Barmarksdrag/canicross

En fråga till, är det någon som har en bra bok om hundars muskler/ träning/ uppbyggnad på svenska eller engelska? Tycker det är rätt lite om det, till skillnad från hästar som det finns massor om böcker och forskning på.
 
En fråga till, är det någon som har en bra bok om hundars muskler/ träning/ uppbyggnad på svenska eller engelska? Tycker det är rätt lite om det, till skillnad från hästar som det finns massor om böcker och forskning på.

Har tyvärr inget boktips, men lyssnade på den här föreläsningen i somras och vill minnas att de gick igenom lite om det där. Det är för länge sedan jag tittade för att kunna minnas omfattningen eller kvaliteten på just anatomidelen men...

 
Körde årets första pass på cykel! Vågade äntligen ta mig i kragen och provade att köra på vägarna här. Var typ inga människor ute på en fredagsmorgon, var bara några hundmöten när vi värmde av men då lyckades vi till och med köra om hundar utan större problem. Så skönt! Floki var hemskt snäll men han har rätt dålig kondis efter en vinter med bara lösspring som fysträning. Men vi tog 3.7 km på strax under 12 minuter, när jag slog på runkeeper när han fick springa på ordentligt.
 
Har tyvärr inget boktips, men lyssnade på den här föreläsningen i somras och vill minnas att de gick igenom lite om det där. Det är för länge sedan jag tittade för att kunna minnas omfattningen eller kvaliteten på just anatomidelen men...

Nu har jag äntligen tittat på videon, har varit lite mentalt trött, men gillade den skarpt! Första delen handlade om hunden (och andra delen om att springa vilket jag inte kommer att göra) men den gick igenom bra hur man ska tänka när man startar, hur man ska tänka när man väljer sele, upp/nedvarvning. :up:

Jag har beställt en "hybrid" mtb från Stadium och så beställde jag en lång sele från nonstop dogwear till hunden och så ska vi se om jag kan passa in den.
 
En fråga, jag har selat upp idag och tycker selen sitter bra, det är en Nonstop Dogwear Freemotion 5.0 men jag blir osäker om den sitter för högt vid halsen.

Tycker den sitter bra förövrigt och ställde om den lite så den trycker på bröstbenet men när vi gick och hon fick testa dra (hon fatta grejen direkt!) så tyckte jag hon fick ansträngd andning efter ett tag. Hon verkade dock inte bli irriterad.

Jag ska försöka ta hjälp av min syster imorgon, men frågan är om den glider upp när hon lägger tryck i selen?
 
Jag har också beställt hem Nonstop Freemotion nu och det blir spännande att se om det går att få den att passa. Att hitta en sele som inte är justerbar till min hund är hopplöst. Halsen är så smal att hon ska ha en storlek, ryggen så lång att den blir för liten och bröstkorgen så djup att hon behöver gå upp en storlek till.

Tanken är hursomhelst att jag ska testa kickbike och komma igång med joggandet igen.
 
Jag har också beställt hem Nonstop Freemotion nu och det blir spännande att se om det går att få den att passa. Att hitta en sele som inte är justerbar till min hund är hopplöst. Halsen är så smal att hon ska ha en storlek, ryggen så lång att den blir för liten och bröstkorgen så djup att hon behöver gå upp en storlek till.

Tanken är hursomhelst att jag ska testa kickbike och komma igång med joggandet igen.
Jag har haft jätteproblem att hitta till mina också. Slutade med att jag började sy egna så jag kan anpassa efter individen...
 
Jag har också beställt hem Nonstop Freemotion nu och det blir spännande att se om det går att få den att passa. Att hitta en sele som inte är justerbar till min hund är hopplöst. Halsen är så smal att hon ska ha en storlek, ryggen så lång att den blir för liten och bröstkorgen så djup att hon behöver gå upp en storlek till.

Tanken är hursomhelst att jag ska testa kickbike och komma igång med joggandet igen.
Jag köpte en freemotion och halsen passar bra och allt är inspänt på kortaste. De har mao ganska bra flexibilitet i storleken ändå, så förhoppningsvis gäller det även dig.
 
Jag är också sugen på en freemotion. Vad tror ni, ska jag beställa den mindre eller större om jag ligger mellan två storlekar?
 
Jag är också sugen på en freemotion. Vad tror ni, ska jag beställa den mindre eller större om jag ligger mellan två storlekar?
Har du mätt runt halsen på din hund? De har även en tabell med mått i, jag hade tagit den selen som är närmast halsmåttet eller köpt båda och skickat tillbaka en sen.
 
Har du mätt runt halsen på din hund? De har även en tabell med mått i, jag hade tagit den selen som är närmast halsmåttet eller köpt båda och skickat tillbaka en sen.
Ja, och det blev 53 cm men så blev jag lite fundersam kring hur "tight" jag skulle mäta... Så egentligen borde han nog ha stl 8 (om jag tolkar tabellen rätt). Men blev lite osäker då det såg ut som att han låg på gränsen.
Bra alternativ att beställa två 👍. Fattar inte varför jag inte tänkt på det.
 
Nu har selen kommit! Det ser ut som om den kan passa. Jag provade utan att justera något eftersom jag först ville se om halsmåttet var ok.

Ignorera hundens lidande min som beror på den fruktansvärda förnedringen jag utsätter henne för.
received_582848100645927.jpeg
 
Jag hämtade cykeln jag hade beställt och efter att jag kört hem den så hade styret börjat snurra sig och kedjan hoppat av. :banghead:
Jag har ju såklart möjlighet att köra tillbaka den och be dem fixa det, men istället så hoppas jag att min morbror som kommer i veckan kan hjälpa mig. Känner ett stort behov av att efterdra allt så inget ger med sig när jag är ute och cyklar. Styret ska ju ändå av och antennen ska på.
 
Har börjat springa med vovve igen. Har ett baggen softbelt och ett 2 m expanderkoppel från också baggen, men upplever att det blir lite för långt i och med att han inte drar. Vi har kommit så långt att han oftast springer framför mig, men linan är sällan sträckt. Är lite rädd att jag ska trassla in mig i den. Tror ni jag vågar byta till en kortare? Jag vet inte om han någonsin kommer att dra, jag är rätt nöjd bara att han springer framför! 😆
 
Jag har skruvat ihop den kickbike jag köpt(lite billigare modell) och tagit en kortare provrunda utan hund. Jeflar vad jobbigt det var! Jag trodde att det skulle vara som att cykla men mina ben- och rumpmuskler tog mig ur den villfarelsen.

Blir spännande att se vem som får mest träning, jag eller hunden.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
781
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 235
Senast: Milosari
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 087
Senast: Raderad medlem 148099
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 135
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp