Barmarksdrag/canicross

Hur väl ersätter simning draget, om man är orolig för att hunden ska tappa kondis?

Jag är som sagt sjukt sugen på att komma igång, men märker att jag saknar plan för hur jag ska gå tillväga. Känner till en del teori om hur man brukar kunna tänka, men jag har problem att anpassa det till min individ. Om jag berömmer honom i draget så tittar han på mig, om jag inte berömmer tror han att vi leker.

Är det att han inte drar alls? Tänker att ni behöver draghjälp. :)
 
Det verkar som om de som håller på med drag kör med 4 hjuling när det är lägst temperatur på dygnet och att hundarna får springa lösa.

Jag vill gärna dra med kedjor och har fortfarande inte kommit igång med det, så jag tänker att vi kommer nog bygga muskler i sommar och cykla de dagar det går utan press.
Sen blir det ju en del bad och långa promenader (och vallning) så är inte särskilt orolig för att hon ska tappa i kondition.
 
Är det att han inte drar alls? Tänker att ni behöver draghjälp. :)

Han drar väl ibland, men förstår inte vad som är det centrala i aktiviteten. Han tror att det är lek, att vi springer ikapp mot en strenbumling som han kan spexa på eller liknande.

Ja draghjälp vore säkert bra. Har även funderat på "trasan".
 
Han drar väl ibland, men förstår inte vad som är det centrala i aktiviteten. Han tror att det är lek, att vi springer ikapp mot en strenbumling som han kan spexa på eller liknande.

Ja draghjälp vore säkert bra. Har även funderat på "trasan".
Då är det nog draghjälp som behövs så att han får fatta att han ska dra och att det är kul! :) Har du någon person som kan springa före så kan det fungera också.
 
Då är det nog draghjälp som behövs så att han får fatta att han ska dra och att det är kul! :) Har du någon person som kan springa före så kan det fungera också.

Jag har hört många kritisera den metoden med löpare framför eftersom hunden kan börja tro att jakten är det centrala. Samtidigt är det kanske dumt att övertänka... Jag får försöka ge det ett nytt försök imorgon 😁
 
Jag har hört många kritisera den metoden med löpare framför eftersom hunden kan börja tro att jakten är det centrala. Samtidigt är det kanske dumt att övertänka... Jag får försöka ge det ett nytt försök imorgon 😁
Det är ju då samma med draghjälp i form av annan hund osv. själv tycker jag att det viktigaste är att hunden har något som motiverar den, även om det är jakt till en början. :)

Du kan också prova att lägga mat i en skål, visa att det ligger mat, gå bort och sedan skicka hunden mot matskålen och se till att det blir motstånd i linan. Alternativ en leksak :)
 
Det är ju då samma med draghjälp i form av annan hund osv. själv tycker jag att det viktigaste är att hunden har något som motiverar den, även om det är jakt till en början. :)

Du kan också prova att lägga mat i en skål, visa att det ligger mat, gå bort och sedan skicka hunden mot matskålen och se till att det blir motstånd i linan. Alternativ en leksak :)

Som retning tror jag att det skulle räcka att be hans matte stå en bit bort. Ska se hur sugen hon är på att stå ute och frysa 😁
 
Han drar väl ibland, men förstår inte vad som är det centrala i aktiviteten. Han tror att det är lek, att vi springer ikapp mot en strenbumling som han kan spexa på eller liknande.

Ja draghjälp vore säkert bra. Har även funderat på "trasan".
Jag började med trassan och det gav Ascot riktigt bra förståelse för draget tycker jag.
 
Fick faktiskt liknande problem idag när jag sprang själv med Bog för första gången, har alltid haft Floki med oss, men då i koppel eftersom att han är trasig just nu. Bog sprang lite, stannade och kom för att hoppa på mig, när jag svarade med att bli passiv, tråkig och säga "gå", vilket är vårt kommando för att just gå framåt, så fungerade det riktigt bra tillslut och vi sprang vår första 0.5km själva. Tror att problemet är att jag är för långsam och det blir lite jobbigt att försöka springa i full fart för Bog, det blir till att köra cykel så snart som möjligt så att han har möjlighet att springa ordentligt och inte behöva kämpa så mycket i linan.
 
Glad var han i alla fall!
IMG_1967.jpeg
 
Hur långt brukar ni cykla mer era hundar? Hur ser ert upplägg upp och har ni en långsiktig plan för att öka kilometerna?
Försöker ni hålla något särskilt tempo?
 
Vi cykla första gången för året idag 🥰

Hur långt brukar ni cykla mer era hundar?
Jag har ingen koll på kilometer men just nu räcker de med 10-15 min aktivt drag och jag lägger upp det i intervaller.

Hur ser ert upplägg upp och har ni en långsiktig plan för att öka kilometerna?
Går först ca 10-15 min för han ska värma upp lite och kissa. Sen tar vi trav först några sekunder och går upp i galopp en stund för att sen avbryta igen.
Det gäller just nu några sekunder säkert iom att jag inte har nån koll 😁

Nu idag blev de asfalt o försöker få han springa på gräset bredvid. Iom de kommer jag inte köra länge alls. Övar bara på attt han ska tänka framåt och få pulshöjjare.
Ute vid stugan där de bara är grus/gräsvägar kommer vi öka tiden. Där kan jag även värma han lös.

Jag vill hellre hålla galopp än trav för känns mer hållbart. Så jag travar han bara en stund innan galopp. Annars går vi.
Drag i trav känns inte så bra tycker jag.
 
Vi cykla första gången för året idag 🥰

Hur långt brukar ni cykla mer era hundar?
Jag har ingen koll på kilometer men just nu räcker de med 10-15 min aktivt drag och jag lägger upp det i intervaller.

Hur ser ert upplägg upp och har ni en långsiktig plan för att öka kilometerna?
Går först ca 10-15 min för han ska värma upp lite och kissa. Sen tar vi trav först några sekunder och går upp i galopp en stund för att sen avbryta igen.
Det gäller just nu några sekunder säkert iom att jag inte har nån koll 😁

Nu idag blev de asfalt o försöker få han springa på gräset bredvid. Iom de kommer jag inte köra länge alls. Övar bara på attt han ska tänka framåt och få pulshöjjare.
Ute vid stugan där de bara är grus/gräsvägar kommer vi öka tiden. Där kan jag även värma han lös.

Jag vill hellre hålla galopp än trav för känns mer hållbart. Så jag travar han bara en stund innan galopp. Annars går vi.
Drag i trav känns inte så bra tycker jag.
Jag är absolut ingen expert men har hört att trav ska vara mer hållbart än galopp. Vet dock inte om det stämmer. Vad har du läst att galopp är mer hållbart etc.?

Bara undrar då jag gärna vill veta. :)
 
Jag är absolut ingen expert men har hört att trav ska vara mer hållbart än galopp. Vet dock inte om det stämmer. Vad har du läst att galopp är mer hållbart etc.?

Bara undrar då jag gärna vill veta. :)

Ingen aning 🙈
Känns som de tar i mer bakifrån med galopp och använder hela sin kropp men de är bara nått eget påhitt
 
Uppdaterar här med.
Nu har vi tagit bilen och åkt 10 min bort till ett naturreservat där det barq är grusvägar/gräsvägar och där känns det bättre att träna.
Gick först för han skulle kissa men de blev några stop på vägen med 🙂 då är det jag som tar intiativ och stannar.
Kommer upp i bra farter och han drar då och då (märks att det är jobbigt)
Blir endel flams (hopp, skutt och bitande i kopplet) men då ökar jag farten och säger loss.
Mycket fåglar och en hare som sprang framför oss 🙈 Men han lyssnar jättebra.
Ibland är det lättare att reglera i full galopp än när vi går.
Det blir till 90% galopp
IMG_0105.jpeg
 
Fråga!
Var och provade ut en Björkis som vi ska testa men hade velat jämföra måtten med min nonstop, jag kan däremot inte hitta måtten angivet nånstans online?
Endast rekommenderade viktangivelser vid storlek (som inte stämmer).

Jag sitter på jobb och kan inte mäta men vill jämföra nu. 😅

Halsöppningen verkar vara lika stor på båda, men Björkis är mjukare så betydligt lättare att ta på (även om det är tajt).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 305
Senast: Roheryn
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
910
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 361
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp