Bukefalos 28 år!

Barmarksdrag/canicross

Å, jag vill också komma igång (tappade stinget lite efter allt strul med selen)! Blir dock lite svårt i höst när jag ska vara själv med hund + bebis. Hade dock varit ett tufft, och långt, ekipage med cykckelvagn och draghund. (Men så modig är jag verkligen inte.) Vi får väl underhålla oss med annat.
 
Jag sprang igår med Knut i handen med selen på. Han förstod ungefär vad han skulle göra 😁
Han vill gärna galoppera dock och jag höll på att dö så vi tog de i etapper.
Känner så igen mig! Är på semester utan tillgång till cykel och har försökt springa med lillasyster i dragselen ett par gånger. Jag dör och hon tycker det går för sakta 😂😂
 
Ja de är ju tur vi köpte selen när han drar mig med munnen 🙃😂
IMG_6256.jpeg

Just nu känns de som jag aldrig kommer våga sätta fast han i cykeln. Han är stark som en oxe 😅
 
Puttar upp tråden

Är superpeppad på att börja dra till våren med min jaktlabbe. Men är ju helt nybörjare. Springa är inte min grej alls. Är dessutom en fegis så vill vara så nära marken som möjligt :angel: därav tänker jag att kickbike är lämpligast? Stark hund med mycket fart i benen bör tilläggas:D
Ska man satsa på en med stora hjul när man kör på grusvägar eller fungerar det med en sån som har 20" hjul? Känner inte att jag vill lägga en förmögenhet eftersom det finns risk att jag fegar ur och lägger ner projektet :rofl: tänker att jag kör med bubbelplast och silvertejp på mig själv :D
 
Idag var vi ute för första gången sedan i somras! Jag blev lite modfälld där i juli av att han tacklade av redan efter en kilometer och jag sedan fick släpa med honom. Han ville dessutom stanna och lukta heeela tiden så det kändes mer som en dragkamp än en kul aktivitet. Hoppades att det bara var för varmt (~20 grader).

Så var det nog, för idag var det ~5 plusgrader och han drog mig visserligen inte så mycket men travade nöjt och glatt bredvid. Då och då blev han full i bus och drog iväg, och fick mycket beröm. Så himla härligt att känna att han tyckte det var KUL!

Vi sprang dock på en kilometerrunda och efter tre varv var det tydligt att han tröttnade. Jag köper det, tycker också det är väldigt trist att springa varv efter varv egentligen, men ville testa på den rundan först innan vi ger oss ut i skogen. Nästa gång kör vi terräng!

Måste dock säga att selen från Non-stop passar oss dåligt. Den är så himla stel och konstig (speciellt när hunden springer bredvid) och sitter rätt kasst trots rätt storlek. Är sugen på att försöka sälja den och köpa en Björkis istället. De ska vara mer följsamma. Någon som har erfarenhet?
 
Idag var vi ute för första gången sedan i somras! Jag blev lite modfälld där i juli av att han tacklade av redan efter en kilometer och jag sedan fick släpa med honom. Han ville dessutom stanna och lukta heeela tiden så det kändes mer som en dragkamp än en kul aktivitet. Hoppades att det bara var för varmt (~20 grader).

Så var det nog, för idag var det ~5 plusgrader och han drog mig visserligen inte så mycket men travade nöjt och glatt bredvid. Då och då blev han full i bus och drog iväg, och fick mycket beröm. Så himla härligt att känna att han tyckte det var KUL!

Vi sprang dock på en kilometerrunda och efter tre varv var det tydligt att han tröttnade. Jag köper det, tycker också det är väldigt trist att springa varv efter varv egentligen, men ville testa på den rundan först innan vi ger oss ut i skogen. Nästa gång kör vi terräng!

Måste dock säga att selen från Non-stop passar oss dåligt. Den är så himla stel och konstig (speciellt när hunden springer bredvid) och sitter rätt kasst trots rätt storlek. Är sugen på att försöka sälja den och köpa en Björkis istället. De ska vara mer följsamma. Någon som har erfarenhet?

Jag har björkis och den är stabil men mjuk. Helt sydd till hunden med så väldigt nöjd!

Inte testat non-stop
 
Idag var vi ute för första gången sedan i somras! Jag blev lite modfälld där i juli av att han tacklade av redan efter en kilometer och jag sedan fick släpa med honom. Han ville dessutom stanna och lukta heeela tiden så det kändes mer som en dragkamp än en kul aktivitet. Hoppades att det bara var för varmt (~20 grader).

Så var det nog, för idag var det ~5 plusgrader och han drog mig visserligen inte så mycket men travade nöjt och glatt bredvid. Då och då blev han full i bus och drog iväg, och fick mycket beröm. Så himla härligt att känna att han tyckte det var KUL!

Vi sprang dock på en kilometerrunda och efter tre varv var det tydligt att han tröttnade. Jag köper det, tycker också det är väldigt trist att springa varv efter varv egentligen, men ville testa på den rundan först innan vi ger oss ut i skogen. Nästa gång kör vi terräng!

Måste dock säga att selen från Non-stop passar oss dåligt. Den är så himla stel och konstig (speciellt när hunden springer bredvid) och sitter rätt kasst trots rätt storlek. Är sugen på att försöka sälja den och köpa en Björkis istället. De ska vara mer följsamma. Någon som har erfarenhet?

Jag har björkis, tycker den är mjuk och bra 🙂
 
Idag var vi ute för första gången sedan i somras! Jag blev lite modfälld där i juli av att han tacklade av redan efter en kilometer och jag sedan fick släpa med honom. Han ville dessutom stanna och lukta heeela tiden så det kändes mer som en dragkamp än en kul aktivitet. Hoppades att det bara var för varmt (~20 grader).

Så var det nog, för idag var det ~5 plusgrader och han drog mig visserligen inte så mycket men travade nöjt och glatt bredvid. Då och då blev han full i bus och drog iväg, och fick mycket beröm. Så himla härligt att känna att han tyckte det var KUL!

Vi sprang dock på en kilometerrunda och efter tre varv var det tydligt att han tröttnade. Jag köper det, tycker också det är väldigt trist att springa varv efter varv egentligen, men ville testa på den rundan först innan vi ger oss ut i skogen. Nästa gång kör vi terräng!

Måste dock säga att selen från Non-stop passar oss dåligt. Den är så himla stel och konstig (speciellt när hunden springer bredvid) och sitter rätt kasst trots rätt storlek. Är sugen på att försöka sälja den och köpa en Björkis istället. De ska vara mer följsamma. Någon som har erfarenhet?


Jag har både björkis och non-stop ( samt dragråttan som jag tycker är mitt imellan). Tycker björkis är mjuka och smidiga, nonstops är klart stelare. Är hunden lite krängig när den springer och tenderar att gå snett har jag upplevt att Non-stops ramar in bättre och är stabilare, men när hunden har bra drag rakt fram så är björkis trevligare 👍

(Om målet är att alltid ha bra drag i linan så koppla av linan från selen eller koppla om tills halsband helst innan han tappar trycket)
 
Jag har både björkis och non-stop ( samt dragråttan som jag tycker är mitt imellan). Tycker björkis är mjuka och smidiga, nonstops är klart stelare. Är hunden lite krängig när den springer och tenderar att gå snett har jag upplevt att Non-stops ramar in bättre och är stabilare, men när hunden har bra drag rakt fram så är björkis trevligare 👍

(Om målet är att alltid ha bra drag i linan så koppla av linan från selen eller koppla om tills halsband helst innan han tappar trycket)
Tack för att du delar med dig!

Men, smart att ha halsband samtidigt – det har jag inte ens tänkt på! Målet är helt klart drag i linan. Han är stor, stark och energisk men kan inte gå lös pga stark jaktinstinkt, så jag tror det skulle passa honom att verkligen få ta i med hela kroppen i löpning istället.
 
Jag har cyklat väldigt lite men faktiskt kommit ut med en kompis där vi cyklat med våra hundar ihop. Väldigt kul!

Min tjej tycker det är kul att springa och har mycket energi, men jag tröttnar ibland på att hon inte tycker något annat är riktigt lika kul som att vara hos fåren. 🙃
Det är ju inte direkt så att man behöver tvinga med henne, utan hon tycker det är kul, men så träffar man de hundar som verkligen tänder till i draget osv.
 
Ja, det tilltalar ju att kunna måttbeställa! Och ändå betala en väldigt, väldigt rimlig peng.
Jag har nonstop och är nöjd, men upplever helt klart att den är en stelare sele. Hade den inte legat så bra som den gör hade den säkert stört min hyfsat känsliga tjej.
Finns ett gäng duktiga som syr upp selar om du vill kika omkring först.

Du är inte alls intresserad av att cykla? Jag tycker man ser helt okej cyklar på marketplace om man inte bor helt ute i ödelandet.
 
1000010559.jpg


Vi brukar åka iväg och cykla men idag blev det hemmavid. Tråkigt på det sättet att man behöver cykla fram och tillbaka. Hade däremot varit riktigt bra att ha detta som ett alternativ att cykla med pannlampa efter jobb ibland.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 444
Senast: Roheryn
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
921
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 417
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp