Bukefalos 28 år!

Barn, ridning och rädsla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Mina barn har hästvana sedan födseln, den äldsta har ridit sedan 4 års ålder och vi köpte en egen ponny när h*n var 7. Det är en toppenponny som trots sin envishet är en pärla(barnet kunde ett tag rasa av honom fem gånger på en timme utan att det gjorde något). Dock är det inte något direkt att tävla med, så vi har köpt en ny ponny. Vi har provridit den flera ggr, barnet har ridit ut den med sällskap på det gamla stället, den är meriterad etc. Provridningarna gick över förväntan och den verkar trivas hos oss. I början gick ridningen hemma bra, sen kom snön och det blev några bockserier (barnet satt kvar). Nu har barnet blivit rädd för att rida den nya ponnyn...

Jag känner mig som en idiot som köpt en ponny som h*n blir ledsen av att rida, man vill ju inte tvinga sitt barn till något dom tycker är otäckt. (Barnet ifråga är inte någon nybörjare utan har vunnit LB-klasser)

Finns det någon som varit i samma situation och vad gjorde ni?
 
Sv: Barn, ridning och rädsla.

Jag har inte varit i den situationen men för några år sen var jag rädd själv så jag kan ju svara utifrån det.

Är det då ponnyn busar som h*n blir rädd eller hela tiden? Kan det vara kul-med-snö-bus eller är det elakt bus?
Om det är kul-med-snö-bus kan du kanske prova låta någon orädd ryttare "busa av" ponnyn lite. Då är den förhoppningsvis lite lugnare när ditt barn ska rida.
Eller kanske kan du (eller någon annan) gå med brevid några gånger så kanske rädslan försvinner.
Eller har ni möjlighet att rida i ridhus? Kanske ponnyn blir lugnare då?
Ge dem lite tid att försöka komma överens igen. Om det inte går kanske ni får köpa en ny ponny igen?
 
Sv: Barn, ridning och rädsla.

Dels så har nog ponnyn överskottsenergi och har gått mkt i ridhus tidigare. Nu har jag gjort så att jag har motionerat den på lina och sedan gått brevid och håller i hästen. Vi har ju den gamla ponnyn kvar, och den vågar hon rejsa runt med trots att han också kan skutta till ibland....

Nu har vi ju ingen snö kvar längre, så nu kan jag inte skylla på den...
 
Sv: Barn, ridning och rädsla.

Finns det ingen som kan rida den så den får springa av sig då, någon/några veckor kanske?
De kanske kan rida ut tillsammans också så h*n får se hur ponnyn beter sig. Då får h*n kanske se att ponnyn har lugnat sig lite och vill rida den igen?
Hur gammalt är barnet förresten?
 
Sv: Barn, ridning och rädsla.

Barnet är snart 10, så hon har framtiden för sig. Vi får se vad som händer...

Ingen annan som haft rädda barn?
 
Sv: Barn, ridning och rädsla.

Jag tror att ditt barn är osäker för ponnyn är ny, hon känner den inte och blev skrämd över att inte ha kontrollen över den. Antagligen går det över om hon får rida ponnyn avrastad och det inte händer något mera. Ge dom båda lite tid och låt henne ta det lugnt med ponnyn. Möjligt är att ponnyn testade henne lite också då den var på ett nytt ställe med en ny ryttare. Det blir nog bra efter en tid :)
 
Sv: Barn, ridning och rädsla.

Förhoppningsvis blir det ju bättre :) Men som förälder är det inte kul när ens barn knappt törs rida...
 
Sv: Barn, ridning och rädsla.

Om ponnyn inte är lämplig så sälj å skaffa en annan istället.Det ska väl inte vara omöjligt att hitta en ponny som både har meriter å är väluppfostrad nog att inte slänga av ungen stup i kvarten ;)
 
Sv: Barn, ridning och rädsla.

Den här ponnyn har aldrig slängt av henne, det är gamlingen som gjorde sådant....Det gick att få hyfs på honom med.
 
Sv: Barn, ridning och rädsla.

Det ar ingen storre grej att hon har blivit radd for ponnyn. Det kommer att ga over med lite tid.
Hur langt har radslan gatt? Vagar hon sitta upp pa ponnyn over huvud taget?? Skrittar? Travar?

Om hon sitter upp pa ponnyn, sa lat henne kora allting i sin egen takt, pusha inte men berom nar det gar framat. Man kan aven muta om man kanner att det finns rum for det!! :angel: :idea:
"Galopperar du 20 sprang sa blir det tarta!!"
"Hoppar du krysset aker vi till ICA pa vagen hem och koper 1 kg godis till bara dej!"

Fraga henne varfor hon ar radd? Och lat henne kommer med forslag pa vad ni kan gora for att forbattre situationen.
Bryt ner radslan till sma sma bitar, da ar det inte alls verkar vara sa farligt. Vad ar det varsta som kan handa?
Barn kan verkligen forvana en ibland med ideer de har for att saker och ting ska bli battre. Hon vet att hon ar radd och hon har sakerligen flera bra ideer ni kan hitta pa for att hon ska kanna sej sakrare i sadeln.

Anvander ni inte martingal pa ponnyn, satt pa en for extra sakerhet. Det ger barnet en kansla av att hon har mer kontroll, samt att ponnyn inte kan gora vad som helst.
Det ar helt ok om hon blir hysterisk nar du tar bort den, lat hon ha den om det kanns battre da. Det ar hennes framtid du har i handerna, inte alltid ponnyns valbefinnande och skolning.
Starkare bett hade jag inte satt pa om ponnyn inte ar for stark, for det kan ofta gora sa att de blir annu hetare och starkare.

Vill hon inte rida ponnyn, sa skulle jag lata en lite tuff ryttare (garna nagon hon tycker ar samre an henne sjalv) rida ponnyn ett tag. Garna tavla!! Sa att hon far se att ponnyn kan och fungerar som den ska. Da kommer hon att fa viljan tillbaka att rida ponnyn, det ar ju trots allt hennes ponny som gar sa fint och fungerar sa bra. Bildbevis ar det basta beviset!!
Men lat henne inte bara fa sitta pa laktaren och titta pa. Hon maste vara delaktig, tex sadla och transa ponnyn, rykta osv.

Salj inte ponnyn!! Lat henne istallet ta den tiden hon behover for att komma over sin radsla. Nar hon kommit fram till att ponnyn inte ar farlig kommer det att bli hur bra som helst. Saljer du ponnyn kommer du att angra dej senare.

Longera heller inte ponnyn innan ridning. Det du gor ar att ge ponnyn battre kondis, sa att den orkar busa annu mer!! Det kommer att bli en ond cirkel av det hela.
 
Sv: Barn, ridning och rädsla.

Här har du 2 rädda barn till. Barnens första ponny kom in i en period vid 5 års ålder så han trodde att han var rodeohäst. Han slängde av alla ungar som satte sig på honom. Tjejerna blev naturligtvis rädda och slutade rida för ett par år. De var då 3 resp 5 år. Vi behöll vår ponny och lät andra rida honom. Ett tag lämnade vi ut honom på foder och under denna tid så fick tjejerna rida mitt halvblod. Idag så rider tjejerna igen (nu 7 resp 9 år) och har en ny varsinn ponny. De är fortfarande rädda för bockningar men det börjar gå över. Äldsta tjejen rider gärna ungponnisar och hjälper till vid inridningarna. Den första ponnyn red de igen innan vi var tvugna av andra anledningar att ta bort honom. Se om du kan skaffa en medryttare till ponnyn och låt dottern rida lite andra hästar under tiden så löser det sig nog ska du se. Låt det ta tid och gör saker med ponnyn som barnet vågar. Stillsamma skrittturer i snön, träna longering, tömkörning så ditt barn får träna att jobba från marken osv. Lycka till.!
 
Sv: Barn, ridning och rädsla.

Det är ju skönt att det är fler som har haft samma problem...Min tjej är ju inte speciellt rädd av sig annars, på ridskolan har hon fått rida både det ena och det andra utan problem. Men hur kände du dig som förälder när barnen inte ville rida den första ponnyn, jag får iaf oerhört dåligt samvete...
 
Sv: Barn, ridning och rädsla.

Jag lät barnen göra det de ville istallet och tvingade dem inte att rida, på så sätt så kände jag ingen ångest el dyl. Ibland tog vi långa sköna skritt turer ut i naturen med mig i ledtygeln och det var uppskattat av oss alla, även ponnyn som gillade att strosa i skogen. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 384
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 211
Senast: Mabuse
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 418
Senast: TinyWiny
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 641
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp