Bukefalos 28 år!

Barn på dagis fast man är hemma?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Xeline skrev:
Jag tycker faktistk att det är absurt !

Även om jag principiellt håller med om att man skall ta hand om sina barn, men jag anser att det är vansinnigt att man inte skall få göra saker utan att man i första hand MÅSTE ta med sina barn.
Du skämtar eller hur?
Snälla! säg att du inte menar vad du skriver här.

För om du verkligen menar detta, så kan jag aldrig mera ta dig på allvar.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Luff skrev:
Om jag bakar med mina barn är det jättekul men inte något man kan äta efteråt......
men nu till annat
Hur ser ni då på människor som jobbar natt till kl 0600 vars partner kör barnet till dagis kl 0700 på väg till sitt jobb och sen sover nattjobbaren ut för att hämta barnet framåt em.
Hon är ledig........rent teoretiskt

Nej, det kallar jag inte ledighet. Det är väl klart att man måste ha passning så att man kan sova för att sköta sitt jobb.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Tippan skrev:
Blir förvånad över alla svar. En "bekant" till mig hade sin unge på dagis hela dagarna 7-17 trots att hon var hemma och arbetslös!!!!!!!!
Om man är arbetslös, så anse det att man skall "arbeta" med att söka jobb.
Vissa kommuner går med på heltid medan andra ger 3timmar per dag.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Ejniz skrev:
Stackars barn, och man undrar varför barnen idag är som dom är.

:bow: :bow: :bow:
:smirk: Det är ju lika bra att lämna barn på förskola så fort det går.
Att ta hand om sina egna barn går väl aldrig :devil:
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Här får man inte heller ha barnen hemma för att den ena föräldern ska sova. Men jag vet föräldrar i min sons klass som genom skiftarbete "sluppit" barnomsorg helt, och fått vara hemma med sina barn hela tiden. Faktiskt rätt smart.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

acha skrev:
På dagis får barnen vara när man arbetar- studerar och reser till och från studier och arbete. - Inte annars!!

Men är det något speciellt kan man väl prata och vara ärlig och säga som det är i ditt fall med hästen. Min erfarenhet är att inget behöver vara omöjligt. Men att smyga och gå bakom ryggen på personalen tycker jag är jätte fel. Som "luff" säger: man frågar inte och dem kollar inte.

Händer det bara någon gång och det finns bra orsak kan säkert förskolan gå med på att barnet får vara på förskolan en
en dag fast föräldrarna är ledig. Gör det inte för ofta bara vi som jobbar på förskolorna är inte omöjliga att prata med. Men att smyga bakom ryggen gör oss personal bara irreterade när ni blir påkomna. Och utnytja det inte gång på gång för då slutar det med blankt nej tillslut.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

bettysmatte skrev:
Varför i hela friden vill du inte baka MED ditt barn?? Alla ungar som jag träffat, och det är rättså många, blir helt saliga om de får hjälpa till med att mäta, röra, rulla och framför allt smaka :)

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Tippan skrev:
Blir förvånad över alla svar. En "bekant" till mig hade sin unge på dagis hela dagarna 7-17 trots att hon var hemma och arbetslös!!!!!!!!

Det kan inte ha varit någon i Malmö eller Göteborg. Här är det definitivt inte tillåtet. Du fyller i tid för hur lång tid det tar för dig att resa till/från jobbet osv. också regelbundet!

Men däremot är personalen som så aldrig omöjlig just i en kris (vilket det ju är om den ene föräldern faktiskt jobbar och den andra har en sjuk häst).
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Måste säga att jag är positvt överraskad av debatten. Trodde efter tidigare inlägg att det skulle handla om att självklart måste ju föräldrarna få göra var det vill med den tiden de betalar för barnomsorg. Kände faktiskt inte till de här reglerna. Gäller de i skolan på fritids också? Tycker bara synd om många barn som inte får gå till förskolan om föräldrarna är arbetslösa eller barnlediga från ca 3-4 års ålder i alla fall.. Till sin pedagogiska verksamhet. Då menar jag också ex tre-fyra timmar om dagen. Eller de kanske de får??? Det samma gäller fritids. Att få gå dit ett par timmar efter skolan till ex. två eller tre för att hinna umgås lite med kompisarna. Eftersom det är få barn hemma nu för tiden.
Tycker att du ska åka till Ulltuna. Du kan ju inte ha med dig ett litet barn till hältundersökning med ex röntgen osv.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

*lånar knapp*

Jag har bara gott att säga om våra ungars Dagis/Fritidspersonal :bow: .
Har själv suttit i den sitsen att jag behövt vara ledig från jobb för att uträtta en del saker där jag inte velat ta med ungarna av en eller annan anledning, jag har pratat med personalen och frågat om dom har haft möjlighet att låta ungarna vara lite längre på fritids vid sådana tillfällen, ev. ringt upp barnomsorgsplaceraren och bett om dispans för enstaka till fällen.
ALDRIG jag blivit nekad, tvärtom, jag har tom fått dispans för att ha sonen på fritids ett par timmar efter skolan min lediga dag för att jag ska kunna vara "ledig".
Har som många vet ett gossebarn med Damp/adhd/aspbergers som kräver mycket och kan suga musten ur sin kära plastmamma :crazy: , hela omsorgen är ju medveten om att om morsan kraschar fungerar inte skolan+unge heller och då är dom så otroligt hjälpsamma för att allt ska flyta så han får så bra som möjligt :bump: :bow: .
Fantastiskt att kunna åka och storhandla, städa, stryka och VILA utan att huset exploderar...

Mycket svammel från en hjärntrött Kristel vars make är och aktiverar barn så hon får leka med sina Buke kompisar ifred :love: ...
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Men vad är det som avgör om man får ha barnet på dagis eller ej under "semester"

Om pappa jobbar och mamma ska iväg till vet. med hästen. Hästen ska röntgas och där får inga barn vara med. Hur ska man sköta detta själv?

Då måste ju barnet kunna vara kvar på dagis!? :confused:

Om mamma ska iväg på 50 års fest i annat land och reser torsdag till lördag. Att ta med barnet finns ingen möjlighet. Hur löser man detta?

Att man tar ledigt från jobbet bara för att man just vill vara bara ledig, då anser jag att barnen ska vara hemma med föräldrarna, men när man tar ledigt för att man måste utföra något viktigt under dagen, måste man ju kunna lämna barnet på dagis.

Detta så klart om det inte sker allför ofta.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Klart du har rätt till barnomsorg om du jobbar natt. Jag är nattarbetare men har ingen barnomsorg men mina barn är "stora" nu o klarar sig själva om jag behöver sova.

Men att lämna iväg barnen på dagis för att man ska vara barnfri en semesterdag tycker jag är vansinne, varför skaffa barn om man ser det som ett problem att ta hand om dom.
Jag själv var hemma i 6 år o tog hand om mina barn när de var små, visst det är en ekonomisk fråga, det är få förunnat.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Egentligen får man inte det men jag har varit i liknande situationer och jag har då frågat dotterns dagis och de har sagt ok.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Om jag har barn och är bjuden på 50 års fest i annat land och inte kan ta med barnet, då stannar jag antingen hemma eller så får jag lösa omsorgen på annat sätt.

Som förälder kan jag visst det behöva tid för mig själv och eftersom jag inte är ensamstående utan lever med barnets pappa så är det ju ett sammarbete mellan oss, antingen fixar mamma eller pappa.

Gråzonen för mig och där jag har svårt att ta ställning, är exempelvis en ensamstående heltidsarbetande mamma eller pappa, som inte har folk i sin omgivning som kan hjälpa till. De kanske behöver hjälp när de ska storhandla, stressa ner eller liknande, men jag är inte säker på att den redan tungt överbelastade barnomsorgen ska lösa det genom att se mellan fingrarna och tumma på reglerna. På något sätt sänder det ett budskap till de "icke behövande" att det är ok?

Isåfall tycker jag nog att man ska formalisera problematiken och hitta alternativa lösningar för de behövande familjerna..
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Jag håller med dig i mycket det du skriver, men ibland tycker jag ändå att man ska ha rätt till omsorg om man är ledig.

Det kan ju vara så att jag tar semester för att jag har samlat ihop några läkarbesök den dagen, jag kan ju vara ledig för att jag ska hjälpa någon att flytta, och har jag då en 2 åring är det inte så lätt att ha den med sig vid såna tillfällen.

Sen om man är ensamstående, om man inte har hjälp från NÅGON, så tycker jag också det är befogat att få någon dag för sig själv då och då.

Men självklart skall man tillbringa den mesta tiden med sina barn, och baka och sånt gör man ju absolut med barnen
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

benjamin skrev:
M Gäller de i skolan på fritids också?
Skolan måste ju barnen gå i, så det är en annan sak. Men på fritids gäller de reglerna.

Tycker bara synd om många barn som inte får gå till förskolan om föräldrarna är arbetslösa eller barnlediga från ca 3-4 års ålder i alla fall.. Till sin pedagogiska verksamhet. Då menar jag också ex tre-fyra timmar om dagen. Eller de kanske de får???
Det får de. 15 timmar i veckan har alla barn rätt till från 4 års ålder oavsett vad föräldrarna gör. I min(a) kommun(er) så får all barn till barnlediga och arbetslösa 15 timmar i veckan på dagis eller fritids.

Tycker att du ska åka till Ulltuna. Du kan ju inte ha med dig ett litet barn till hältundersökning med ex röntgen osv
Men det får man lösa på annat eget vis. Barnvakt eller dyl.

Kräver ni dagis då ni skall gå ut på krogen också?
Eller kanske nattis?

Häst är en HOBBY, sin hobby får man sköta utan att blanda in dagis.
Det är som om en rallyintresserad skulle lämna barnen på dagis för att mecka bilen som skar i förra rallyt.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

kristel skrev:
ALDRIG jag blivit nekad, tvärtom, jag har tom fått dispans för att ha sonen på fritids ett par timmar efter skolan min lediga dag för att jag ska kunna vara "ledig".
Har som många vet ett gossebarn med Damp/adhd/aspbergers som kräver mycket och kan suga musten ur sin kära plastmamma :crazy: , hela omsorgen är ju medveten om att om morsan kraschar fungerar inte skolan+unge heller och då är dom så otroligt hjälpsamma för att allt ska flyta så han får så bra som möjligt :bump: :bow: .
Fantastiskt att kunna åka och storhandla, städa, stryka och VILA utan att huset exploderar......
Man kan få dispens i särskilda fall. Ditt fall är ett klockrent sådant.

Jag frågade en gång och fick svaren att dispens ges till familjer med särskilda sociala behov.
Sådana kan vara t.ex. barn med särskilda behov eller begåvningssvaga föräldrar eller ett stort behov av att öva Svenska språket.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Sånt som man gör på sin fritid, t ex 50-årskalas, får man ju såklart lösa med barnvakt, inte dagis/fritids. Tycker jag är en självklarhet, det är ju mina barn, inte kommunens ansvar.

Under några år när barnen var små hade vi inte tillgång till barnvakt - och då fick vi avstå från t ex 50-årsfester där inte barnen var bjudna, eller så fick bara en av oss gå. Så är det att ha barn.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

GaurdianAngel skrev:
Men vad är det som avgör om man får ha barnet på dagis eller ej under "semester"

Om pappa jobbar och mamma ska iväg till vet. med hästen. Hästen ska röntgas och där får inga barn vara med. Hur ska man sköta detta själv? .
Det får man lösa på eget vis. Prova med helt vanlig barnvakt.
HOBBY; HOBBY HOBBY, är inte barnomsorgens ansvar. Basta!

Då måste ju barnet kunna vara kvar på dagis!? :confused:
NEJ, inte!

Om mamma ska iväg på 50 års fest i annat land och reser torsdag till lördag. Att ta med barnet finns ingen möjlighet. Hur löser man detta?
Alldeles själv, och inte genom samhället. Eller så kan man faktiskt INTE åka, för man har barn att ta hand om, vilken överraskning!

men när man tar ledigt för att man måste utföra något viktigt under dagen, måste man ju kunna lämna barnet på dagis.
Det beror på vad det är. Hobbys och fester räknas liksom inte dit.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Inte-ung har nog rätt.....men om det inte spräcker någon ram tid utan barnet ska vara sina ordinarie tider så kvittar det väl lika, jag skulle i allafall inte säga nej!!!
Jag skulle inte lämna bort mitt barn för att baka och om du hade ditt barn hos mig skulle jag nog höja ögon brynet,kanske få arg rynkan mellan ögonen...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 785
Senast: Manji
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 131
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 708
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp