Barnaskaran

Bukefalos 30 år!

Har du barn?

• Ja

Röster: 141 48,5%
  • Nej

Röster: 150 51,5%

• Antal omröstningsdeltagare
    291
Jag älskar barn och att leka med syskonbarn, jag är ofta typen som får med mig ett helt gäng barn att busa med på lekland.
Men egna barn nej tack.

Åh, gud, det där glömmer jag bort. Hade kanske, kanske funkat att anpassa livet efter ett barn, men efter massa andra föräldrar? :bag: :banghead:

Hade inte kunnat stå i speciellt många stall heller för den delen. Katter är bra, de tvingar en inte att interagera med massa folk som man inte kan välja själv.
Av liknande skäl var jag väldigt glad över att få barn några år före de flesta av mina vänner. Det gjorde att vårt umgänge inte blev koncentrerat kring barnprat.

Har tre barn. För mig var det självklart med familj men det tog lite tid innan jag träffade sambon. Barn på egen hand har aldrig intresserat mig. Är uppväxt i en tight familj och älskar familjelivet så tror det är därför det var mitt val också. När jag väl träffade rätt för familjebildning.

Jag har två barn och sedan drygt två veckor har jag också barnbarn.
Jag visste väldigt tidigt att jag ville ha barn och att jag ville ha dem tidigt. Som fyraåring deklarerade jag att jag skulle iallafall ha barn innan jag fyllde arton. Den önskan höll i sig. Fick första 6 dagar innan jag fyllde arton och andra 22 månader senare.

Jag har haft och har ett väldigt tufft liv av olika orsaker men jag har blivit gravid och fått barn när jag har velat och det är jag väldigt tacksam för. Jag är så glad att jag fick mina barn när jag fick dem. Ingen annan gång hade varit bättre. Tvärtom.

Jag umgås gärna med barn. Att få hänga med i deras tankar och funderingar är fantastiskt. Däremot gillar jag inte alls att leka. Det gör barnen bättre själva. Jag umgås ofta hellre med barn än med vuxna. Barn är till skillnad mot vuxna ärligare. Eller så har jag bara haft otur med de som har påstått att de är mina vänner men plötsligt visat sig vara svikare.

Väldigt jämt och med tanke på att buke i grunden är ett hästforum så är jag inte förvånad.
Tidningen Ridsport hade för en tid sedan en artikel om att det är en stor del barnfria kvinnor inom just ridsporten.

Förvånar mig inte alls, det räcker att se till mitt eget liv. Med barn hade jag varken haft tid eller råd att ha häst på det vis jag har nu.

När jag någon gång har vacklat pga samhällets normer och andra påtryckningar har det räckt att åka till tex Ikea för att snabbt komma till sans igen 😅

Väldigt jämt och med tanke på att buke i grunden är ett hästforum så är jag inte förvånad.
Tidningen Ridsport hade för en tid sedan en artikel om att det är en stor del barnfria kvinnor inom just ridsporten.

Förvånar mig inte alls, det räcker att se till mitt eget liv. Med barn hade jag varken haft tid eller råd att ha häst på det vis jag har nu.

När jag någon gång har vacklat pga samhällets normer och andra påtryckningar har det räckt att åka till tex Ikea för att snabbt komma till sans igen 😅
Jag är inte heller förvånad över att det är jämnare än i samhället i stort, men måste erkänna att jag är förvånad över Hur jämt det är! Å andra sidan hänger jag inte i alla forum och får kanske något skev översyn. :)

Har aldrig velat ha barn. Har alltid känt mig mer osäker med barn än vuxna.
Har numera väldigt sällan kontakt med barn, träffar syskonbarnen ibland men de säger inte ens hej till mig.
Jag har aldrig velat ha barn eller lockats att umgås med barn heller - jag kan till och med tycka att något äldre barn (säg från åtta,tio upp till sexton, sjutton) är riktigt obehagliga att möta i grupp ibland.
Ett och ett, mina släktingar, barngrupper på jobbet eller under andra vuxnas ledning går finfint, men ute i det "vilda" tycker jag det kan vara rätt jobbigt att passera dem. Särskilt om jag har hund med, men även utan.

Jag är inte heller förvånad över att det är jämnare än i samhället i stort, men måste erkänna att jag är förvånad över Hur jämt det är! Å andra sidan hänger jag inte i alla forum och får kanske något skev översyn. :)

Jag hänger inte på några andra forum heller 😊
Ser jag till min egen bekantskapskrets är det nog rätt lika där med.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag hänger inte på några andra forum heller 😊
Ser jag till min egen bekantskapskrets är det nog rätt lika där med.
Jag tänkte alla forum här på Buke. Jag tittar nästan aldrig in i hästforumen till exempel, där syns det kanske ännu tydligare? :)

Min bekantskapskrets IRL är väldigt liten. Ser jag till arbetsbekanta har de flesta absolut barn, men närmare bekanta knappt någon. Det sker nog någon slags naturlig sortering kantänka, på gott och på ont. Bland släkten har Alla barn. :D

Jag tänkte alla forum här på Buke. Jag tittar nästan aldrig in i hästforumen till exempel, där syns det kanske ännu tydligare? :)

Min bekantskapskrets IRL är väldigt liten. Ser jag till arbetsbekanta har de flesta absolut barn, men närmare bekanta knappt någon. Det sker nog någon slags naturlig sortering kantänka, på gott och på ont. Bland släkten har Alla barn. :D

Jaha, nej det är jag nog inte ens tänkt på 😅
Bland mina vänner är det fler hästmänniskor som är barnfria än bland de utanför hästvärlden.

jag kan till och med tycka att något äldre barn (säg från åtta,tio upp till sexton, sjutton) är riktigt obehagliga att möta i grupp ibland.
Ett och ett, mina släktingar, barngrupper på jobbet eller under andra vuxnas ledning går finfint, men ute i det "vilda" tycker jag det kan vara rätt jobbigt att passera dem. Särskilt om jag har hund med, men även utan.

Åh vad jag känner igen mig. Tycker det är jättejobbigt att passera barn i klunga för alldeles för ofta så triggar dom varann till att bete sig dumt. Ungdomar kan vara lika, skitkul att bröla ut nån förolämpning till främmande människa pga nåt med hur dom ser ut, i mitt fall oftast att jag är tjock. Spela allan mot den stora hunden är jättekul för alla åldrar. :idea:

Jag skojar inte när jag säger att såna här incidenter är en stor anledning till att jag tycker det är obehagligt att visa mig bland folk.

Jaha, nej det är jag nog inte ens tänkt på 😅
Bland mina vänner är det fler hästmänniskor som är barnfria än bland de utanför hästvärlden.
Det kan jag tänka mig. Jag har typ inga hästmänniskor längre, men det stämmer i stort att de få jag har är barnfria. :D

Åh vad jag känner igen mig. Tycker det är jättejobbigt att passera barn i klunga för alldeles för ofta så triggar dom varann till att bete sig dumt. Ungdomar kan vara lika, skitkul att bröla ut nån förolämpning till främmande människa pga nåt med hur dom ser ut, i mitt fall oftast att jag är tjock. Spela allan mot den stora hunden är jättekul för alla åldrar. :idea:

Jag skojar inte när jag säger att såna här incidenter är en stor anledning till att jag tycker det är obehagligt att visa mig bland folk.
Det är sjukt obehagligt. Särskilt när de har för lite att göra och "hänger" just utanför butiken man måste gå in i.

Alltså, den här attityden smittar dessutom :angel: dottern säger redan att hon hatar barn, ska inte ha några egna utan ska bara ha en massa djur :rofl:

Jag försöker ändra attityd efter att ha läst på vårt lokala forum.

Det finns folk som bor i området som får hysteriska sammanbrott och rapporterar på Facebooks områdesgrupp om det cyklar förbi tre tolvåriga pojkar, det är ju löjligt och sexistiskt :cry:

Ska de inte få vara utomhus och ha vänner?

Det är ju ofta stora grupper pojkar som folk tycker är obehagliga. Märkte att om man betraktade dem som söta istället som grundattityd känns allting mycket bättre och de är faktiskt ganska söta o goa.

Hittills har jag inte som vuxen stött på en grupp som visat sig vara otrevliga i realiteten. Och om de visar sig vara det så gör det ju ingen skillnad vad jag tänkte i min hjärna först.

Självklart annorlunda om du kanske upplevt att de beter sig illa gentemot dig.

kn: hata barn grejen är ju också gammal snart. Inget speciellt liksom, typ alla hatar barn jämt.

Sure man har tänkt att man inte ska skaffa men det blir bara uttröttande om hatabarntjat i längden, det är bara levande varelser precis som katter och hundar. Man kan möjlighen tycka att föräldrarna är hemska. Djurägare är ganska ofta hemska också btw, och djurungar är faktiskt inte så himla speciella heller.

Det var ju mycket mer speciellt att säga att man hatar barn förr när det inte var så allmänt och pressen var stor att skaffa dem redan som liten.

Senast ändrad:

Det finns folk som bor i området som får hysteriska sammanbrott och rapporterar på Facebooks områdesgrupp om det cyklar förbi tre tolvåriga pojkar, det är ju löjligt och sexistiskt :cry:

Det är ju ofta stora grupper pojkar som folk tycker är obehagliga. Märkte att om man betraktade dem som söta istället som grundattityd känns allting mycket bättre och de är faktiskt ganska söta o goa.

Hittills har jag inte som vuxen stött på en grupp som visat sig vara otrevliga i realiteten. Och om de visar sig vara det så gör det ju ingen skillnad vad jag tänkte i min hjärna först.

kn: hata barn grejen är ju också gammal snart. Inget speciellt liksom, typ alla hatar barn jämt.

Sure man har tänkt att man inte ska skaffa men det blir bara uttröttande om hatabarntjat i längden, det är bara levande varelser precis som katter och hundar. Man kan möjlighen tycka att föräldrarna är hemska. Djurägare är ganska ofta hemska också btw, och djurungar är faktiskt inte så himla speciella heller.

Det var ju mycket mer speciellt att säga att man hatar barn förr när det inte var så allmänt och pressen var stor att skaffa dem redan som liten.
Jag förstår verkligen att både @Sel och @Irrbloss tycker att grupper med pojkar är obehagliga. Jag har samma erfarenhet, pojkar (ålder från 8 år och uppåt) kan bete sig helt fruktansvärt. Jag blev utsatt på ett annat sätt som yngre (när jag var i deras ålder) men även om jag sällan blir personligt påhoppad numera i vuxen ålder så ser jag fortfarande ganska ofta grupper med pojkar som beter sig rent illa.

Vem har skrivit att de hatar barn?

Jag ser ofta att folk med barn skriver att alla hatar barn. Att det är normen numera. Men jag ser aldrig någon som skriver att de hatar barn? Så vart kommer föreställningen att folk hatar barn ifrån?

Liknande trådar

• AITAH?
  • Gubbar på internet
  • Begreppet Ekonomisk tillväxt
  • AI-skrivna texter på Facebook

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat