Barmarksdrag/canicross

Om du sätter ord på när du låter hunden springa mot skålen kan du ju fort ta bort skålen och kasta en större godis överhuvudet när han sätter fart.
Ja det är smart. Jag sa "klara färdiga gå" vid start. Tror situationen påminner om hur vi tränade inkallningar när han var liten, så det är laddat med positiv förväntan.
 
Gör gärna det 😁
Sent svar men här kommer bilden. Så jag har bara satt fast spöt med tejp på ramen. Nu är det extra stark tejp, tror "gorilla tejp". Draglinan sitter ju fast i cykeln, på ramen under styret, och sen trär jag linan genom flärpen på spöt. Har hållt i mer än 5 år så borde kanske se om jag ska byta tejpen :laugh:.
20240329_173019.jpg
 
Jag hade tänkt cykla innan jobb igår men här börjar bli för varmt. Min bc blir ju lätt varm även på vintern (sådär så hon vill svalka sig i en vattenpöl eller dike) så får cykla sent/tidigt nu ett tag.
 
Hör du inget och han inte öppnar meddelanden, gör en Swish begäran och skriv som meddelande att kommer ingen sele eller pengar tillbaka = polisanmälan
Fick svar i söndags kväll att han skickat på fredagen, men ingen sele än så får se idag om det kommer något 🙄 Gör man en swishbegäran på något vis via i swish-appen eller ska jag typ skicka ett sms till numret jag swishat till?
 
Fick svar i söndags kväll att han skickat på fredagen, men ingen sele än så får se idag om det kommer något 🙄 Gör man en swishbegäran på något vis via i swish-appen eller ska jag typ skicka ett sms till numret jag swishat till?
Be att få spårningslänken om det ska ha skickats spårbart?
Öppna Swish så har du en "förfrågningar" i nederkanten :) då kan du skriva in ett nummer och belopp, så dyker det upp i mottagarens Swish.
IMG_20240412_103703.jpg
 
Tack 🙂 ja jag ska vara på honom lite mer först innan jag testar det där men har lite dålig magkänsla 😅
När jag skickade spårbart senast, på måndag strax efter lunch, hade köparen det på tisdagen, alltså dagen efter 🙄 så att det inte kommit på en vecka känns lite sådär.
 
När jag skickade spårbart senast, på måndag strax efter lunch, hade köparen det på tisdagen, alltså dagen efter 🙄 så att det inte kommit på en vecka känns lite sådär.
Ja det är min tanke också, känner mig ganska säker på att selen inte är skickad. Men ska så klart kolla upp först så det inte är fraktbolaget som slarvat bort den🙄
 
Rackarns va taggad han var idag!
Och jag var som en bromskloss i början.
Full fart nästan hela tiden och bra drag 💪🏼
Speciellt när en vildsvinskulting gick äver vägen framför oss 😅 Jag tjoade o Knut fick världens fart!
Vi hade jättekul ♥️
IMG_0577.png

Trodde vi var ute längre tid men detta är när han drar och de är galopp nästan hela tiden. Gick en gång.
Uppvärmning och ner-travning är inte med.
 
Rackarns va taggad han var idag!
Och jag var som en bromskloss i början.
Full fart nästan hela tiden och bra drag 💪🏼
Speciellt när en vildsvinskulting gick äver vägen framför oss 😅 Jag tjoade o Knut fick världens fart!
Vi hade jättekul ♥️
Visa bifogad fil 143237
Trodde vi var ute längre tid men detta är när han drar och de är galopp nästan hela tiden. Gick en gång.
Uppvärmning och ner-travning är inte med.
Det går väldigt fort när hundarna drar! Jag tycker som du, att det går väldigt mycket fortare än vad det känns ibland.

Just nu kör vi mycket trav och lite galopp i mitten, då får man genast ihop mer tid.
 
Det går väldigt fort när hundarna drar! Jag tycker som du, att det går väldigt mycket fortare än vad det känns ibland.

Just nu kör vi mycket trav och lite galopp i mitten, då får man genast ihop mer tid.

Ja jag har tagit denna runda för de är relativt bred väg och grusväg där knappt någon kör bilar så det är en bra sträcka då vi är lite ”all over the place” ibland 😅

Skönt att jag kan säga åt han o inte gå efter vildsvinet iaf när han ändå galopperar och har sele 💪🏼 Han är en pärla
 
Rackarns va taggad han var idag!
Och jag var som en bromskloss i början.
Full fart nästan hela tiden och bra drag 💪🏼
Speciellt när en vildsvinskulting gick äver vägen framför oss 😅 Jag tjoade o Knut fick världens fart!
Vi hade jättekul ♥️
Visa bifogad fil 143237
Trodde vi var ute längre tid men detta är när han drar och de är galopp nästan hela tiden. Gick en gång.
Uppvärmning och ner-travning är inte med.
Intressant ändå, om jag låter min bc springa som hon vill då ligger hon på ~15 km/h men har en max.hastighet på ~22 km/h om det inte är något särskilt. (Som när jag skulle se hur fort vi kunde komma upp i och nådde 37 km/h på en snäll slutande nerförsbacke, då fladdrade håret.)
 
Intressant ändå, om jag låter min bc springa som hon vill då ligger hon på ~15 km/h men har en max.hastighet på ~22 km/h om det inte är något särskilt. (Som när jag skulle se hur fort vi kunde komma upp i och nådde 37 km/h på en snäll slutande nerförsbacke, då fladdrade håret.)
Ah men hur mäter du när hon får springa hur hon vill? Eller menar du när ni drar?

Nu var nog Knut övertaggad denna gång men känns som han blir rejält på när jag har cykeln med. Han vill maxa typ hela tiden så de är mest jag som bromsar och tar pauser 😅
För JAG blir flåsig/svettig 🙃🙈

37km är snabbt!
 
Ah men hur mäter du när hon får springa hur hon vill? Eller menar du när ni drar?

Nu var nog Knut övertaggad denna gång men känns som han blir rejält på när jag har cykeln med. Han vill maxa typ hela tiden så de är mest jag som bromsar och tar pauser 😅
För JAG blir flåsig/svettig 🙃🙈

37km är snabbt!
Ja springa som hon vill framför cykeln, annars försöker jag egentligen dra ner tempot då hon lätt blir varm. Jag tyckte första månaderna var ansträngande men nu är det ju bara att underhållstrampa då och då.

Med tanke på att er maxhastighet är 33 km/h så borde ni ju komma upp i betydligt mer än så! Men man ska kanske inte utmana ödet i onödan.
 
Ja springa som hon vill framför cykeln, annars försöker jag egentligen dra ner tempot då hon lätt blir varm. Jag tyckte första månaderna var ansträngande men nu är det ju bara att underhållstrampa då och då.

Med tanke på att er maxhastighet är 33 km/h så borde ni ju komma upp i betydligt mer än så! Men man ska kanske inte utmana ödet i onödan.

Nä det är väl lite hur en ska lägga upp de o speciellt när de är varmt.

Jag gillar intervaller men de vi kört har ändå varit i galopp. Han är inte så effektiv i sin trav… den är inte så lätt och han är ju ganska grov. Så traven blir mer för o få ner pulsen efteråt. Han vill inte gå i trav heller 😅
 
Efter lite tjat så kom allt selen idag 😁

Ska läsa på lite mer hur den ska sitta. Blir lite förvirrade av att den sitter som ett smäck runt halsen/bogen men är väldigt lös uppe på ryggen så känns som det bara blir drag i dom remmarna under bröstkorgen och trycket hamnar i nacken 🤔 så antar att den kanske är för lång? En mindre hade jag knappt fått över huvudet
 
Efter lite tjat så kom allt selen idag 😁

Ska läsa på lite mer hur den ska sitta. Blir lite förvirrade av att den sitter som ett smäck runt halsen/bogen men är väldigt lös uppe på ryggen så känns som det bara blir drag i dom remmarna under bröstkorgen och trycket hamnar i nacken 🤔 så antar att den kanske är för lång? En mindre hade jag knappt fått över huvudet
Björkis har en bra film på Youtube om hur dragselen ska sitta.
Annars se om du kan ta bilder i dragläge med selen på och lägg upp här.
 
Efter lite tjat så kom allt selen idag 😁

Ska läsa på lite mer hur den ska sitta. Blir lite förvirrade av att den sitter som ett smäck runt halsen/bogen men är väldigt lös uppe på ryggen så känns som det bara blir drag i dom remmarna under bröstkorgen och trycket hamnar i nacken 🤔 så antar att den kanske är för lång? En mindre hade jag knappt fått över huvudet

Jag hade samma problem med min jaktlabbe, dvs huvudstorlek. Selen kommer dock sitta löst och lite avigt när den inte är i drag.

Vill minnas att man kan måttbeställa från sundpro till rimligt pris, om du kommer fram till att den inte passar. Min är därifrån (dock ej måttbeställd) och den känns väldigt rejäl.

Gällande min egen dragträning så har hunden äntligen fattat kommandot för att springa. Han vill ibland hugga en pinne i farten för att ha något i munnen, men då stannar vi bara.

Det som ställer till det lite mer än pinnattackera är hans reaktiva beteenden. Han kan göra utfall mot såväl människor som andra hundar och jag tycker det är läskigt när vi närmar oss kurvor osv. Dragselen underlättar inte kontrollen precis (har halsband också, dock okopplat) Än så länge har det inte hänt något allvarligt, men det skapar viss anspänning. Han har skällt ut orienterare, stigcyklister osv. Man vill ju inte att någon vi möter ska behöva bli rädd!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
1 938
Senast: Roheryn
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
853
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 310
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp