Barn i slöja

Ska barn i slöja få vara med i bild?

  • Ja

    Röster: 135 83,3%
  • Nej

    Röster: 21 13,0%
  • Vet inte

    Röster: 6 3,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    162
Ja, jag tror att de har nytta av det.

Vad ska vi göra då tycker du? Vad är din plan för att barn och kvinnor inte ska fara illa och kunna ta del av de rättigheter/skyldigheter/ friheter vi har i vårt land?

Fram till någon annan har kommit på en plan, så ska vi bara tycka att hedersförtryck och våld/mord är ok p.g.a kultur?


Ja inte är det att som grund förbjuda slöja på barnet och förbjuda barnet att vara med på bild där andra barn får .
 
Mig veterligen är ingen i tråden en talesperson för GAPF? Så varför du skriver som du gör ovan förstår inte jag.

Jaså, dömer ni ut även Länsstyrelsen i Östergötland då eller? Låter jättemärkligt. Jobbar du alltså aktivt inom området hedersrelaterat våld och förtryck? På vilken nivå då? I vilket sammanhang?
Jag vet ju inte med vilken legitimitet, så att säga, men jag uppfattar att @hoppsann gör sig till talesperson för GAPF i tråden.
 
Då bör du även veta att de i många år har samarbetat med GAPF och arbetar otroligt nära dem. Det blir oerhört märkligt när du hävdar dig vara insatt och talar i generella termer om hur oseriösa alla i din "sfär" tycker att GAPF är (utan att specificera vad det är för sfär) fastän en av de högsta och mest kunniga myndigheterna i Sverige samarbetar med och stöttar organisationen på många sätt.
Varför måste hon redovisa?

Nu är det inte direkt "mina" frågor, men jag möter också ofta en skeptisk inställning till GAPF. Det är för mig inte alls underligt. Man är väl inte skyldig att tro att just de är en superorganisation?
 
Nej, jag har ingen anledning att svara på en fråga som bara är en anklagelse om något som jag aldrig påstått och till någon som väljer att anklaga mig för att vara något jag inte är.

Har du funderat på hur det kan komma sig att så många på forumet dragit slutsatsen att du är främlingsfientlig med särskilt fokus på islam ?
Jag har definitivt dragit den slutsatsen utifrån dina många inlägg i valttådarna inför valet och hur du uttryckt dina åsikter där, samt i andra trådar som tex denna?
 
Varför måste hon redovisa?
Ingen behöver redovisa något alls. Men givetvis blir jag nyfiken på vilken sfär hen jobbar inom när jag själv kommer i kontakt med alla ledande experter och organisationer inom arbetet mot hedersrelaterat våld och därför vet att GAPF har ett otroligt stort stöd och god renommé. Trots spretigt arbete så att säga.

Att Länsstyrelsen i Östergötland samarbetar med dem säger mycket, oavsett vad man tycker om deras arbete. Och man behöver absolut inte tycka att de är särskilt bra, men det är ju intressant att veta vilken kunskap och expertis som ligger bakom åsikten - med tanke på att man har en sån fundamentalt annan syn än exempelvis Juno Blom, Devin Rexvid eller Astrid Schlytter.

Det är intressant att man så ofta på Buke ställer stora krav på att man ska kunna motivera varför man anser sig kunna ett ämne bra ("är du läkare?" "jobbar du med detta?") men varje gång en hedersdiskussion kommer upp så vet alla helt plötsligt bättre än Sveriges experter, oavsett om de ens öppnat en bok på ämnet.
 
Ingen behöver redovisa något alls. Men givetvis blir jag nyfiken på vilken sfär hen jobbar inom när jag själv kommer i kontakt med alla ledande experter och organisationer inom arbetet mot hedersrelaterat våld och därför vet att GAPF har ett otroligt stort stöd och god renommé. Trots spretigt arbete så att säga.

Att Länsstyrelsen i Östergötland samarbetar med dem säger mycket, oavsett vad man tycker om deras arbete. Och man behöver absolut inte tycka att de är särskilt bra, men det är ju intressant att veta vilken kunskap och expertis som ligger bakom åsikten - med tanke på att man har en sån fundamentalt annan syn än exempelvis Juno Blom, Devin Rexvid eller Astrid Schlytter.

Det är intressant att man så ofta på Buke ställer stora krav på att man ska kunna motivera varför man anser sig kunna ett ämne bra ("är du läkare?" "jobbar du med detta?") men varje gång en hedersdiskussion kommer upp så vet alla helt plötsligt bättre än Sveriges experter, oavsett om de ens öppnat en bok på ämnet.
Jag har inte sett det mönstret. Tvärtom uttalar sig väl de flesta både om sådant de kan och sådant de inte kan.

Eftersom ett genomtänkt och alltigenom upplyst omdöme inte är något jag vare sig hinner eller behöver utveckla, nöjer jag mig med att notera att de spridda skurar jag nås av från den organisationen, inte känns helt tillförlitliga. Jag uppfattar att mer islamofobi än engagemang i kvinnors och tjejers rättigheter lyser igenom.
 
Ingen behöver redovisa något alls. Men givetvis blir jag nyfiken på vilken sfär hen jobbar inom när jag själv kommer i kontakt med alla ledande experter och organisationer inom arbetet mot hedersrelaterat våld och därför vet att GAPF har ett otroligt stort stöd och god renommé. Trots spretigt arbete så att säga.

Att Länsstyrelsen i Östergötland samarbetar med dem säger mycket, oavsett vad man tycker om deras arbete. Och man behöver absolut inte tycka att de är särskilt bra, men det är ju intressant att veta vilken kunskap och expertis som ligger bakom åsikten - med tanke på att man har en sån fundamentalt annan syn än exempelvis Juno Blom eller Astrid Schlytter.

Det är intressant att man så ofta på Buke ställer stora krav på att man ska kunna motivera varför man anser sig kunna ett ämne bra ("är du läkare?" "jobbar du med detta?") men varje gång en hedersdiskussion kommer upp så vet alla helt plötsligt bättre än Sveriges experter, oavsett om de ens öppnat en bok på ämnet.

Vi samarbetar också med länsstyrelsen i Östergötland (hedersvåld) och med säpo (ffa radikalism och terrorism som vi möter men även viss mån hedersrelaterade saker) och flera andra experter (vad räknas som expert? jag tror några av de jag har som kollegor skulle kunna räknas dit med föredetta doktorander etc?), det innebär fortfarande att föreningen och dess syn på islam till exempel diskuteras och ärligt talat inte ses mellan fingrarna hur de uttalat sig i en del frågor som drar ner hela föreningen (sedan absolut, jag tycker definitivt att GAPF driver många intressanta frågor, men många gånger håller jag med de som anser att de kanske driver de på fel sätt).

(Och ja - jag har öppnat otroligt många böcker i ämnet och varit på ett flertal föreläsningar och kurser. Det ingår i det jag jobbat med de senaste åren eftersom vi är de som möter och kan fånga upp dessa ungdomar och människor först, åtminstone i förra jobben, nu är jag högre och möter de som möter dessa först).
 
Eftersom ett genomtänkt och alltigenom upplyst omdöme inte är något jag vare sig hinner eller behöver utveckla, nöjer jag mig med att notera att de spridda skurar jag nås av från den organisationen, inte känns helt tillförlitliga.
Du behöver absolut inte utveckla någonting, det är som alltid helt frivilligt.
 
Ja det är ju det jag säger. För dig är det det, för en liten flicka är det förmodligen länge något som flickor och tanter helt enkelt har.
Jag uppfattade din mening, det "är märkligt" att människor som inte bär någon religös /kulturellt plagg, reagerar på ett tygstycke som i sin grund betyder att en kvinna ska skyla sitt hår / ansikte. Jag tycker inte det är ett dugg märkligt med reaktioner på ett religiöst laddat enkom kvinnligt plagg.
 
Du behöver absolut inte utveckla någonting, det är som alltid helt frivilligt.
Jag menade "behöver" mer som i att jag inte för att min tillvaro ska funka behöver en komplett analys av GAPF. Om jag hade känt att jag behöver det, hade jag väl fått ta itu med saken.

Jag uppfattar det jag hör från den organisationen som mer mot islam/muslimer ärn för kvinnors rättigheter. Om jag ser i mina flöden, så är det också lite småotrevligt att se mönstret bland de personer som på olika vis uttrycker att de gillar den organisationen (de är helt enkelt lite väl långt åt det brunblå till). Jag föreställer mig att åtminstone det senare borde vara något som personer inom GAPF själva har lite problem med, om GAPF är en schysst organisation. Men sådan inblick har jag då inte.
 
Till TS, jag tycker religion skall vara skild från idrott. Religiösa uttryck skall inte få förekomma. Idrott är människor faktiska insats som mäts/bedöms och kvalificerar vidare. Alla i "samma klass" skall ha samma "uniform"/lagkläder eller utrustning.
Religion är privat och skall inte proklameras till övriga i samhället.
Helst skulle jag se alla myndigheter, instanser, näringsliv och föreningsliv utan någon religiös symbol, kors, slöja, etc.
 
Om det nu bara gäller den religiösa symboliken: Gäller det även flaggan? Och Tre kronor. Hur vill du att vi ska göra med klubbar som har kristen heraldik i sina loggor - hur hanterar vi t.ex. att St Erik finns på alla Stockholms Stads idrottsanläggningar?
 
Varför togs mitt inlägg bort?!

Jag minns inte exakt vad du skrev men en möjligt förklaring är den här:

32B95C8A-0F4C-4FC3-8605-717FF2769BFF.jpeg
 
Till TS, jag tycker religion skall vara skild från idrott. Religiösa uttryck skall inte få förekomma. Idrott är människor faktiska insats som mäts/bedöms och kvalificerar vidare. Alla i "samma klass" skall ha samma "uniform"/lagkläder eller utrustning.
Religion är privat och skall inte proklameras till övriga i samhället.
Helst skulle jag se alla myndigheter, instanser, näringsliv och föreningsliv utan någon religiös symbol, kors, slöja, etc.
Och alla kyrkor som syns överallt, då? Ska de rivas? De dominerar ju nästan stadsbilden i många städer. Påverkar samhället enormt mycket.
 
Jag tycker det är superhäftigt med native americans och deras olika traditioner. Kan ibland titta på gamla bilder på nätet, där de är porträtterade som de är och ibland när de har masker på sig inför ceremonier. En del traditioner kan verka brutala för oss. Likadant hur det var att leva med natives när på sig, för 200 år sedan.

Kort kan man säga att de inflyttade amerikanerna inte samtyckte med hur de levde och döda mångamånga av de som inte ville konvertera.
Idag är det något som ses som väldigt tragiskt (med rätta). De fick inte prata sitt språk, utföra sina ceremonier eller klä sig traditionellt. Eftersom andra ansåg sig veta bättre.

Jag säger inte att det betyder att jag vill att kulturen vi har här i Sverige ska förändras. Eller att jag tycker alla kulturer är bra.
Men samtidigt så är det något som slår mig, när "vi" ska berätta för andra hur man ska ha det? För att "vita" alltid vet bäst?

OBS det här inlägget ska ses som ett tankeexperiment! Det innebär inte att jag tycker det är ok med en förtryckar kultur, kastsystem, övergrepp på barn (könsstympning) etc.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Crossline
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 042
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 045
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp