Barn i slöja

Ska barn i slöja få vara med i bild?

  • Ja

    Röster: 135 83,3%
  • Nej

    Röster: 21 13,0%
  • Vet inte

    Röster: 6 3,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    162
Fast den slutsatsen kan du väl knappast dra av en enda ärthjärna till bloggare?
Nä kanske inte, men förutom personen som skriver är där ett antal i kommentarsfältet som håller med. Och jag har dessutom hört liknande från andra personer som säger sig vara kristna. Och sett dokumentärer om kristna unga flickor i USA som uppmanas gå igenom en speciell ceremoni där dom svär att vara oskulder till äktenskapet och bär en "oskuldsring" som de får av sin far. Så jag känner mig rätt bekväm med att säga att det finns en hel del kvinnoförtryck inom delar av kristendomen.

Dock säger jag inte att alla kristna ägnat sig åt det, till exempel skulle jag säga att svenska kyrkan är rätt jämställd. Men sen skulle jag ju inte heller säga att alla inom islam ägnar sig åt kvinnoförtryck.
 
@Madalitso ja, jag säger inte emot dig om kvinnoförtryck inom kristendomen. Underlaget för slutsatsen var bara lite tunt, det finns galningar som bloggar om precis allt.
Absolut. Tror också jag nämde ovan att en av sakerna jag tyckte var värst med den här galningen var att det verkade vara en hyfsat välbesökt blogg och att där var ett antal människor som höll med.
 
Nä kanske inte, men förutom personen som skriver är där ett antal i kommentarsfältet som håller med. Och jag har dessutom hört liknande från andra personer som säger sig vara kristna. Och sett dokumentärer om kristna unga flickor i USA som uppmanas gå igenom en speciell ceremoni där dom svär att vara oskulder till äktenskapet och bär en "oskuldsring" som de får av sin far. Så jag känner mig rätt bekväm med att säga att det finns en hel del kvinnoförtryck inom delar av kristendomen.

Dock säger jag inte att alla kristna ägnat sig åt det, till exempel skulle jag säga att svenska kyrkan är rätt jämställd. Men sen skulle jag ju inte heller säga att alla inom islam ägnar sig åt kvinnoförtryck.
Vad heter den dokumentären?

Ceremonin gäller den även pojkar?
 
Absolut. Tror också jag nämde ovan att en av sakerna jag tyckte var värst med den här galningen var att det verkade vara en hyfsat välbesökt blogg och att där var ett antal människor som höll med.
Det är nog mer väldigt nisch och personer som är intresserade eller vad man ska säga samlas och syns på de platser som finns som ungefär alla extrema fenomen på internet.
 
Det kan jag, men kan varna att det inte är så bra läsning om man ha trevlig alla hjärtans dag känsla....

https://biblicalgenderroles.com/2018/12/20/why-a-wife-should-endure-painful-sex-with-her-husband/
Oj vad mycket bullshit!
Kollade en annan länk där ”våldtar min man mig?”

Den vettigaste är Satan tydligen, medan Gud gjort kvinnan för att behaga mannen.
Det är ju så löjligt att man kan tro att det är ett skämt.
Jag känner inte en ENDA kristen troende som tycker som den där tölpen.

Slutklämmen, citat:

Conclusion

I have shown here that Biblically speaking this woman’s husband was not raping her. Did he sin in other ways? Yes. Is it possible for a husband to abuse his wife? Yes. Is it possible for him to rape and molest his wife? From a Biblical perspective the answer is NO. Christian wives must eliminate the terms “rape” and “molester” from their vocabulary were it references their relationship with their husband.
... slutcitat.
 
Vad heter den dokumentären?

Ceremonin gäller den även pojkar?
Kan se om jag kan hitta den, var nått år sen jag såg den.
Det gällde bara flickor. De fick en speciell klänning och sen gick det in i kyrkan med sina pappor en hel rad och fick ringar och lovade att vara oskulder tills dom gifte sig. Och sen var det dans. Det hela var tänkt att likna en bröllopsceremoni där de bands till sina pappor som hade ansvar för dom och skulle vakta deras oskuld tills dess dom gifte sig.

Oj vad mycket bullshit!
Kollade en annan länk där ”våldtar min man mig?”

Den vettigaste är Satan tydligen, medan Gud gjort kvinnan för att behaga mannen.
Det är ju så löjligt att man kan tro att det är ett skämt.
Jag känner inte en ENDA kristen troende som tycker som den där tölpen.

Slutklämmen, citat:

Conclusion

I have shown here that Biblically speaking this woman’s husband was not raping her. Did he sin in other ways? Yes. Is it possible for a husband to abuse his wife? Yes. Is it possible for him to rape and molest his wife? From a Biblical perspective the answer is NO. Christian wives must eliminate the terms “rape” and “molester” from their vocabulary were it references their relationship with their husband.
... slutcitat.
Jag känner inte heller någon kristen som håller med honom, och jag är själv medlem i Svenska kyrkan. Å andra sidan känner jag bara kristna i Sverige. Däremot har jag hört ett antal kristna med åtminstone liknande åsikter, men dom har varit från andra länder (ofta USA) och kristendomen ser ju rätt annorlunda ut i olika delar av världen jämfört med Sverige.
 
Jag vill klargöra att jag är sekulär ateist/agnostiker som avskyr religion hur den än tar sig uttryck. Men är idrottsförbundet verkligen allvarliga med sina fina ord om hur idrott är integration:

Två blonda lintottar ligger och skjuter. Föräldrar till flickan med slöjan ser bilden och anser att det är 'de andra' och att deras dotter inte ska 'prova på'. Oftast av kulturella, religiösa och socioekonomiska skäl. Färre flickor idrottar = utanförskap och klyftor ökar.

Föräldrar ser på bilden att flickor kan idrotta utan att göra avkall på sin religion och religiösa symboler. Föräldrar ger sin tillåtelse. Flickan träffar andra 'svenska' ungdomar. Vänskap uppstår = integration. Flickan kan mycket väl genom att se hur andra ungdomar lever börja ifrågasätta kulturella förbud och begränsningar. Otvunget, utan förbud eller klämkäcka 'kulturmöten'

Utan religion hade människan historia sett mycket annorlunda och fredligare ut.
 
Aks and you shall receive! Jag lyckades hitta det. Fenomenet kallas purity balls och är tydligen rätt spritt i USA. Dokumentären är från 2008 och heter Our Lives: The Virgin Daughters. Hittade till och med en länk till video
Aks and you shall receive! Jag lyckades hitta det. Fenomenet kallas purity balls och är tydligen rätt spritt i USA. Dokumentären är från 2008 och heter Our Lives: The Virgin Daughters. Hittade till och med en länk till video
Sanslöst.

Men alltså det är väl ingen nyhet att de abrahamitiska religionerna innehåller rätt mycket kvinnoförtryck? Sverige, världens absolut sekulära land, går inte att jämföra med något annat land i världen skulle jag säga, åk till latinamerika där kvinnor får livstid för att föda dödfödda barn. Eller, det räcker med att åka till Malta för att inse att de religiösa är på ett helt annat plan än många religiösa i Sverige. Abort, helt förbjudet, dagen efter piller blir kvinnan ofta trakasserad om hon tar och det är få som vägrar sälja det, våldtäkt i äktenskap är fortfarande lagligt, kvinnan fick rätten på sin sida att skiljas för bara några år sedan och så vidare... Och när jag har varit i Jerusalem ska vi inte tala om, har flera gånger blivit tillsagd i gamla stan att skyla mig av kristna (och det när jag inte varit i närheten av en kyrka/religiös plats, judendomen är egentligen likadan som islam med skilda rum för kvinnor och män i de flesta synagogor, de riktigt religiösa judarna sitter inte bredvid kvinnor på bussarna, kvinnor täcker sitt hår även dem. Varför kommenterar alla hijab undrar jag när kvinnor inom judendomen faktiskt också täcker sitt hår? Är det inte samma sak eller har man helt enkelt inte koll på läget?
 
Sanslöst.

Men alltså det är väl ingen nyhet att de abrahamitiska religionerna innehåller rätt mycket kvinnoförtryck? Sverige, världens absolut sekulära land, går inte att jämföra med något annat land i världen skulle jag säga, åk till latinamerika där kvinnor får livstid för att föda dödfödda barn. Eller, det räcker med att åka till Malta för att inse att de religiösa är på ett helt annat plan än många religiösa i Sverige. Abort, helt förbjudet, dagen efter piller blir kvinnan ofta trakasserad om hon tar och det är få som vägrar sälja det, våldtäkt i äktenskap är fortfarande lagligt, kvinnan fick rätten på sin sida att skiljas för bara några år sedan och så vidare... Och när jag har varit i Jerusalem ska vi inte tala om, har flera gånger blivit tillsagd i gamla stan att skyla mig av kristna (och det när jag inte varit i närheten av en kyrka/religiös plats, judendomen är egentligen likadan som islam med skilda rum för kvinnor och män i de flesta synagogor, de riktigt religiösa judarna sitter inte bredvid kvinnor på bussarna, kvinnor täcker sitt hår även dem. Varför kommenterar alla hijab undrar jag när kvinnor inom judendomen faktiskt också täcker sitt hår? Är det inte samma sak eller har man helt enkelt inte koll på läget?
Folk kommenterar nog hijab mest för att tichel/mitpahat inte är så vanligt i Sverige (alternativt att man använder peruk så det inte syns alls).
 
Folk kommenterar nog hijab mest för att tichel/mitpahat inte är så vanligt i Sverige (alternativt att man använder peruk så det inte syns alls).
Nä, det är inte vanligt med judar överhuvudtaget i Sverige, det är en väldigt liten minoritet, men det fråntar inte att folk uppenbarligen inte har koll på att håret täcks av alla djupt troende inom abrahamitisk religion. Jag skulle tippa på att folk inte ens skulle kommentera att judar eller för den delen djupt troende kristna bär det. Nu är djupt troende kristna inte heller supervanligt i det sekulära Sverige, och oavsett, protestantismen kan inte jämföras oavsett inriktning med flera av de andra som är vanligare söderut, när det kommer till judarna är de riktigt ortodoxa lysande med sin frånvaro, men oavsett, täcker dessa kvinnor håret (av gud eller av deras lika troende män - who knows, och ... Vem bryr sig?)

kl
Att tala om för någon vad den inte får bära är lika jävla illa som att tala om för någon vad den får bära... Det är naturligtvis fria valet som ska bestämma, oavsett om man grundar det valet på sin tro, bekvämlighet, mode eller något annat.
 
Nä, det är inte vanligt med judar överhuvudtaget i Sverige, det är en väldigt liten minoritet, men det fråntar inte att folk uppenbarligen inte har koll på att håret täcks av alla djupt troende inom abrahamitisk religion. Jag skulle tippa på att folk inte ens skulle kommentera att judar eller för den delen djupt troende kristna bär det. Nu är djupt troende kristna inte heller supervanligt i det sekulära Sverige, och oavsett, protestantismen kan inte jämföras oavsett inriktning med flera av de andra som är vanligare söderut, när det kommer till judarna är de riktigt ortodoxa lysande med sin frånvaro, men oavsett, täcker dessa kvinnor håret (av gud eller av deras lika troende män - who knows, och ... Vem bryr sig?)

kl
Att tala om för någon vad den inte får bära är lika jävla illa som att tala om för någon vad den får bära... Det är naturligtvis fria valet som ska bestämma, oavsett om man grundar det valet på sin tro, bekvämlighet, mode eller något annat.
Vet inte riktigt om man kan säga att djupt troende = täcka håret, det är nog upp till var och en att avgöra om man själv är djupt troende och om man täcker håret. Jag känner personer som skulle anse sig som djupt troende kristna och judar som inte täcker håret och jag skulle gissa att det även finns muslimer som gör det.

Men visst har du helt rätt i att täckande av håret är ett fenomen som förekommer i alla tre.
 
Vet inte riktigt om man kan säga att djupt troende = täcka håret, det är nog upp till var och en att avgöra om man själv är djupt troende och om man täcker håret. Jag känner personer som skulle anse sig som djupt troende kristna och judar som inte täcker håret och jag skulle gissa att det även finns muslimer som gör det.

Men visst har du helt rätt i att täckande av håret är ett fenomen som förekommer i alla tre.
Såklart att det är upp till var och en, men det förekommer, och är också väldigt vanligt i alla tre. Tror inte du missade min poäng. Egentligen.
 
Vet man att det är spritt i USA?
Enligt artikeln jag hittade om det så har det sen det hittades på 1998 spridits i 48 stater och 17 olika länder och är populärt bland konservativa i USA. I en annan lite äldre artikel nämns siffror mellan 1600-4600 som hört av sig till en viss organisation med frågor om att anordna (varje bal är för flera flickor).

Och det är tillräckligt spritt för att det ska finnas mycket skrivet om det om man googlar purity ball.
 
Kan se om jag kan hitta den, var nått år sen jag såg den.
Det gällde bara flickor. De fick en speciell klänning och sen gick det in i kyrkan med sina pappor en hel rad och fick ringar och lovade att vara oskulder tills dom gifte sig. Och sen var det dans. Det hela var tänkt att likna en bröllopsceremoni där de bands till sina pappor som hade ansvar för dom och skulle vakta deras oskuld tills dess dom gifte sig.


Jag känner inte heller någon kristen som håller med honom, och jag är själv medlem i Svenska kyrkan. Å andra sidan känner jag bara kristna i Sverige. Däremot har jag hört ett antal kristna med åtminstone liknande åsikter, men dom har varit från andra länder (ofta USA) och kristendomen ser ju rätt annorlunda ut i olika delar av världen jämfört med Sverige.

Hederskultur om något. :rage:
 
appropa galningar har vi ju ocksa Westboro Baptist Church har i USA. Den ar ju i och for sig ganska liten, tack och lov, men gor sig definitivt hord utanfor sin stat, Florida. De borjade protestera vid militar begravningar, med pa grund av grundlagen som sager att vi har ratt att saga vad vi tycker kan man inte forbjuda det pa allman mark ...
Da stiger motorcyckle klubbar (inklusive Hells Angels) in och blockerade dem under begravnings tagen och med motorcycklarna overrostade deras slagord och ramsor av hat.

Manga ortodoxa Katolska kyrkor/samhaller har bade kvinnor och praster nagot pa huvudet (for kvinnor ofta en spets sjal eller liknande) atminstone i kyrkan. Vad det galler huvudduk sa ar det vanligt att se Judiska Kvinnor med hatt eller huvudduk, Mennonites, Amish, Hutterites eller andra Anabaptist grupper finns i de flesta stater har i USA och syns direkt pa deras kladsel och huvudbonad.

Mennonites i Canada klar sig oftast inte i "gammaldags klader" dock, vilket atminstone en "fore detta Mennonite" (Hon fornekar inte religionen, bara fortrycket fran "elders" hon ar svetsare och lever i/utanfor ett Mennonite samhalle [nar jag kande henne var hon "shunned", det vill saga att de andra i henne's Mennonite samhalle hade blivit tillsagda av "elders" att inte umgas med henne da hon var allt for modern) for da henne's man ar vettig lever hon som alla andra] har i USA havdar beror pa att de i Canada bestammer och har bestamt att alla communities i USA ska kla sig som man gjorde nar de kom fran Holland pa 1600 talet medan de i Canada inte behover gora det. Mennonites och Hutterites anvader elektrisitet och moderna medel, medan Amish inte gor det.

Har i min lilla stad finns det fler Mennonites och Amish an det finns Muslimer, men det finns en storre grupp muslimer i ett annat samhalle nagon timma harifran (dar kan man till och med kopa RIKTIGA "shawarmas", precis som de gjordes i Saudi Arabien.:d) Over hela USA ar det vanligt att se de gammaldags kladerna och harbekladnaderna pa bade man och kvinnor.

Innom Amish skickar de ut sina ungdommar runt 18-20 ar att prova pa livet utanfor det Amish samhallet innan de slar sig ner for att leva sitt vuxna liv som Amish.
De flesta kollonier innom Amish och Hutterites har sin egen lag/mellanstadie skola innom kollonin och anvander sig av distans studier for highschool. (Har i landet ar 12 arig skola obligatorisk - alltsa High School ocksa) medan Mennonites oftast skickar sina barn till lokala skolan, atminstone fran "middle school" (ak-6).

Och nej. Ingen av de grupperna ar mer "integreterade" an Muslimerna. De foljer alla sin religion och vad deras "praster" och "larda" sager att religionen kraver. Naturligt nog lever de nara varandra och i "samhallen" med samma varderingar.
Precis som Svenskarna i Spanien. Jag har ett flera olika gamla vanner som skaffat lagenhet i Spanien ... det ar verkligen interessant att se hur de umgas bara med andra Svenskar. Inte ett Spanskt namn sa langt ogat nar nar man laser inlagg pa FaceBook i alla fall.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
982
Senast: Crossline
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 167
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 163
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp