Barmarksdrag/canicross

Ja, och det blev 53 cm men så blev jag lite fundersam kring hur "tight" jag skulle mäta... Så egentligen borde han nog ha stl 8 (om jag tolkar tabellen rätt). Men blev lite osäker då det såg ut som att han låg på gränsen.
Bra alternativ att beställa två 👍. Fattar inte varför jag inte tänkt på det.
Har du beställt än?

@Pilot har du bild? 🙂
 
Jag har skruvat ihop den kickbike jag köpt(lite billigare modell) och tagit en kortare provrunda utan hund. Jeflar vad jobbigt det var! Jag trodde att det skulle vara som att cykla men mina ben- och rumpmuskler tog mig ur den villfarelsen.

Blir spännande att se vem som får mest träning, jag eller hunden.
Vad är det för kickbike du har köpt?

Kl
Jag har fått ihop min cykel och på antennen, men jäklar vilken hård sadel. Behöver byta sadel eller köpa ett sadelskydd som dämpar.
 
Vad är det för kickbike du har köpt?

Kl
Jag har fått ihop min cykel och på antennen, men jäklar vilken hård sadel. Behöver byta sadel eller köpa ett sadelskydd som dämpar.

Jag kollade runt en del på nätet och läste recensioner innan jag klickade hem en Street Surfing K-bike KB3. Det märks naturligtvis att det inte är samma sak som om jag hade köpt en riktigt bra kickbike avsedd för hund. Men för 1700 känns det som ett bra budgetalternativ, inte minst eftersom jag inte vet än hur hunden kommer att ställa sig till det hela.

k-bike-kb3-runner.jpg
 
😁 så lite!
Min labbe har 52runt halsen.. så ja undrar ju lite med. Han är bara 10månader dock
Är det en malle du ska ha din till?
Stämmer. Men jag tycker att han är lite liten för att vara malle 😆. Slutade med att vi beställde i storlek åtta så får vi väl se vad det blir av det hela.
 
Jag kollade runt en del på nätet och läste recensioner innan jag klickade hem en Street Surfing K-bike KB3. Det märks naturligtvis att det inte är samma sak som om jag hade köpt en riktigt bra kickbike avsedd för hund. Men för 1700 känns det som ett bra budgetalternativ, inte minst eftersom jag inte vet än hur hunden kommer att ställa sig till det hela.

Visa bifogad fil 121063
Som budget/ första cykel (?) så är det ju ett väldigt rimligt pris innan man vet hur mycket man kommer använda den.
 
Som budget/ första cykel (?) så är det ju ett väldigt rimligt pris innan man vet hur mycket man kommer använda den.

Ja, ja känner det. Sedan vet jag ju inte hur den står sig hållbarhetsmässigt, men den känns någorlunda gedigen utan några uppenbara problem i det avseendet. Men det är min första, så jag har verkligen inget i den vägen att jämföra med, bara vanliga cyklar.
 
Hej! Efter typ tio år blev jag tvungen att logga in på mitt gamla Bukefalos-konto och hoppa in i en tråd… :)

Har just tagit över en supergo blandishane på dryga året, med målet att börja canicrossa. Älskar att löpträna och har nyligen börjat terränglöpa. Har den utrustning vi behöver (Non-stop Freemotion-sele till jycken och CaniX-bälte till mig plus noname expanderlina) men vill få lite bättre koll på hunden innan jag sätter igång. Han kom hit för bara en vecka sedan och är sjukt trevlig att jobba med, kontaktsökande och följsam, men han är ouppfostrad, sprallig och stark och vill gärna fram till folk för att hälsa så vi behöver träna lite vardagslydnad först. Han har verkligen inga stora problem dock, så jag räknar med att vi springer ihop innan sommaren är slut.

Hänger gärna här med er och följs åt på resan 😄 Har inga planer på att tävla, bara springa för skojs skull.
08BBD057-F7F8-4414-ADD7-B4713A7AB2DB.jpeg
 
Nu är selen här. Märklig grej tyckte hunden men jag är övertygad om att han kommer att gilla den när han fattat vad den står för. Blev en storlek åtta och med lite mer finjusteringar så tror jag att den kommer att sitta toppen. (Är det någon mer kunnig som tycker sig se något annat så får ni gärna hojta till!)
20230613_153847.jpg
 
Fick till mig i annat forum att selen såg stor ut 😱. Men den är ojusterad på bilden och han kan inte hålla spänn/drag än och då är det lite svårt att passa in den får jag för mig. Tillpassningen görs väl i dragposition? Halsringen sitter där den ska iaf och om jag fattat det rätt så går det mesta andra att justera?
 
Nu är selen här. Märklig grej tyckte hunden men jag är övertygad om att han kommer att gilla den när han fattat vad den står för. Blev en storlek åtta och med lite mer finjusteringar så tror jag att den kommer att sitta toppen. (Är det någon mer kunnig som tycker sig se något annat så får ni gärna hojta till!)Visa bifogad fil 121175

Denna videon tyckte jag var bra när jag skulle passa in min.

Har du möjlighet att ta hjälp av någon som kan locka med godis eller leksak så att du får tryck i selen?
Min första tanke var nämligen också att den såg stor ut, men det är ju inget som går att avgöra på en bild ändå. Det jag tycker är att den ser stor ut är i halsen, risken är att med tryck i selen så glider den upp.

Det kan ju vara bilden som luras.
 
Nu är selen här. Märklig grej tyckte hunden men jag är övertygad om att han kommer att gilla den när han fattat vad den står för. Blev en storlek åtta och med lite mer finjusteringar så tror jag att den kommer att sitta toppen. (Är det någon mer kunnig som tycker sig se något annat så får ni gärna hojta till!)Visa bifogad fil 121175
Får säga att även jag tycker den ser stor ut, men jag är långt ifrån proffs och det är svårt att avgöra på bild. Tycker även att åtta låter stort för en malle, baserat delvis på att min egen hund som är ~60 cm ~30 kg har strl 7 (gränsfall på för stor men han kommer bredda sig) och att hemsidan förslår en strl 6 för malle.

Men ta inte mitt ord på det, du avgör naturligtvis bäst irl!
 
Nu är selen här. Märklig grej tyckte hunden men jag är övertygad om att han kommer att gilla den när han fattat vad den står för. Blev en storlek åtta och med lite mer finjusteringar så tror jag att den kommer att sitta toppen. (Är det någon mer kunnig som tycker sig se något annat så får ni gärna hojta till!)Visa bifogad fil 121175
Får nog instämma med övriga, även om jag verkligen inte heller är något proffs och tycker det är svårt att se på bild.
För referens; min aussiehane (som i och för sig är en spinkis med sina 23 kg till ca 57 cm) har storlek 5. Utprovad i butik men gick lite för skojs skull in på deras hemsida nu och det stämmer faktiskt med vad dom rekommenderar där. Jag har haft lite svårt att få till den bra; den är tight att få på och innan jag förstod inställningarna bättre tryckte den mot halsen vid något tillfälle. Men när jag ställde den rätt fick jag motvilligt erkänna att den sitter bättre än hans björkis när han är ordentligt i drag.
Tycker både björkisen och freemotionen kan se små ut tills han är i dragposition och dom liksom glider rätt, vilket kanske inte är så konstigt.
 
Får säga att även jag tycker den ser stor ut, men jag är långt ifrån proffs och det är svårt att avgöra på bild. Tycker även att åtta låter stort för en malle, baserat delvis på att min egen hund som är ~60 cm ~30 kg har strl 7 (gränsfall på för stor men han kommer bredda sig) och att hemsidan förslår en strl 6 för malle.

Men ta inte mitt ord på det, du avgör naturligtvis bäst irl!
Å vad störigt! Har inte sett deras rasförslag till respektive storlek, (gick bara på halsomkrets).
 
Jag kunde inte gå på ras, kombinationen av vikt och collie fanns inte med. Förmodligen eftersom Healey är så liten för rasen. Jag gick dels efter halsmått, dels efter att precis allt jag köpt till henne tidigare varit för stort...
Jag köpte storlek 4 och jag tror som sagt att det var rätt val nu när jag provat den.
 
Nu är selen här. Märklig grej tyckte hunden men jag är övertygad om att han kommer att gilla den när han fattat vad den står för. Blev en storlek åtta och med lite mer finjusteringar så tror jag att den kommer att sitta toppen. (Är det någon mer kunnig som tycker sig se något annat så får ni gärna hojta till!)Visa bifogad fil 121175
Jag kan ju inget men tycker den ser perfekt ut?
Från skulderleden till manken där följer den ju skelettet?
de är väl om remmen under bröstkorgen ska vara längre fram?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
31
· Visningar
1 570
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
853
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 310
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp