barn som far illa

Sv: barn som far illa

tack för alla tips och råd.
har ju redan pratat med soc och ja man får anmäla anonymt men de uppg jag lämnar kommer stå i journalen som mamman har rätt att läsa.
de uppg jag kan ge är det ju bara jag som vet om.
jag kan och ska inte anmäla själv, jag får inte utsättas för någon form av stress då jag blir väldigt sjuk och hamnar på sjukhus.
kan låta knäppt kanske men så är det.
det är därför som jag vill kunna komma åt det här och hjälpa barnen ändå på annan väg.
det hjälper dem ju inte att jag åker in, då har de ju inte ens mig här.
måste vara väldigt försiktig.
men om jag pratar med fröken??
då kan ju hon prata med flickan och få fram lite som hon kan tala om för dem på soc?
åh det här är så svårt.
Jag undrar...
Det du har skrivit här till oss, är DET något av det som det bara är du som vet?
Går det kanske att skala av det ännu mer så att du blir oidentifierbar?
Skriv ett brev till soc om att du är lite orolig för hur det står till i den familjen och ge något kortfattat exempel t.ex att 10-åringen ansvarar för syskonen medan mamman jobbar.
Du behöver inte avslöja allt du vet, det kanske räcker att nämna ovanstående för att de ska öppna en utredning och då kommer förhoppningsvis resten fram också.
 
Sv: barn som far illa

Har du ingen vänninna eller dyl du kan prata med,berätta vad du vet och sen anmäler han/hon?

Sedan,finns det fler som har insyn i denna familjen?

Alt 2,prata med flickans lärare.
 
Sv: barn som far illa

Stackars barn!

Fick själv passa min lillasyster en del som barn vilket länge gjorde att jag bara upplevde henne som en börda.

Överväg det som ameo skrivit. Skriv eller ring in en anmälan med inte fullt så detaljerade uppgifter utan bara att flickan får passa sina småsyskon varje dag och inte tillåts att leka med vänner efter skolan.
Känner du till någon annan som också känner till hur familjen har det?
Finns det möjlighet att ta in pappan?
Mor- eller farföräldrar som kan avlasta?

Tänk på att om du uppger ditt namn till soc måste soc anteckna det och anmälan kan då inte vara anonym. Tänk också på att inte ringa från en telefon där numret kan synas. En socialchef på Östermalm tog reda på vem som hade gjort en anonym anmälan genom att kolla upp numret och sen anteckna det i akten:eek:
är själv socialsekreterare och anser att det är tjänstefel!
 
Sv: barn som far illa

det är just det som är problemet.
det är en liten by det här, och om jag säger för mycket vet de ju direkt att det är jag.
vad jag vet nu så finns ingen som kan hjälpa till.
släkt och pappan finns inte i närheten, väldigt långt borta.
om jag går till skolan så kan de läcka.
men om jag ringer till en distriktsköterska?
anonymt?
då kommer ju anmälan från dem.....
suck.
mår inte bra alls av det här.
vill ju att de ska få det bra och inte behöva ha det så här.
nu tyr sig 10 åringen till mig och kommer hit varenda lediga stund.
sover här så fort hon kan mm.
åh herregud varför ska det hända mig jämt??????
jag vrider och vänder på det så jag blir yr i huvet.
 
Sv: barn som far illa

Skolpersonal anmäler inte om det inte finns någon anledning att anmäla. Dvs visar inte barnet någonting i skolan så kan man inte ringa och anmäla...

Jag undrar också vad är det är sjukdom du har som gör att du inte törs anmäla...
 
Sv: barn som far illa

Om bara du vet om det och du inget säger, hur ska då den stackars familjen få hjälp?
 
Sv: barn som far illa

Vad är du rädd för skulle hända om du skulle anmäla? Vad skulle flickans mamma kunna göra som skulle kunna skada dig?
 
Sv: barn som far illa

Distriktssköterskan var ett bra alternativ, hon kan ju dessutom göra hembesök, kör på det alternativet och berätta samma som här.
För något måste du göra, så ska inga barn behöva ha det.
 
Sv: barn som far illa

Håller med Ameo.
Det du sagt här är ett alternativ att arbeta ifrån.

Självklart måste du ingripa!!
Vad kommer mamman att kunna göra mot dig?
Är det fysiskt?
Psykiskt?

Har du någon chans att kontakta pappan och blanda in honom??
 
Sv: barn som far illa

det är min psykiska ohälsa som gör att jag inte kan bli inblandad.
jag har varit så nära döden pga en op som inte gick som den skulle.
sen blev det så här.

jag vill kunna finnas här för tjejen och det kommer bli absolut stopp med det om det här kommer fram att det är jag.
skulle inte orka med den pressen som skulle komma från mamman.
skulle inte våga gå ut, svara i tel, vara ensam hemma.
jag har så mycket i bagaget som gör mig så rädd och just nu är jag på gränsen.
jag är sjukskriven pga min låga stresstålighet och då har det gått långt.
tar mycket mediciner just nu och jag klarar mig flytande så länge inget i min vardag rubbas.
det låter hemskt i era öron kanske men jag kan inte riskera mig egen hälsa och min egen familjs välmående och mitt eget liv det är inte snällt mot min familj, släkt och vänner.
ni säger rädda barnen stackars dem, ja visst är det så...... men var kommer jag och min familj?
i sista hand?
vad är vi värda då?
tydligen inget eftersom jag bara ska tänka på barnen som har det svårt.
ja det har vi åxå i vår familj, vi försöker överleva och må bra.
och ja vi har massor med hjälp, men det är inte bara att ta sig i kragen.
fast det vet ni väl inget om, ni som inte varit i den sitsen.

jag vill hjälpa men inte till vilket pris som helst, dvs mig och min egen familj.
därför vill jag få till det här på annan väg.
 
Sv: barn som far illa

Ett gott råd: Om du mår så dåligt som du gör, se till att du själv hittar ett sätt att leva på som gör att du mår bra innan du engagerar dig i andras liv (det gör ju att du mår sämre).
 
Sv: barn som far illa

XX jobbar mellan kl 5-9 på morgonen och 15-19 på kvällen. Hon har inte barnvakt eller dagmamma till barnen. Hur fungerar det? Snälla kolla upp det för bernens skull, jag misstänker att de är ensamma hemma dessa tider.


Byt ut XX mot mammans namn och adress och skicka in anonymt med snigelpost till socialförvaltningen. Kan lika gärna ha skickats av en granne som sett att hon lämnar barnen ofta eller en arbetskamrat som tänkt till eller tanten i affären som sett barnen gå ensamma varje dag eller busschaffisen som kör förbi dem på morgonen eller någon annan.
 
Sv: barn som far illa

Jag håller bara delvis med Break där.

Men har du pratat med barnet??
Vad vill barnet självt?

Kan du övertala barnet att prata med exempelvis skolsköterskan??
Eller att ringa till BRIS???

Det är en väldigt tung börda att bära, att se barn fara illa och inte kunna göra något.

Kan du på annat sätt engagera dig i familjen så att de får det lite bättre??
 
Sv: barn som far illa

Jag förstår din tveksamhet men samtidigt så känner du ju själv att detta stressar dig eftersom du frågar om råd.
Kanske är det bättre att göra sig av med den börda som problemet är?
Jag bor också i en pytteby så jag vet problemen.
Dina egna sjukvårdskontakter kan du ta upp det där om distriktsköterskan inte känns bra?
 
Sv: barn som far illa

åh tack tack tack :bow::bow:
mimmipigg du gav mig just en kanonidé :idea:
jag pratar med min läkare om det här då det är ett stort problem för mig.
då kan den i sin tur anmäla?
den får inte säga att det kommer från mig men måste ingripa då det gäller barn va?
jag har ju rätt att lätta mitt hjärta och om denne läk sen anmäler kan jag inte hindra.
eller??
 
Sv: barn som far illa

Hur fungerar detta då??
Eftersom läkare har tystnadsplikt.

Då blir det ju ett brott mot sekretesslagen vilket kan leda till fängelse..

Men å andra sidan har man som vårdpersonal en skyldighet att rapportera missförhållanden....
 
Sv: barn som far illa

Men det är väl missförhållanden man sett? Detta blir ju hörsägen.

Jag tycker ändå att mitt förslag i #33 kommer att fungera bra.
 
Sv: barn som far illa

Hur fungerar detta då??
Eftersom läkare har tystnadsplikt.

Då blir det ju ett brott mot sekretesslagen vilket kan leda till fängelse..

Men å andra sidan har man som vårdpersonal en skyldighet att rapportera missförhållanden....

Läkaren har ju bara tystnadsplikt gentemot TS - som kan ge sin dr tillstånd att föra uppgifterna vidare. Jag tror inte sekretesslagen gäller i såna här fall, läkaren ska ju bara föra vidare uppgifterna till myndigheterna - inte till sin granne etc.

Till TS: Jag tycker det låter som en jättebra idé att du tillsammans med din dr (eller ngn annan vårdkontakt) tar itu med detta! Då kan ni tillsammans se till att din anonymitet bevaras.
 
Sv: barn som far illa

Man kan ju bara rapportera något man själv misstänker. Därför kan tex inte skolpersonal rapportera om något de själva inte sett/misstänkt. Det blir som Snuffsan skriver hörsägen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 294
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 042
Senast: Amha
·
  • Artikel
Dagbok Idag fick jag ett spontant infall och ringde en barndomskompis som jag inte träffat på cirka 10 år och som jag inte haft kontakt med på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 453
Senast: Motacilla
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 021
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp