Barnen i Skåne

Från Aftonbladet: En följd av bristen på utbildning och kontakt med omvärlden är enligt förvaltningsrätten att flera av de äldre barnen inte kunde göra de mest basala saker som att duscha, gå på toaletten eller skala en banan.

Från Expressen: De har inte gått i skolan och har stora kunskapsluckor. Socialsekreterare uppger att barnen varken kan knyta sina skor eller duscha själv. Ett av barnen visste inte hur man skalade en banan.

Kvällstidningarna tar alltså upp fler saker än bananen. Det verkar vara du som hakat upp dig på just den. Och jag fattar inte hur du kan tycka att något i den här historien är roligt.

Jag har läst Sydsvenskans reportage. Jag är helt skakad.

Om vi nu ska fortsätta på bananspåret så togs det upp även i Sydsvenskan och tydligen var det så att bananerna låg i en knuten påse. Barnet hade ingen aning om varken hur man knöt upp påsen eller skalade bananen.

Sydsvenskans intervju med mamman visar just att hon är vältalig, familjen har anlitat advokat, hon hänvisar till kontakter inom socialtjänsten och domstolsväsendet. Lika vältaliga har föräldrarna antagligen varit i alla kontakter med myndigheterna.

En sak jag inte kan låta bli att grubbla över är deras motiv. Jag spekulerar inte i det, men jag grubblar. När det gällde den nästan ihjälsvultna flickan i Göteborg handlade föräldrarna utifrån ideologi, de ansåg att de skyddade sin dotter från gifter och annat farligt. Men i det här fallet? Att isolera sina barn från omvärlden så totalt att de inte ens kan knyta sina egna skor och leva i skitig misär med dem - varför? (Jag undrar retoriskt, inte för att vi ska börja gissa för vi har ju ingen aning.)
Simpel förklaring givetvis men någon variant av personlighetsstörning är rimligt att anta.

Jag tycker nog att uttrycket "hjärntvätt" inte är så lyckat i sammanhanget. Att barn gör och lever på sätt som liknar hur deras föräldrar gör och lever, är ju att förvänta sig.
Men precis. Eftersom de själva aldrig sett något annat så upplever de ju detta som normalt.

När tvångsomhändertagandet togs upp i domstol tolkade domstolen just det där som att det var tonåringens enda sätt att visa sina syskon kärlek och omsorg. (Enligt Sydsvenskan som jag ska läsa noggrannare i kväll)

Det är helt makalöst :cry: Stackars barn. Man kan ju verkligen undra vad föräldrarna haft för tanke med sitt agerande. Jag vet inte hur eller av vem, men det är ju för jävligt att det inte upptäcktes långt tidigare. Vilken chock att träffa resten av världen när man är tonåring och inte förstår hur man öppnar en påse, inte kan tala ett riktigt språk eller kan sköta sin hygien ens hjälpligt. Fy fan vilken start på livet.

Men precis. Eftersom de själva aldrig sett något annat så upplever de ju detta som normalt.

När tvångsomhändertagandet togs upp i domstol tolkade domstolen just det där som att det var tonåringens enda sätt att visa sina syskon kärlek och omsorg. (Enligt Sydsvenskan som jag ska läsa noggrannare i kväll)
Jag tänkte faktiskt något ditåt när jag såg i den här tråden att tonåringen lagt sig till med föräldrarnas roll mot de mindre barnen. (Bortsett från att hela historien är både konstig och sorglig, så är just det inte konstigare än att barn till oroliga föräldrar lägger sig till med att visa omsorg i form av oro, tex.)

Jag har bara läst Sydsvenskans reportage och där står inget om att familjen har anmälts innan Skatteverket tipsade socialtjänsten (rektorn undersökte parallellt utan att veta om att soc redan var inblandade).
Jo jag har ju inte läst Sydsvenskan som jag inte betalar för. Men tyckte jag var ganska tydlig med källan, Expressen, som ju kanske inte alltid är så bra.

Det här är så fasansfullt. Mamma måste väl ha fött barnen på BB? Eller är dom födda hemma? HUR kan sånt här hända?

Ja de är födda på sjukhus och har haft kontakt med vården. Men sedan har de isolerats och inte gått i skolan. Och skolan har godtagit föräldrarnas uppgifter om annan skolgång.

Kan vi snälla avhålla oss ifrån att fjärrdiagniosticera folk med tunga psykiatriska diagnoser? Annars sjunker ju Buke rätt ner till flashback-nivå.
Jag tycker nog inte det var så dramatiskt faktiskt. Det brukar ju vara någon psykisk ohälsa bakom. Men jag har ju absolut ingen aning.

Men vad ska sjukvården orosanmäla? Att barnen inte är i skolan?
Jag vet inte hur det fungerar om man inte har kontrakt med skolsköterska för vaccin och sånt efter småbarnsåren när man är på bvc?

För precis som du säger kan det ju vara omöjligt för sjukvården att hålla koll på alla invånare. När systemet med husläkare infördes här nån gång när jag och min syster var yngre och omyndiga så fick man tydligen beställa våra journaler från något arkiv, vi var väldigt friska och hade helt enkelt inte besökt "vår" vårdcentral på ganska många år...
Jag är rätt säker på att jag inte hade en enda sjukdag på hela mellanstadiet...(Jag vet nämligen att jag skolkade i typ 2 timmar i sexan med det som ursäkt typ, men jag blev så nervös över risken att åka fast att jag inte gjorde om det på 2.5 år))

I förlängningen; hemskolning. Är det nånsin bra, egentligen, om det inte föreligger synnerliga skäl?
Jag är mest överraskad att det har gått, för ett par år sedan följde jag ett forum där just hemskolning var på tapeten och det verkade nästan omöjligt att få igenom det. Där fanns familjer som flyttade till Åland för att få igenom hemskolning. Jag misstänker att det är vältalighet och Amerikanska skolan, och hävdande av mycket resor som har fått igenom det. Men jag tror att kommunen har brustit rejält i sin kontroll. I de fall där jag känner till svenska elever har gått i svenska skolan utomlands så har det behövts kontinuerlig kontakt mellan skolan och hemkomunen.

Jag vet inte hur det fungerar om man inte har kontrakt med skolsköterska för vaccin och sånt efter småbarnsåren när man är på bvc?

För precis som du säger kan det ju vara omöjligt för sjukvården att hålla koll på alla invånare. När systemet med husläkare infördes här nån gång när jag och min syster var yngre och omyndiga så fick man tydligen beställa våra journaler från något arkiv, vi var väldigt friska och hade helt enkelt inte besökt "vår" vårdcentral på ganska många år...
Jag är rätt säker på att jag inte hade en enda sjukdag på hela mellanstadiet...(Jag vet nämligen att jag skolkade i typ 2 timmar i sexan med det som ursäkt typ, men jag blev så nervös över risken att åka fast att jag inte gjorde om det på 2.5 år))
Det är frivilligt att vaccinera sina barn, även frivilligt att ta dem till BVC så om föräldrarna inte ville ta dem till vårdcentralen för deras vaccinationer enligt vaccinationsprogram så finns det ingen som kan orosanmäla pga det. Det är frivilligt att lämna med journaler till skolan från BVC och även andra skolor. Så med tanke på frivilligheten är det svårt att orosanmäla ifall föräldrarna är vältaliga och meddelat att "nnepp, våra barn får sina vaccinationer på annat håll/ska inte vaccineras och de får hemundervisning via amerikansk skola".

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 541
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 388
Senast: Johanna1988
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 340
Senast: soom
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 223
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka