Barnen i Skåne

Jag är mest överraskad att det har gått, för ett par år sedan följde jag ett forum där just hemskolning var på tapeten och det verkade nästan omöjligt att få igenom det. Där fanns familjer som flyttade till Åland för att få igenom hemskolning. Jag misstänker att det är vältalighet och Amerikanska skolan, och hävdande av mycket resor som har fått igenom det. Men jag tror att kommunen har brustit rejält i sin kontroll. I de fall där jag känner till svenska elever har gått i svenska skolan utomlands så har det behövts kontinuerlig kontakt mellan skolan och hemkomunen.

Ja det är ju inte klassisk hemskola som finns i andra länder, men jag anser det inte borde vara möjligt att distansläsa på det sättet som barn. Det kan inte finnas många orsaker som berättigar det.
Jag har vänner som gått på internat eller bott hos fastrar i brist på närvarande föräldrar men det är troligen ett bättre alternativ för de flesta.

Vilket verkligen illustrerar hur lite sjukvården orosanmäler! katastof.
Ett par av barnen hade man sökt vård för pga mag/tarmbesvär, ett tredje för njurproblem. Men det kan ju hända - fast det här vet jag inte - att föräldrarna förklarat ev avvikande beteende hos doktorn med de NPF som de påstår att barnen har.

Jag personligen tycker det oftast handlar om folk med så pass avvikande syn på livet att vanlig skola är än nödvändigare för barnets utveckling. Det är ju ofta religiösa förtecken eller liknande som ligger bakom.

Det är väldigt, väldigt svårt att få till hemskolning i Sverige så det förvånar mig att de lyckats så många år! Och jag håller med, anledningen till att det nästan alltid avslås med hemskolning är ju för att de föräldrar som vill hemskola i regel har en väldigt avvikande, inte så sund livsstil som gör att barnen mer än andra behöver vanlig skola. Jag har en bekant som hemskolar sitt barn. Föräldern är inte frisk, rent psykiskt och överför mycket av sina tvångstankar och hypokondri (är det ett ord?) på sitt barn och ljuger och överdriver för att få till hemskolningen. Har inblick i deras liv via sociala medier främst men det räckte för att jag skulle göra en anonym orosanmälan för barnet. De utreds just nu och jag hoppas det blir beslut om att barnet måste gå i vanlig skola.

Det är väldigt, väldigt svårt att få till hemskolning i Sverige så det förvånar mig att de lyckats så många år! Och jag håller med, anledningen till att det nästan alltid avslås med hemskolning är ju för att de föräldrar som vill hemskola i regel har en väldigt avvikande, inte så sund livsstil som gör att barnen mer än andra behöver vanlig skola. Jag har en bekant som hemskolar sitt barn. Föräldern är inte frisk, rent psykiskt och överför mycket av sina tvångstankar och hypokondri (är det ett ord?) på sitt barn och ljuger och överdriver för att få till hemskolningen. Har inblick i deras liv via sociala medier främst men det räckte för att jag skulle göra en anonym orosanmälan för barnet. De utreds just nu och jag hoppas det blir beslut om att barnet måste gå i vanlig skola.
Fast i Skånefallet lyckades ju föräldrarna övertyga myndigheterna om att de reste runt i olika länder minst halva året.

2011 förbjöds det om inte medicinska skäl föreligger om jag fattat rätt. Och det är ju fullt rimligt och bra.

Men att man beviljat distansundervisning på grund av resor kan jag inte släppa. Att man inte legat på mer. Mvc, bvc osv är frivilligt, men just barn som inte går i skolan är en signal om något.
Jag vet att en del flyttat till typ Åland för att kunna ha hemskola, och att nån på Öland dömts till vite pga skolvägran för barnen. Samtidigt måste ju samhället utgå från att föräldrar vill sina barn väl.
Man kan aldrig gardera sig mot sånt här.
Man måste inte hänga med grannarna eller klippa häcken.

Jag tycker nog inte det var så dramatiskt faktiskt. Det brukar ju vara någon psykisk ohälsa bakom. Men jag har ju absolut ingen aning.
Personlighetsstörning är ju dock en konstig diagnos att gissa på, man kan faktiskt göra och få för sig konstiga saker utan att ha någon diagnos alls.

Men varför kontrollerades inte detta när vi har så stark skolplikt i Sverige?

Enligt Sydsvenskan:

• Det var 2009 när barn nr 2 blev skolpliktigt som föräldrarna förklarade att de reste över hela världen och att barnen därför skulle gå en onlineutbildning.
  • Kommunen och Skolinspektionen sa nej till det - varpå föräldrarna bad om ledighetsblanketter och sjukanmälde barnen.
  • Föräldrarna kallas till ett möte med flera kommunala chefer, och efter det betraktades barnen inte längre som skolpliktiga i Sverige eftersom de varaktigt vistades utomlands. Då hade kommunen inte längre något ansvar för barnens skolgång.

Enligt Sydsvenskan:

• Det var 2009 när barn nr 2 blev skolpliktigt som föräldrarna förklarade att de reste över hela världen och att barnen därför skulle gå en onlineutbildning.
  • Kommunen och Skolinspektionen sa nej till det - varpå föräldrarna bad om ledighetsblanketter och sjukanmälde barnen.
  • Föräldrarna kallas till ett möte med flera kommunala chefer, och efter det betraktades barnen inte längre som skolpliktiga i Sverige eftersom de varaktigt vistades utomlands. Då hade kommunen inte längre något ansvar för barnens skolgång.
Det är ju inte så konstigt att barn som bor (sägs bo) utomlands inte tvingas gå i svensk skola.

Apropå om någon borde ha reagerat osv.

Precis vad jag har funderat på. Den här händelsen aktualiserar väl frågan om vilken insyn samhället har i hemskolningen.

Jag känner en familj som har hemskolat sina barn och samhället hade mycket god insyn i hemskolningen. Barnen skrev prov för kommunala lärare så att kommunen kunde kontrollera att de levde upp till kunskapskraven. Soc kontrollerade så att barnen var socialt välanpassade, vilket de bedömdes vara. Kommunerna verkar utöva sin kontroll olika väl som det verkar.

Tyvärr fick familjen flytta utomlands då kommunen gav sig fasen på att barnen skulle in i kommunala skolan och därmed vitesbelade familjen då de på något sätt bedömde att skolplikten bröts. Familjen flyttade hem när barnen började gymnasiet. Det är välanpassade ungdomar varav den ena idag utbildar sig till läkare.

Familjen är en helt vanlig svensson-familj. Det fanns inga religiösa orsaker bakom, inga ideologiska, ingen önskan om att isolera barnen osv. De fann endast att detta fungerade väl för dem.

Idag är det i princip omöjligt att hemskola sina barn i Sverige. Till följd av någon ändring i lagstiftningen för ett par år sedan. Hur denna skånska familj har lyckats lura kommunen på detta är en gåta.

Jag kan inte låta bli att oroa mig för 18-åringen som valde att stanna hos sina föräldrar :cry: Fullt förståeligt val då denne antagligen inte känner till annat och myndigheterna kan ju inte tvinga en myndig person utifrån denna situation. Men det känns så tragiskt att om det hade bara skett ett år tidigare (eller för all del redan när de sas börja skolan i usa) så hade det fått följa med sina syskon. Utöver att ju tidigare det hade skett desto bättre givetvis. (Hur traumatiskt måste det ha varit för barnen att tas ifrån sina föräldrar och sin värld?! :()

Med tanke på vad som beskrivs i artiklarna (att de inte ens kan gå på toaletten får mig att undra hur smutsigt det egentligen var i hemmet..!) så förstår jag inte hur föräldrarna kan försvara sig och säga att det överdrivs 😡 Vissa saker känns som att de är svåra att överdriva :cautious:

Jag tycker nog att uttrycket "hjärntvätt" inte är så lyckat i sammanhanget. Att barn gör och lever på sätt som liknar hur deras föräldrar gör och lever, är ju att förvänta sig. Jag ser ju tex inte mig själv som hjärntvättad, men i mångt och mycket agerar jag på sätt som liknar hur mina föräldrar agerar. Det kan jag knappast vara ensam om. I just de här barnens fall tycks de ju inte heller ha exponerats för andra sätt att leva på.
Jag använde nog inte ordet till dess rätta betydelse, det ber jag om ursäkt för. Jag kände nog i stundens hetta att det var ett passande ord.

OT - men kan man inte hjärntvättas av sina föräldrar? Måste man ha en grund i vad som är "normalt" först?

Det är frivilligt att vaccinera sina barn, även frivilligt att ta dem till BVC så om föräldrarna inte ville ta dem till vårdcentralen för deras vaccinationer enligt vaccinationsprogram så finns det ingen som kan orosanmäla pga det.

Som vårdpersonal kan man orosanmäla på ja, just ren oro att barnen far illa. Att inte vaccinera sina barn kan vara grund för oro och därför kan orosanmälan göras.

Inte för att det har just med tråden att göra men bara som infall. Blir man orolig för ett barn, oavsett anledning, är man rentav skyldig att anmäla.

Det är ju inte så konstigt att barn som bor (sägs bo) utomlands inte tvingas gå i svensk skola.

Apropå om någon borde ha reagerat osv.
Men jag tycker det är konstigt att det inte verkar krävas någon form av bevis på att man bor/vistas utomlands, det verkar räcka att man påstår det.

Sydsvenskan igen:

Två år efter första mötet, alltså 2011, gjorde kommunen en ny kontroll. Föräldrarna meddelade då att de skulle ha sina baser i Frankrike samt i samma amerikanska stad som onlineutbildningen höll till.

I det läget började Skatteverket granska familjens folkbokföring. Familjen sa att de ville fortsätta vara skrivna i huset i Skåne eftersom de tillbringade halva året där (och halva utomlands). Skatteverket godkände detta.

2015 träffade en kommunal chef föräldrarna och godkände upplägget med den amerikanska utbildningen. Varje år skickade man blanketter till föräldrarna där de fyllde i att barnen gick i samma amerikanska skola.

Inte förrän 2018 började Skatteverket utreda folkbokföringsfrågan igen och det var då en handläggare reagerade på att familjens flitiga resande och påstådda stora företagssatsningar, samt barnen i skola för 20 000 per barn och år, rimmade illa med en pappa på sjukersättning och en mamma som var sjukskriven sedan flera år. Efter det rullades historien upp.

Tandläkare är en annan punkt där man kan fånga upp barn som far illa. Dom får utbildning i hur man "kollar" barn och bör göra orosanmälan vid misstanke om vanskötsel etc.

Tycker det är fruktansvärt hur föräldrarna kan lyckas med detta under så många år, stackars stackars barn :(

Men jag tycker det är konstigt att det inte verkar krävas någon form av bevis på att man bor/vistas utomlands, det verkar räcka att man påstår det.

Sydsvenskan igen:

Två år efter första mötet, alltså 2011, gjorde kommunen en ny kontroll. Föräldrarna meddelade då att de skulle ha sina baser i Frankrike samt i samma amerikanska stad som onlineutbildningen höll till.

I det läget började Skatteverket granska familjens folkbokföring. Familjen sa att de ville fortsätta vara skrivna i huset i Skåne eftersom de tillbringade halva året där (och halva utomlands). Skatteverket godkände detta.

2015 träffade en kommunal chef föräldrarna och godkände upplägget med den amerikanska utbildningen. Varje år skickade man blanketter till föräldrarna där de fyllde i att barnen gick i samma amerikanska skola.

Inte förrän 2018 började Skatteverket utreda folkbokföringsfrågan igen och det var då en handläggare reagerade på att familjens flitiga resande och påstådda stora företagssatsningar, samt barnen i skola för 20 000 per barn och år, rimmade illa med en pappa på sjukersättning och en mamma som var sjukskriven sedan flera år. Efter det rullades historien upp.
Jag har så klart aldrig funderat på detta förut. Men av de jag känner som är svenska medborgare och som tidvis eller permanent bor utomlands, har jag aldrig tänkt mig att de behöver bevisa det för kommunen och skolan. Om jag tänker mig att det är jag som tar familjen med mig tex till USA ett par år, tänkr jag mig också att jag säger till i skolan/kommunen hemma, bara. Men jag vet verkligen inget om byråkratin kring detta. Jag kan dock lätt föreställa mig att jag skulle bli lite putt om jag avkrävdes någon sorts bevis.

Som vårdpersonal kan man orosanmäla på ja, just ren oro att barnen far illa. Att inte vaccinera sina barn kan vara grund för oro och därför kan orosanmälan göras.

Inte för att det har just med tråden att göra men bara som infall. Blir man orolig för ett barn, oavsett anledning, är man rentav skyldig att anmäla.

Och som socialtjänstpersonal som tar emot orosanmälningarna så uppskattar vi att få sådana anmälningar, de kan vara sista infon som behövs för att kunna göra en ordentlig bedömning av en situation.

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 541
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 389
Senast: Johanna1988
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 340
Senast: soom
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 223
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka