Barmarksdrag/canicross

Fast i cykeln, skulle tycka att det var skitläskigt att ha dom i midjebältet.
Varför tycker du det är läskigt med bälte, men säkrare i cykeln?
(uppriktigt intresserad av att veta, då jag själv bara började köra med bälte och aldrig riktigt funderat innan på att ett annat sätt att göra det på kanske är bättre)
 
Varför tycker du det är läskigt med bälte, men säkrare i cykeln?
(uppriktigt intresserad av att veta, då jag själv bara började köra med bälte och aldrig riktigt funderat innan på att ett annat sätt att göra det på kanske är bättre)

Tycker att det känns säkrare att inte vara intrasslad i linan med hundarna om det skulle gå åt skogen. Känns lättare att ta sig av cykeln vid olycka utan att sitta fast i hundarna. Mina hundar hade lätt kunnat släpa mig efter sig med om något skulle hända och efter en olycka med häst en gång i tiden så vill jag absolut inte bli släpad.

Känner att jag har bättre kontroll om jag kan hoppa av och ropa ett kommando än att bli släpad och försöka ropa samtidigt. 😅
 
Är det nån här som använder Non Stops Freemotion-sele? Blir den mjukare med tiden? Jag har bara provat den en gång inomhus och min hund gillade den inte alls, kändes som att hon upplever att hon inte kan röra sig i sidled med den på.
 
Tråd för barmark, men är det någon här inne som har tips på lätt och enkel släde för 3-5 hundar? Jag är totalt usel på skidor och vi kommer bo 10 min från högfjället med massor av preppade spår så kliar lite i fingrarna att köra hundsläde där 😬 Tror inte jag orkar sitta på en snowracer och köra några längre stunder 🤣
 
Slänger också in en fråga- vad har ni alla för midjebälten? Finns det något som funkar ihop med ryggsäck med höftbärarbälte eller har ni kopplet i höftbärarbältey om ni tex vandrar?
 
Tråd för barmark, men är det någon här inne som har tips på lätt och enkel släde för 3-5 hundar? Jag är totalt usel på skidor och vi kommer bo 10 min från högfjället med massor av preppade spår så kliar lite i fingrarna att köra hundsläde där 😬 Tror inte jag orkar sitta på en snowracer och köra några längre stunder 🤣

Körde lite med en kickspark med tre hundar, men kanske känns lite instabilt med fler hundar och hög hastighet. Annars roligt och smidigt! 😃
 
Körde lite med en kickspark med tre hundar, men kanske känns lite instabilt med fler hundar och hög hastighet. Annars roligt och smidigt! 😃
Jag tror att det känns lite väl instabilt med mitt team och terrängen som kan vara uppe på fjället 😬 Skulle nog vilja ha rejälare broms och möjlighet att ha lite packning med också!
 
Tråd för barmark, men är det någon här inne som har tips på lätt och enkel släde för 3-5 hundar? Jag är totalt usel på skidor och vi kommer bo 10 min från högfjället med massor av preppade spår så kliar lite i fingrarna att köra hundsläde där 😬 Tror inte jag orkar sitta på en snowracer och köra några längre stunder 🤣
Min Björkis :angel: ;)
Körd med 2 till 12 hundar.
 
Slänger också in en fråga- vad har ni alla för midjebälten? Finns det något som funkar ihop med ryggsäck med höftbärarbälte eller har ni kopplet i höftbärarbältey om ni tex vandrar?
När jag cyklar och promenerar så har jag ett baggenbälte.
Ska jag springa eller går med vandringsryggsäck så har jag ett nonstop caniX
 
Slänger också in en fråga- vad har ni alla för midjebälten? Finns det något som funkar ihop med ryggsäck med höftbärarbälte eller har ni kopplet i höftbärarbältey om ni tex vandrar?
Instämmer i Non Stops CaniX bälte. Älskar det midjebältet och tycker den är super oavsett om det gäller turåkning/längdskidor, löpning, vandring eller promenader. Använder dock midjebältet begränsat när det kommer till promenader.
 
Försöker hitta en trehjulig sparkcykel för hunddrag, men alla länkar jag hittar leder till döda sidor. Finns det inte att få tag i längre? Tvåhjulig kickbike är inte ett alternativ.
 
Försöker hitta en trehjulig sparkcykel för hunddrag, men alla länkar jag hittar leder till döda sidor. Finns det inte att få tag i längre? Tvåhjulig kickbike är inte ett alternativ.
Kan inte minnas att jag har sett någon som säljer såna på länge :confused:. Begagnatmarknaden kanske är det som gäller.
 
Bra sele för cykel till mindre BC tik? Är det non stop dogwear som gäller?
Tanken är att hon kommer få dra vid kortare intervaller annars kommer jag hjälpa till.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
844
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 298
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 422
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 271
Senast: Raderad medlem 148099
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp