Barnen i Skåne

Den som fyllt 18 men inte 21 kan bli omhändertagen enligt LVU § 3 vilket betyder eget beteende. Däremot kan man inte bli omhändertagen enligt LVU § 2 vilket betyder miljön vilket borde vara tillämpligt i den här situationen efter att man fyllt 18.
...Men då kan man ju faktiskt ägna sig åt att argumentera om beteendet att genast flytta tillbaka till de vanvårdande, och "hjärntvättande" föräldrarna, skulle kunna vara någon form av självdestruktivt beteende....

Nu har Sydsvenskan intervjuat fd rektorn på den skola barnen skulle ha gått på för tio år sedan. (Låst artikel). Hon berättar att hon hade flera samtal om sin oro för barnen med två socialsekreterare och en chef på socialförvaltningen. Hon hade hört rykten om att man hört barnröster i huset trots att barnen slapp skolplikten pga utlandsvistelse. Hon hade själv åkt till huset men kände inte att hon hade mandat att ringa på.

I stället fick hon till ett möte med mamman där mamman lämnade in ledighetsblanketter för barnen. Efter det bad hon soc göra hembesök, säger hon, men tror inte att ett sådant blev av. Enligt handlingar från soc ska familjen heller inte ha blivit utredd då.

...Men då kan man ju faktiskt ägna sig åt att argumentera om beteendet att genast flytta tillbaka till de vanvårdande, och "hjärntvättande" föräldrarna, skulle kunna vara någon form av självdestruktivt beteende....
Fast vem är ”man”? Det är ju det som är den springande punkten. VI kan spekulera och tycka en massa, men utgångspunkten är ju att 18-åringen är myndig och att föräldrarna inte är åtalade eller dömda för något.

Otroligt konstigt att man inte känner att man har "mandat" att ringa på; när diverse försäljare, påskkärringar mm kan ringa på dörrar....
Sedan är det en helt annan sak att den innanför dörren väljer att öppna eller inte.
Jag tycker inte alls att det är ”otroligt konstigt”. Varför skulle hon jämföra sig med försäljare och påskkärringar? Hon beskriver huset som igenbommat och videoövervakat och blev osäker på vad hon som rektor kunde göra.

Hon försöker för övrigt inte alls skylla ifrån sig, hon gråter och är förtvivlad under intervjun.

Jag tycker inte alls att det är ”otroligt konstigt”. Varför skulle hon jämföra sig med försäljare och påskkärringar? Hon beskriver huset som igenbommat och videoövervakat och blev osäker på vad hon som rektor kunde göra.

Hon försöker för övrigt inte alls skylla ifrån sig, hon gråter och är förtvivlad under intervjun.
Fast vilken privatperson som helst kan ju ringa på någon annans dörr. Så att det skulle upplevas vara ett intrång eller att hon inte tycker hon har rätt att göra det? Men varför åkte hon då dit om hon inte ville ringa på ringklockan? Vad gör det för nytta av att stå på vägen och bara kika in?

Sedan förstår jag att hon är förtvivlad, det är helt oförståeligt det som händer inom familjen.

Fast vilken privatperson som helst kan ju ringa på någon annans dörr. Så att det skulle upplevas vara ett intrång eller att hon inte tycker hon har rätt att göra det? Men varför åkte hon då dit om hon inte ville ringa på ringklockan? Vad gör det för nytta av att stå på vägen och bara kika in?

Sedan förstår jag att hon är förtvivlad, det är helt oförståeligt det som händer inom familjen.
Du får väl försöka få tag i henne och läxa upp henne, helt enkelt.

Fast vem är ”man”? Det är ju det som är den springande punkten. VI kan spekulera och tycka en massa, men utgångspunkten är ju att 18-åringen är myndig och att föräldrarna inte är åtalade eller dömda för något.
"Man" skulle t.ex. kunna vara socialtjänsten i kommunen, eller en psykolog/psykiatriker som gjort någon form av utvärdering, eller vara resultatet av en polisanmälan.

Den stora undran är ju om det hela alls prövats juridiskt.

KL

Jag tycker för övrigt att det känns märkligt, att det kan vara möjligt att vanvårda barn, och som i det här fallet i praktiken hålla barnen fångna, och att det snabbt resulterar i nerlagda polisutredningar.

Om någon utomstående, alltså icke vårdnadshavare, hade gjort motsvarande mot "några barn" så hade det väl antagligen handlat både om misshandel och människorov...

Är polisen i Skåne mer överseende med bristande omhändertagande av egna barn än på andra håll?
Eller är fall av "den här typen" oändligt ovanliga? Så egentligen vet ingen hur man borde agera, samtidigt som det delvis saknas lagrum?

Jag tänker även på fallet med de först isolerade, och sedan mördade barnen i Bjärred.

Hon kanske någonstans förväntade sig ett mer "normalt" hus och hade tanken att ringa på när hon väl gav sig i väg dit men att när hon såg huset igenbommat och videoövervakat och som ser ut sådär så kanske hon blev osäker och backade? Inte så konstigt, kan jag tycka.

Nu har Sydsvenskan intervjuat fd rektorn på den skola barnen skulle ha gått på för tio år sedan. (Låst artikel). Hon berättar att hon hade flera samtal om sin oro för barnen med två socialsekreterare och en chef på socialförvaltningen. Hon hade hört rykten om att man hört barnröster i huset trots att barnen slapp skolplikten pga utlandsvistelse. Hon hade själv åkt till huset men kände inte att hon hade mandat att ringa på.

I stället fick hon till ett möte med mamman där mamman lämnade in ledighetsblanketter för barnen. Efter det bad hon soc göra hembesök, säger hon, men tror inte att ett sådant blev av. Enligt handlingar från soc ska familjen heller inte ha blivit utredd då.

Så fruktansvärt sorgligt.

Det man kan hoppas på är att det gjorts försök att komma i kontakt med familjen men inte lyckats.

Det kan vara svårt att komma i kontakt med dem som inte svarar på kontaktförsöken och inte öppnar. Jag har själv smugit runt fastigheter och försökt kolla in genom fönster och ringa på hos grannar. Man får inte titta i folks brevlådor hur som helst så därför har jag alltid med mig ett brev för att lägga i lådan så jag har ett legitimt skäl att titta ner i lådan för att se om den är tömd eller full med post.

"Man" skulle t.ex. kunna vara socialtjänsten i kommunen, eller en psykolog/psykiatriker som gjort någon form av utvärdering, eller vara resultatet av en polisanmälan.

KL

Jag tycker för övrigt att det känns märkligt, att det kan vara möjligt att vanvårda barn, och som i det här fallet i praktiken hålla barnen fångna, och att det snabbt resulterar i nerlagda polisutredningar.

Om någon utomstående, alltså icke vårdnadshavare, hade gjort motsvarande mot "några barn" så hade det väl antagligen handlat både om misshandel och människorov...

Är polisen i Skåne mer överseende med bristande omhändertagande av egna barn än på andra håll?
Eller är fall av "den här typen" oändligt ovanliga? Så egentligen vet ingen hur man borde agera, samtidigt som det delvis saknas lagrum?

Jag tänker även på fallet med de först isolerade, och sedan mördade barnen i Bjärred.
Jovisst. Men det har ju inte hänt. Vi kan önska att socialtjänsten hade omhändertagit även det äldsta barnet. Om en psykolog/psykiatriker utvärderat personen (som då själv ska ha gått med på det) vet vi inte. Föräldrarna polisanmäldes men åklagaren la ner förundersökningen och beslutet stod sig vid en överprövning.

Hon kanske någonstans förväntade sig ett mer "normalt" hus och hade tanken att ringa på när hon väl gav sig i väg dit men att när hon såg huset igenbommat och videoövervakat och som ser ut sådär så kanske hon blev osäker och backade? Inte så konstigt, kan jag tycka.
Så klart att man kan känna sig osäker och tro att personerna är bortresta när det ser igenbommat ut - men att man inte har "mandat" att ringa på är det jag reagerar på. Vem som helst har väl rätt att ringa på/knacka på en dörr?

Så fruktansvärt sorgligt.

Det man kan hoppas på är att det gjorts försök att komma i kontakt med familjen men inte lyckats.

Det kan vara svårt att komma i kontakt med dem som inte svarar på kontaktförsöken och inte öppnar. Jag har själv smugit runt fastigheter och försökt kolla in genom fönster och ringa på hos grannar. Man får inte titta i folks brevlådor hur som helst så därför har jag alltid med mig ett brev för att lägga i lådan så jag har ett legitimt skäl att titta ner i lådan.
Ja, det är fruktansvärt. Om det gjorts försök att kontakta dem borde väl det finnas dokumenterat? I den handling som Sydsvenskan läst står det såhär:

0D3C71DD-9777-4FFC-B33F-2ED238E1D9C7.webp

KL

De isolerade och mördade barnen i Bjärred? Menar du där föräldrarna tog sitt liv också? Där barnen hade sjukdomar och inte klarade av att gå i skolan och fick hemundervisning? Kan man verkligen jämföra de två fallen sådär? De känns ju helt olika.

KL

Men enligt vilka kriterier och på vilka grunder.
"Inte bra" är liksom lite för diffust att basera en tvångslagstiftning på...
Vad för aspekter skulle bedömningen ta fasta på som inte samtidigt gjorde att paragraferna kunde tillämpas i en väldans massa mer fall där vi INTE vill att det ska tillåtas tvång.

Ovanliga och inte passande med de situationer som lagstiftningen är tänkt för.

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 541
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 389
Senast: Johanna1988
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 340
Senast: soom
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 226
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka