Barndomsmat

Sel

Trådstartare
Jag blev lite inspirerad av tråden om stuvade makaroner. :D
Som rubriken antyder - vad minns ni att ni åt som barn som eventuellt inte är norm eller hamnar på er tallrik idag?
Jag kommer snabbt att tänka på knaperstekta fiskpinnar med potatis och sås gjord på gräddfil och currypulver, samt parisare och raggmunkar. Blodpudding med smör och lingonsylt också, och makaronipudding med kassler. Kassler rent generellt, äter man det idag?

Jag ser fram emot en nostalgitripp här!
 
Äter ungefär samma mat nu som då. Fast var betydligt mer kräsen då. Gillade inte sushi och nu tycker jag det är väldigt gott :)

Så i mitt fall är det nog mer tvärtom.
Rivna morötter har jag däremot aldrig gillat. Ändå serverades de varje eviga dag på skolan oavsett övrig mat :crazy:
 
Falukorv och grönsaksstuvning, på konserverade ärter och morötter (fast det är inte så dumt). Lövbiff med persiljesmör och pommes i ugnen. Pannkaka med fläsk och korv, inte sött, alltså. Kassler som man skivade nästan ner och lade ananasskivor i, gärna med hasselbackspotatis. Generellt tyngre mat än jag äter idag!
 
Falukorv och grönsaksstuvning, på konserverade ärter och morötter (fast det är inte så dumt). Lövbiff med persiljesmör och pommes i ugnen. Pannkaka med fläsk och korv, inte sött, alltså. Kassler som man skivade nästan ner och lade ananasskivor i, gärna med hasselbackspotatis. Generellt tyngre mat än jag äter idag!
Åh, lövbiffen ja! Den minns jag och det var gott som sjutton! :D Minns också kasslern och ananasen... och ungsbakad falukorv tillagad på nästan samma sätt men oftast med senap och ketchup mellan skivorna. Falukorven var gräslig.
Fläskpannkaka är väl fortfarande en grej, eller?
 
Åh, lövbiffen ja! Den minns jag och det var gott som sjutton! :D Minns också kasslern och ananasen... och ungsbakad falukorv tillagad på nästan samma sätt men oftast med senap och ketchup mellan skivorna.
Fläskpannkaka är väl fortfarande en grej, eller?
Fast det var med korv och fläsk vid sidan av de vanliga tunna pannkakorna. Som gärna stektes i flott för att få lite sälta.
 
Fast det var med korv och fläsk vid sidan av de vanliga tunna pannkakorna. Som gärna stektes i flott för att få lite sälta.
Ah, då är jag med, det har jag aldrig ätit. Det var det där med ugnspannkaka och tunnpannkaka/plättar. :D
 
Jag har alltid varit knepig med maten och som bebis åt jag enbart chipsstjärnor, vaniljglass och en speciell typ av (dyr) yoghurt 😅

Sen när jag blev äldre började jag äta lite riktig mat men prova nytt och blanda saker var svårt. En "rolig" grej jag åt var pizza fast utan tomatsås och med pyttelite ost, egentligen alltså bara bröd och så champinjoner på :laugh:
 
Äter ungefär samma mat nu som då. Fast var betydligt mer kräsen då. Gillade inte sushi och nu tycker jag det är väldigt gott :)

Så i mitt fall är det nog mer tvärtom.
Rivna morötter har jag däremot aldrig gillat. Ändå serverades de varje eviga dag på skolan oavsett övrig mat :crazy:
Sushi var unheard of när jag växte upp, men det är ingen hit hos mig idag och vore det nog inte då heller. :D

Minns absolut de rårivna morötterna på skolan. Ibland pimpade med russin och mandarinklyftor. ;)
 
Lövbiff ja, det var extremt spännande tyckte jag som barn! Allrahelst om det serverades med potatiskroketter. Även kyckling. I båda fallen berodde det på att det var mat mina föräldrar tyckte var urtråkig, så det serverades nästan aldrig hemma. Kyckling äter jag än idag, men lövbiff har jag nog inte ätit sen jag var typ 16...

Blodpudding gillade jag också som liten, men det skulle jag ha svårt att äta idag.
 
Jag har alltid varit knepig med maten och som bebis åt jag enbart chipsstjärnor, vaniljglass och en speciell typ av (dyr) yoghurt 😅

Sen när jag blev äldre började jag äta lite riktig mat men prova nytt och blanda saker var svårt. En "rolig" grej jag åt var pizza fast utan tomatsås och med pyttelite ost, egentligen alltså bara bröd och så champinjoner på :laugh:
Intressant pizza. :D Min bror var ungefär likadan, fast med enbart sås.
 
Nu fick jag en flashback här till någon slags färdigrätt som innehöll just potatiskroketter, vitlökssmör och så någon slags kött... Kan det till och med ha varit lövbiff? Minns att jag älskade den i alla fall, och åt den ofta i stallet!
 
Lövbiff ja, det var extremt spännande tyckte jag som barn! Allrahelst om det serverades med potatiskroketter. Även kyckling. I båda fallen berodde det på att det var mat mina föräldrar tyckte var urtråkig, så det serverades nästan aldrig hemma. Kyckling äter jag än idag, men lövbiff har jag nog inte ätit sen jag var typ 16...

Blodpudding gillade jag också som liten, men det skulle jag ha svårt att äta idag.
Jag kan fortfarande längta efter blodpudding. :heart Tror många skolor fördärvade den rätten för många barn dock, när den var varmhållen över ånga och blev sådär äckligt kladdig... sedan serverad med falsk lingonsylt (90%vinbär). :yuck:
 
Det som jag tyckte var gott men som inte följt med sas är makaronilåda/makaronipudding, ugnspannkaka och stuvade makaroner.
Det var rätt mycket jag inte tyckte om och är glad att slippa (äcklig äggsås och Flygande Jakob t ex) men de där borde jag ta och laga.
 
Någon annan som minns Stinas kyckling? :D Färdigkryddade kycklingdelar i en aluminiumform som kom i olika smaker, fryst och redo att stoppa i ugnen. Var regelbunden fredagsfavorit hos oss!

Jag minns, köpte dem ofta när jag flyttat hemifrån och var typ livrädd få salmonella om jag hanterade rå kyckling! Finns inte de längre?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp