Barn i slöja

Ska barn i slöja få vara med i bild?

  • Ja

    Röster: 135 83,3%
  • Nej

    Röster: 21 13,0%
  • Vet inte

    Röster: 6 3,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    162
Hur är det med (flicke-) barn som ägnar sig åt vattenidrott i Sverige, är de topless? Eller befinner de sig i en kultur som sexualiserar och förtrycker barn och därmed kräver att de bär baddräkt/bikiniöverdel?

Krävs det verkligen det? Jag hade inte överdel på stranden förrän jag fick bröst. Men är född på 80-talet när alla gick topless på stranden och det inte var nåt konstigt med det.

Men, jag tycker att det ser illa ut med småflickor med bikiniöverdel. Önskar att folk sätt stopp för det. Baddräkt kan jag acceptera på ett annat sätt men önskar att folk hade tyckt att badbyxor hade räckt.
 
Ja, men vad ligger djupt bakom att flickor/kvinnor väljer själva att ta på sig slöja?
Hur fritt är valet?

kan man undra
Jag skulle säga att det är precis lika allvarligt som när flickor/kvinnor med svenskt/västerländskt ursprung anpassar sitt utseende och sina kläder efter vad män med svenskt/västerländskt ursprung tycker är "okej". Vi är inte heller fria från detta på något sätt, dessa strukturer finns här också. Hur gärna vi än vill påstå att vi klär oss/sminkar oss/rakar oss på ett visst sätt för att vi tycker det är fint. Må så vara, det är fortfarande samhället som sagt åt oss att det är rätt.
 
Vi måste ju dock komma ihåg att det finns kvinnor och barn som själva väljer att bära slöja. Jag tycker att det är så himla trångsynt att ta för givet att alla som bär slöja är tvingade till detta eller förtryckta. :banghead: Ja, det finns också massor av kvinnor och barn som är tvingade vilket självklart är HEMSKT, men det finns även de som vill ha det för att det för dem är en symbol för deras religion. Och det finns muslimska kvinnor som inte vill bära slöja, de kan vara religiösa ändå.

I Sverige är vi fria att tillhöra vilken religion vi vill, eller att inte ta del av någon religion alls. Men kan vi bara någon gång sluta att försöka bestämma vad kvinnor ska ha på sig!? Det är verkligen inte upp till oss att förbjuda något klädesplagg.

Det är vårt förbannade ansvar att ta avstånd från religöst förtryck. Islam är en kvinnoförtryckande politisk religion.
 
Det kan vi göra utan att ta avstånd från barnen.

Jag har själv varit tränare för ungdomar. Jag skulle aldrig drömma om att utesluta barn från att medverka på bild på grund av deras religion.
Frågan handlar inte om att utesluta barn, den handlar om att inte acceptera kvinnofötryck. Här accepterar vi inte kvinnofötryck, vare sig det är öppet eller dolt bakom religionsfrihet.
 
Hur förklarar du det för barnet som inte får vara med på bild?
Alla andra får vara med. Bara barnet i slöja är uteslutet.
Det är slöjan som inte får vara med, barnet får naturligtvis vara det. Det är väl upp till föräldrarna att ha det ansvaret att förstå det, acceptera det och förklara det för sitt barn.
 
Jag skulle säga att det är precis lika allvarligt som när flickor/kvinnor med svenskt/västerländskt ursprung anpassar sitt utseende och sina kläder efter vad män med svenskt/västerländskt ursprung tycker är "okej". Vi är inte heller fria från detta på något sätt, dessa strukturer finns här också. Hur gärna vi än vill påstå att vi klär oss/sminkar oss/rakar oss på ett visst sätt för att vi tycker det är fint. Må så vara, det är fortfarande samhället som sagt åt oss att det är rätt.
Mycket bra poäng.
Jag kan ifrågasätta slöjan i mina tankar men jag ifrågasätter minst lika mycket dessa västerländska seder du skriver om.
Jag ifrågasätter all sorts press till att kvinnor ska anpassa sig efter någon annan, oavsett var de kommer ifrån.
 
Det är slöjan som inte får vara med, barnet får naturligtvis vara det. Det är väl upp till föräldrarna att ha det ansvaret att förstå det, acceptera det och förklara det för sitt barn.

Som ledare kan du inte bara hänvisa barnet till att fråga föräldrarna. Du måste stå för ditt agerande och förklara för barnet varför du väljer att utesluta barnet. Det är vad du gör. Stå för det.
 
Det är slöjan som inte får vara med, barnet får naturligtvis vara det. Det är väl upp till föräldrarna att ha det ansvaret att förstå det, acceptera det och förklara det för sitt barn.
Jag är nyfiken, i västerländerna är det väldigt utbrett att kvinnor ska raka benen och armhålorna. Det är en press på kvinnor att de inte ska ha håriga ben eller armhålor, det är inte "fint" eller sexigt.
Ska rakade ben och/eller armhålor inte få vara med på bild? Eller för all del, flickor på simskola med bikiniöverdel trots att de inte har några bröst alls att tala om, ska de inte få vara med på bild?

Dessa frågor kanske låter löjliga, men det är ju på grund av att dessa seder finns så integrerade i vårt samhälle att vi har svårt att släppa dem. Men det ena handlar om att kvinnor inte får vara sexiga och det andra om att kvinnor får inte vara o-sexiga.
 
Jag svarade ja, eftersom jag nog tycker att det är onödigt att "straffa" barnet på grund av deras religion, som de kanske inte ens valt själva. Det känns fel att om deras föräldrar sagt att de måste bära slöja tills de blir 18 (vilket är något jag faktiskt varit med om flera gånger), så ska de straffas för det genom att uteslutas. Jag har faktiskt till och med varit med om en situation där en slöjbärande flicka inte fick vara med på en sak, och då blev den slöjbärande flickan riktigt ledsen. Det blir liksom ett dubbelstraff de inte förtjänar.

Sedan är jag självklart emot alla form av förtryck osv.
 
Jag är nyfiken, i västerländerna är det väldigt utbrett att kvinnor ska raka benen och armhålorna. Det är en press på kvinnor att de inte ska ha håriga ben eller armhålor, det är inte "fint" eller sexigt.
Ska rakade ben och/eller armhålor inte få vara med på bild? Eller för all del, flickor på simskola med bikiniöverdel trots att de inte har några bröst alls att tala om, ska de inte få vara med på bild?

Dessa frågor kanske låter löjliga, men det är ju på grund av att dessa seder finns så integrerade i vårt samhälle att vi har svårt att släppa dem. Men det ena handlar om att kvinnor inte får vara sexiga och det andra om att kvinnor får inte vara o-sexiga.
Det du ger exempel på handlar inte om religöst förtryck av kvinnor. Det handlar om mode. Långt ifrån alla kvinnor rakar armhålor och ben och skälen till varför de gör det/inte gör det är individuella val, sen om du tycker det är osexigt får stå för dig.
 
Det du ger exempel på handlar inte om religöst förtryck av kvinnor. Det handlar om mode. Långt ifrån alla kvinnor rakar armhålor och ben och skälen till varför de gör det/inte gör det är individuella val, sen om du tycker det är osexigt får stå för dig.
ElizBanksWH1.jpg

Må hända kanske inte uttryckligen religion men likväl så finns såna här bilder i samhället, om det inte visar det västerländska samhällets press på kvinnor att de ska vara sexiga med allt det innebär så vet jag inte vad. Religion är inte det enda sättet att sätta press på kvinnor. Jag har aldrig sett ett omslag på en sådan här tidning med en kvinna som har hår i armhålorna.

Jag vill dock tillägga att jag själv rakar inte armhålorna och benen så jag tycker inte själv att det är osexigt.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
933
Senast: Crossline
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 010
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 010
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp