barn som far illa

A

anonymis

Försöker skriva så kortfattat som möjligt…..
Känner en familj där mamman är ensamstående med fyra barn.
Pappan finns inte med i nuläget.
Barnen är 4, 6, 8, och 10 år.
Den äldsta och den yngsta är flickor.
Ska redan nu klargöra att jag INTE tänker anmäla.
Mår själv inte så bra att jag klarar av att stå för det så jag ber om andra råd om hur jag kan gå tillväga.
För minsta grej skriker hon och gormar på sina barn och hotar med stryk, sen får dem det med.
Hon skriker åt dem även om de inte gjort nåt heller.
Hon jobbar mellan kl 5-9 på morgonen och 15-19 på kvällen.
Under den tiden kräver hon att flicka 10 år ska passa de andra barnen.
Varje dag efter skolan måste hon vara hemma och passa de andra.
En gång hände en sak.
Hon ville komma hem till oss och det gick väl bra för mig.
Hon kom själv, syskonen var hos grannen.
Sen ringer mamman till mig och frågar om hon är hos mig.
Ja svarar jag.
Skicka hem henne direkt för hon ska få en rejäl utskällning.
Jag gick in till xx och berättade att hennes mamma ringt och vad hon sagt.
Xx bryter ihop.
Jag talar om för henne att om hon någonsin behöver hjälp eller nån att prata med om hon inte kan prata med mamma så kan hon alltid komma till mig.
Då säger xx att hon är rädd för mamma och vågar inte gå hem.
Jag följer med dig sa jag.
På vägen säger hon till mig: jag tyckte det var så skönt att få vara ledig för en gång skull.
När vi kommer på vägen möter vi mamman, hon skäller såklart.
Sen säger hon så här: du vet reglerna, du skaffar jävlar inte barnvakt åt xxxxx för att gå och leka!!!!
Du ska vara hemma när jag är på jobbet och ta hand om dina syskon!!!!
Jag känner att jag kan finnas där för xx och lyssna och stötta men jag kan inte gå in och prata med mamman för det kan bli så väldigt fel.
Då kanske hon inte får komma hit alls mer och det är ju inte bra.
Pratat med soc men inte namngett någon.
Om jag avslöjar detaljer vet mamman att det är jag och jag är inte stark psykiskt själv så det klarar jag inte av.
Oj det här blev lite långt, men det var skönt att skriva av sig lite.
Jag lider verkligen med xx.
Hon har ingen egen barndom, man kan inte vara mamma åt andra när man är 10 år.
Dessutom måste hon hålla stenkoll på de andra för de hittar hela tiden på satyg.
Tips nån???
 
Sv: barn som far illa

Det låter hemskt! Men tyvärr inte helt ovanligt. :(

Jag vet faktiskt inte hur du kan göra, jag vet ju inte er relation, men om ni är ganska nära varandra så kanske du kan prata med flickans lärare om situationen, hon kanske har förtroende för läraren och kan prata ut om saker. Som lärare har vi ju anmälningsplikt och jag tycker att det här kan räknas som så pass allvarliga missförhållanden att det är anmälningsbart, eller att läraren kan prata med mamman kanske.

Så slipper man själv ta kontakt med socialtjänst, vilket jag egentligen tycker du borde göra men jag förstår din tvekan. Jag vet inte om man får anmäla anonymt längre.

Vill du ha lite peppning mindre öppet så får du gärna PMa, jag gör vad jag kan för att hjälpa barn som har det svårt. :)

angelwings- som haft fler övernattningar av elever med problem än hon kan minnas (där föräldrarna kickat ut dem, inte för att de rymt)
 
Sv: barn som far illa

vad jag vet så får man anmäla anonymt.
det har min kompis gjort.
vet inte heller vad jag ska säga.
som du sa så kan det bli svårt att gå till personen själv, man kanske förstör en vänskap pga missförstånd mm.
den man anmäler kanske inte alls blir så glad och känner sig kränkt mm.
det kan bli slitningar som kan undvikas.
lycka till!!
 
Sv: barn som far illa

Ja, det kan vara så, har aldrig anmält som 'privatperson' så att det har ju varit öppna kort när vi anmält något genom skolan.
Jag hörde bara att man har rätt att veta vem som anmält om man frågar, men jag vet inte.

Men man kan säkert ringa till socialtjänsten och fråga rent allmänt
 
Sv: barn som far illa

Stackars 10-åring.
Tänk om något händer med de yngre när hon passar dem. Det skulle vara fasansfullt.

Det är absurt att hon skall vara ansvarig för sina syskon VARJE dag.

Och tiderna 5-9 betyder ju att hon tar dem till skola/dagis och ser till att de får frukost. Nej, det är verkligen inte okej.

Kan du inte prata med skolan/dagis så att de kan göra anmälan ?
 
Sv: barn som far illa

Varför tänker du inte anmäla?

Som tidigare skrivits, så kan du anmäla anonymt vilket jag anser att du också bör göra.
Annars gör du dig medskyldig till att barnen far illa.
Den där familjen behöver hjälp.

Omedelbart.
Hårda ord kan tyckas, men med tanke på hur illa dessa barn verkar ha det, så är det en tjänst gentemot dem att anmäla.


Lycka till!!
 
Sv: barn som far illa

Om du hade varit 10 åringen, vad hade du velat att du skulle göra då?
Du kan faktiskt inte gömma dej bakom att du själv mår dåligt och inte kan stå för en anmälan, det är för elakt mot barnen:(

Jag vet att mina ord är hårda, men jag har varit i flickans sits och det är verkligen inte roligt.

Min förskole lärare slutade som pedagog eftersom hon inte orkade se barn må dåligt, det var jag och min situation som fick henne att sluta, tänk om hon vågat anmäla missförhållandena istället, tänk vad mycket jag hade sluppit då.

Eller någon av alla de andra som såg men inte vågade/ville anmäla.

Om du inte vill eller kan anmäla mamman så be någon bekant, eller skriv ett brev till socialen och ge dem det du vet.
Skriv också att du i din nuvarande sits inte orkar göra en anmälan men att du hoppas och önskar att de kollar upp barnen.

Mamman mår nog inte särskilt bra och behöver hjälp med sina barn.

Så snälla, titta inte på och hoppas att det går bra, ge barnen hjälp till den barndom de förtjänar.
 
Sv: barn som far illa

Jag tycker också att du ska anmäla det här.
Du bör förklara när du anmäler att din anonymitet är viktig och att det bara är du som vet en del av det du berättat. Säkert går det att hjälpa dom här barnen utan att det kommer fram att det var du.

Om det trots allt kommer fram, vilket jag inte tror att det gör, så är det väl ett pris du som vuxen måste vara beredd att betala för dessa stackars barns skull. Vågar inte tänka tanken hur det blir när dom blir tonåringar om detta får fortgå.

Vissa saker måste man helt enkelt göra, hur mycket det än tar emot.
 
Sv: barn som far illa

tack för alla tips och råd.
har ju redan pratat med soc och ja man får anmäla anonymt men de uppg jag lämnar kommer stå i journalen som mamman har rätt att läsa.
de uppg jag kan ge är det ju bara jag som vet om.
jag kan och ska inte anmäla själv, jag får inte utsättas för någon form av stress då jag blir väldigt sjuk och hamnar på sjukhus.
kan låta knäppt kanske men så är det.
det är därför som jag vill kunna komma åt det här och hjälpa barnen ändå på annan väg.
det hjälper dem ju inte att jag åker in, då har de ju inte ens mig här.
måste vara väldigt försiktig.
men om jag pratar med fröken??
då kan ju hon prata med flickan och få fram lite som hon kan tala om för dem på soc?
åh det här är så svårt.
 
Sv: barn som far illa

jag kan och ska inte anmäla själv, jag får inte utsättas för någon form av stress då jag blir väldigt sjuk och hamnar på sjukhus.

åh det här är så svårt.

Men det är väl en väldig stress att se på hur barnen har det också?
Kanske du själv också skulle må bättre när dom fått hjälp.
 
Sv: barn som far illa

Prata med fröken eller skolsköterskan och berätta att du inte själv törs anmäla. Det bästa hade naturligtvis varit om du själv anmält men förhoppningsvis kanske man kan få till en anmälan den här vägen.
 
Sv: barn som far illa

*KL*
Till TS
Nu när jag funderat en stund är jag riktigt irriterad.
Hur kan man som vuxen passivt titta på när barn far illa av rent egoistiska skäl?
Dessa barn behöver din hjälp, men du är allt för egoistisk för att ge dem den hjälpen. Har du inget samvete över huvud taget?
Du beter dig som en riktig skitstövel!
 
Sv: barn som far illa

Ta genast kontakt med skolan om du själv inte tänker anmäla, de kanske har vissa misstankar de också, eller if hennes klassföreståndare.. har man det ansvaret som 10-åring tror jag inte man är precis som alla andra i skola heller!...
 
Sv: barn som far illa

*KL*
Till TS
Nu när jag funderat en stund är jag riktigt irriterad.
Hur kan man som vuxen passivt titta på när barn far illa av rent egoistiska skäl?
Dessa barn behöver din hjälp, men du är allt för egoistisk för att ge dem den hjälpen. Har du inget samvete över huvud taget?
Du beter dig som en riktig skitstövel!

du ts försöker ju få hjälp med det här på annan väg.
det är inte att se på.
vad vet du om deras relation?
eller hur ts mår och vad ts har för handikapp?
jag känner till ts och vet åxå att det skulle sluta i katastrof om ts gjorde detta.
ts skulle inte överleva själv, så illa är det.
men det förstår väl inte du som inte sett det på nära håll.
det har jag och det är ingen vacker syn.
ja ts kan faktiskt förlora livet om ts utsattes för den stress det skulle medföra, för så allvarlig är ts handikapp.
var inte så snabb att döma när du INTE vet orsak bakom.
så sluta hacka och säg att ts ska anmäla, det har ju ts sagt själv att så kommer det inte att bli.
däremot vill ts ha hjälp att försöka fixa det ändå.
på annan väg och alla sätt är bra!!!!
huvudsaken är att barnen får hjälp och det kommer de ju att få nu.
 
Sv: barn som far illa

Jag kan förstå att TS av rädsla tvekar att anmäla.

Jag förstår till fullo.
Jag har självt anmält missförhållanden för ett barn, men i det fallet var det soc som skvallrade om att det var jag som anmält, vilket ledde till ett helvete för mig.

Men det är ju som så att man har en skyldighet gentemot barnen att göra en anmälan.

Faktiskt.

Detta handlar inte om att hacka på TS som någon föregående skrev.

Detta handlar om att rädda barnen!!!!

Hur ser den övriga familjesituationen ut?
Vart finns pappan??
Vad har han för roll i barnens liv?

Gör en anonym anmälan.
Uppge inte allt du vet.

Lämna information till skolsköterskan och låt henne göra en rejäl anmälan.

Lycka till!!
 
Sv: barn som far illa

Är inne på din linje, det måste ju finnas NÅGON mer med åtminstone lite insyn i denna familj. TS kan ju inte vara helt ensam.

Till TS: Förslaget att kontakta skolan/dagis är nog den bästa vägen för dig att gå.
 
Sv: barn som far illa

Ärligt, jag hade anmält... sen om den sk relationen med den vidriga mamman upphör eller inte hade jag faktiskt skitit fullständigt i, det handlar om barn som far illa... mamman verkar behöva avlastning på många sätt, barnen skulle må gott kanske med kontaktfamilj och framför allt få en mamma som inte är sådär. Har hon ALLTID varit så? Det är inte ngt som kommit nu, som ensamstående under stor press?
 
Sv: barn som far illa

du ts försöker ju få hjälp med det här på annan väg.
det är inte att se på.
Att diskutera på ett internetforum är inte det samma som att hjälpa barnen. Dom mår inte ett dugg bättre av det.

jag känner till ts och vet åxå att det skulle sluta i katastrof om ts gjorde detta.
ts skulle inte överleva själv, så illa är det.
Då tycker jag att du som känner TS ska hjälpa henne och göra en anmälan i ditt namn.

huvudsaken är att barnen får hjälp och det kommer de ju att få nu.

Vad vet du om det? TS har inte skrivit någonstans, vad jag kan hitta, att hon kommer att ta tag i det här. Bara att hon inte ska göra det.
 
Sv: barn som far illa

Ta genast kontakt med skolan om du själv inte tänker anmäla, de kanske har vissa misstankar de också, eller if hennes klassföreståndare.. har man det ansvaret som 10-åring tror jag inte man är precis som alla andra i skola heller!...

Det finns väldigt många barn som har det rent ut sagt för djävligt hemma och som är i princip som de flesta andra i skolan.
 
Sv: barn som far illa

Då undrar jag vad som är fel med ts.:confused:
Hon skriver att hon är stress känslig, men det borde ju vara en enormt mycket större press att se barnen må dåligt och veta att man inte gör något än att göra en anmälan anonymt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 294
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 050
Senast: Amha
·
  • Artikel
Dagbok Idag fick jag ett spontant infall och ringde en barndomskompis som jag inte träffat på cirka 10 år och som jag inte haft kontakt med på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 453
Senast: Motacilla
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 021
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp