Barnen i Skåne

Det var väl just det som inte gick, varför hela historien uppdagades för myndigheterna.
Vad jag såg så var det för att någon kontaktade skolan eftersom det enbart fanns intyg från föräldrarna och inget från skolan men ingenting relaterat till det faktum att personerna uppgav sig ha sina barn i USA pga resor och framgångsrikt företag trots att man i Sverige var sjukskrivna/gick på bidrag.

Fast grannarna verkar haft koll på att det fanns barn och försökt bjuda in sig och frågat om barnen fick komma ut och leka. Men steget att anmäla verkar vara långt. Jag blir mest upprörd över att skolan/kommunen inte har kollat upp att barnen verkligen gick i skolan.
Det här gör mig helt rabiat. HUR kan man leva med sig själv när man misstänker att något är fuffens och inte gör en orosanmälan? Vad är det för fel på folk? :(

Jag tror faktiskt att "medelsvensson" inte vet att man kan orosanmäla som privatperson.
Google? Det är verkligen lättaste saken i världen att ta reda på. Jag tycker att det är en usel ursäkt! Vet man inte att man kan orosanmäla så kan man väl söka upp första bästa myndighet och få hjälp därifrån? De flesta människor känner väl ett behov av att göra NÅGOT? Jag fattar verkligen inte hur man kan vara så ryggradslös. De här barnen har ju gått miste om en chans till ett normalt liv nu.

Det här gör mig helt rabiat. HUR kan man leva med sig själv när man misstänker att något är fuffens och inte gör en orosanmälan? Vad är det för fel på folk? :(
Just sånt tror jag att man ska vara väldigt försiktig med. Grannar som uttalat sig anonymt säger i tidningarna att det pratats om familjen i byn, att folk undrat. Men det är nog väldigt lätt att med facit i hand hänga dem - utan att veta vad de faktiskt såg.

Det undrar jag också, skulle vara väldigt bra att hänvisa till vuxna gamla människor lever i misär och inte vill ha någon hjälp av samhället, oavsett den är varsam eller inte.

Sen när började vi ha såna här flashbacktrådar på buke btw? Även om det är en officiell story tycker jag det känns sådär att se en sån här tråd på buke som grottar in sig i en svensk familjs tragiska historia.
Hur kan du tycka att frågan, "vad kan hen som är myndig få för hjälp?" som är ställd med största omsorg om människan bakom är lik en flashbacktråd? Och vem grottar sig?

Vad jag såg så var det för att någon kontaktade skolan eftersom det enbart fanns intyg från föräldrarna och inget från skolan men ingenting relaterat till det faktum att personerna uppgav sig ha sina barn i USA pga resor och framgångsrikt företag trots att man i Sverige var sjukskrivna/gick på bidrag.
Aftonbladet, som citerar Sydsvenskan:

Vändpunkten för barnen kommer våren 2018 då Skatteverket återigen börjar utreda familjens folkbokföring.

Skatteverket fattar misstanke när det framgår att den angivna amerikanska skolan kostar motsvarande 20 000 kronor om året per barn.

För första gången börjar en myndighet på allvar granska föräldrarna.

Skatteverkets kartläggning visar att pappan under nästan tio år fått sjukersättning och att mamman varit sjukskriven sedan 2015, skriver HD-Sydsvenskan.

Inget tyder på utlandsresor. Barnen har inte haft giltiga pass sedan 2014. Den svenska ambassaden i Washington har heller ingen information om familjen.

I juni 2018 väljer Skatteverket att avregistrera de fem barnen från folkbokföringen eftersom barnen knappt lämnat några avtryck i det svenska samhället. I beslutet står det: ”Okänt land”, skriver HD-Sydsvenskan.

Eftersom allting inte verkar stå rätt till slår Skatteverket även larm till Ystads kommun.

”Jag reagerar instinktivt”
Samtidigt som socialförvaltningens utredning drar igång under sommaren reagerar den nytillträdde skolchefen Dennis Hjelmström på familjen.

Det är hans uppgift att godkänna föräldrarnas årliga blanketter om att barnen går i skola utomlands. Han väljer att inte skriva under.

– Jag reagerar instinktivt på att det inte finns någon annan dokumentation än föräldrarnas påståenden, som styrker att barnen går i skolan. Inga intyg från skolan i USA. I stunden blir jag bara väldigt fundersam, säger skolchefen till HD-Sydsvenskan.

Dennis Hjelmström kontaktar skolan i USA och får till svar att barnen inte går där.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50rGPe/sa-avslojades-ystad-foraldrarnas-vanvard

Det finns väl inget som säger att de inte kan ha ett normalt liv längre fram, när de förhoppningsvis ”kommit ikapp”?
Det står ju att de har neuropsykiatriska diagnoser, och att de eventuellt är förvärvade. Jag tror inte att man kan "bli frisk" från en sådan diagnos?

Från sydsvenskan.se
Men fyra månader efter att barnen har fått komma ut i samhället inser socialtjänsten att i alla fall några av barnen sannolikt har neuropsykiatriska diagnoser. Men det är ingen inom sjukvården som kan slå fast om diagnoserna är medfödda – eller om de beror på, som det står i utredningarna: ”hemmiljön eller näringsbrist.”

Människors hjärnor utvecklas som mest under den tidiga barndomen. Vid fem års ålder har stora delar av hjärnkapaciteten redan utvecklats. Socialtjänsten skriver i sina utredningar att långvarig vanvård kan förändra både anatomin och fysiologin i barns hjärnor – vilket i sin tur kan leda till ”störningar i kognition, koncentration, impulskontroll och socialt beteende”.

I Socialstyrelsens handbok BBIC (Barnens behov i centrum), som landets socialtjänster använder när de utreder utsatta barn står det: ”Yngre barn är särskilt utsatta eftersom den neurobiologiska utvecklingen kan äventyras vid vanvård i ung ålder.”

Vanvården och isoleringen som barnen har utsatts för kan alltså ha gett dem neuropsykiatriska diagnoser. Förenklat: Barnens hjärnor kan ha skadats.

Senast ändrad:
Just sånt tror jag att man ska vara väldigt försiktig med. Grannar som uttalat sig anonymt säger i tidningarna att det pratats om familjen i byn, att folk undrat. Men det är nog väldigt lätt att med facit i hand hänga dem - utan att veta vad de faktiskt såg.
Så de har inte bara undrat, de har pratat med varandra om det också och ÄNDÅ inte anmält? Det gör inte saken bättre. Vi har för jäkla dålig civilkurage i gemen, jag tror förvisso inte att just de här grannarna är extra ryggradslösa men nog måste detta vara en stark hint att det anmäls alldeles för lite. Att folk blundar för att det är obekvämt att se.

Så de har inte bara undrat, de har pratat med varandra om det också och ÄNDÅ inte anmält? Det gör inte saken bättre. Vi har för jäkla dålig civilkurage i gemen, jag tror förvisso inte att just de här grannarna är extra ryggradslösa men nog måste detta vara en stark hint att det anmäls alldeles för lite. Att folk blundar för att det är obekvämt att se.
Lätt att säga med facit i hand, ja

Nej, det är enligt artiklarna den näst äldst i syskonskaran. Inte myndig alltså.
Detta fann jag lite läskigt och främst sorgligt, att barnet på egen hand ansett att det varit bäst att ta över föräldrarnas roll och fortsätta (antar jag?) samma beteende som tidigare. Det visar ju lite hjärntvättning typ. Hoppas att man lyckas med att kunna visa dem en bättre värld.

Det är märkligt att barnen skulle kunna gå i skola i USA med tanke på att föräldrarna själva har varit sjukskrivna och gått på diverse bidrag. Hur får man ihop att barnen är i USA pga jobb osv samtidigt som man får bidrag och är sjukskriven?
Det var väl just det som inte gick, varför hela historien uppdagades för myndigheterna.

Det var hemundervisning dvs över nätet och inte i en skola fysiskt enligt en artikel.

Aftonbladet, som citerar Sydsvenskan:

Vändpunkten för barnen kommer våren 2018 då Skatteverket återigen börjar utreda familjens folkbokföring.

Skatteverket fattar misstanke när det framgår att den angivna amerikanska skolan kostar motsvarande 20 000 kronor om året per barn.

För första gången börjar en myndighet på allvar granska föräldrarna.

Skatteverkets kartläggning visar att pappan under nästan tio år fått sjukersättning och att mamman varit sjukskriven sedan 2015, skriver HD-Sydsvenskan.

Inget tyder på utlandsresor. Barnen har inte haft giltiga pass sedan 2014. Den svenska ambassaden i Washington har heller ingen information om familjen.

I juni 2018 väljer Skatteverket att avregistrera de fem barnen från folkbokföringen eftersom barnen knappt lämnat några avtryck i det svenska samhället. I beslutet står det: ”Okänt land”, skriver HD-Sydsvenskan.

Eftersom allting inte verkar stå rätt till slår Skatteverket även larm till Ystads kommun.

”Jag reagerar instinktivt”
Samtidigt som socialförvaltningens utredning drar igång under sommaren reagerar den nytillträdde skolchefen Dennis Hjelmström på familjen.

Det är hans uppgift att godkänna föräldrarnas årliga blanketter om att barnen går i skola utomlands. Han väljer att inte skriva under.

– Jag reagerar instinktivt på att det inte finns någon annan dokumentation än föräldrarnas påståenden, som styrker att barnen går i skolan. Inga intyg från skolan i USA. I stunden blir jag bara väldigt fundersam, säger skolchefen till HD-Sydsvenskan.

Dennis Hjelmström kontaktar skolan i USA och får till svar att barnen inte går där.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50rGPe/sa-avslojades-ystad-foraldrarnas-vanvard
Ah ok jag hörde bara om skolchefen roll och sida men oavsett vilket så tog det alldeles för lång tid att lägga ihop ett och ett för skatteverket.

Detta fann jag lite läskigt och främst sorgligt, att barnet på egen hand ansett att det varit bäst att ta över föräldrarnas roll och fortsätta (antar jag?) samma beteende som tidigare. Det visar ju lite hjärntvättning typ. Hoppas att man lyckas med att kunna visa dem en bättre värld.

Hen vet väl inget annat, tragiskt alltihopa.

Lätt att säga med facit i hand, ja
Ja det är just det, att det endast är i efterhand som man kan veta hur illa det är. Uppenbarligen kan det ju vara precis hur illa som helst, och det måste folk få inpräntat så de får tummen ur och faktiskt gör en anmälan. Det finns INGEN anledning att låta bli att göra en anmälan om man misstänker att barn far illa!

Ja det är just det, att det endast är i efterhand som man kan veta hur illa det är. Uppenbarligen kan det ju vara precis hur illa som helst, och det måste folk få inpräntat så de får tummen ur och faktiskt gör en anmälan. Det finns INGEN anledning att låta bli att göra en anmälan om man misstänker att barn far illa!
Men de kanske inte misstänkte att barn for illa. Jag tycker att man bör hitta stöd för det innan man far ut över folk i byn.

Men de kanske inte misstänkte att barn for illa. Jag tycker att man bör hitta stöd för det innan man far ut över folk i byn.
Och jag säger att man ska anmäla för säkerhets skull. Folk får finna sig i att bli granskade när syftet är att förhindra att barn far illa -vilket ju är ett mycket, mycket sämre alternativ.

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 541
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 388
Senast: Johanna1988
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 340
Senast: soom
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 221
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka