Barn i slöja

Ska barn i slöja få vara med i bild?

  • Ja

    Röster: 135 83,3%
  • Nej

    Röster: 21 13,0%
  • Vet inte

    Röster: 6 3,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    162
Men inte religiöst obundna? (Även om slöjan som sådan inte per automatik är religiös. Jag tror dock att du förstår vad jag menar.)
De bör även vara religiöst obundna.
Ja, även religiöst obundna. Jag anser dock inte att det är att främja (en viss) religion bara för att man låter ett barn med slöja vara med på en bild.
 
ElizBanksWH1.jpg

Må hända kanske inte uttryckligen religion men likväl så finns såna här bilder i samhället, om det inte visar det västerländska samhällets press på kvinnor att de ska vara sexiga med allt det innebär så vet jag inte vad. Religion är inte det enda sättet att sätta press på kvinnor. Jag har aldrig sett ett omslag på en sådan här tidning med en kvinna som har hår i armhålorna.

Jag vill dock tillägga att jag själv rakar inte armhålorna och benen så jag tycker inte själv att det är osexigt.
Fast nu blandar du ihop äpplen och kaktusar. Typ. Det där är något helt annat, en annan planet jämfört med ett systematiskt politiskt och kulturellt könsförtryck i en religion. I vissa delar av världen är inte kvinnoliv värda något alls och det vi pratar om är en religion som är den typens förtrycks högborg. Hur det alls kan tillåtas är för mig obegripligt men när jag ser attt begreppen vattnas ut till att jämföras med västerländska kulturella uttryck som handlar om utseende så ger det en liten snutts hint om varför inte denna förtryckande religion inte upprör folk här mer.
 
Fast nu blandar du ihop äpplen och kaktusar. Typ. Det där är något helt annat, en annan planet jämfört med ett systematiskt politiskt och kulturellt könsförtryck i en religion. I vissa delar av världen är inte kvinnoliv värda något alls och det vi pratar om är en religion som är den typens förtrycks högborg. Hur det alls kan tillåtas är för mig obegripligt men när jag ser attt begreppen vattnas ut till att jämföras med västerländska kulturella uttryck som handlar om utseende så ger det en liten snutts hint om varför inte denna förtryckande religion inte upprör folk här mer.
Jag har dock inte sagt att de är lika dåliga - jag skrev att jag ifrågasätter båda sakerna, oavsett vilken grupp de kom ifrån. Jag ville visa att kvinnor förtrycks överallt i olika grader (det finns olika grader i helvetet så att säga), det är inte enbart Islam. Och så finns det muslimska kvinnor som går omkring utan slöjor.
Om man kunde ta bort alla religioner med ett fingerknäpp så skulle det ändå inte ta bort könsförtrycket som finns inne i samhället.
 
Jag har dock inte sagt att de är lika dåliga - jag skrev att jag ifrågasätter båda sakerna, oavsett vilken grupp de kom ifrån. Jag ville visa att kvinnor förtrycks överallt i olika grader (det finns olika grader i helvetet så att säga), det är inte enbart Islam. Och så finns det muslimska kvinnor som går omkring utan slöjor.
Om man kunde ta bort alla religioner med ett fingerknäpp så skulle det ändå inte ta bort könsförtrycket som finns inne i samhället.
Skillnaden mellan islam och andra religioner är dock avgrundsdjup vad det beträffar synen på skillnader i människors värde baserat på kön, vare sig det handlar om islam eller islamism. Jag tycker inte det finns anledning till att blanda in andra religioner som jämförelse - detta handlar om islam som den största växande religionen i världen tack vare att väst mottager dessa människor och dess religion med öppna armar.
 
Men att ha med ett slöjklätt barn är väl ändå inte samma sak som att föreningen inte är religiöst obunden? Då ska alla smycken med religiösa tecken på också förbjudas och folk får minsann se till att täcka över den där tatueringen med korset på underarmen när kameran åker fram.

Om en tröja med ett partis logga förbjuds med hänvisning till att politisk obundenhet så ska väl religiösa symboler inte vara med om klubben är religiöst obunden?
 
Ja, även religiöst obundna. Jag anser dock inte att det är att främja (en viss) religion bara för att man låter ett barn med slöja vara med på en bild.

Byt ut slöjan mot en SD-logga på en tröja. Hade du tyckt att det var lika ok att ha med på bild?
 
Hur förklarar du det för barnet som inte får vara med på bild?
Alla andra får vara med. Bara barnet i slöja är uteslutet.
Fst det var ju inte så historien började.
Det var ett enskilt barn som var utvalt att vara på en typ av annons. Och det enskilda barnet far en flicka iförd slöja.
 
Skillnaden mellan islam och andra religioner är dock avgrundsdjup vad det beträffar synen på skillnader i människors värde baserat på kön, vare sig det handlar om islam eller islamism. Jag tycker inte det finns anledning till att blanda in andra religioner som jämförelse - detta handlar om islam som den största växande religionen i världen tack vare att väst mottager dessa människor och dess religion med öppna armar.
Sen fattas det bara en kader kristna som vill bränna islamister på bål.
 
Skillnaden mellan islam och andra religioner är dock avgrundsdjup vad det beträffar synen på skillnader i människors värde baserat på kön, vare sig det handlar om islam eller islamism. Jag tycker inte det finns anledning till att blanda in andra religioner som jämförelse - detta handlar om islam som den största växande religionen i världen tack vare att väst mottager dessa människor och dess religion med öppna armar.
Det är uppenbart att vi har alltför olika syner på islam för att kunna fortsätta diskussionen. Jag tror att Islam är en religion som alla andra, det finns sämre delar och bättre delar i både teologin och följare. Det var inte så länge sedan som kristendomen tyckte att kvinnan var underlägsen mannen och skulle stanna hemma. Kristendomen utvecklas fortfarande och jag tror att islam kan göra samma sak. Det är synd och skam att de sämre delarna har fått större utbredning bland följare, och hörs och syns så starkt i media. Men så länge det finns muslimer som pratar om kärlek och medmänsklighet så finns hoppet om en bättre utveckling.

Jag minns fortfarande med ett varmt hjärta ett tv-program där de diskuterade livets frågor med präster, rabbin och imamer, jag tror att det fanns andra spirituella ledare med också. Och de alla delade en sådan värme, hopp och kärlek i sina budskap från sina religioner. Man såg så stora likheter mellan religionerna och andra liknande kulturer. Den känslan av gemenskap är något jag bär med mig, jag hoppas på en dag då denna gemenskap kan spridas ut ännu mer än idag.
 
Att slöja (i religiösa och kulturella sammanhang) är kontroversiellt och ofta en symbol för kvinnoförtryck är nog generellt accepterat. Frågan är då, om slöjor förbjuds inom ungdomsidrotten, alt 'göms undan' genom att inte dokumentera det i bild eller text, vad är då resultatet? Kommer flickorna, och deras föräldrar säga, aha! Då får vår dotter gå och prova på idrotter utan slöja? Eller kommer de att förbjuda sina flickor att delta?

Syftet med ungdomsidrott är just att 'alla får vara med' och idrotten framhålls ofta som ett av de viktigaste nycklarna till integration. Att flickor från minoritetskulturer i Sverige deltar i idrotter där man träffar andra flickor från andra bakgrunder, får vänner och därigenom en inblick i 'svensk' kultur och samhälle är för mig vägen framåt. Förändringen måste komma 'inifrån' Inte genom att förbjuda, om än i all välmening, symboler för en minoritetskultur.

Att flickan på bilden som provar på att skjuta luftgevär på något sätt lika sätts med islamistisk terrorism och extremism är så dumt att jag inte ens vill tro att någon är så ignorant att de inte vet att kvinnor enligt dessa extremister/terrorister inte ska visa sig offentligt för andra män och bruka våld.

Trots alla fina ord om integration (som inte bara handlar om religiösa/kulturella faktorer) har ungdomsidrotten en lång väg att vandra. Se bara på fallet med Julle som visar hur inskränkta föreningar och individer kan vara. Jag får ont i hjärtat när jag läser om den lilla pojken som plötsligt inte får spela med sitt lag utan också blir mobbad och utfrusen i skolan. Att han inte längre bjöds på kalas kan bara ha kommit från föräldrarna.

Integration handlar också om socioekonomiska faktorer. Jag har ibland funderat på om (möjligtvis finns det redan?) en fond där man kan ansöka om ekonomiskt stöd för ridlektioner för de familjer som annars inte har råd med det med tonvikt på minoriteter.
 
Det är uppenbart att vi har alltför olika syner på islam för att kunna fortsätta diskussionen. Jag tror att Islam är en religion som alla andra, det finns sämre delar och bättre delar i både teologin och följare. Det var inte så länge sedan som kristendomen tyckte att kvinnan var underlägsen mannen och skulle stanna hemma. Kristendomen utvecklas fortfarande och jag tror att islam kan göra samma sak. Det är synd och skam att de sämre delarna har fått större utbredning bland följare, och hörs och syns så starkt i media. Men så länge det finns muslimer som pratar om kärlek och medmänsklighet så finns hoppet om en bättre utveckling.

Jag minns fortfarande med ett varmt hjärta ett tv-program där de diskuterade livets frågor med präster, rabbin och imamer, jag tror att det fanns andra spirituella ledare med också. Och de alla delade en sådan värme, hopp och kärlek i sina budskap från sina religioner. Man såg så stora likheter mellan religionerna och andra liknande kulturer. Den känslan av gemenskap är något jag bär med mig, jag hoppas på en dag då denna gemenskap kan spridas ut ännu mer än idag.
Dagens praktiserande muslimer praktiserar och tillber samma religion som den såg ut på 600-talet. Det finns mycket i koranen som talar om kärlek och förståelse och gemenskap och inkludering (under vissa villkor som i alla religioner) men det finns ett oerhört förtryckande grundbudskap som skrämmer skiten ur mig. Ju mer jag lär mig om denna politiska religion av dess utövare, och om dess historia desto mer övertygad blir jag om att det inte är en fredlig rörelse.
 
Fast om man ska forbjuda (jag antar att ni pratar om hijab och inte ansikts slojan) hijab pa bild borde man da inte forbjuda alla andra religiosa/politiska tecken ocksa? Far en inte bara hijab far nasta inte ha ett kors runt halsen eller en symbol for nagon politisk grupp pa trojan ...

Om man bara forbjuder hijab ar det ju bara religionen islam man vander sig emot och fortrycker.
 
Fst det var ju inte så historien började.
Det var ett enskilt barn som var utvalt att vara på en typ av annons. Och det enskilda barnet far en flicka iförd slöja.

Inget i trådstarten nämner detta.
Var är annonsen?

Det jag kan hitta via en tidigare länk i tråden är denna beskrivning:
"
Pojken bär vit t-tröja och jeansshorts. Flickan har svart tröja och lila huvudduk. De medverkar på en bild från skolans idrottsdag där de ligger jämsides och siktar med luftgevär.
Fotot är publicerat av ett distriktsförbund som de senaste åren har utökat sitt inkluderingsarbete för att nå ut till alla. För dem är det viktigt att visa idrottsrörelsens mångfald.
– Vi har barn med slöja i vår verksamhet. Det vore att vinkla åt fel håll om man inte visade det, säger ordföranden.
"
 
Varför är det ok att kritisera andra val som kvinnor gör som "fritt val" (men som då kritiseras pga det följer könsroller eller normer) men att om man "väljer" att bära slöja så ska det bara anses vara ett personligt val. Man kan, ska och FÅR kritisera andra normativa saker som att raka sig eller varför ett barn "väljer" att bära rosa eller leka med dockor men av någon anledning så tycks just slöjan vara ett så fritt val.
 
Varför är det ok att kritisera andra val som kvinnor gör som "fritt val" (men som då kritiseras pga det följer könsroller eller normer) men att om man "väljer" att bära slöja så ska det bara anses vara ett personligt val. Man kan, ska och FÅR kritisera andra normativa saker som att raka sig eller varför ett barn "väljer" att bära rosa eller leka med dockor men av någon anledning så tycks just slöjan vara ett så fritt val.

Absolut! Men da ska det ocksa ifragasattas om man verkligen ska lata flickan med rosa troja vara med pa reklambild for ett idrottsforbund och papeka hur FEL det ar.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
933
Senast: Crossline
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 009
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 010
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp