Barnen i Skåne

Och jag säger att man ska anmäla för säkerhets skull. Folk får finna sig i att bli granskade när syftet är att förhindra att barn far illa -vilket ju är ett mycket, mycket sämre alternativ.
Men nu handlar det ju om ett konkret fall där du inte har en aning om hur snacket gick på byn eller vad någon kan ha misstänkt. (En "tidigare vän till familjen" säger f ö till Expressen att hen ska ringt socialen för flera år sedan men att inget hände. Dock är jag skeptisk till sådana källor, dvs anonyma personer i någons omgivning)

Men nu handlar det ju om ett konkret fall där du inte har en aning om hur snacket gick på byn eller vad någon kan ha misstänkt. (En "tidigare vän till familjen" säger f ö till Expressen att hen ska ringt socialen för flera år sedan men att inget hände. Dock är jag skeptisk till sådana källor, dvs anonyma personer i någons omgivning)
Jag reagerade på ett inlägg där det påstods att grannar har anat ugglor i mossen, men uppenbarligen inte gjort någon anmälan. Att folk är för dåliga på att anmäla är inte något unikt för det här fallet, och det gör mig både arg och ledsen att barnens välmående offras för att vuxna inte vill stöta sig med varandra (eller vad de nu har för ursäkt).

Jag reagerade på ett inlägg där det påstods att grannar har anat ugglor i mossen, men uppenbarligen inte gjort någon anmälan. Att folk är för dåliga på att anmäla är inte något unikt för det här fallet, och det gör mig både arg och ledsen att barnens välmående offras för att vuxna inte vill stöta sig med varandra (eller vad de nu har för ursäkt).
Det var mitt inlägg du reagerade på och det jag skrev var: "Just sånt tror jag att man ska vara väldigt försiktig med. Grannar som uttalat sig anonymt säger i tidningarna att det pratats om familjen i byn, att folk undrat."

Vad pratet och undringarna handlat om har vi ju ingen aning om. Det kan ha varit allt från "knepig familj det där, man ser dem aldrig" över hela skalan till "fy vad obehagligt, tänk om de misshandlar sina barn". Eller något helt annat. Och så länge man inte vet vad är det ingen idé att hänga folk för vad de inte gjort och vad de borde gjort, är min poäng. Men jag ser att den inte går fram så jag slutar upprepa den.

Det var mitt inlägg du reagerade på och det jag skrev var: "Just sånt tror jag att man ska vara väldigt försiktig med. Grannar som uttalat sig anonymt säger i tidningarna att det pratats om familjen i byn, att folk undrat."

Vad pratet och undringarna handlat om har vi ju ingen aning om. Det kan ha varit allt från "knepig familj det där, man ser dem aldrig" över hela skalan till "fy vad obehagligt, tänk om de misshandlar sina barn". Eller något helt annat. Och så länge man inte vet vad är det ingen idé att hänga folk för vad de inte gjort och vad de borde gjort, är min poäng. Men jag ser att den inte går fram så jag slutar upprepa den.
Nej, detta är inlägget som startade min reaktion.

Fast grannarna verkar haft koll på att det fanns barn och försökt bjuda in sig och frågat om barnen fick komma ut och leka. Men steget att anmäla verkar vara långt. Jag blir mest upprörd över att skolan/kommunen inte har kollat upp att barnen verkligen gick i skolan.

När det gäller eventuella poänger som inte går fram så handlar det inte om brist på förståelse utan om att jag inte håller med dig.

Det här är så fasansfullt. Mamma måste väl ha fött barnen på BB? Eller är dom födda hemma? HUR kan sånt här hända?

Nej, detta är inlägget som startade min reaktion.

När det gäller eventuella poänger som inte går fram så handlar det inte om brist på förståelse utan om att jag inte håller med dig.
Jaha, jag kollade vilket inlägg det var du svarat på och det var mitt. Och det jag inte får fram är att jag tycker att du har för lite på fötterna för att beskärma dig över omgivningen.

Så de har inte bara undrat, de har pratat med varandra om det också och ÄNDÅ inte anmält? Det gör inte saken bättre. Vi har för jäkla dålig civilkurage i gemen, jag tror förvisso inte att just de här grannarna är extra ryggradslösa men nog måste detta vara en stark hint att det anmäls alldeles för lite. Att folk blundar för att det är obekvämt att se.
Fast en släkting gjorde väl en orosanmälan för flera år sedan? Enligt Expressen. Det hände ingenting.

Jag tror att haken är att föräldrarna verkligen verkar kunna tala för sig? De har ju suttit igenom möten med flera höga chefer och övertygat dem om hemskolningen. De framstår nog som väldigt väletablerade?

(Vilket i så fall är sorgligt att man inte kontrollerar uppgifter bara för att någon pratar på ett visst sätt.)

Senast ändrad:
Ja? Även det kostar ju pengar. 20 000 per barn.
Kommunen verkade ha trott på det föräldrarna sa om att deras företag varit framgångsrikt.
Jag gissar att en av anledningarna till att det har fungerat säkert är att föräldrarna varit välutbildade och kunnat prata för sig. Samt att kommunen varit naiva och inte kollat upp deras uppgifter om tex skolgång och inte heller samkört register.

Kommunen verkade ha trott på det föräldrarna sa om att deras företag varit framgångsrikt.
Jag gissar att en av anledningarna till att det har fungerat säkert är att föräldrarna varit välutbildade och kunnat prata för sig. Samt att kommunen varit naiva och inte kollat upp deras uppgifter om tex skolgång och inte heller samkört register.
Ja, säkert. Föräldrarna har förmodligen varit jättesmarta.

Exakt Det måste ha sett ut som (vid mötena med skolchefer) att 20 000 kr per termin och barn var en smal sak att betala + regelbundna resor runt Europa och till USA (dvs skolcheferna visste inte summan, men att skola i USA, distans, rimligen kostar måste de vetat).

Om jag förstod rätt så har samma rektor skrivit på något form av dokument från föräldrarna, något slags godkännande, i nio års tid. Nu bytte skolan rektor och den nya tyckte att hela situationen var märklig och valde att kolla upp det. Hur kan den första rektorn bara ha skrivit under utan ha någon fakta? Vilken ”tur” för barnen att den nya rektorn tog tag i saken.

Skrämmande att det här ens kan hända år 2019!

Sydsvenskans intervju med mamman visar just att hon är vältalig, familjen har anlitat advokat, hon hänvisar till kontakter inom socialtjänsten och domstolsväsendet. Lika vältaliga har föräldrarna antagligen varit i alla kontakter med myndigheterna.

En sak jag inte kan låta bli att grubbla över är deras motiv. Jag spekulerar inte i det, men jag grubblar. När det gällde den nästan ihjälsvultna flickan i Göteborg handlade föräldrarna utifrån ideologi, de ansåg att de skyddade sin dotter från gifter och annat farligt. Men i det här fallet? Att isolera sina barn från omvärlden så totalt att de inte ens kan knyta sina egna skor och leva i skitig misär med dem - varför? (Jag undrar retoriskt, inte för att vi ska börja gissa för vi har ju ingen aning.)

Jaha, jag kollade vilket inlägg det var du svarat på och det var mitt. Och det jag inte får fram är att jag tycker att du har för lite på fötterna för att beskärma dig över omgivningen.
Och jag kritiserar fenomenet (att folk avstår från att anmäla) snarare än personerna vilket inte heller verkar gå fram. Men nog om detta nu.

Sydsvenskans intervju med mamman visar just att hon är vältalig, familjen har anlitat advokat, hon hänvisar till kontakter inom socialtjänsten och domstolsväsendet. Lika vältaliga har föräldrarna antagligen varit i alla kontakter med myndigheterna.

En sak jag inte kan låta bli att grubbla över är deras motiv. Jag spekulerar inte i det, men jag grubblar. När det gällde den nästan ihjälsvultna flickan i Göteborg handlade föräldrarna utifrån ideologi, de ansåg att de skyddade sin dotter från gifter och annat farligt. Men i det här fallet? Att isolera sina barn från omvärlden så totalt att de inte ens kan knyta sina egna skor och leva i skitig misär med dem - varför? (Jag undrar retoriskt, inte för att vi ska börja gissa för vi har ju ingen aning.)

Det undrar jag också. Varför gör man så här?
Vad anser man sig vinna?

För övrigt är jag inte förvånad. Det finns så många som bor avsides och isolerar sig från andra, och har folk en gång blivit avspisade backar de flesta.

Fast en släkting gjorde väl en orosanmälan för flera år sedan? Enligt Expressen. Det hände ingenting.

Jag tror att haken är att föräldrarna verkligen verkar kunna tala för sig? De har ju suttit igenom möten med flera höga chefer och övertygat dem om hemskolningen. De framstår nog som väldigt väletablerade?

(Vilket i så fall är sorgligt att man inte kontrollerar uppgifter bara för att någon pratar på ett visst sätt.)
Jag har bara läst Sydsvenskans reportage och där står inget om att familjen har anmälts innan Skatteverket tipsade socialtjänsten (rektorn undersökte parallellt utan att veta om att soc redan var inblandade).

(En "tidigare vän till familjen" säger f ö till Expressen att hen ska ringt socialen för flera år sedan men att inget hände. Dock är jag skeptisk till sådana källor, dvs anonyma personer i någons omgivning)

Om vi menar samma sak från Expressen här så tror jag att man ska vara försiktig med att säga att någon gjort en orosanmälan. När "omgivningen" uttalar sig anonymt om tragedier har den en förmåga att överskatta sina egna insatser, tycker jag mig ha erfarit.

Ja, jag kan inte heller låta bli att fundera över det.

Inte ens om motivet är "ren ondska" (vad det nu är), är det begripligt att man inte ens vill att barnen blir toalettränade före vuxen ålder.

Detta fann jag lite läskigt och främst sorgligt, att barnet på egen hand ansett att det varit bäst att ta över föräldrarnas roll och fortsätta (antar jag?) samma beteende som tidigare. Det visar ju lite hjärntvättning typ. Hoppas att man lyckas med att kunna visa dem en bättre värld.
Jag tycker nog att uttrycket "hjärntvätt" inte är så lyckat i sammanhanget. Att barn gör och lever på sätt som liknar hur deras föräldrar gör och lever, är ju att förvänta sig. Jag ser ju tex inte mig själv som hjärntvättad, men i mångt och mycket agerar jag på sätt som liknar hur mina föräldrar agerar. Det kan jag knappast vara ensam om. I just de här barnens fall tycks de ju inte heller ha exponerats för andra sätt att leva på.

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 541
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 388
Senast: Johanna1988
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 340
Senast: soom
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 221
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka