Barnen i Skåne

Jag har så klart aldrig funderat på detta förut. Men av de jag känner som är svenska medborgare och som tidvis eller permanent bor utomlands, har jag aldrig tänkt mig att de behöver bevisa det för kommunen och skolan. Om jag tänker mig att det är jag som tar familjen med mig tex till USA ett par år, tänkr jag mig också att jag säger till i skolan/kommunen hemma, bara. Men jag vet verkligen inget om byråkratin kring detta. Jag kan dock lätt föreställa mig att jag skulle bli lite putt om jag avkrävdes någon sorts bevis.
Jag argumenterar inte kring detta, men jag är lite förundrad över att det var så enkelt för familjen. De här barnen hade aldrig gått i skolan, det hade lämnats in ledighetsansökningar, gjorts sjukanmälningar osv, för att de skulle slippa börja.

Om det varit jag som tagit med en familj till USA ett par år hade jag inte reagerat med att bli putt, tror jag.

Det är frivilligt att vaccinera sina barn, även frivilligt att ta dem till BVC så om föräldrarna inte ville ta dem till vårdcentralen för deras vaccinationer enligt vaccinationsprogram så finns det ingen som kan orosanmäla pga det. Det är frivilligt att lämna med journaler till skolan från BVC och även andra skolor. Så med tanke på frivilligheten är det svårt att orosanmäla ifall föräldrarna är vältaliga och meddelat att "nnepp, våra barn får sina vaccinationer på annat håll/ska inte vaccineras och de får hemundervisning via amerikansk skola".
Efter BVC sker inga vaccinationer på vårdcentralen.
På BVC har man ganska täta kontakter under det första året, sedan glesas det ut.
Det är jättevanligt att familjer uteblir vid treårsbesöket; inget som man som regel oroar sig för.
Sedan har man fyraårskontrollen på BVC, och därefter en vaccination vid fem års ålder. Efter femårsbesöket, övergår vaccinationer till skolhälsovården.

Vårdcentralerna har ingen regelmässig kallelse av friska barn.

Jag argumenterar inte kring detta, men jag är lite förundrad över att det var så enkelt för familjen. De här barnen hade aldrig gått i skolan, det hade lämnats in ledighetsansökningar, gjorts sjukanmälningar osv, för att de skulle slippa börja.

Om det varit jag som tagit med en familj till USA ett par år hade jag inte reagerat med att bli putt, tror jag.
Jag förstår att du inte argumenterar! Det gör så sett inte jag heller. Jag gissar mest.

Under mina ungars skolgång, har det ju varit en och annan klasskamrat som tex gått i skola i Chile en termin vid något tillfälle. Lärarna har suckat och pustat en hel del över att det skapade bekymmer (antagligen pga skillnader i läroplan mellan Sverige och Chile), men att klasskamraterna inte skulle ha gått i skola alls vid de tillfällena (och inte heller varit i Chile), kan inte ha föresvävat någon.

Sen är det ju en sak att säga att man är i Chile när man faktiskt är det. En något annan att påstå att man är "utomlands" när man faktiskt är hemma, som i det här skånska fallet. Att det går att få ihop är underligt.

Även om nu föräldrarna är "vältaliga". (Vältaligheten gör det ju också ännu konstigare att barnen knappt tycks ha något språk alls.)

Menar du att man från sjukvårdens sida borde ha orosanmält för att ett barn sökt för magproblem?
Helt orimligt!
Mot vad vi läser om de här barnen, så vore det ju inte underligt om fler saker än magproblemet hade märkts vid vårdkontakten. Tex att barnen inte visste hur en toalett fungerade och inte hade något språk (utom bristfällig/hemmagjord engelska). Jag klandrar ingen här, men det hade inte varit konstigt om sådant hade väckt oro om det hade märkts.

Tandläkare är en annan punkt där man kan fånga upp barn som far illa. Dom får utbildning i hur man "kollar" barn och bör göra orosanmälan vid misstanke om vanskötsel etc.

Tycker det är fruktansvärt hur föräldrarna kan lyckas med detta under så många år, stackars stackars barn :(
Fast även där kan du bli bortglömd

Med tanke på att det skrivs om "hemmasittare" med jämna mellanrum så är det rimligen ganska ovanligt men möjligen i ökande (för att möta "hemmasittarna" när man misslyckas att få dem till skolan)?

Men... hur får du in hemmasittare i frågan om hemskolning?? Där handlar det ju om barn som av olika anledningar inte kan hantera skolsituationen utan kan få starka ångestproblem exempelvis. En uppskattad siffra är 4 av 1000 men med misstanke om stora mörkertal. Det är framförallt i högstadiet det är ett problem. Jag förstår inte alls den kopplingen du gör?

Mot vad vi läser om de här barnen, så vore det ju inte underligt om fler saker än magproblemet hade märkts vid vårdkontakten. Tex att barnen inte visste hur en toalett fungerade och inte hade något språk (utom bristfällig/hemmagjord engelska). Jag klandrar ingen här, men det hade inte varit konstigt om sådant hade väckt oro om det hade märkts.
Språket - ja. Men om föräldrarna hade sagt att man har kontakt med exempelvis habiliteringen eller BUP, skulle det troligen inte följts upp vidare av en vårdcentral eller akutmottagning.
Att barnen inte vet hur en toalett fungerar är rimligen inte sådant som "vården" upptäcker. Hur skulle de märka det, tänker du? :)

Jag reflekterade utifrån frågeställningen om hur vanligt eller ovanligt det kan vara med hemskolning. Inte på något sätt kopplat till de här barnens situation.
Var det svårt att förstå?
@Pancakes

Fast även där kan du bli bortglömd

Uppenbarligen mtp tråden. :( Vill inte hacka på tandläkare, har 3 st inom tandvården i familjen och vi hade en intressant diskussion om ämnet för inte så länge sedan. Tänkte mer lyfta att även där kan man "fånga upp" barn. Samhället i stort har ett ansvar för att inga barn skall fara illa och när man hör om sådana här fall vill man bara gråta, det är så sorgligt att vissa kan falla igenom till trots att vi har ett system som skall förhindra :cry:

Tandläkare är en annan punkt där man kan fånga upp barn som far illa. Dom får utbildning i hur man "kollar" barn och bör göra orosanmälan vid misstanke om vanskötsel etc.

Tycker det är fruktansvärt hur föräldrarna kan lyckas med detta under så många år, stackars stackars barn :(

Det är extremt sällan
Uppenbarligen mtp tråden. :( Vill inte hacka på tandläkare, har 3 st inom tandvården i familjen och vi hade en intressant diskussion om ämnet för inte så länge sedan. Tänkte mer lyfta att även där kan man "fånga upp" barn. Samhället i stort har ett ansvar för att inga barn skall fara illa och när man hör om sådana här fall vill man bara gråta, det är så sorgligt att vissa kan falla igenom till trots att vi har ett system som skall förhindra :cry:

Jag som jobbat i många år med att ta emot orosanmälningar har fått mindre än en anmälan per år från tandvården. Varför vet jag inte men jag brukar prata med de tandläkare jag träffar att de ska komma ihåg att de kan anmäla oro till oss.

Jag reflekterade utifrån frågeställningen om hur vanligt eller ovanligt det kan vara med hemskolning. Inte på något sätt kopplat till de här barnens situation.
Var det svårt att förstå?
@Pancakes

Jag skrev inte att du kopplade till barnens situation i fallet :confused: jag skrev att jag inte förstår din koppling mellan hemmasittare och hemskolning.

Såg detta idag med tanke på diskussionerna här: "Efter fallet med de isolerade barnen har Ystad kommun skärpt sina rutiner när det gäller föräldrar som ansöker om utländsk skolgång.
– De nya rutinerna är att man också ska ha bekräftelse på att man verkligen går i skola utomlands, säger Dennis Hjelmström."
(Källa)
Så uppenbarligen så har de ändrat på rutinerna.

Min tandläkare tappade bort mig helt under några år när jag var minderårig

Språket - ja. Men om föräldrarna hade sagt att man har kontakt med exempelvis habiliteringen eller BUP, skulle det troligen inte följts upp vidare av en vårdcentral eller akutmottagning.
Att barnen inte vet hur en toalett fungerar är rimligen inte sådant som "vården" upptäcker. Hur skulle de märka det, tänker du? :)
Jag kan tänka mig också, (dvs jag håller med) att föräldrarna säger att de höll barnen hemma pga neuropsykiatriska funktionshinder i vissa fall. Vet inte om vården kontrollerar att det står i journaler eller att de ens samkör? Att barnet inte säger någonting alls då blir kanske inte någonting man uppmärksammar.

Samtidigt, jag tror knappt jag varit på en vårdcentral med mitt barn sedan han fyllde 6 eller så. Det har bara inte varit några större problem.

Jag har dock en annan fråga ... är vanvården inte polisanmäld? :confused: Allt jag läst om verkar handla om vad kommunen gjort om skolplikten och att föräldrarna protesterar mot beslutet att barnen tagits hand om. Är jag blind eller har jag inte sett någonting om polisen? Eller är vanvård inte ett brott? :confused:

Min tandläkare tappade bort mig helt under några år när jag var minderårig
Vi måste påminna vår tandläkare hela tiden. Barnet överförd till privat tandläkare och har inte folktandvården (trodde det skulle vara enklare att ha samma). Det hade nog varit väldigt enkelt att bara strunta i det.

Det är inte som när man var liten och hela klassen gick till folktandvården tyvärr. Misstänker att just de ökande dåliga tänderna hos barn kan ha med det att göra?

Vi måste påminna vår tandläkare hela tiden. Barnet överförd till privat tandläkare och har inte folktandvården (trodde det skulle vara enklare att ha samma). Det hade nog varit väldigt enkelt att bara strunta i det.

Det är inte som när man var liten och hela klassen gick till folktandvården tyvärr. Misstänker att just de ökande dåliga tänderna hos barn kan ha med det att göra?
Jag gick hos samma folktandvård tills jag var typ 25, så inget byte inblandat

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 541
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 389
Senast: Johanna1988
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 340
Senast: soom
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 223
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka