Bukefalos 28 år!

Barn och hästar, går det ihop?

Status
Stängd för vidare inlägg.

malinsky

Trådstartare
Jaha, så har jag hittat drömhästen. En häst jag har på 1/2 foder och har blivit tillfrågad om jag inte kan ta henne helt!

Vad göra med barn på 1 och 4 år? Jag vill BÅDE ha häst och ha tid för mina barn. Nu somnar de iofs vid 7 så jag åker till stallet efter de har somnat, men mannen vill väl också se mig.

Hur har ni fått ihop det med småbarn och hästar. GÅR det över huvud taget?

4 åringen tycker att det är kul med hästar, så hon kan ju följa med till stallet, men hon är på tok för liten att lämnas när jag ska rida.

uschanimej!
 
Sv: Barn och hästar, går det ihop?

Nu vet jag inte hur det ser ut för er och hur ni jobbar men visst måste väl din man kunna lägga barnen oxå? Ialla fall någon dag i veckan? Får du hjälp med stallskötsel och sånt eller måste du dit varje dag? Prata igenom det med din man så kan ni säkert hitta en lösning för omöjligt är det inte! :)
 
Sv: Barn och hästar, går det ihop?

Barnen och hästen går ofta bra ihop, det är ju sambon som svårast att få med i hästeriet. Jag har en liten dotter på 1½år och en häst. Det är inte helt positivt tycker min sambo.

Just nu är jag i stallet 4ggr/vecka :o Jag försöker rida 3ggr av dessa och det blir ofta långa kvällar då jag åker till stallet vid 19:30 när det är sovdags för min dotter. Med andra ord kommer jag hem ca 17:30 från jobbet och hinner umgås med dem två timmar de kvällar jag har hästen. Sambon är hemma pappaledig för tillfället men ska börja jobba den 1:a december. Det går men det är inte alltid roligt, stressa och passa tider :( Men trots allt står jag ut med både sura miner och stress om jag bara kan få ha kvar min pålle :)

Ibland när jag inte rider följer både sambon och dottern med till stallet. Hon gillar att leka i spånet och plaska i vattnet. Eller så leker de i stallägarinnans trädgård, som är fylld av leksaker då hon har egna barn. När hon var riktigt liten följde hon med i barnvagnen och sov ofta när jag skötte hästsyslorna (ps red inte). Nu när hon är större och springer omkring måste sambon vara med för att passa henne annars blir det inget gjort. Ibland byter vi sysslor och sambon mockar medan jag springer efter dottern. I somras kunde de följa med på promenad när jag red eller satt brevid vid paddocken. nu på hösten och vintern är det inte riktigt lika kul. ev kanske de kan åka lite pulka när snön kommer :)
 
Senast ändrad:
Sv: Barn och hästar, går det ihop?

Jo, han lägger barnen. Men det blir ju seeent, och om jag tar damen på heltid behöver jag ändå inte rida mer än 3-4 gg/v för då går och mår hon bäst.

Så det skulle ju kunna gå om jag står i ett stall där jag får hjälp, men vad gör jag till sommaren när golfsäsongen börjar.. han måste ju få spela golf också.. Vette tusan om vi kommer att träffas ngt :crazy:

Nåväl, jag får be honom följa med helt enkelt!
 
Sv: Barn och hästar, går det ihop?

Nu har jag bara ett barn, och det tror jag är mycket lättare. Men i alla fall - så här har det varit för mig: Pratade faktiskt med maken om detta INNAN jag blev gravid, eftersom det så att säga var så att han gärna ville ha barn och jag gärna ville ha häst... Och det är ju alltid lättare när man pratat innan - då blir det ingen överraskning vad den andre vill!

Jag hade foderhäst (helfoder - han var som "min egen") när jag blev gravid, och hade kvar honom hela graviditeten. Han flyttade tillbaka till sin ägare samtidigt som dottern föddes, och några veckor senare började jag rida en annan häst 2-3 dagar i veckan.

När dottern var fyra månader, köpte jag min nuvarande häst. Red faktiskt in honom samtidigt som jag var mammaledig (fast huvudsakligen på kvällstid, när maken hade hand om dottern).

Nu är dottern fyra år. Hon går på dagis, jag jobbar 75% och maken jobbar 100%. Jag rider 4-5 dagar i veckan, och eftersom hästägarna i stallet hjälps åt med in-utsläpp, fodringar och mockning, så behöver jag inte vara i stallet varje dag.

Dottern är med i stallet i snitt två dagar i veckan. Hon kan vara med vid alla stallsysslor, och tycker att det är roligt, och får för det mesta även rida när vi är i stallet. Hon får då rida först (skritt och trav i lina runt mig) i kanske 15 min (lagom uppvärmning för hästen), och sedan sitter hon bredvid paddocken medan jag tömkör, rider eller nåt annat i 20-30 minuter. Sedan får dottern sköta avskrittningen, dvs hon sitter på hästen och vi går en promenad. Visst är det jobbigt att ha med henne ibland - mycket tjat om att inte gå bakom hästen, inte öppna boxdörrar etc - men det är också kul att se hur snabbt hon lär sig! Och de dagar jag är i stallet själv (när maken har dottern) passar jag på att rida ut och/eller ta de lite längre träningspassen.
 
Sv: Barn och hästar, går det ihop?

Roheryn skrev:
Dottern är med i stallet i snitt två dagar i veckan. Hon kan vara med vid alla stallsysslor, och tycker att det är roligt, och får för det mesta även rida när vi är i stallet. Hon får då rida först (skritt och trav i lina runt mig) i kanske 15 min (lagom uppvärmning för hästen), och sedan sitter hon bredvid paddocken medan jag tömkör, rider eller nåt annat i 20-30 minuter. Sedan får dottern sköta avskrittningen, dvs hon sitter på hästen och vi går en promenad. Visst är det jobbigt att ha med henne ibland - mycket tjat om att inte gå bakom hästen, inte öppna boxdörrar etc - men det är också kul att se hur snabbt hon lär sig! Och de dagar jag är i stallet själv (när maken har dottern) passar jag på att rida ut och/eller ta de lite längre träningspassen.

Precis så har jag det åxå, fast "lilleman" är hela sju år gammal och kille dårå... Men han följer lätt med till stallet och hjälper till (hjälper/stjälper...) och ridningen går bra eftersom han skrittar fram/skrittar av. Man får rida lite effektivt däremellan, eftersom man vet att han tröttnar efter max 20 min.
Sen har jag en elvaåring och trettonåring, och elvaåringen är ju själv hästintresserad och "självgående" i stallet. Trettonåringen är lite ljummen, och kanske följer med någon gång om hon får rida, annars inte.
----
malinsky: Min man är åxå golfare, så periodvis träffas vi lite konstiga tider. Men sedan jag skaffade häst träffas vi mer "kvalitativt" än tidigare.

Vi hade en diskussion om detta på stallet, där vi är tre "mammor" med golfspelande makar, och kom fram till att häst är det optimala i denna konstallation... Man måste ta plats i förhållandet!

Själv vet jag att jag tidigare (pre-häst) "offrade" mig om maken skulle iväg o spela golf, eller något annat med jobbet, och lullade runt hemma med barn och tvätt och disk... Ingen "vuxentid" eller "egentid" alls. Resonerade som så att om jag också skulle ha ett tidskrävande intresse skulle vi aldrig träffas. Men nu är jag "tvungen" att ta plats varje dag för att åka till stallet - och visst sjutton träffas vi iaf.

Och det är betydligt mycket lättare när han (som i lördags t ex) säger att han sticker och spelar golf hela förmiddagen - det är ok för då sticker jag till stallet heeeela eftermiddagen. Förr kändes det surt att jag alltid åkte på att ta hand om tre barn o matlagning o disk mm, och han spelade golf. Nu har jag min egentid åxå, och det gör livet hemma mkt lättare (jag tänker på de "tråkiga" sakerna, t ex tvätt o disk mm - barnen är inte belastningen, så ni inte missuppfattar mig!) På kvällen när vi träffas har vi så mycket mer att prata om, och kanske t o m saknat varann lite :eek: .

En av mammorna på stallet sträckte sig så långt som att hästen räddat hennes äktenskap! (Hennes man jobbar mkt o spelar golf) Hon hade aldrig tagit plats i familjen om inte hästen funnits - man måååste ju till stallet varje dag. Men jag håller med henne verkligen - det är mycket lättare att "ta plats" nu än vad jag gjorde tidigare.

Hoppas det löser sig för dig! Men med en man som är beredd på att ta halva ansvaret för hem o familj så borde det gå!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 760
Senast: Joro253
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 319
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 742
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp