När det kommer till hemundervisning är den idag förlagd till "anpassad skolgång", vilket kräver att eleven just blivit tillåten anpassad skolgång av skolan men denna fortfarande är inskriven med kontakt. I övriga fall är inte hemundervisning tillåtet. Däremot upphör skolplikten och rätten till utbildning (det vill säga de skrivs ut från skolan) när barnen vistas varaktigt utomlands. Vad som räknas som varaktigt är upp till varje kommun att avgöra men praxis säger sex månaders utlandsvistelse, det spelar då ingen roll var barnen är skrivna. Vi har just haft denna diskussion med jurister i kommunen eftersom jag är utomlands och jobbar längre perioder och barnens far är skriven i Prag, där hemskolning är stor del av konceptet. De kommer inte att skrivas på någon annan adress eftersom jag åker ut via svenska myndigheter i höst, men däremot upphör deras skolplikt (nu har vi, då det krockar med två olika läsår i både det israeliska och palestinska samhället, fått klart med anpassad studiegång ändå, men det jag menar är att lagen ser ut så att skolplikten i Sverige upphör oavsett var barnen är skrivna om de är utomlands varaktigt).