Barn i slöja

Ska barn i slöja få vara med i bild?

  • Ja

    Röster: 135 83,3%
  • Nej

    Röster: 21 13,0%
  • Vet inte

    Röster: 6 3,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    162
Att bara 12% av flickor från socioekonomiskt utsatta områden som tex Rosengård, Rinkeby mm idrottar medan samma siffror för områden som Bromma, Djursholm, Lidingö är 60% är ett större problem än en flicka med hijab.

1550074675568.png


Det är väl ingen som likställer den 'svenska' pojken bredvid med politisk extremism pga hans etnicitet? Trots att det i Sverige enligt BRÅ begås betydligt mer hatbrott med rasism/islamafobi som motiv av just etniskt svenska unga män än terrordåd/brott av jihadister.
 
Absolut! Men da ska det ocksa ifragasattas om man verkligen ska lata flickan med rosa troja vara med pa reklambild for ett idrottsforbund och papeka hur FEL det ar.
Det kan man absolut göra men min poäng var mer varför vissa saker anses som skyddade från kritik och så att säga godkända som egna val. Jag skulle gissa att det är rätt ovanligt att ett barn som inte har föräldrar som själva förespråkar slöja eller tillhör en religion som förespråkar användandet av slöja spontant, av eget val, säger sig tillhöra en sådan religion och därmed vilja visa sin tro. Dvs det är princip samma funktioner som vid andra "egna val".
 
Det jag tycker blir mest dubbelt är när någon som ändå har en högt uppsatt position inom förbundet visar ett sådant starkt motstånd till dessa bilder och menar att riksidrottsförbundet genom dessa bilder alltså bejakar att barn bär slöja och påtalar detta öppet. Men där tycker jag att det skaver ganska mycket. Då ett förbund vill att alla -oavsett religion- ska delta även då självklart ska få synas på bild.
Det är samma som en kvinna/tjej (kommer inte ihåg hennes namn) som ville gå längre inom basket men där blev det mycket disskutioner om hennes slöja skulle vara ok eller inte.
 
Alltså - jag avskyr slöjan. Jag tycker rejält illa om allt som begränsar barn och vuxna . Det är själva slöjan jag ogillar. Jag ogillar när kapitalt olika regler gäller för mäns och kvinnors klädsel.

MEN jag skulle aldrig behandla någon slöjbärare annorlunda. Jag jobbar och har jobbat länge med muslimer. Jag hoppas innerligt att jag ser människan. Inte hudfärgen eller kläderna.
 
Skillnaden mellan islam och andra religioner är dock avgrundsdjup vad det beträffar synen på skillnader i människors värde baserat på kön, vare sig det handlar om islam eller islamism. Jag tycker inte det finns anledning till att blanda in andra religioner som jämförelse - detta handlar om islam som den största växande religionen i världen tack vare att väst mottager dessa människor och dess religion med öppna armar.
Du har inte tittat i bibeln så mycket va?
 
Skillnaden mellan islam och andra religioner är dock avgrundsdjup vad det beträffar synen på skillnader i människors värde baserat på kön, vare sig det handlar om islam eller islamism. Jag tycker inte det finns anledning till att blanda in andra religioner som jämförelse - detta handlar om islam som den största växande religionen i världen tack vare att väst mottager dessa människor och dess religion med öppna armar.
Är den verkligen det? Senast igår hittade jag en sida skriven av en kristen där han pratade om hur kvinnan skapats för att tjäna mannen och hur kvinnan brast i sitt ansvar som kvinna om hon grät eller vägrade sex för att det gjorde ont....
 
Man blir fasen skrämd av vissa svar i den här tråden, att det finns människor som är så rädda för sin omvärld och bara skiter i allt som andra påtalar till dem. Vad man nu tycker om hijab allmänt är det ett faktum att det finns i Sverige, att förbjuda en massa grejer gör ingenting annat än att inskränka kvinnor ännu mer för de som verkligen är tvingade att ha den på sig lär inte få gå ut överhuvudtaget om det blir olika förbud (men det är klart, då kommer ju vissa av de som kommenterat slippa se det så med tanke på deras inställning så lär de väl även anse att problemet inte finns alls i så fall).

Jag är heller inte förvånad att det finns rädda, små människor som har dragit det så långt att de anser att flickan i hijab med skjutvapen kan synonymernas till en anställningsannons för IS - jag gjorde en undersökning via universitetet för att se hur kommunerna jobbar med just våldsbejakande extremism och kan ju säga att man ser våldsbejakande extremism som just islamistisk extremism, trots att man inte har haft erfarenhet av det, men däremot i samma lantortskommuner har bönder som varit utsatta för ekoterrorism (djurrättsaktivister) och även ligger högt placerade i vit makt miljö, trots det, att högerextremism sprider sig och blir större och större är det ingen som anser att den ljusa pojken på bilden kan ses som rekryterare för dessa men flickan däremot ses som rekryterare för militanta organisationer. Man baxnar. Och blir jävligt trött på människor korkadhet, dumhet och intolerans.
 
Är den verkligen det? Senast igår hittade jag en sida skriven av en kristen där han pratade om hur kvinnan skapats för att tjäna mannen och hur kvinnan brast i sitt ansvar som kvinna om hon grät eller vägrade sex för att det gjorde ont....
:eek::wtf: JÄVLA IDIOT :rage::rage::rage:
Kastering nästa tack :mad: såna män borde nästan få ku-fan avskuren så att de aldrig kan skada en kvinna med den.

Nästan alltså ... Jag lyckas nog precis hejda mig :meh:
 
:eek::wtf: JÄVLA IDIOT :rage::rage::rage:
Kastering nästa tack :mad: såna män borde nästan få ku-fan avskuren så att de aldrig kan skada en kvinna med den.

Nästan alltså ... Jag lyckas nog precis hejda mig :meh:
Det värsta var att i kommentarerna fanns där ett antal både kvinnor och män som höll med honom helt och hållet. Hade känts iaf lite bättre om det bara var en knäppgök som ingen höll med.
 
Det jag reagerade på när det gällde simförbundets ordförande som nu avgått/fått sparken var hennes nedlåtande ton inte bara mot flickan med slöjan utan även vad hon, enligt mig då, lite lätt föraktfullt pratade om 'invandrarflickor' som ett gemensamt begrepp. Visst kan man visa invandrarflickor men bara om de anpassar sig till den svenska normen. Annars ska de gömmas undan.

Sedan att ett sk högdjur inom svensk idrott fyller på med: – Om man glömde bort den ljusa lintotten i bakgrunden, han som ser ut som jag gjorde som liten, kan man tro att det är en rekryteringsannons för en militant organisation. Någonstans har det brustit totalt i omdömet. Man har inte gjort ett fel utan flera, säger Liljegren.

Jaha så blonda lintottar som ser ut som Liljegren växer aldrig upp som rasister, högerextremister eller vit makt medlemmar. Utan de passar in i den svenska normen. Bilden kan lika väl ses som en rekryteringsannons för vit makt där en arisk blond pojke ställs mot en flicka i slöja och geväret är en symbol för den 'muslimska' invasionen. Men det har uppenbarligen inte slagit någon.
 
Att ens värdera bilder på barn i slöja som "bra eller dåligt" är liksom redan det långt över gränsen för mig.
Att argumentera för att det är "bra" är ungefär lika problematiskt som att det är "dåligt" eftersom det är förminskande att tvingas in i den skalan öht. Man ska väl få synas på bild utan att det ska vara ett statement oavsett om man har slöja, är överviktig, fräknig, hemlös eller vad fan som helst.
 
Är den verkligen det? Senast igår hittade jag en sida skriven av en kristen där han pratade om hur kvinnan skapats för att tjäna mannen och hur kvinnan brast i sitt ansvar som kvinna om hon grät eller vägrade sex för att det gjorde ont....
Kan du länka sidan..
 
Fö ska kristna hålla truten vad gäller våldsbejakande religion med tanke på de floder av blod som utgjutits i kristendomens namn och galna missionärer. Senast mannen som skulle 'rädda' en av de sista grupperna urinvånare som finns på jorden genom att illegalt ta sig dit. Att det fanns en stor risk att de skulle dö pga brist på immunförsvar och dessutom var helt obegripligt hur han skulle kommunicera med dem öht verkar inte ha äntrat hans hjärna. Amerikanska högerextremistiska missionärer och pengar ligger till stor del bakom de anti-LBQT lagar som stiftas i länder som Uganda. De som leder till långa fängelsestraff, lynchningar och att LGBT människor tvingas fly sina hemländer.

För att inte tala om de pengar och aktivism som finns bakom ssk som vägrar att vara behjälpliga vid aborter i Sverige.
 
:eek::wtf: JÄVLA IDIOT :rage::rage::rage:
Kastering nästa tack :mad: såna män borde nästan få ku-fan avskuren så att de aldrig kan skada en kvinna med den.

Nästan alltså ... Jag lyckas nog precis hejda mig :meh:
I ett annat inlägg skriver samma människa att män inte kan våldta sina fruar, efter som fruarna inte har rätt att neka sina män sex.
Så nog finns det kvinnoförtryck i många religioner.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
982
Senast: Crossline
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 165
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 163
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp