktningar ovanför kronranden som kan tala för att hovbenet är roterat och trycker mot sulan. Är hovbrosken uppskjutna över kronranden bak och en bit framåt, talar också för hovbensrotation. Det bästa sättet att avgöra hur hovbenet ligger i hovkapseln är dock en röntgen, vilket jag i första hand skulle rekommendera.

Sedan tar jag av eventuella skor. Inspekterar hästens hov underifrån. Är hästen trång på något sätt, balltrång, hältrång, trång i kronranden, sultrång, understucken. Hur är formen på hoven. Avlång, rund. (vi pratar väl om framhovar). Hur ser strålen ut, är den smetig. Hur stora och utflutna är hörnstöden, ligger de möjligtvis ända fram till strålspetsen och breder ut sig över sulan. Hur tjock är sulan. Är det för mycket horn och ev hörnstöd som gör att sulan är platt. Hur ser hornet ut framför strålen, sprucket, tunt, talar för hovbensrotation. Finns sprickor i lamellranden (vita linjen). Hur djupa är dessa, kratsar ur och försöker hitta hur djupt de i så fall går.

Efter att ha bildat mig en uppfattning om hovens tillstånd diskuterar jag med ägaren om hur vi skall gå vidare. Blodproverna och röntgenbilderna bör också finnas till hands. Om ägaren vill att vi ska gå vidare med hästen och blodproverna visar att hästen klarar av den extra belastning som en läkningsprocess innebär, samt att ägaren kan ge hästen de förutsättningar som krävs för en lyckad rehabilitering kan hästen nu verkas. Förutsättningarna innebär att det måste finns ett underlag för hästen att gå på som är ickestötande, men ändå fast (för att hovmekanismen ska fungera maximalt, vilket ger en optimal blodförsörjning, vilket behövs för läkningsprocessen i hoven, det är också därför hästen inte får stå på box, den måste röra sig efter bästa förmåga). En häst med dessa problem skall helst rehabiliteras på klinik med gummimattor, men eftersom vi inte har någon sådan i Sverige, måste man tillse att hästen kan få liknande förhållanden hos ägaren.

Trimningen ger mig svar på om sulan var förtjockad av för mycket horn eller om det rör sig om en hovbenssäkning, det finns då mycket litet konkavitet i hoven. Om det rör sig om en hovbenssänkning hade även röntgenbilderna gett svar på detta. Är hörnstöden för höga och utflutna kan det vara detta som ger hästen smärta. När dessa vuxit sig höga kan de sticka upp i hoven och ge inflammationer i läderhudsområdet ovanför dessa. Avståndet mellan strålben, djupa böjsena och stråle och hörnstöd är normalt mycket litet här, så hörnstöd som vuxit inåt hoven, särskilt kombinerat med höga hälar kan vara mycket smärtsamt för hästen. Handlar det om en hovbensrotation med separation ser jag detta när jag mycket försiktigt kontrollerar området framför strålspetsen.

Vid det här laget bör jag ha en uppfattning om varifrån smärtan kom. Om det rör sig om hörnstöd som är för höga och utflutna kommer hästen direkt efter trimningen vara smärtfri och kunna röra sig bra. Om det rör sig om en hovbensrotation där spetsen trycker mot sulan omkring strålspetsen, kommer en sänkning av hälarna och att skapa en 30 gradig kronrandsvinkel ge hästen avlastning och han kommer med största sannolikhet gå utan ömhet på gräs eller annat icke stötande underlag.

Rör det sig däremot om en hovbenssänkning, måste man med hjälp av trimningen ge hästen så mycket konkavitet som möjligt i hoven, det är oftast enbart möjligt kring strålen. Trimma bort allt överflödigt hörnstödshorn, sänka hälarna om dessa är för höga. I detta fall kan trimningen ge någon lindring. Här är mycket viktigt på vilket underlag hästen kommer att gå. Om hästen trots dessa åtgärder har mycket ont får man överväga om någon form av smärtlindring skall ges.

I samtliga fall kontrolleras även tålängd mot givna vinklar, som för en framhov ligger mellan 45 - 50 grader.

Mycket viktigt är här också uppföljningen av det hela. Särskilt i början av läkningsprocessen växer hornet snabbt. Överflödigt horn kan ge hästen ömhet, varför detta måste trimmas bort. Inget horn får heller hindra den för läkningen så viktiga hovmekanismen. Den första tiden behöver hoven troligen trimmas var tredje till fjärde dag. När horntillväxten minskar kan intervallerna utökas.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Ideaal skrev:
*Lånar knapp*

Det jag tycker mest illa om i den här debatten är att hovslagare helt tycks sakna självinsikt. Min gamla häst är 26 år, vilket innebär att hon varit med ett stort antal hovslagarbesök. Hon har också hunnit med att vara på hovslagarskolan för att gräva ur ett hålrum. Hästen har alltså vid många tillfällen haft ont och många problem med sina hovar. Hon har tvingats uppleva hovslagare som använder sina verktyg att slå i magen på henne i korrigerande syfte, trots att hon uppenbarligen haft ont. Hon har tvingats stå ut med sömstick. Hon har också av lärare på hovslagarskolan blivit slagen i magen med klubban inför elever, hemma hos oss. Hon blev också hemskickad från hovslagarskolan, efter att hålrummet grävts ur, utan någon som helst smärtlindring. Natten efter hon kom hem därifrån så hade hon så ont att hon låg ner, skakade och svettades. Allt detta utan att hennes hovar blev bra. Så ni hovslagare kom ut ur er kokong och inse att ni inte är de änglar som ni försöker framställa er som.

Denna häst har jag lovat att hon aldrig mer ska behöva träffa en hovslagare och det tänker jag hålla, hellre avlivar jag henne. Hästen har för första gången i sitt liv fina hovar och inte ont. Hon är heller inte rädd vid varje besök från SHP:are, som hon var när hovslagare varit här. Ni försöker tala om för mig och hela världen att Strasser inte är rätt men som sagt, jag vet vad jag vet, och jag ser vad jag ser.
Jag förstår din inställning till hovslagare när din häst behandlats så illa!
Plötsligt förstår jag varför du är så förbannad ! ;)

Jag vet oxå att det finns rötägg i branschen precis som inom alla andra yrken!Men det du beskriver hör till undantagen !!

Jag stödjer absolut inte såna idioter som pucklar på hästar som uppenbart har ont,inte heller att puckla på de friska heller...
Även om det bara finns en sån hovis så är det en för mkt..men jag tycker det är synd att du tror att alla är sådana ..Jag kan tyvärr inte stoppa dem som gör så..det är hästägarna som måste sluta anlita dem ..tycker det är bra att på de trådar jag läst om dito sett hästägare som slängt ut sån djurplågare och sagt ifrån..bra gjort!! :bow:


Och jag är övertygad om att de hovisar som dykt upp på denna tråd är lika fördömande som jag är till onödigt våld på hästar!!

Att en lärare pucklat på en häst inför elever är för djävligt!! :devil: tyvärr finns det "fegisar" på alla arbetsplatser som inte vågar ta tag i kollegor som förstör för de andra med att ge yrket eller arbetsplatsen dåligt rykte.




Men just nu disskuterade vi om olika sätt att beh barfotahästar och beh vid fång osv,så även om ditt inlägg är mkt viktigt så är det lite utanför resonemanget om strasser är en metod som är 100% perfekt..
Om inte det ingår nåt psykologiskt test i strasserutbildningen så finns risken att det finns dito verkare med samma taskiga inställning till hästen oxå..du kan nog aldrig känna dig säker med en SHPare heller... :crazy:

Så att du bytte till strasser berodde på en lärare som misshandlade din häst..varför anmälde du inte hovslagaren då?eller kontaktade föreståndaren på skolan ,då kunde ju vederbörande varnats.. :confused:
Hur skall skolan kunna veta vad som hände i ditt stall??Jag försvarar inte det inträffade,jag vill bara att sådant förebyggs och då måste nån skvallra,eller hur?


Och vilken hovis har här sagt att man skall misshandla och plåga hästar?? Nä just det ingen eller hur!!du lägger energi på att döma fel människor.. :(
Du låter din gamla erfarenhet gå ut över hovisar som varken är skyldiga till eller ansvariga för vad som hänt din häst ..
Som sagt du har all rätt att vara upprörd! Men lägg inte skulden på en hel yrkeskår!!
Vet ej vad du själv har för yrke?Men tycker du att du är ansvarig om en kollega till dig gör nåt korkat..om du tex jobbar i en blomsteraffär och får klagomål på blommor sålda av en kollega ute i landet..ska du få skit för det då?
Världen är knäpp..men inte så knäpp va?? :o
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Inte_Ung skrev:
Men en Strasserverkare gör bara på ett och endast ett sätt.
Det blir liksom "One-Size-Fits-All" över det hela.

Ha ha *asg*

För övrigt så va ditt inlägg ett av dom bästa på denna tråd.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Ideaal skrev:
Min gamla häst är 26 år, vilket innebär att hon varit med ett stort antal hovslagarbesök. Hon har också hunnit med att vara på hovslagarskolan för att gräva ur ett hålrum. Hästen har alltså vid många tillfällen haft ont och många problem med sina hovar. Hon har tvingats uppleva hovslagare som använder sina verktyg att slå i magen på henne i korrigerande syfte, trots att hon uppenbarligen haft ont. Hon har tvingats stå ut med sömstick. Hon har också av lärare på hovslagarskolan blivit slagen i magen med klubban inför elever, hemma hos oss. Hon blev också hemskickad från hovslagarskolan, efter att hålrummet grävts ur, utan någon som helst smärtlindring. Natten efter hon kom hem därifrån så hade hon så ont att hon låg ner, skakade och svettades. Allt detta utan att hennes hovar blev bra. Så ni hovslagare kom ut ur er kokong och inse att ni inte är de änglar som ni försöker framställa er som.

Denna häst har jag lovat att hon aldrig mer ska behöva träffa en hovslagare och det tänker jag hålla, hellre avlivar jag henne. Hästen har för första gången i sitt liv fina hovar och inte ont. Hon är heller inte rädd vid varje besök från SHP:are, som hon var när hovslagare varit här. Ni försöker tala om för mig och hela världen att Strasser inte är rätt men som sagt, jag vet vad jag vet, och jag ser vad jag ser.

Det här låter inte bra!!!! Varför anmälde du inte Hovslagarskolan samt den läraren där?

Som vanligt är detta en ren normal skrämselpropaganda utifrån Strassers lära vilket ingår i utbildningen vilket jag finner helt ok. Vad du däremot borde ha tänkt på är att du här kommer med FÖRTAL vilket är brottsligt. Både avseende Hovslagarskolan, läraren samt din generella inställning till en hel Yrkesgrupp.

Rötägg finns det tyvärr inom alla yrkesgrupper, en av dom största som bevisat det är väl Calla Sand.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Ideaal skrev:
Ni försöker tala om för mig och hela världen att Strasser inte är rätt men som sagt, jag vet vad jag vet, och jag ser vad jag ser.
Nej alla försöker att säga att Strasser inte är det enda rätta, utan att det finns olika rätta saker.
Saker som är olika för olika hästar t.ex.
Ibland så är barfotagång det rätta och ibland skor.
Ibland så är mera verkning det rätta och ibland är det mindre verkning som är rätt.

Strasser verkar mest lösa alla problem med att ta bort skorna och skära oftare och mera och djupare i hovarna.
Och det tror inte jag är rätta lösningen för alla hovar på alla hästar.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Varför i hela världen envisas ni med att kalla verkning för trimning?
Är det för att göra er märkvärdiga eller för att översättningarna från tyskan är dålig?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Afrodite skrev:
Just att jag inte hade någon färdig plan för din häst utan ville se den först för att kunna besluta hur just din häst skulle verkas talar väl FÖR att vi ser varje häst som individ.

Britt-Marie
SHP

Borde inte det gälla även hästar med hovvård utförd av en utbildad hovis i stället för att där generallisera oss med förtal,kränkande påhopp samt falsk ryktesspridning???
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Är det oseriöst eller bara lite klantigt att inte riktigt hålla koll på vem som sagt vad när samma saker diskuteras på två olika trådar, får väl skylla på åldern!
Att skriva som du gjorde om NSAID utan att ha koll anser jag däremot vara klart oseriöst.
Sen är det lite svårt att veta när du menar butta speciellt o när du menar NSAID generellt som jag skrivit många gånger genom åren så är butta inget förstahandspreparat för mig.
Nej jag skickar inte in hästen till djursjukhus för en njur o leverfunktionsutredning innan jag sätter in NSAID vid tex fång el lymfangit, ärligt talat ser jag inget större behov. Vid längre beh har det hänt att jag tagit ett leverenzymprov. Har hästen tidigare problem med lever njurar mage od är det djurägarens sak att upplysa mig om detta.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Afrodite skrev:
När hovbenet är parallellt med marken är kronrandens lutning 30 grader. Detta är en vinkel som alla friska hov- och klövdjur har, inte enbart hästen.

Britt-Marie
SHP

Hästar har inga klövar :smirk: och inga klövar varesig det gäller gris,ko,getter,älgar,rådjur,vilstsvin eller övriga klövdjur ett parallelt hovben som uppvisar 30 grader med marken. Att förlita sig på kronrandens läge är att lura sig själv då det finns många andra orsaker till en "deformerad" kronrand som inte avspeglar hovbenets vinkel.

Höns däremot har en 30 graders hovbensvinkel som följer kronrandens läge, fast det beror på att dom oftast flyr i flygande flyckt .

Jag börjar nu förstå PL:s så kloka påstående då det är just ett otroligt "kackel" här.

Strassertrimmade fjäderfän vore väl ngt????
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Inte_Ung skrev:
Varför i hela världen envisas ni med att kalla verkning för trimning?
Är det för att göra er märkvärdiga eller för att översättningarna från tyskan är dålig?

Varför kalla det för vildhästverkning då inga vildhästar verkas samt att skära ner hörnstöden då det tillhör hästens naturliga bärrande struktur????
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Javisst ja, den hade jag glömt.
Det springer nog små tomtar i marken och skär i hovarna när hästarna springer förbi?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 555
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 971
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 304
Senast: Sandora
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 805
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp