Barnen i Skåne

När det kommer till hemundervisning är den idag förlagd till "anpassad skolgång", vilket kräver att eleven just blivit tillåten anpassad skolgång av skolan men denna fortfarande är inskriven med kontakt. I övriga fall är inte hemundervisning tillåtet. Däremot upphör skolplikten och rätten till utbildning (det vill säga de skrivs ut från skolan) när barnen vistas varaktigt utomlands. Vad som räknas som varaktigt är upp till varje kommun att avgöra men praxis säger sex månaders utlandsvistelse, det spelar då ingen roll var barnen är skrivna. Vi har just haft denna diskussion med jurister i kommunen eftersom jag är utomlands och jobbar längre perioder och barnens far är skriven i Prag, där hemskolning är stor del av konceptet. De kommer inte att skrivas på någon annan adress eftersom jag åker ut via svenska myndigheter i höst, men däremot upphör deras skolplikt (nu har vi, då det krockar med två olika läsår i både det israeliska och palestinska samhället, fått klart med anpassad studiegång ändå, men det jag menar är att lagen ser ut så att skolplikten i Sverige upphör oavsett var barnen är skrivna om de är utomlands varaktigt).

Menar du att man från sjukvårdens sida borde ha orosanmält för att ett barn sökt för magproblem?
Helt orimligt!
Inte det minsta orimligt. Redan när jag var barn ifrågasatte vården vid minst ett tillfälle varför jag hade ont i magen. Misstaget de gjorde var att fråga mig hur min hemsituation var när föräldrarna var närvarande och jag inget vågade/kunde säga. Det står klart och tydligt i min journal att läkaren var uppriktigt orolig för hur jag egentligen mådde. Tyvärr ledde det inte till någon orosanmälan och frågan gjorde att föräldrarna såg till att det inte blev några fler läkarbesök överhuvudtaget sålänge jag bodde hos dem hur sjuk jag än var eller hur mycket jag än hade skadat mig.
Att barn ofta får ont i magen om något inte är bra borde ju vara allmän kännedom.

Samtidigt kommer nu nya uppgifter om hur socialtjänsten brutit mot sitt eget regelverk i fallet med Ystadsfamiljen.

Den 18 maj 2018 gjorde Skatteverket en orosanmälan till Ystad kommun om det uppmärksammade fallet.

Men enligt Sydsvenskan dröjde det tre månader innan anmälan följdes upp av kommunens socialtjänst – trots att det enligt regelverket ska göras en akut bedömning inom 24 timmar från det att en orosanmälan kommer in om barn som far illa.

I det aktuella fallet kallade socialtjänsten föräldrarna till samtal två veckor efter att orosanmälan kommit in till kommunen.

Men trots detta så dröjde det ända fram till den 29 augusti innan barnen akut omhändertogs.

– Jag kan inte kommentera det, säger den ansvarige verksamhetschefen på socialtjänsten i Ystad, Mattias Gunnarsson, till Sydsvenskan.

Enligt handlingar som tidningen tagit del har barnen aldrig utretts av socialtjänsten innan de omhändertogs i höstas. Samtidigt har Göran Göransson (KD), ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Ystad, berättat att det har pratats om familjen under lång tid och att folk ska ha reagerat och larmat. Men enligt kommunen ska inte larmen ha nått dem.

– I så fall skulle det vara uppgifter längre tillbaka i tiden. Under mina tre år har vi inte fått in något specifikt, säger Mattias Gunnarsson.

I övrigt lägger han locket på och hänvisar till sekretess.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7JBv9/mamman-vi-samarbetar-med-socialtjansten

:confused:

Stämmer det där att det ska göras en akut bedömning inom 24 timmar efter en orosanmälan kommit in?

Och jag undrar om det verkligen stämmer att folk ska ha reagerat och larmat .. 🤔

Efter BVC sker inga vaccinationer på vårdcentralen.
På BVC har man ganska täta kontakter under det första året, sedan glesas det ut.
Det är jättevanligt att familjer uteblir vid treårsbesöket; inget som man som regel oroar sig för.
Sedan har man fyraårskontrollen på BVC, och därefter en vaccination vid fem års ålder. Efter femårsbesöket, övergår vaccinationer till skolhälsovården.

Vårdcentralerna har ingen regelmässig kallelse av friska barn.
Jag vet att vårdcentraler inte vaccinrar barn utan att det sker i skolan. Jag tänkte mer att OM barnens skolgång hade skötts via amerikansk skola över nätet som sagts och OM fräldrarna ville att de skulle vaccineras så är det ju någon som skulle vaccinera dem. Eftersom det vanligtvis sker i den skola man går i av skolsköterska så kan jag tänka mig att man istället i ett sådant här fall hade skickat barnen till den VC de var skrivna för att de ska få vaccinationerna enligt vaccinationsprogrammet. Någon måste ju vaccinera dem. Men eftersom det faktiskt är frivilligt att vaccinera så är ju ett nej till vaccination ingen grund för en vc att göra en orosanmälan, av endast den anledningen. Det var så jag menade.

Som vårdpersonal kan man orosanmäla på ja, just ren oro att barnen far illa. Att inte vaccinera sina barn kan vara grund för oro och därför kan orosanmälan göras.

Inte för att det har just med tråden att göra men bara som infall. Blir man orolig för ett barn, oavsett anledning, är man rentav skyldig att anmäla.
Ja man kan och ska anmäla när man känner oro, men att anmäla föräldrar för att de inte vaccinerar sina barn är ju, när det dessutom är FRIVILLIGT i Sverige att vaccinera, eelr för all del att låta bli, är ju lite väl att ta i. Man bör känna oro att barn far illa när man anmäler och ett barn som inte vaccineras behöver inte fara illa. Ingen vet hur besöken hos sjukvården var eller vad det handlade om och kommer man för magproblem pratar man inte direkt om vaccinationer, som inte vårdcentralen ens har koll på. OM det nu inte har betydelse för magproblemen, men det vet vi ju inte.

Ja, jag är för vaccinationer, men eftersom det är just frivilligt tycker inte jag att man kan på enda grund, anmäla varenda förälder som inte vaccinerar sina barn. Då är det plötsligt inte frivilligt längre utan"frivilligt, visst låt bli, men du ska veta att du är en dålig förälder och vi har ögonen på dig". Ändra istället lagen så att det inte är frivilligt.

Jag förstår att du inte argumenterar! Det gör så sett inte jag heller. Jag gissar mest.

Under mina ungars skolgång, har det ju varit en och annan klasskamrat som tex gått i skola i Chile en termin vid något tillfälle. Lärarna har suckat och pustat en hel del över att det skapade bekymmer (antagligen pga skillnader i läroplan mellan Sverige och Chile), men att klasskamraterna inte skulle ha gått i skola alls vid de tillfällena (och inte heller varit i Chile), kan inte ha föresvävat någon.

Sen är det ju en sak att säga att man är i Chile när man faktiskt är det. En något annan att påstå att man är "utomlands" när man faktiskt är hemma, som i det här skånska fallet. Att det går att få ihop är underligt.

Även om nu föräldrarna är "vältaliga". (Vältaligheten gör det ju också ännu konstigare att barnen knappt tycks ha något språk alls.)
Det är det här vältaliga jag funderar på. De måste verkligen båda två kunna tala omkull alla! Och hur underutvecklade är barnen i hygien, språk och annat egentligen då? Folk borde ju märka att något är fel?Om man kommer till en vc med barn som har magproblem så är det kanske inte skola elelr vaccinationer som är grund för orosanmälan utan man borde ha märkt den dåliga hygienen, det dåliga språket och hur okunniga barnen var. Oavsett NPF diagnos borde man ha märkt något av det andra, om de levde i sanitär olägenhet hemma, som det ju sagts. Och det kan vältalighet väl inte ta bort? Och var föräldrarna rena och ordentliga när de träffade folk, men bodde ihop med barnen i misär? Låter konstigt.

Jag tycker också att det är så himla konstigt det här med språket. Innebär det att föräldrarna har kommunicerat med varandra på samma, bristfälliga språk hemma? Om föräldrarna pratat utmärkt engelska själva t ex, borde inte barnen i så fall snappat upp språket bättre än att man kan kalla det "bristfälligt"?

Fast även där kan du bli bortglömd
Något som jag uppfattat som nytt, eller kanske är det mer lokalt? är att Folktandvården vill ha en slags blankett där man skriver var barnen är listade på vilken tandläkare, om de inte ska vara skrivna på Folktandvården längre. Mina barn går hos privattandläkare sedan något år tillbaka, men hamnade först hos Folktandvården i kommunen, första gången berättade jag för dem att jag inte behövde besök där eftersom de gick hos privat tandläkare men så i år fick jag ny kallelse och när jag återigen förklarade så fick jag veta att de behöver en sådan blankett.
Det har jag givetvis glömt så bäst att göra det...

Kan ju ha något att göra med att barns tänder blir sämre och föräldrar inte ska smita undan de besöken? Att det ska bli lättare för tandläkare att följa upp barn?

Något som jag uppfattat som nytt, eller kanske är det mer lokalt? är att Folktandvården vill ha en slags blankett där man skriver var barnen är listade på vilken tandläkare, om de inte ska vara skrivna på Folktandvården längre. Mina barn går hos privattandläkare sedan något år tillbaka, men hamnade först hos Folktandvården i kommunen, första gången berättade jag för dem att jag inte behövde besök där eftersom de gick hos privat tandläkare men så i år fick jag ny kallelse och när jag återigen förklarade så fick jag veta att de behöver en sådan blankett.
Det har jag givetvis glömt så bäst att göra det...

Kan ju ha något att göra med att barns tänder blir sämre och föräldrar inte ska smita undan de besöken? Att det ska bli lättare för tandläkare att följa upp barn?
Men varför skulle någon vilja smita undan besöken då det är gratis tandvård för barn? (Förutom i detta extremfallet där de verkade vilja gömma barnen)
Är det vanligt att inte låta sina barn gå på regelbundna tandläkarbesök?

Mot vad vi läser om de här barnen, så vore det ju inte underligt om fler saker än magproblemet hade märkts vid vårdkontakten. Tex att barnen inte visste hur en toalett fungerade och inte hade något språk (utom bristfällig/hemmagjord engelska). Jag klandrar ingen här, men det hade inte varit konstigt om sådant hade väckt oro om det hade märkts.
Jag tittade på exakt hur Sydsvenskan hade formulerat det där om språket. Efter att barnen undersökts av läkare, psykologer mfl efter omhändertagandet blev resultatet enligt tidningen: "Samtliga syskon har även graverande brister i sitt tal. Trots att det är en svenskfödd familj, utan utländsk bakgrund, har barnen inte haft svenska som modersmål i sitt hem."

Exakt vad det betyder är nog svårt att tolka. Men det KAN ju vara som jag var inne på tidigare: eftersom mamman efter avslöjandet uppgav att barnen hade NPF kanske hon gjort det även tidigare, t ex i kontakter med vården, och angett det som förklaring. Eller så har barnen pratat engelska med vårdpersonal som inte har uppfattat att det är väldigt bristfällig engelska. Eller så kanske barnen varit helt tysta och föräldrarna förklarat för vårdpersonalen att de var blyga. Det är nog inte ovanligt när barn går till doktorn.

Jag har dock en annan fråga ... är vanvården inte polisanmäld? :confused: Allt jag läst om verkar handla om vad kommunen gjort om skolplikten och att föräldrarna protesterar mot beslutet att barnen tagits hand om. Är jag blind eller har jag inte sett någonting om polisen? Eller är vanvård inte ett brott? :confused:
Jag satt precis och letade i tråden efter information om just detta. Har föräldrarna anhållits? Hela situationen måste ju vara brottslig.

Inte det minsta orimligt. Redan när jag var barn ifrågasatte vården vid minst ett tillfälle varför jag hade ont i magen. Misstaget de gjorde var att fråga mig hur min hemsituation var när föräldrarna var närvarande och jag inget vågade/kunde säga. Det står klart och tydligt i min journal att läkaren var uppriktigt orolig för hur jag egentligen mådde. Tyvärr ledde det inte till någon orosanmälan och frågan gjorde att föräldrarna såg till att det inte blev några fler läkarbesök överhuvudtaget sålänge jag bodde hos dem hur sjuk jag än var eller hur mycket jag än hade skadat mig.
Att barn ofta får ont i magen om något inte är bra borde ju vara allmän kännedom.
Men att barn får så ont i magen att man söker läkarkontakt har nog oftast en medicinsk förklaring. Jag förstår att du upplever dig sviken av vården men att rutinmässigt orosanmäla alla barn som kommer in med ont i magen skulle nog inte ge så stor effekt. Sonen sökte vi hjälp för i omgångar, han låg dubbelvikt med magont. Där visade det sig vara mjölkprotein som var boven. Skulle sjukvården då ha anmält oss?

Men varför skulle någon vilja smita undan besöken då det är gratis tandvård för barn? (Förutom i detta extremfallet där de verkade vilja gömma barnen)
Är det vanligt att inte låta sina barn gå på regelbundna tandläkarbesök?
Om jag inte minns helt fel, märk väl, jag har inga källor eller så utan det är minnet som talar, så har jag för mig att jag läst att i vissa grupper så finns det barn som inte går till tandläkare regelbundet. Det handlar ofta då om barn till ekonomiskt utsatta föräldrar osv. Det är ofta de barn som mest behöver det. Kan vara att föräldrar har svårt att prioritera det, barnen inte vill eller att om man är invandrare så är man kanske inte van vid att gå till tandläkare om man inte har problem, som vi gör i Sverige.

Språket - ja. Men om föräldrarna hade sagt att man har kontakt med exempelvis habiliteringen eller BUP, skulle det troligen inte följts upp vidare av en vårdcentral eller akutmottagning.
Att barnen inte vet hur en toalett fungerar är rimligen inte sådant som "vården" upptäcker. Hur skulle de märka det, tänker du? :)
Pja, genom att tex barnet/ungdomen skickas för att lämna urinprov.

Men som sagt, jag kan relativt lätt se både hur en vårdkontakt hade kunnat väcka oro och hur den inte hade behövt göra det.

Absolut att det är allmän kännedom.
Men att "något inte är bra" handlar ju oftast inte om orsak till orosanmälan.
En mycket vanlig orsak hos barn i skolålder är ju vantrivsel eller ovänskap i skolan, i gruppen. vilket inte bör leda till orosanmälan.
Det vore orimligt att varje gång ett barn söker för magproblem, skicka en orosanmälan till kommunen.

De har varit polisanmälda men förundersökningen las ner.

https://www.expressen.se/kvallsposten/kommunen-anmalde-ystad-paret-till-polisen-aklagaren-lade-ner/

Gissar dock att det görs en ny anmälan typ as we speak.
Tack! Jag tyckte att jag hade läst något.
Jag ser att det gällde vållande till kroppsskada i samband med något barn som talade om något som liknade misshandel. Får se om åklagaren ändrar sig igen.
Men jag undrar igen - är vanvård inte ett brott?

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 541
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 389
Senast: Johanna1988
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 340
Senast: soom
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 223
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka