Barnen i Skåne

Om man hört barnröster varje dag hade man väl reagerat, men nån gång ibland? Grannarna hade kanske fått veta att det var en familj som reste titt som tätt och att barnen gick på onlineskola istället för vanlig, så att det såg igenbommat ut var kanske inte så uppseendeväckande i sig, att det hördes barnröster, tja "är de hemma en tid nu?" kanske grannarna frågade sig osv.
Om jag förstått saken rätt så ligger huset rätt lantligt med stora häckar och staket runt så man kanske inte heller har så väldigt mycket insyn till själva huset egentligen. Om man inte hör och ser någon där hela tiden så är det nog lättare att tro att de reser och bara hemma ibland.

Det förvånar mig inte alls att grannarna inte reagerade nämnvärt, däremot förvånar det mig att skolan inte från dag ett dubbelkollade med skolan i USA om de var inskrivna där. Det borde vara det vettigaste att göra när det är skolplikt i Sverige.

Att isolera sig känns nog inte helt svårt att göra, ena föräldern kan handla vid behov, man kan ha hemkörning av mat, skicka efter Apoteksvaror och kläder, handla i en annan stad och liknande. Smita under radarn lite grann helt enkelt.

Fast samtidigt var ju enda orsaken till att de var skrivna i Sverige att de ”reste i olika länder”.
Hur långt ska kontroller dras?
 
Det var ju såpass att folk hade pratat om familjen i alla fall, och undrat.
Det finns alltid folk som pratar om folk som befinner sig utanför normen. Någon som inte gör som en vanlig svensson. Som den här familjen som påstods dels resa utomlands en hel del och dessutom drog sig undan en hel del. Det uppfattades kanske som skvaller helt enkelt. Nu när de har fakta är det ju annorlunda för dem, men då var det kanske lättare att bara rycka på axlarna, vem kunde tänka sig att det fanns isolerade och vanvårdade barn som egentligen inte ens skulle befinna sig i Sverige särdeles ofta?
 
Fast samtidigt var ju enda orsaken till att de var skrivna i Sverige att de ”reste i olika länder”.
Hur långt ska kontroller dras?
Tja, första gången föräldrarna påstod att barnen skulle gå i skolan i USA borde de väl ta kontakt och kolla med den och sedan efter det avskriva barnen? Det är ju inget som tar mycket tid i anspråk.
 
Tja, första gången föräldrarna påstod att barnen skulle gå i skolan i USA borde de väl ta kontakt och kolla med den och sedan efter det avskriva barnen? Det är ju inget som tar mycket tid i anspråk.

Ska man verkligen göra det? Skulle det gälla oavsett var i världen föräldrarna befinner sig?
Bara när barnen är fortsatt skrivna i Sverige eller oavsett?
Det är inte helt enkelt tror jag, och även om man brustit kan jag förstå hur det hänt.
 
Men det handlar ju inte om tid, utan om att den rutinen inte fanns.
Nej just det. Medan det i tråden har spekulerats i varför grannarna inte märkte något och om de handlade mat på natten och om de tog bilen och varför ingen såg den är min fundering mer, varför i all sin dar är det inte något som gjordes från kommunen från dag ett. Det borde ha gjorts. Det borde vara en självklarhet. Om jag kommer med ett barn och säger att det ska gå i skola online i ett annat land för jag ska jobba hit och dit osv. Så borde det vara självklart att kommunen slår en pling till den skolan jag uppger och kollar och sedan är saken ur världen. Det handlade inte om att flytta barnen utomlands till annan fysisk skola, det handlade om onlineskola baserat på att föräldrarna var på resande fot och jobbade i andra länder. En koll, första gången för att checka av, för att säkerställa så att kravet på att barnen får sin rätt till utbildning uppfylld. En gång, en enda gång, första gången det togs upp.
Visst förstår jag också hur det kunde hända, men i mina ögon var det någon som brast där, jag är förvånad över att det inte är rutin redan.
 
Nej just det. Medan det i tråden har spekulerats i varför grannarna inte märkte något och om de handlade mat på natten och om de tog bilen och varför ingen såg den är min fundering mer, varför i all sin dar är det inte något som gjordes från kommunen från dag ett. Det borde ha gjorts. Det borde vara en självklarhet. Om jag kommer med ett barn och säger att det ska gå i skola online i ett annat land för jag ska jobba hit och dit osv. Så borde det vara självklart att kommunen slår en pling till den skolan jag uppger och kollar och sedan är saken ur världen. Det handlade inte om att flytta barnen utomlands till annan fysisk skola, det handlade om onlineskola baserat på att föräldrarna var på resande fot och jobbade i andra länder. En koll, första gången för att checka av, för att säkerställa så att kravet på att barnen får sin rätt till utbildning uppfylld. En gång, en enda gång, första gången det togs upp.
Visst förstår jag också hur det kunde hända, men i mina ögon var det någon som brast där, jag är förvånad över att det inte är rutin redan.
Men varför argumenterar du med mig om det? Det är sannolikt mycket i den här historien som borde gjorts annorlunda men du kan ju inte ställa mig till svars för det.
 
Jag vet var det är, och jag är inte jätteförvånad.
Många hus här ligger rätt off, folk tar bilen överallt, och jag vet inte hur många hus som vi blivit förvånade över att folk bor i. Stampade jordgolv är inte en skröna.
Senast förra veckan dök jag på ett ställe där man hade getter i vardagsrummet. På riktigt.
Låter ju mer som Afrika än Skåne..
 
Ska man verkligen göra det? Skulle det gälla oavsett var i världen föräldrarna befinner sig?
Bara när barnen är fortsatt skrivna i Sverige eller oavsett?
Det är inte helt enkelt tror jag, och även om man brustit kan jag förstå hur det hänt.

Det skulle ju sa klart bara galla om barnen ar skrivna i Sverige och jag haller med Enya, Svenska skolan borde kolla upp sa lange barnen ar skrivna i Sverige da Sverige har skolplikt.

Jag tycker skola är ett av de minsta problemen här, bristande språk, usel mat och omvårdnad är 100 ggr värre. Sånt som föräldrarna är ansvariga för.

Fast hade skolan kollat upp tidigare sa hade det formodligen uppdagats mycket tidigare.
 
Detta skrev jag häromdagen, återgivet från Sydsvenskan.

Föräldrarna kallas till ett möte med flera kommunala chefer, och efter det betraktades barnen inte längre som skolpliktiga i Sverige eftersom de varaktigt vistades utomlands. Då hade kommunen inte längre något ansvar för barnens skolgång.

Det hade varit intressant att veta vad som sades där. Det var 2009, barn nr 2 hade blivit skolpliktigt och både kommunen och Skolinspektionen hade sagt nej till lösningen med onlineskola. Mamman sjukanmälde då barnen och sökte om ledighet. Därefter hölls det där mötet.
 
Nej, men jag tvivlar på att skola hade gjort att deras hemförhållanden varit så mycket bättre. Det finns misär både här och där.
Om det kollades när första ansökningen lämnades in hade de upptäckt redan då att det var bluff kanske och sparat barnen några års lidande. Vore inte det bättre än ingenting? Eftersom det tydligen ska införas som rutin nu så tycker antagligen någon annan än jag att det hade haft betydelse för de här barnen om det kollats upp tidigare än vad det rent faktiskt gjorde. I framtiden blir det inte lika lätt för föräldrar i den kommunen att bara säga att barnen inte ska gå i skola i Sverige.
Jag hoppas för övrigt att du inte tror att jag tycker att föräldrarna är fria från ansvar i detta och att du inte tror att det är skolan som jag tycker är allvarligast här. Självklart är bristande språk, hygien och omvårdnad otroligt allvarligt, men vad jag vill lyfta fram är att det hade kanske gått att förkorta deras lidande om det upptäckts av skolan tidigare istället fr att tro på föräldrarnas ord fram till förra året.
 
Jag går tillbaka till detta. Den överdrivna bilden är nog av i hur hög grad olika myndigheter samkör sina register. Med mer samkörning hade nog det orimliga uppdagats mycket tidigare: en förälder på sjukersättning och en på sjukpenning (då man behöver tillstånd från FK för resor utanför EU, så hur mamman lyckades med det i fyra år förstår jag inte) rimmar inte med fyra barn i onlineskola för 20 000 per barn och år, barnen slapp skolplikten pga att de inte stadigvarande vistades i Sverige men har inte haft giltiga pass sedan 2014.

Men vi har inte samkörning som skulle avslöja det. Inte heller har vi någon sorts övervakningsmyndighet som skulle syssla sådan samkörning.

Och då landar i alla fall jag i familjens omgivning. Deras postort har 550 invånare, byn där de bor har då ännu färre. Hur kan då ingen ha reagerat? Föräldrarna som påstod sig mest vara på resande fot måste ju ha synts till regelbundet på byn? Handlat, varit på apoteket och posten, tankat bilen? Barnen hade ju inga pass så gissningsvis reste familjen inte överhuvudtaget. Hur kan då så många se dem på byn utan att deras signaler når fram till de som beslutat om barnens skolgång? Nu verkar dock fler och säga att de faktiskt HAR signalerat, men ändå hände inget.
Jag tycker mig då och då se att "folk" har en överdriven tro på den kontroll myndigheter har och kan ha på oss medborgare. Tex en nivå av kontroll som vore fullständigt lagvidrig och gravt integritetskränkande. Jag undrar rätt ofta vad det är som gör att "folk" tror så. Om man tänker sig samkörning eller något oklart annat, har jag ingen aning om. Men en sorts kontenta av det hela är ju att bilden av samhället och hurdant samhället faktiskt är, inte alls stämmer överens.

Kanske hänger det ihop med att bybor tycker sig ha kontaktat myndigheter? Att lite undrande prat grannar emellan på något vis ges vikten av orosanmälan i retrospekt?
 
Jag tycker mig då och då se att "folk" har en överdriven tro på den kontroll myndigheter har och kan ha på oss medborgare. Tex en nivå av kontroll som vore fullständigt lagvidrig och gravt integritetskränkande. Jag undrar rätt ofta vad det är som gör att "folk" tror så. Om man tänker sig samkörning eller något oklart annat, har jag ingen aning om. Men en sorts kontenta av det hela är ju att bilden av samhället och hurdant samhället faktiskt är, inte alls stämmer överens.

Jag har så svårt att förstå att man kan tro det om man gått i svensk skola och läst samhällskunskap. Hur kan man då ha så dålig koll på hur samhället fungerar?
 
Ska man verkligen göra det? Skulle det gälla oavsett var i världen föräldrarna befinner sig?
Bara när barnen är fortsatt skrivna i Sverige eller oavsett?
Det är inte helt enkelt tror jag, och även om man brustit kan jag förstå hur det hänt.

Det är verkligen inte enkelt ibland. Jag har genom åren haft flera ärenden där skolpliktiga barn inte är inskrivna i någon skola. Får man tag i släktingar som säger att barnet går i koranskola i Etiopien t ex är det inte alltid helt lätt att kolla. De har ingen mailadress och att ringa med tolk kan kännas som överkurs.
Skolor i Sverige har jag alltid kollat upp.
 
Jag har så svårt att förstå att man kan tro det om man gått i svensk skola och läst samhällskunskap. Hur kan man då ha så dålig koll på hur samhället fungerar?
Jag har väl tänkt mig att det mer är en sorts föreställning om samhället, än en genomtänkt bild av det. Men jag håller ju med dig om att den föreställningen tyder på att man har missat kunskap om viktiga samhälleliga värden i en demokrati med transparenta myndigheter, som Sverige. Typ skillnaden mellan att vara en medborgare eller en undersåte.
 
Jag har väl tänkt mig att det mer är en sorts föreställning om samhället, än en genomtänkt bild av det. Men jag håller ju med dig om att den föreställningen tyder på att man har missat kunskap om viktiga samhälleliga värden i en demokrati med transparenta myndigheter, som Sverige. Typ skillnaden mellan att vara en medborgare eller en undersåte.

Sent på bollen. Men tror ni inte ”vanligt folk” i allmänhet har just uppfattningen att mycket kontrolleras? Är man en del i systemet har man så svårt att missa sånt som hör till skolan, bilbesiktningen, tandläkaren, ja allt som hör vardagen till. Man är rädd för att fuska med vab för man kan bli påkommen och vet inte vad som händer om man är sen med deklarationen.

Jag tror kanske inte så många tänker, precis som @Petruska skriver, att vi bor i ett land där storebror ser dig eller att man samkör register men man har nog upplevelsen av att vara ”påpassad”. Min bild är nog att Sverige är ett sånt typ av land? Det är ordning och reda liksom.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
910
Senast: Crossline
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 912
Senast: Badger
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 168
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 614
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp