Barmarksdrag/canicross

Uppdaterar här med.
Nu har vi tagit bilen och åkt 10 min bort till ett naturreservat där det barq är grusvägar/gräsvägar och där känns det bättre att träna.
Gick först för han skulle kissa men de blev några stop på vägen med 🙂 då är det jag som tar intiativ och stannar.
Kommer upp i bra farter och han drar då och då (märks att det är jobbigt)
Blir endel flams (hopp, skutt och bitande i kopplet) men då ökar jag farten och säger loss.
Mycket fåglar och en hare som sprang framför oss 🙈 Men han lyssnar jättebra.
Ibland är det lättare att reglera i full galopp än när vi går.
Det blir till 90% galoppVisa bifogad fil 141885
Har du honom kopplad till cykeln eller dig vid drag? Och om cykeln, hur då? Ser inte om du har en dragantenn (tror jag de heter?)?
Jag tycker det är lite obehagligt att ha min i midjebälte när jag cyklar, tycker linan lätt hamnar för nära framhjulet då. Är sugen på att skaffa antenn men vill gärna höra andras erfarenheter 🙂
 
Har du honom kopplad till cykeln eller dig vid drag? Och om cykeln, hur då? Ser inte om du har en dragantenn (tror jag de heter?)?
Jag tycker det är lite obehagligt att ha min i midjebälte när jag cyklar, tycker linan lätt hamnar för nära framhjulet då. Är sugen på att skaffa antenn men vill gärna höra andras erfarenheter 🙂
Jag har antenn och kan inte tänka mig något annat.

En kompis cyklar med midjebälte, men hon har lagt tid på att träna hunden på att det ska vara sträckt (det gjorde jag förvisso också) även när man saktar ner för att stanna.
 
1000013259.jpg


Vi testade selen och halvvägs tog vi en paus för en kort simtur. Hon verkade tycka att den satt bra och vi hade en skön tur. Nöjd efteråt men inte särskilt trött.
 
Har du honom kopplad till cykeln eller dig vid drag? Och om cykeln, hur då? Ser inte om du har en dragantenn (tror jag de heter?)?
Jag tycker det är lite obehagligt att ha min i midjebälte när jag cyklar, tycker linan lätt hamnar för nära framhjulet då. Är sugen på att skaffa antenn men vill gärna höra andras erfarenheter 🙂

Jag har honom än så länge i handen 😅
Alltså jag håller i kopplet.
Vill kunna släppa om de går åt pipsvängen.
Inte helt enkelt eller säkerligen optimalt.

Jag vet inte hur jag ska göra.. midjebälte känns inte som de blir en rak linje?
Antenn sitter på sidan av cykeln?
 
Har du honom kopplad till cykeln eller dig vid drag? Och om cykeln, hur då? Ser inte om du har en dragantenn (tror jag de heter?)?
Jag tycker det är lite obehagligt att ha min i midjebälte när jag cyklar, tycker linan lätt hamnar för nära framhjulet då. Är sugen på att skaffa antenn men vill gärna höra andras erfarenheter 🙂
Jag har antenn, skulle aldrig köra utan!
 
Jag har honom än så länge i handen 😅
Alltså jag håller i kopplet.
Vill kunna släppa om de går åt pipsvängen.
Inte helt enkelt eller säkerligen optimalt.

Jag vet inte hur jag ska göra.. midjebälte känns inte som de blir en rak linje?
Antenn sitter på sidan av cykeln?
Antenn för drag sitter väl på framsidan av cykeln? (dvs en antenn där det är tänkt att de ska dra, inte sådan antenn som är på sidan av cykeln som inte är gjord för drag)

(jag cyklar med midjebälte)
 
Blev det björkis sele? 🙂
Det blev en björkis!
Lätt och betydligt mjukare, hon har aldrig gillat selar men jag gillar att den nästan inte märks när hon springer lös med den på.

Jag tror jag ska ta på den innan vi går ut för att fixa på gården ett tag för att avdramatisera och skaffa positiva associationer.
 
Jag har honom än så länge i handen 😅
Alltså jag håller i kopplet.
Vill kunna släppa om de går åt pipsvängen.
Inte helt enkelt eller säkerligen optimalt.

Jag vet inte hur jag ska göra.. midjebälte känns inte som de blir en rak linje?
Antenn sitter på sidan av cykeln?
Jag har trillat.. 3 gånger med cykeln nu och en gång blev det ett missförstånd så jag cyklade över en tass när hon stannade för att lyssna på matte. 🙈
Jag har aldrig tyckt att antennen har varit i vägen eller gjort att fallet blivit värre.
 
Gällande antenn så använder jag ett ridspö i typ samma längd som en antenn :laugh:. Funkar utmärkt. Fastsatt på ramen av cykel så att spöt sticker ut ordentligt framför cykeln. Fick tips om det av en dragtränare.
 
Jag har trillat.. 3 gånger med cykeln nu och en gång blev det ett missförstånd så jag cyklade över en tass när hon stannade för att lyssna på matte. 🙈
Jag har aldrig tyckt att antennen har varit i vägen eller gjort att fallet blivit värre.

Oj 🙈 det jag är rädd för ska hända.

Men jag vet inte om jag tänker på samma?
Alltså en sån som sitter bak på cykeln på sidan tänkte jag på 🙈
 
Sååå jag passar på att säga att nu när jag har en björkis så ligger det en fin blå/grå nonstopsele i storlek 4 och skräpar. :angel:
 
Kort uppdatering: Jag gav upp med trasan. Tog en dörrmatta och tejpade ihop med silvertejp, men hunden ville bara leka med den.

Testade i stället att lägga ut en skål med några kulor foder i slutet av en brant uppförsbacke (jag unnar mig den genvägen). Vi sprang kanske fyra gånger första gången. Dagen efter promenerade vi upp för samma backe igen; hunden började kuta så fort vi närmade oss den, men utan dragsele. 😁

Har f.ö. kört viltspår med dragselen. Jag hoppas att det inte förstör något.
 
Nu är första steget taget mot att testa drag 😅 hade ju typ börjat lägga ner tanken på det för han är så brötig och jag vill inte slå mig 😂 Men i värsta fall så kanske det kan bli husses grej, det är ju 99% jag som gör allt med hundarna så om jag inte törs och Toke tycker det är kul så kanske husse som är modigare kan ta över 😅 fick nämligen möjlighet att köpa en Björkis begagnad och får även med en elastisk draglina. Så det känns bra att det inte kostat så mycket ifall det inte är något för oss. Vet ju inte alls om storleken blir rätt på selen men känns som man får prova sig fram lite. Det är storlek 3, tror att den kanske är gränsfall till stor nu men han har nog rätt mycket kvar att bredda sig så i framtiden kanske den blir bra. Är för snål för att köpa en sån där pinne till styret så det har jag satt min handyman till make att fixa 😅 blir kanske nån variant med ridspö.
 
Kort uppdatering: Jag gav upp med trasan. Tog en dörrmatta och tejpade ihop med silvertejp, men hunden ville bara leka med den.

Testade i stället att lägga ut en skål med några kulor foder i slutet av en brant uppförsbacke (jag unnar mig den genvägen). Vi sprang kanske fyra gånger första gången. Dagen efter promenerade vi upp för samma backe igen; hunden började kuta så fort vi närmade oss den, men utan dragsele. 😁

Har f.ö. kört viltspår med dragselen. Jag hoppas att det inte förstör något.
Om du sätter ord på när du låter hunden springa mot skålen kan du ju fort ta bort skålen och kasta en större godis överhuvudet när han sätter fart.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
30
· Visningar
1 451
Senast: sasmal
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
850
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 307
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp