Barmarksdrag/canicross

Jag tror att det enklaste är att hitta en leverantör som kan prova ut åt dig. Sundpro tar emot måttbeställningar vet jag. Hittade även en video om hur man tar måtten:


Eventuellt ska du ha olika selar för kärra och löpning, beroende på vinkeln från linan.
Jag får försöka kolla på det! Han är 11 månader nu, så tvekar lite o och med att jag inte vet om han kommer bredda sig mer.
 
Har börjat spana lite på utrustning. Har ju en dröm om kickbike men känns som onödiga pengar när man redan har en vanlig cykel. Vet ju inte ens om vi kommer tycka det är kul så känns ju dumt att köpa grejer när man redan har något som egentligen funkar. Men hade gärna haft mer markkontakt 😅
Började ni träna höger och vänster på promenader eller hur lärde ni in?
 
Har börjat spana lite på utrustning. Har ju en dröm om kickbike men känns som onödiga pengar när man redan har en vanlig cykel. Vet ju inte ens om vi kommer tycka det är kul så känns ju dumt att köpa grejer när man redan har något som egentligen funkar. Men hade gärna haft mer markkontakt 😅
Började ni träna höger och vänster på promenader eller hur lärde ni in?
Mina har fått lära sej höger o vänster på promenaden o även hemma om dom stått i vägen ibland :)
 
Har börjat spana lite på utrustning. Har ju en dröm om kickbike men känns som onödiga pengar när man redan har en vanlig cykel. Vet ju inte ens om vi kommer tycka det är kul så känns ju dumt att köpa grejer när man redan har något som egentligen funkar. Men hade gärna haft mer markkontakt 😅
Började ni träna höger och vänster på promenader eller hur lärde ni in?
Jag har hört av en del att kickbike är rangligare?
Jag trivs bra på cykeln, tom när jag cyklat med två hundar, har man en bra antenn så (min är från nonstop dogwear).

Jag började med "här" bara och sen höger eller vänster. Hon kan ju det från vallningen även om det används annorlunda, så när jag cyklade med en kompis som använde det så lärde hon sig av att höra/se det andra ekipaget.
 
Någon som kör drag på vintern och har täcke på sin hund? Vad för slags täcke har ni då haft på?

I normal fallet sätter vi inte på täcke på promenaderna på Ascot förrän vid typ -10 numera (förr var det vid -15 men han verkar lite känsligare för kylan denna vintern - märker det på tassarna). Nåväl, vi ska upp och åka längd- och turskidor en bit förbi Duved. Förra året när vi var uppe vid Grövelsjön och åkte turskidor hade vi -15 och ibland vindar på 20-29 m/s så kallt var det. Då fick han ha på sig sitt back on track nättäcke över selen. Det täcket är ju dock tunt så funderar om han borde ha något varmare täcke på sig om det blir så pass kallt och blåsigt. Vi rör ju självklart på oss - kommer ju åka längd- och turskidor - men Ascot kommer mest trava (vi är ett sällskap på 3 och alla åker inte så snabbt).

Det knepiga tycker jag är att det flesta sportiga täcken som är lite varma (tunna men lite varma) oftast är tighta täcken som då skulle behöva sitta under dragselen och det är jag osäker på med hänsyn till risken att tyget korvar sig och kläms under selen.

Någon som har något förslag på täcke? Behöver ju vara rätt smidigt, göra så att han inte blir kall men absolut inte heller för varm. Jag kommer ha ett annat täcke att sätta på när vi tar paus/stannar.
 
Någon som kör drag på vintern och har täcke på sin hund? Vad för slags täcke har ni då haft på?

I normal fallet sätter vi inte på täcke på promenaderna på Ascot förrän vid typ -10 numera (förr var det vid -15 men han verkar lite känsligare för kylan denna vintern - märker det på tassarna). Nåväl, vi ska upp och åka längd- och turskidor en bit förbi Duved. Förra året när vi var uppe vid Grövelsjön och åkte turskidor hade vi -15 och ibland vindar på 20-29 m/s så kallt var det. Då fick han ha på sig sitt back on track nättäcke över selen. Det täcket är ju dock tunt så funderar om han borde ha något varmare täcke på sig om det blir så pass kallt och blåsigt. Vi rör ju självklart på oss - kommer ju åka längd- och turskidor - men Ascot kommer mest trava (vi är ett sällskap på 3 och alla åker inte så snabbt).

Det knepiga tycker jag är att det flesta sportiga täcken som är lite varma (tunna men lite varma) oftast är tighta täcken som då skulle behöva sitta under dragselen och det är jag osäker på med hänsyn till risken att tyget korvar sig och kläms under selen.

Någon som har något förslag på täcke? Behöver ju vara rätt smidigt, göra så att han inte blir kall men absolut inte heller för varm. Jag kommer ha ett annat täcke att sätta på när vi tar paus/stannar.
Det är skrivfel det där 20-29 m/s va? 😅 Jag har vistats på fjället (kalfjäll i och för sig) flera gånger när vi stormstängt och dagar då det var kring 24 var det svårt att överhuvudtaget röra sig mot vinden utan att åka baklänges. Det är definitivt inte vindstyrkor jag skulle rekommendera någon att vistas ute på fjället i.

Vad gäller täcke har jag nog aldrig sett någon ha det på under dragarbete. Personligen hade jag nog valt något i stil med BoT-nättäcket i något tunt men möjligtvis tätare tyg som lätt går över selen än att ha något under. Mer vindskydd än direkt värmande? Jag skulle vara mer orolig för att hunden skulle bli för varm än kall om den har täcke vid den typen av aktivitet, men du har ju bättre koll på Ascots behov 😊
 
Köpte ett Cani X bälte! Är jättenöjd, så bekvämt och sitter bra trots att jag inte har benremmarna på mig. :D Ser fram emot att köra igång dragsäsongen med unghunden nu. Floki lär väl bli pensionär från det om vi inte kan lösa hans hälta.

Kommer bli lite klurigare att vänja i med cykel tänker jag. Innan har jag bara spänt fast den unga hunden i min äldre hund och cyklat som vanligt, dom lär sig snabbt då. Måste försöka hitta draghundsfolk som kanske kan hjälpa med draghjälp. :) Bog drar väldigt bra, men springer gärna in i skogen för en avstickare lite då och då, inte så lämpligt med cykel.
Funkar det bra även utan benremmarna? Jag vill gärna ha ett men jag är superkänslig och är rädd att jag ska hata det. 😅
 
Funkar det bra även utan benremmarna? Jag vill gärna ha ett men jag är superkänslig och är rädd att jag ska hata det. 😅
Ja! Det sitter på plats när jag går och småspringer i alla fall. Har midjedelen superlöst också pga klarar inte tryck på magen och det fungerar över förväntan! Skönaste bältet jag provat, det väger typ ingenting.
 
Ja! Det sitter på plats när jag går och småspringer i alla fall. Har midjedelen superlöst också pga klarar inte tryck på magen och det fungerar över förväntan! Skönaste bältet jag provat, det väger typ ingenting.
Då blev det genast intressant. 👌🏻 Ska försöka prova ett innan bara..
 
Det är skrivfel det där 20-29 m/s va? 😅 Jag har vistats på fjället (kalfjäll i och för sig) flera gånger när vi stormstängt och dagar då det var kring 24 var det svårt att överhuvudtaget röra sig mot vinden utan att åka baklänges. Det är definitivt inte vindstyrkor jag skulle rekommendera någon att vistas ute på fjället i.

Vad gäller täcke har jag nog aldrig sett någon ha det på under dragarbete. Personligen hade jag nog valt något i stil med BoT-nättäcket i något tunt men möjligtvis tätare tyg som lätt går över selen än att ha något under. Mer vindskydd än direkt värmande? Jag skulle vara mer orolig för att hunden skulle bli för varm än kall om den har täcke vid den typen av aktivitet, men du har ju bättre koll på Ascots behov 😊
Haha ja det är skrivfel :laugh:. I sådan vind skulle vi definitivt inte ge oss ut.

Ja, just av de anledningar du nämner har jag satt på nättäcket när det har varit kallare och blåsigt. Ascot har inte varit för varm av det trots drag iom kylan/vinden. Ja, men vindskydd än värmande är nog det jag är ute efter.
 
Har inte orkat skrolla hela tråden, men har en fråga angående temperaturer...

Hur tänker ni kring värme? När är det för varmt? Och hur tränar ni under den varmare årstiden?

Är nyfiken då jag diskuterade frågan med en som kör drag med skidor, och tävlar i det. Hen har en vorsteh dvs ingen värmande päls. Jag tyckte det lät lite väl begränsat när hen påstod att varmare än 12-15 grader är för varmt. Jag tänkte då att hurfasen ska man kunna träna en draghund över året om man inte kan träna vid varmare grader?

Tänkte att barmarkstråden måste vara rätt gäng att fråga, då ni bevisligen inte enbart kör drag vintertid...
 
Har inte orkat skrolla hela tråden, men har en fråga angående temperaturer...

Hur tänker ni kring värme? När är det för varmt? Och hur tränar ni under den varmare årstiden?

Är nyfiken då jag diskuterade frågan med en som kör drag med skidor, och tävlar i det. Hen har en vorsteh dvs ingen värmande päls. Jag tyckte det lät lite väl begränsat när hen påstod att varmare än 12-15 grader är för varmt. Jag tänkte då att hurfasen ska man kunna träna en draghund över året om man inte kan träna vid varmare grader?

Tänkte att barmarkstråden måste vara rätt gäng att fråga, då ni bevisligen inte enbart kör drag vintertid...
Över 16 grader så är det risk för värmeslag. Tävlingar har en temp gräns på 16. Du kan såklart träna kortare sträckor och kyla hunden varmare dagar. På sommaren tränar man ofta annat än längre sträckor i hög fart.

Eller så tränar man sent på kvällen/natten/tidigt på morgonen.

Många som jag känner tränar typ lydnad och bruks på sommaren plus vanlig fys och simning snarare än långa dragsträckor i hög fart. Sen sätter man igång igen efter sommaren.
 
Över 16 grader så är det risk för värmeslag. Tävlingar har en temp gräns på 16. Du kan såklart träna kortare sträckor och kyla hunden varmare dagar. På sommaren tränar man ofta annat än längre sträckor i hög fart.

Eller så tränar man sent på kvällen/natten/tidigt på morgonen.

Många som jag känner tränar typ lydnad och bruks på sommaren plus vanlig fys och simning snarare än långa dragsträckor i hög fart. Sen sätter man igång igen efter sommaren.

Det är alltså drag man inte bör göra idag varmare temp? Men konditionsträning i form av joggingrunda eller cykling då, om hunden inte drar hårt dvs, hur funkar det? Tappar de inte mkt kondition under sommaren...? 16 grader är det ju knappt ens morgon/kväll i stora delar av landet på sommarn...
 
Det är alltså drag man inte bör göra idag varmare temp? Men konditionsträning i form av joggingrunda eller cykling då, om hunden inte drar hårt dvs, hur funkar det? Tappar de inte mkt kondition under sommaren...? 16 grader är det ju knappt ens morgon/kväll i stora delar av landet på sommarn...

Tycker inte att dom förlorar en massa kondis. Motionerar mina som vanligt men kör inte långa sträckor. Man kan ju köra kortare sträckor och kyla hunden.

Finns massor med faktorer man får beräkna. Luftfuktighet, hundens kondis, hur känslig den är osv.

Jag är hellre försiktig och kyler ofta än att få värmeslag på mina hundar.
 
Senast ändrad:
Det är alltså drag man inte bör göra idag varmare temp? Men konditionsträning i form av joggingrunda eller cykling då, om hunden inte drar hårt dvs, hur funkar det? Tappar de inte mkt kondition under sommaren...? 16 grader är det ju knappt ens morgon/kväll i stora delar av landet på sommarn...
Min bekant som har flera huskis tränar 5 på morgonen under sommaren. Det är definitivt en livsstil!
 
Det är alltså drag man inte bör göra idag varmare temp? Men konditionsträning i form av joggingrunda eller cykling då, om hunden inte drar hårt dvs, hur funkar det? Tappar de inte mkt kondition under sommaren...? 16 grader är det ju knappt ens morgon/kväll i stora delar av landet på sommarn...
Jag har 5 polarhundar o sommartid tränar vi drag antingen väldigt tidigt eller väldigt sent beroende på luftfuktighet o grader. Dom dagar de inte tränas pga grader o luftfuktighet så gör vi annat :)
 
Hur väl ersätter simning draget, om man är orolig för att hunden ska tappa kondis?

Jag är som sagt sjukt sugen på att komma igång, men märker att jag saknar plan för hur jag ska gå tillväga. Känner till en del teori om hur man brukar kunna tänka, men jag har problem att anpassa det till min individ. Om jag berömmer honom i draget så tittar han på mig, om jag inte berömmer tror han att vi leker.
 
På sommaren har jag cyklat med Knut lös för att upprätthålla kondition.
Annars vandrar vi men brukar ha närhet till diverse sjöar på vandringen 🙂

Knut tror också drag är lek men då brukar jag få öka takten för då kan han inte hoppa på tvären 😅

Men vi har knappt kommit igång med draget än..
 
Tack för alla svar ang mina novisa frågor :) Det ser väldigt roligt ut, och de få ggr jag provat åka skidor med bekantens hund så Är det roligt. Men eftersom jag inte tycker om kyla generellt sett, så var jag lite intresserad av just barmarksdraget inför att jag köpte den hund jag har idag. Nu blev det inte en sådan ras som passar för drag pga att andra egenskaper vägde tyngre, så det blev aldrig aktuellt att prova. Men tanken kom upp igen när jag provade åka sidor med draghund sist, att kanske nån gång att man skulle kunna prova, men då fick jag inte riktigt ihop detta kring hur man prkatiskt bär sig åt med takke på temperaturer i kombo med icke vinter-drag.. :o
 
Tack för alla svar ang mina novisa frågor :) Det ser väldigt roligt ut, och de få ggr jag provat åka skidor med bekantens hund så Är det roligt. Men eftersom jag inte tycker om kyla generellt sett, så var jag lite intresserad av just barmarksdraget inför att jag köpte den hund jag har idag. Nu blev det inte en sådan ras som passar för drag pga att andra egenskaper vägde tyngre, så det blev aldrig aktuellt att prova. Men tanken kom upp igen när jag provade åka sidor med draghund sist, att kanske nån gång att man skulle kunna prova, men då fick jag inte riktigt ihop detta kring hur man prkatiskt bär sig åt med takke på temperaturer i kombo med icke vinter-drag.. :o
Det är ju trots allt bara Juni, Juli och Augusti som är lite tråkiga om man inte kan tänka sig att köra på sent på kvällen/tidigt på morgonen/natten :laugh:, de 9 övriga månaderna går ju bra att köra, i alla fall här i Stockholm. :)

Skärmavbild 2024-02-07 kl. 14.36.17.png
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 308
Senast: Roheryn
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
910
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 361
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 578

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp