Bukefalos 30 år!

Jag har haft häst i 17 år, det hade inte med minskat intresse att göra att jag nu inte har häst!!!

Jag var delvis sjukskriven under graviditeten = mycket mindre pengar. Ersättningen som föräldraledig är låg, så mycket mindre pengar då oxå. Sen börjar barnen på förskola och det är ett evigt vabbande och BVC besök. Oxå mycket mindre pengar.

Ha häst i Stockholm är dyrt!

Sen hade jag inte haft en chans att få ihop det tidsmässigt, arbeta heltid, restid till stallet och två små barn.

Jag tror inte det enbart beror på hur stort intresse man har.

Dels mår folk väldigt olika under graviditeten och även efter förlossningen. Både psykiskt och fysiskt. Vissa har tur och kan fortsätta som vanligt men andra inte.

Barn är olika och behöver olika saker.

Ekonomin är olika.

Familjesituationen är olika dvs vissa har stor hjälp från släkt och vänner. Sen är också barn olika lätt att lämna till barnvakt.

Vi har olika mkt energi och påverkas olika av för lite sömn etc.

För att bara nämna olika saker.

Då har jag inte ens nämnt att hästar är olika och olika stall kräver olika saker. Samt att man har olika boendesituation, olika antal barn sen tidigare, olika partner etc

Jag tror att det är ett väl långtgående antagande. Jag vet många väldigt "riktiga" hästentusiaster som behövt ta kortare eller längre uppehåll med hästeriet när de fått barn. Det finns ingen möjlighet att förutspå hur resurskrävande en graviditet, eller för den delen ett föräldraskap, kommer att bli och förutsättningarna för avlastning m m i det enskilda fallet skiljer förstås mycket stort.
Själv tycker jag inte att en kvinnas enda uppgift i livet är att stå vid spisen och sköta barn medan mannen kan fortsätta sitt liv precis som innan blir rejält förbannad över såna fördelningar faktiskt!

HAHAHAHAHAHA!

Jag var besatt av hästar och ridsport. Jag levde för hästarna. Jag skulle hellre dö än sluta med hästar. Det fanns inget som var viktigare i mitt liv än hästarna.

För min del handlade det mest om att jag tog en paus för jag kände inte att jag kunde hålla på på den nivån jag ville samtidigt som jag hade småbarn. Då tyckte jag det var bättre att sälja hästarna och sen köpa ny/a häst/ar när jag hade fått barn färdigt. Men sen upptäckte jag hur otroligt mycket annat det fanns i livet och det blev aldrig någon mer häst.
För mig låter det som du var mer intresserad av sporten än hästar.

För mig låter det som du var mer intresserad av sporten än hästar.
För mig låter det som att du är extremt naiv och upptagen av din nuvarande verklighet.

Jag tror det är svårt att förstå vad det innebär att få barn, hur en del saker ställs på ända (andra inte). Och att man faktiskt inte har en aning om hur det kommer påverka en själv.

Men som jag sagt, jag tror inte att man det finns anledning att stressa så mycket över hur det kommer bli under graviditet och om man får barn. Det är väldigt få människor som ångrar sina barn så det tror jag inte du heller kommer göra om du får ett, oavsett i vilken omfattning du kommer fortsätta med hästar.

HAHAHAHAHAHA!

Jag var besatt av hästar och ridsport. Jag levde för hästarna. Jag skulle hellre dö än sluta med hästar. Det fanns inget som var viktigare i mitt liv än hästarna.

För min del handlade det mest om att jag tog en paus för jag kände inte att jag kunde hålla på på den nivån jag ville samtidigt som jag hade småbarn. Då tyckte jag det var bättre att sälja hästarna och sen köpa ny/a häst/ar när jag hade fått barn färdigt. Men sen upptäckte jag hur otroligt mycket annat det fanns i livet och det blev aldrig någon mer häst.
Allt det andra som du upplever nu, betyder det att du fått nya intressen som är i princip lika tidskrävande som hästar. Eller lever du mest för familjen?

Själv tycker jag inte att en kvinnas enda uppgift i livet är att stå vid spisen och sköta barn medan mannen kan fortsätta sitt liv precis som innan blir rejält förbannad över såna fördelningar faktiskt!
Vad sjutton pratar du om??

Min man har ett intresse en kväll typ varannan vecka, ungefär lika mycket som jag nu lägger i tid på hästar. Min man arbetar lika mycket som mig och sköter mer av hushållet!

Problemet med att jag inte hinner ha häst är INTE för att jag har en oengagerad make!

Vad sjutton pratar du om??

Min man har ett intresse en kväll typ varannan vecka, ungefär lika mycket som jag nu lägger i tid på hästar. Min man arbetar lika mycket som mig och sköter mer av hushållet!

Problemet med att jag inte hinner ha häst är INTE för att jag har en oengagerad make!
Hur många barn har du?

För mig låter det som att du är extremt naiv och upptagen av din nuvarande verklighet.

Jag tror det är svårt att förstå vad det innebär att få barn, hur en del saker ställs på ända (andra inte). Och att man faktiskt inte har en aning om hur det kommer påverka en själv.

Men som jag sagt, jag tror inte att man det finns anledning att stressa så mycket över hur det kommer bli under graviditet och om man får barn. Det är väldigt få människor som ångrar sina barn så det tror jag inte du heller kommer göra om du får ett, oavsett i vilken omfattning du kommer fortsätta med hästar.

Jag kan känna att jag nog faktiskt hade ångrat ihjäl mig om jag slutat med hästar - mitt livs verkligt stora passion - för att jag fick barn. Det är också anledningen till att jag aldrig skaffade fler barn än ett, att det faktiskt kändes betydligt viktigare för mig att fortsätta med hästar än att sätta ytterligare en liten människa till världen. Det betyder inte att jag på något vis ångrar min dotter - hon är fantastisk, idag 25 år gammal, och jag älskar henne över allt annat (och delar hästintresset med henne) - men jag kanske hade ångrat ett beslut att bli förälder om det tvingat mig att sluta med hästar. Jag tycker verkligen inte man ska ta lätt på att ge upp sitt livs största intresse och bara ta för givet att det är värt det för att få barn. Det FINNS föräldrar som ångrar sina barn, så jag tycker det är en utmärkt idé att tänka efter innan man skaffar några.

Jag kan känna att jag nog faktiskt hade ångrat ihjäl mig om jag slutat med hästar - mitt livs verkligt stora passion - för att jag fick barn. Det är också anledningen till att jag aldrig skaffade fler barn än ett, att det faktiskt kändes betydligt viktigare för mig att fortsätta med hästar än att sätta ytterligare en liten människa till världen. Det betyder inte att jag på något vis ångrar min dotter - hon är fantastisk, idag 25 år gammal, och jag älskar henne över allt annat (och delar hästintresset med henne) - men jag kanske hade ångrat ett beslut att bli förälder om det tvingat mig att sluta med hästar. Jag tycker verkligen inte man ska ta lätt på att ge upp sitt livs största intresse och bara ta för givet att det är värt det för att få barn. Det FINNS föräldrar som ångrar sina barn, så jag tycker det är en utmärkt idé att tänka efter innan man skaffar några.
Men om man riskerar att ångra ihjäl sig om man hade slutat med hästar, då tror jag att man hittar en lösning för att fortsätta. Precis som du gjort. Det kanske är att begränsa antalet barn, antalet hästar, hur många gånger i veckan man rider, var man har hästarna, hur man fördelar ansvar för obetalt hemarbete osv. Tusen sätt.

Jag menar inte att man inte ska fundera överhuvudtaget (vilket ts helt uppenbarligen gör), men jag tror inte att det finns så stor anledning att göra några detaljerade planer. För det är så svårt att föreställa sig hur graviditeten blir, hur första året blir, hur första fem åren blir, om man vill ha fler barn osv. Det är saker som inte går att förutse.

Jag hade en plan. Den gick käpprått åt helsike. Men jag är lika glad för det. Men hade jag vetat att jag skulle slutat med hästar så tror jag inte jag hade skaffat barn.

Det enda viktiga är ju att man lever det liv som känns rätt för en själv så länge man kan kombinera det med en trygg och kärleksfull uppväxt för de barn man väljer att skaffa. Finns inget rätt eller fel sätt att göra angående hobbys och dumt att döma andra. Däremot är det bra att ha en alternativ plan för sina hästar/djur innan man blir gravid för man vet aldrig hur det blir för en själv under graviditet och bäbistid.
Min första graviditet var jag lite för kaxig och trodde jag skulle jobba fram till BF. Det gick bra tills det tog tvärstopp. Trodde också jag var en smärttålig person fram tills min förlossning. :rofl:

Jag hade en aktiv häst, som ville göra mycket saker. Saknar honom massor, men han har ju rent krasst mycket roligare med sin nya ägare, som kan hänga med honom massor!

Lägga 10kkr i månaden, på en hobby som skulle vara så mycket dåligt samvete mot både hästen och barnen kändes inte rimligt.

Rent krasst skulle jag ju ha begränsad tid och småbarn de åren min häst ville som mest och var i bäst form.

Tvillingar hade jag nog inte velat ha dels bor jag i lägenhet inte jättestor, dels för ekonomin, dels för tiden det tar, dels för att jag har hästar. Fast 2 personer jag är nära släkt med har tvillingar. Jag kom just på att jag också är över 40 snart ökad risk alltså för tvillingar och dessutom högt BMI vilket jag just forskade fram även ökar risken. 😗

Jag hade personligen aldrig fått ihop jobb, häst och barn. Jag vill vara med barnen, vill kunna jobba, har pendling ovanpå det. En häst hade inneburit för lite familjetid med mina förutsättningar, och barnen är helt ointresserade. Jag vill också hinna slappa i soffan ibland. Jag är lite sugen på att återuppta ridskola eller så fortsätter jag med turridning då och då.

Tvillingar hade jag nog inte velat ha dels bor jag i lägenhet inte jättestor, dels för ekonomin, dels för tiden det tar, dels för att jag har hästar. Fast 2 personer jag är nära släkt med har tvillingar. Jag kom just på att jag också är över 40 snart ökad risk alltså för tvillingar och dessutom högt BMI vilket jag just forskade fram även ökar risken. 😗
Så om du såg två friska hjärtan på ultraljud så blir det abort?

Liknande trådar

• Sjuk - hur hade ni berättat?
  • Särintressen hos barn
  • Köpenhamn med barn?
  • Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka