Bukefalos 28 år!

Barndomsmat

Hemgjorda syltor, kalv, press och rull hade vi alltid i mängd i jultid. Jag har gjort i vuxen ålder också men nu är det bara jag som vill ha och då blir det inte.
Fiskbullar i hummersås minns jag att jag tyckte var gott en period. Det fick jag aldrig i barndomshemmet men hade en släkting som bjöd mig på det ibland. Det skulle jag inte välja nu. Nu har jag återgått till att panera och steka de i buljong och servera med hackat kokt ägg blandat med smält smör.

Ja, fiskbullar! Min dagmamma gjorde fiskbullar i nån slags bechamelsås som hon smaksatte med chilisås (?) som jag älskade, men nu tycker jag det låter rätt ruskigt...
 
Fiskpinnar är de enda jag kommer på att jag kan sakna, men de känns inte som de är något jag skulle köpa. Skulle panera nån "riktig" fisk i stället. Stuvademakaroner har vi pratat om här hemma att vi saknar lite, men jag vet inte, det är nån tröskel att ta över verkar de som, känns svårt:confused:
 
Fattar absolut inte hur jag kunde äta denniskorv och blodpudding när jag var liten. Blä alltså! 🤢

Vi åt nästan alltid kyckling på fredagar, innan Disneydags! Ibland Stinas kyckling :p Det var typ 90-talets tacofredag, innan tacos gjorde entré.
 
Kåldolmar kan jag förstå, men kålpudding är ju superenkel mat. Särskilt om man använder färdig risgrynsgröt. Det blir jättebra.

Eh den kålpudding jag åt innehöll inget ris? Utan färs och kål. Enkelt är det dock, men för tidsödande anser jag. Jag tycker dock inte om att laga mat. Och den bättre hälften som lagar mat tycket inte om kål (och har barndomstrauman kring makaronipudding) så jag kan inte beställa det heller..
 
Inte för att pannkakor är en särskilt nyttig middag, men innehållet är ju framför allt mjölk, ägg och mjöl? Socker är ju beroende på vad man har på. Jag skulle påstå att omelett är en middag, den blir väl inte värdelös för att man adderar mjöl och ändrar proportionerna?
Sockret kom mest för makens familj åt kopiösa mängder socker på och söt grädde.
 
Ni var inte många som höll med (ingen tror jag) om att man måste äta ngt annat än plättar till lunch/middag😅 jag hade dött av svält men det är jag det. Plättar med salta tillbehör - det köper jag och det skulle jag gärna testa 😀
 
Vad är din definition av halvfabrikat? Många av de sakerna du nämner, tex skinka, pasta, ost, ketchup är ju just halvfabrikat (och verkligen vanliga saker att äta).
Det kan man verkligen fråga sig! :D Egentligen menar jag rätter typ färdiga köttbullar, pulvermos (som jag tyckte om fast jag ogillade hemgjort mos), korv (åts endast när den grillades på pinne utomhus) osv.
 
Ja, fiskbullar! Min dagmamma gjorde fiskbullar i nån slags bechamelsås som hon smaksatte med chilisås (?) som jag älskade, men nu tycker jag det låter rätt ruskigt...
Åh, fiskbullar!

I makens och mitt gemensamma hem så "uppfann" vi mat. Det var den stående benämningen när nån av oss skulle fixa nåt ätbart.

Exet gjorde fiskbullar i currysås. Smörbrynte curryn och gjorde sås och hade i fiskbullar i buljong. Toppat med räkor. Till det pressad potatis.

Barnet uppfann en rätt som var godare än den låter. Falukorv i ugn. En ugnsform med potatismos runt kanterna, snittad falukorv innanför och i mitten en sjö av bearnaise. Gratineras med ost.
 
Åh, fiskbullar!

I makens och mitt gemensamma hem så "uppfann" vi mat. Det var den stående benämningen när nån av oss skulle fixa nåt ätbart.

Exet gjorde fiskbullar i currysås. Smörbrynte curryn och gjorde sås och hade i fiskbullar i buljong. Toppat med räkor. Till det pressad potatis.

Barnet uppfann en rätt som var godare än den låter. Falukorv i ugn. En ugnsform med potatismos runt kanterna, snittad falukorv innanför och i mitten en sjö av bearnaise. Gratineras med ost.
Currygrejen låter ju absolut ätlig!

Lite OT och spinner vidare:

Haha, asså alla dessa rätter med bearnaise (gärna färdig eller med pulver)... tycker korv och bea låter rätt obehagligt men inte lika illa som potatisgratäng med tonfisk och bea (!) som nån kompis tog med sig till en knytisfest när vi var i 20-årsåldern... i mitt barndomshem var bearnaise något fint man åt på restaurang, aldrig nånsin hemma i någon form (varken pulver, burk eller hemgjord). Jag minns för övrigt första gången jag gjorde egen bearnaise och bjöd mina föräldrar på (jag var nog i övre tonåren), de blev ruskigt imponerade!
 
Minns maten från barndomen som bra, mycket gör jag ännu. Typ vanlig husmanskost. En sak som jag aldrig åt och fortfarande inte skulle äta var köttkonserver som morsan ibland köpte. Sladdrigt "kött" som luktar kattmat 🤢 som tur var fick man något annat då. Syrran var kinkig och jag allergisk så det fanns alltid flera alternativ😆

Pappas rätt då vi var hos honom var älggryta som fått puttra en hel dag med mycket lök,vitlök och kryddor. Maten var en höjdpunkt! Morsan däremot som hatade vitlök klagade alltid på hur vi stank...

När vi pratar matminnen med maken har vi en ständig dispyt. Jag hävdar att man INTE kan äta plättar/våfflor som mat - det är en efterrätt. Maken däremot fick det som middag. Vem blir mätt och hålls mätt på mjöl och socker?
Pannkakor hos min mamma var INTE bara mjöl och socker. Är det massa ägg och smör i också så håller en sig rätt mätt. :)
 
vad minns ni att ni åt som barn som eventuellt inte är norm eller hamnar på er tallrik idag?

Mest är det tyvärr bara en himla massa god och vällagad mat som inte hamnar på tallriken idag, mat som pappa lagade på helgerna och som jag inte gör hälften så bra eller en bråkdel så ofta som honom :heart Älskar att åka på middag hem till föräldrarna för det blir alltid något gott!
En favorit när vi var små var när han flamberade, det har jag inte gjort själv någonsin. Mycket bra kött, oxfilé, mycket lamm, fin fisk, skaldjur osv som jag själv tar mig råd att köpa väldigt sällan. Nu för tiden (när vi barn är mindre kräsna?) bjuds det på hjort, anka och sådant också när vi kommer på besök. Själv vågar jag inte riktigt köpa för dyra råvaror eftersom jag inte känner mig kompetent nog att göra dem rättvisa.

Mamma brukade laga mat oftare på vardagarna när vi barn bodde hemma och många av de recepten, som är mer enkla vardagsrecept lagar jag själv idag också. Men saker som inte äts längre är blodpudding, potatisbullar, fiskbullar och fiskpinnar. Det var i och för sig sådant som mer gjordes som komplement till mina småbröder när jag, mamma och pappa åt något gott :angel:
 
Currygrejen låter ju absolut ätlig!

Lite OT och spinner vidare:

Haha, asså alla dessa rätter med bearnaise (gärna färdig eller med pulver)... tycker korv och bea låter rätt obehagligt men inte lika illa som potatisgratäng med tonfisk och bea (!) som nån kompis tog med sig till en knytisfest när vi var i 20-årsåldern... i mitt barndomshem var bearnaise något fint man åt på restaurang, aldrig nånsin hemma i någon form (varken pulver, burk eller hemgjord). Jag minns för övrigt första gången jag gjorde egen bearnaise och bjöd mina föräldrar på (jag var nog i övre tonåren), de blev ruskigt imponerade!
Haha. Vi köpte bea-pulver hos en kryddhandlare. Rejält med smör och generösa mängder dragon - då blev den jättegod.
 
I avdelningen "kommer aldrig mer äta":

- massor av olika rätter med lever, bland annat nån slags leverlåda i gratängform
- korvlåda, köptes färdig, har för mig att det var russin (!?) i

Annars åt vi mest mat hemma som jag fortfarande kan tänka mig att äta om jag än inte lagar det själv. Jag minns starkt någon rätt med kassler insmetad i vitlöksost och sen inrullad i smördeg och bakad i ugnen. Åts med ris och var väldigt gott vill jag minnas, men har inte ätit det sen jag var liten.

På somrar och vintrar hälsade vi på hos min faster och farfar och min faster lagade massor av gamla recept på husmanskost, till exempel makaronisoppa och makaronilåda :love: Minns det som vansinnigt gott och har försökt få faster att laga det igen, men nu vill hon bara laga "moderna" rätter när vi hälsar på... :cautious:
Åh, den där korvgrejen med russin hade jag glömt! Fy vad otäckt.
Annars gillade jag det mesta.
 
Ni var inte många som höll med (ingen tror jag) om att man måste äta ngt annat än plättar till lunch/middag😅 jag hade dött av svält men det är jag det. Plättar med salta tillbehör - det köper jag och det skulle jag gärna testa 😀
Jag håller inte med dig, men min ena bror är av samma åsikt så de finns fler :D
 
Eh den kålpudding jag åt innehöll inget ris? Utan färs och kål. Enkelt är det dock, men för tidsödande anser jag. Jag tycker dock inte om att laga mat. Och den bättre hälften som lagar mat tycket inte om kål (och har barndomstrauman kring makaronipudding) så jag kan inte beställa det heller..
Åh, jag trodde att det var kokande av grötriset du tyckte tog tid. Om varianten utan ris tar för lång tid så har vi nog bara helt olika tidsuppfattning vad gäller matlagning. 😄
 
Ni var inte många som höll med (ingen tror jag) om att man måste äta ngt annat än plättar till lunch/middag😅 jag hade dött av svält men det är jag det. Plättar med salta tillbehör - det köper jag och det skulle jag gärna testa 😀
Pannkakor föregås av soppa, så jag är på din linje. 😀
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp