Bukefalos 28 år!

Barn på dagis fast man är hemma?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Det är olika från kommun till kommun, i min hemkommun står det klart och tydligt i kommunens barnomsorgsregler att man får har barnen på dagis när man arbetar/studerar och restid till och från. Arbetslösa och barnlediga har rätt till 15 timmar/vecka.
Har du barn med särskilda behov kan du få dispens från detta.

Jag jobbar då och då inom barnomsorgen, och jag blir faktiskt mer och mer förundrad över folk. Många verkar skaffa barn för att "man ska", att ta hand om dem verkar inte vara intressant.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

cilvia skrev:
Jag håller med dig i mycket det du skriver, men ibland tycker jag ändå att man ska ha rätt till omsorg om man är ledig.

Det kan ju vara så att jag tar semester för att jag har samlat ihop några läkarbesök den dagen, jag kan ju vara ledig för att jag ska hjälpa någon att flytta, och har jag då en 2 åring är det inte så lätt att ha den med sig vid såna tillfällen.
Läkarbesök räknas som sjukdom och till det så får man ju använda barnomsorgen. Men inte till att hjälpa någon att flytta. Det är sådant som får lösas på annat vis. Prova med en flyttfirma.

Sen om man är ensamstående, om man inte har hjälp från NÅGON, så tycker jag också det är befogat att få någon dag för sig själv då och då.
Om inte den andra föräldern finns att tillgå, så har man som ensamstående rätt till s.k. kontaktfamilj som avlastning någon helg då och då.
Det vanliga är ju annars att det finns 2 föräldrar.
En ensamstående kan nog också få en viss dispens, men inte då för att åka med hästen till klinik.
Man får ta och fixa sig ett kontaktnät så att man kan fixa barnvakt.
Hur i hela världen blir man så ensam att man inte kan ta hjälp ifrån någon alls?
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

På min sons dagis är det inte tillåtet. Han går på ett kommunalt dagis och enda gången man får lämna honom där hela dagen är om är om man själv är sjuk. I annat fall får man ordna barnvakt på annat sätt. Självklart får oxå lämna sitt barn mellan kl. 8-11 i fall man är ledig, men det gäller väl på alla förskolor ?
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Jag glömde.

cilvia skrev:
Jag håller med dig i mycket det du skriver, men ibland tycker jag ändå att man ska ha rätt till omsorg om man är ledig.
Det handlar INTE om att "hålla med mig" det handlar BARA om hur reglerna är.
Jag har fortfarande inte skrivit någonstans vad JAG tycker utan bara HUR DET ÄR!
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Så har jag aldrig hört att någon har tolkat den regeln...Har du semester så har du, ditt barn har inte rätt att vara på förskolan då (även fast 4-5 åringar har 15 timmar/vecka gratis).
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

*Lånar knapp*

Nån som vet hur det funkar med att ha barnen på dagis om man är sjukskriven eller mammaledig? En person säger att hon inte får bli sjukskriven om hon inte lämnar bort barnen, stämmer det? Likadant så är stora pojken på dagis fastän hon är hemma med den minsta, är det riktigt?

Jag kan inget om sånt men jag blir inte klok på det hon säger...

/ Maris
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Jo visst är vi nog ett klockrent fall, men varför har man ändå dåligt samvete för att man inte har ungarna hos sig alla dygnets lediga minuter, för mig är det otänkbart att ha ungarna innom omsorgen för att jag ska baka, festa, åka på stranden, pula i trädgården etc. Tycker faktiskt att det är sorgligt att vuxna människor lägger så mycket ansvar på samhället och frånskriver sitt eget ansvar vadgällande sina egna barn.
Men alla är vi olika och alla tänker vi på olika sätt, det har tagit mig 2 år :eek: att koppla ihop det där med psykisk hälsa och lugn och ro :o , har spenderat många timmar åt att kritisera mig själv för att vara en så pass kass förälder för att jag faktiskt njuter av att få "slippa" grabben lite då och då...
För mig är det en SJÄLVKLARHET att barnen ska vara med oss, familjen, så mycket som det bara går, och inte vara "förpassade" till kommunal instans mer än nödvändigt :o ...
Jag har skaffat barn för att få njuta av dem, fostra dem, jag vill faktiskt inte att dom i första hand ska bli, som en dagisfröken sa: "en integrerad del av gruppen" innan dom ens vet VEM dom är. Mina barn ska först bli trygga individer i sig själv och SEN kan dom bli en del av den grå massanl.

En massa snack utan relevans, men så går det om man tar ett glas vin på så gott som tom mage :o .

//Kristel, som bugar åt Inte_Ung för att hon gett ett dåligt samvete lugn i själen :bow: .
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Nu har jag inte några barn, men tycker det verkar väldigt konstigt dessa regler.

Absolut att man ska umgås med sina barn när man är ledig eller tar ledigt.

Men betalar man inte lika mkt oavsett hur många dagar man utnyttjar?
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

GaurdianAngel skrev:
Nu har jag inte några barn, men tycker det verkar väldigt konstigt dessa regler.

Absolut att man ska umgås med sina barn när man är ledig eller tar ledigt.

Men betalar man inte lika mkt oavsett hur många dagar man utnyttjar?

Jag som ändå tjänat en del på maxtaxan tycker att det är den sämsta reform som har genomförts. Numera finns det föräldrar som tidigare lät sina barn vara korta dagar på dagis för att slippa betala hur mycket som helst, men numera har dessa föräldrar utökat barnens vistelsetider.

Det finns många vettiga föräldrar, men som förskolepersonal kan man emellanåt bli VANSINNIG på de som struntar i tider och struntar i kommunens regler :o :crazy:
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Maris_ skrev:
Nån som vet hur det funkar med att ha barnen på dagis om man är sjukskriven eller mammaledig?
/ Maris

Är du sjukskriven har du rätt till dagis. Dock kan du få ha barnen hemma om försäkringskassan godkänner det. (Eftersom det är dom som betalar ut sjukpenningen)

Föräldraledigas regler skiljer sig från kommun till kommun. Min hemkommun har 15 timmar/vecka för äldre syskon, medan Sthlms kommun har 30 timmar/vecka för syskon.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Maris_ skrev:
Nån som vet hur det funkar med att ha barnen på dagis om man är sjukskriven eller mammaledig? En person säger att hon inte får bli sjukskriven om hon inte lämnar bort barnen, stämmer det?
Det stämmer bra det.
Är man sjuk, så kan man inte ta hand om barn och då så både får och skall barnen ha barnomsorg.

Likadant så är stora pojken på dagis fastän hon är hemma med den minsta, är det riktigt?
Hela dagen om hon är sjukskriven och 3 timmar per dag = 15 timmar i veckan om hon är frisk.
Så det stämmer bra det.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

GaurdianAngel skrev:
Nu har jag inte några barn, men tycker det verkar väldigt konstigt dessa regler.
Men betalar man inte lika mkt oavsett hur många dagar man utnyttjar?
Ja, reglerna för barnomsorg är litet trassliga.

Man betalar en summa för sin plats.
Sedan får man utnyttja den platsen efter de regler som finns, inte efter hur mycket som man betalat.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Som förälder så har man alltid dåligt samvete för att man inte räcker till.
Men jag har bestämt mig för att sluta med det.

Jag gör det bästa som jag kan, och det får faktiskt duga.

Barn med speciella behov är oerhört påfrestande.
Det är inte direkt som att gå och handla med en normal 2-åring direkt.
Så du måste ju tänka på att livet måste fungera för HELA familjen för att sonen skall få den bästa möjliga livs-situationen.
Och då så behöver du faktiskt tid utan honom för att tillrättalägga hans vardag, eller vila för att orka vara pedagogisk.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Okej... Jag tyckte mest synd om hennes unge :(
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Inte_Ung skrev:
Det stämmer bra det.
Är man sjuk, så kan man inte ta hand om barn och då så både får och skall barnen ha barnomsorg.

Hela dagen om hon är sjukskriven och 3 timmar per dag = 15 timmar i veckan om hon är frisk.
Så det stämmer bra det.

Ah, tack! Vet du hur det funkar i mitt fall, jag har sjukbidrag, om jag skulle få barn, då skulle jag alltså få dagisplats, fastän jag är hemma, pga att jag är sjuk? Vet nån hur det funkar om man har sjukbidrag (tror det heter något annat nu men jag minns inte vad) och får barn, får man ha kvar sjukbidraget då, eller får man någon annan ersättning?

/ Maris
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Varför är det så "självklart" att du inte kan ta med din son till Ultuna?

Mia.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Maris_ skrev:
Ah, tack! Vet du hur det funkar i mitt fall, jag har sjukbidrag, om jag skulle få barn, då skulle jag alltså få dagisplats, fastän jag är hemma, pga att jag är sjuk? Vet nån hur det funkar om man har sjukbidrag (tror det heter något annat nu men jag minns inte vad) och får barn, får man ha kvar sjukbidraget då, eller får man någon annan ersättning?
Det är olika från fall till fall.
Så det måste du fråga din försäkringskassa om.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Vad är det som är absurt? Att man inte använder sig av barnomsorg i onödan? Vadå vara ledig från sina barn? Skaffar man barn så har ju tagit på sig ansvar för dom i minst 18 år.
Att dom här reglerna finns beror ju säkert på att alltför många tyckt sig ha behov av ledigt från sina barn.
Har själv jobbat inom barnomsorgen och blivit förskräkt över mångas sätt att resonera över barnens tider inom omsorgen och barnens rätt till ledighet.
Man ser allt för ofta halv och helsjuka barn som behöver vara hemma men är på dagis i stället.

Mia.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Jag har flera "jobb". Dels på sjukhuset där jag periodvis jobbar jättemycket, även när dagis är stängt på kvällar/nätter/helger, dels med jordbruket/hästföretaget och dels veckovis i Norge.

Vårt dagis kräver 4 v sammanhängande semester för barnet vilket jag aldrig haft.

Vi betalar maxtaxa på dagis och Vidar är där 20-35 timmar i veckan. Jag har ofta med honom när jag jobbar (vilket inte är helt okomplicerat :crazy: ) och försöker se till att han får lagom tid där så han hinner avrasta sig och leka med sina kompisar men inte får brist på föräldratid. Han är med på det mesta jag gör och jag skulle lätt kunna ha honom 6.30-17.30 varje dag på dagis istället om man bara ser på mina ordinarie arbetstider. Nu trixar vi vuxna kring honom hit och dit för att han ska slippa stressa iväg på morgonen och få heldagar med oss regelbundet.

Jag har inte ett dugg dåligt samvete för att det någon gång när jag har bråttom och har jour händer tex att jag passar på att handla på väg TILL istället från dagis. Att snabbavsluta handlingen med en tre-åring vid brådskande akutfall är ingen hit :eek:

Likaså får Vidar ibland när jag inte har någon extra person med stanna på dagis när vi ska göra något "farligt" med hästarna, tex verka vilda unghästar.

Eller om man skulle råka bli liite försenad vid bytet cykel (från jobbet) till bil (med barnstol, dagis ligger långt hemifrån) för att man skulle råka vilja göra en lillebror :angel:

Om man gör så gott man kan för att inte utnyttja barnsomsorgen maximalt så skulle säkert dagiset ställa upp på någon enstaka dag om man hade något barnotillåtet att göra.

Lite sunt förnuft och mänsklighet är ju inte förbjudet vid tillämpningen av reglerna. :o
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Silverkedjan skrev:
Om man gör så gott man kan för att inte utnyttja barnsomsorgen maximalt så skulle säkert dagiset ställa upp på någon enstaka dag om man hade något barnotillåtet att göra.

Lite sunt förnuft och mänsklighet är ju inte förbjudet vid tillämpningen av reglerna. :o

Så resonerar ju de flesta som arbetar inom barnomsorgen. Men det finns ju som sagt föräldrar som utnyttjar systemet till MAX, och dessa har man ju ingen lust att "hjälpa" :o Det finns alltså barn som år efter år får väldigt lite sommarledigt (trots att den ena föräldern är hemma och har semester), barn vars föräldrar tar ledigt och gör saker som att gå på diverse kroppsbehandlingar och gym i stället för att hämta sina barn tidigare etc...

Men frågan är vem som ska se till att kommunens regler följs. Är det vi personal som arbetar i barngrupp? Eller är det förskolechefen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 785
Senast: Manji
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 131
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 708
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp