Bukefalos 28 år!

Barn på dagis fast man är hemma?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Jag tror aldrig att vi kommer ifrån det du pratar om, men problemet ligger nog varken på oss i förskolan, förskolechefen, utan det ligger nog ännu högre upp i instanserna.

Men att föräldrar är hemma veckovis med semsester utan att ha sina barn hemma är nog inte så relativt vanlig(har ändå 17 år) i barnomsorgen, och har nog bara stött på det problemet ngn ggr, men sen handlar det nog mycket om var man jobbar.

Men vad tar man för ställning till dom som går hemma och är hemmafruar, och dessutom har barnflickor anställda som hämtar barn på förskolorna?

Diskussionen kan bli lång, beroende på hur man vinklar in allt.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Vad menar du? med hemmafruar och barnflickor alltså :)

Menar du ur ett föräldra ansvars perspektiv rent moraliskt?
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Varför kan du aldrig mer ta mig på allvar bara för att jag har en avvikande åsikti just denna fråga ? Livssituationer kan faktiskt se olika ut.

Jag tycker att i princip är man med sina barn när man är ledig. Jag skulle inte vara ledig för att baka ifred eller shoppa eller nå't sånt.

Min semester är självklart i första hand vikt för att vara med barnen, men faktiskt så finns det semesterdagar som jag måste ta ut för att kunna göra annat, tex åka till veterinären med hästen. Än så länge finns det ju inte VAH att ta ut. Har du något bra förslag på hur man löser det ? OM man inte får ta semester så tror jag att risken är uppenbar för "sjukskrivning" och det tycker jag är etter värre.

När det gäller golfande och jagande så reflekterar jag mest över verkligheten. Jakt kan ju tom vara en inkomstkälla, fast man har semester från det ordinarie jobbet.

Jag kan också tycka att det är märkligt med max-taxa, jag skulle mycket hellre se att jag betalade för det mitt barn var på omsorgen och ingenting annat. TEx dessa "tidig stängning" en gång varje månad så stängs omsorgen klockan 1430, då måste jag ta en halv semesterdag, men inte får jag nån avgiftsreducering. Eller varje fredag då jag har varit ledig, och sonen inte varit på omsorg, inte har jag fått någon avgiftreducering. Det tcker jag är märkligt.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Tack Tim !

Världen är inte svart-vit.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Tack Tim !

Äntligen nån som orkar tänka lite och inte bara vara präktig paragrafryttare.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

En gång är ingen gång, och personalen KAN ju vara lyckligt ovetande om att man inte är på jobbet, men jag skulle ändå ABSOLUT tala om för prsonalen på dagis att det uppstått ett litet problem, samt ge dem numret de kan nå mig på under dagen.

Annars är jag personligen emot att ha barnen på dagis vid ledighet och då framförallt semester.

Att ta semetser för att kunna vara hemma med din son och baka skulle nog vilken unge som helst uppskatta!
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Underbart, Silverkedjan! ÄNTLIGEN ett förnuftigt svar som inte är svart/vitt!

SJÄLVKLART har man som förälder skyldighet att ta hand om sitt/sina barn, och rent lagligt har man, som många redan skrivit, bara rätt att ha barn i barnomsorg när man själv arbetar eller studerar (inklusive resa + att få vila dagtid om man jobbar natt).

Men om jag tar en timma ledigt från jobbet mitt på dagen för att kunna träffa någon på banken, inte sjutton åker jag då först till dagis och hämtar dottern, tar med henne till banken, och sedan lämnar tillbaka henne på dagis innan jag åker till jobbet igen?!? Likaså har det faktiskt hänt nån enstaka gång (kanske 3-4 gånger på 3 år) att jag, när jag varit tidig från jobbet, gått hem och tagit en promenad med hunden innan jag hämtat dottern. Men det har OCKSÅ hänt att jag gått tidigare från jobbet för att hitta på nåt kul med dottern, eller bara för att få mer tid tillsammans. Så det borde väl liksom ta ut vartannat....

Att ta ledigt en hel dag från jobbet och ändå ha barnet på dagis kan jag tycka är väl magstarkt, dock. Men barnomsorgspersonal är sällan omöjlig - det kan säkert gå att lösa om man pratar med dem.

När jag själv hade halt häst förra vintern, löste jag klinikbesöket på min lediga dag, och tog med dottern (då 3 år) plus dotterns farfar (pensionär). En riktig fullträff! Jag kunde i lugn och ro springa med häst, hålla häst och prata med veterinär - och både dottern och farfar tyckte det var KUL!!!
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Anledning till att jag inte vill ha min son med till Ultuna är att han inte är ett "normalt" barn. Han någon form av störning som inte än har fastslagits och är då mycket krävande för mej.
Skulle jag ta med honom skulle han bli sittande i bilen i flera timmar, själv och det anser jag inte det bästa för barnet, då har han det bättre hos dagmamman. Därför kommer jag att lämna honom hos dagmamman den dagen, däremot så kommer jag och hämta honom flera timmar tidigare än vanligt eftersom jag ska vara på Ultuna på förmiddagen.

Anledningen till att jag funderar på att ta semester och baka utan mitt barn är den samma, min son är inte "normal" och kräver mycket tid. Baka vet han inte vad det är för något, trots att han är 3½ år.
Nu jobbar jag heltid och känner alltid julstressen så här års, men jag kan i värsta fall stoppa honom framför TV:n och han kan kolla på Teletubbies. Men då är frågan igen, vad är bäst för barnet?
Sitta hemma framför TV:n medans mamma bakar eller vara hos dagmamman/dagis och leka med andra barn?
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

När jag var arbetslös (tills för ett havår sedan) var man tvungen att ha tillgång till heltids barnomsorg för att få rätt till a-kassa. Detta var i Stockholm, och med heltid menades 40 timmar. Däremot var jag ju inte tvungen att ha min dotter där 40 timmar/vecka om jag inte ville, men möjligheten skulle finnas om jag fick jobb. Jag frågade aldrig varför, men jag utgick från att det berodde på att det kan vara hysteriskt svårt att få barnomsorg i Stockholm.

Det blev så att jag hade min dotter på dagis de flesta dagar 9-15 för att hon skulle få träffa sina kompisar och det var de tider som passade dagis bäst (de började sina projekt/utflykter klockan 9, och hade avslutat mellis klockan 15). Vissa dagar var hon hemma med mig men det blir ju också tråkigt i längden (för henne alltså). De dagar hon var på dagis så sökte jag givetvis jobb, men passade också på att städa, träna och träffa kompisar. Om det inte varit för pressen att jag faktiskt inte hade jobb hade det varit en idyllisk tillvaro.

/Anna
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Xeline skrev:
Varför kan du aldrig mer ta mig på allvar bara för att jag har en avvikande åsikti just denna fråga ? Livssituationer kan faktiskt se olika ut. .
Jag har fortfarande INTE lagt någon som helst personlig åsikt i detta. Du har en åsikt och jag citerar bestämmelser och lagar.
Kan du se och förstå skillnaden?
Du försöker att diskutera med paragrafer.
Sveriges lag och kommunernas bestämmelser.
Jag diskuterar INTE, jag berättar vilka reglerna är.

Och orsaken till att jag inte mera kan ta dig på allvar, är att du tydligen anser att det är samhällets sak att lösa dina och andras problem med att sköta sina hobbies. Vad är då ditt och deras ansvar i det hela?

men faktiskt så finns det semesterdagar som jag måste ta ut för att kunna göra annat, tex åka till veterinären med hästen. Än så länge finns det ju inte VAH att ta ut. Har du något bra förslag på hur man löser det ? OM man inte får ta semester så tror jag att risken är uppenbar för "sjukskrivning" och det tycker jag är etter värre.
Nu så skall du få min första personliga åsikt.

Jag anser att man banne mig får se till att lösa sina hobbies på annat sätt än att utnyttja dagis, för det är inte vad dagis är till för. Dagis är till för att man skall kunna försörja sig eller utbilda sig för att kunna försörja sig. Lyx i form av hästar och hobbies är inte samhällets sak att ordna för. Kan man inte kombinera barn och häst, ja då så kan man väl inte ha häst då.

När det gäller golfande och jagande så reflekterar jag mest över verkligheten. Jakt kan ju tom vara en inkomstkälla, fast man har semester från det ordinarie jobbet.
Golf som inkomstkälla, visst för Tiger och Sörenstam men annars, för vem?

Jag kan också tycka att det är märkligt med max-taxa, jag skulle mycket hellre se att jag betalade för det mitt barn var på omsorgen och ingenting annat. TEx dessa "tidig stängning" en gång varje månad så stängs omsorgen klockan 1430, då måste jag ta en halv semesterdag, men inte får jag nån avgiftsreducering. Eller varje fredag då jag har varit ledig, och sonen inte varit på omsorg, inte har jag fått någon avgiftreducering. Det tcker jag är märkligt
Du betalar ändå bara en bråkdel av vad barnomsorgen kostar. Den är till största delen skattefinansierad, så det finns inget att få tillbaka på. En dagisplats kostar visst över 5 000:-/månad egentligen.

Jag är så alldeles väldigt less på alla som anser att det är samhällets skyldighet att ta hand om deras barn i all möjliga och omöjliga situationer.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Roheryn skrev:
Men om jag tar en timma ledigt från jobbet mitt på dagen för att kunna träffa någon på banken, inte sjutton åker jag då först till dagis och hämtar dottern, tar med henne till banken, och sedan lämnar tillbaka henne på dagis innan jag åker till jobbet igen?!?!
Att gå till banken är ju något som man måste för att överleva. Och där så passar det inte med barn.


L
ikaså har det faktiskt hänt nån enstaka gång (kanske 3-4 gånger på 3 år) att jag, när jag varit tidig från jobbet, gått hem och tagit en promenad med hunden innan jag hämtat dottern. Men det har OCKSÅ hänt att jag gått tidigare från jobbet för att hitta på nåt kul med dottern, eller bara för att få mer tid tillsammans. Så det borde väl liksom ta ut vartannat....
Det betyder att du låter skattebetalarna betala för din barn-vakt medan du går ut och går med hunden. Har du tänkt på det?
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

xmariax skrev:
Anledning till att jag inte vill ha min son med till Ultuna är att han inte är ett "normalt" barn. Han någon form av störning som inte än har fastslagits och är då mycket krävande för mej.
Det borde ge dig dispens från de vanliga reglerna. Kommunen brukar vara MYCKET generösa med dispens, då dagis är ett mycket billigt sätt att ge avlastning och stöd på.

Nu jobbar jag heltid och känner alltid julstressen så här års, men jag kan i värsta fall stoppa honom framför TV:n och han kan kolla på Teletubbies. Men då är frågan igen, vad är bäst för barnet?
Sitta hemma framför TV:n medans mamma bakar eller vara hos dagmamman/dagis och leka med andra barn?
Men ärligt talat.
Varför måste du baka om du känner Julstress?
Kan du inte bara skippa det och slappna av i stället?

Jag tror att det bästa för just din son då är att du skippar att baka och umgås med honom på hans villkor i stället.
Bröd finns att köpa på ICA.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Okay, jag diskuterar med paragrafer. Och för att jag inte tycker att reglerna är optimala så kan du inte ga mig på allvar....

Vi har olika åsikt om dagis påtagligen. Jag kan rent atv tycka att det skulle kunna finnas dagis för BARNEN också inte bara för att föräldrarna skall kunna försörja sig, men det är ju en helt annan diskussion
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Ofta är det ju så att man ger bara dispenser till barn som är diagnostiserade eller som behöver dagis av av sociala skäl.

Dock så tycker jag att trådskaparen ska prata med personalen på avdelningen, eller så får hon göra som alla andra föräldrar - ljuga :)
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Något jag lärt mig av mina (tre) barn, är ordet "tillräckligt". En perfekt jul med hembakat och pluttigulligt och strålande rent i alla hörn är inte aktuellt här hemma. Det får bli TILLRÄCKLIGT rent, och TILLRÄCKLIGT julpyntat.

Går det inte att baka med din son - låt bli. Jag kan lotsa mina barn till degbunken, och ha rätt kul under tiden, men inte blir det några fina lussebullar. Det blir lite som det blir. Man får sänka kraven, annars går man sönder.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Roheryn skrev:
Men om jag tar en timma ledigt från jobbet mitt på dagen för att kunna träffa någon på banken, inte sjutton åker jag då först till dagis och hämtar dottern, tar med henne till banken, och sedan lämnar tillbaka henne på dagis innan jag åker till jobbet igen?!?

Det är ju likadant om jag smiter till frisören på min lunch, eller tar ett ärende på stan på min lunch - inte åker jag till dagis/fritids och hämtar min son då. Det tror jag inte är meningen heller.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Jag som både haft barn på dagis och arbetat där själv tycker att det bästa vore om ALLA kommuner hade tillräckliga resurser för att låta ALLA barn vara på dagis sex timmar om dagen, dock inte under föräldrars sammanhängande semester.

Då vore det upp till föräldrarna att bestämma hur man vill göra och dagispersonalen slipper gå och irritera sig över att föräldrarna går och gör en ansiktsbehandling i stället för att hämta sina barn. (Det var hårddraget, men sådant förekommer)

Som personal blir jag faktiskt ibland irriterad över föräldrar som verkar se dagis som någon slags allmän barnpassning som ska ha öppet jämt. Att många har högskoleutbildning verkar dom inte förstå, att man som dagispersonal vill vara ledig på klämdagar ibland eller sammanhängande semester på sommaren eller under julledigheten är väl onödigt? :)
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Xeline skrev:
Okay, jag diskuterar med paragrafer.

Vid kommunkontakter är det paragrafer och svart-vita regler som gäller. Tyvärr. Pratar man med personalen kan man, om man har bra kontakt med dem, få lite medmänsklighet i en krissituation. Men inte är bullbak en krissituation, tycker jag.

Detta saxade jag från min kommuns hemsida, svart/vitt tycker jag:

Vistelsetid Barnens vistelsetid baseras på vårdnadshavarnas behov. Förälder/vårdnadshavare får utnyttja barnomsorg under arbetstid/studietid plus restid. Vid schemaförändring skall förälder/vårdnadshavare i god tid (senast månadsskiftet innan den börjar gälla) lämna aktuellt schema. Förskolebarn 1-5 år rekommenderas ha en närvarotid på minst 15 tim/vecka i genomsnitt.

Föräldraledig/Arbetssökande Barn 1-5 år som har föräldraledig eller arbetssökande förälder har rätt till plats max 15 tim/vecka. Vistelsetiden planeras i samråd med personalen.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Inte_Ung skrev:
Du betalar ändå bara en bråkdel av vad barnomsorgen kostar. Den är till största delen skattefinansierad, så det finns inget att få tillbaka på. En dagisplats kostar visst över 5 000:-/månad egentligen.

Jag är så alldeles väldigt less på alla som anser att det är samhällets skyldighet att ta hand om deras barn i all möjliga och omöjliga situationer.

Låter rimligt. Jag betalade runt 3000:- i månaden i Bryssel till exempel, just för att det inte var skattefinansierat.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Jag tycker inte heller att dagis skall vara nån sorts allmän barnpassning - men jag tror att dagis fyller mer än funktionen - barnförvaring medan föräldrarna jobbar. Jag gick på lekis när jag var lite och detvar för min skull, inte för mina föräldrars skull, sen att de passade på att göra grejer för sig själva som inte var optimala att ha med barn på var väl inte helt fel ?

Det där med ledighet är en annan sak. Om jag jobbar en klämdag så måste jag väl få ha mitt barn på dagis ? ÄVEN om de som jobbar på dagis vill vara ledig så jag tycker det är urjobbigt att behöva jobba alla klämdagar och alltid få frågan om jag kan lösa omsorgen på annat sätt.

Till Klintan:
Ja, svartvitt är det. Men det är skitsamma, jag håller inte med om att paragraferna är optimala.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 785
Senast: Manji
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 130
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 708
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp