Barnfritt meningsfullt liv

Bukefalos 30 år!

Relevant fråga. Det handlar om en bakomliggande känsla att tiden går och jag kommer inte kunna få barn för alltid. Närmar mig halvvägs till 40. Hade inte denna stress innan jag fyllde 30 alls. Eller innan jag var i en relation för den delen.

Jag är rädd att ha spenderat hela mitt fertila fönster i "fel relation" när jag väl inte kan få barn längre. Att jag ska ångra mig när jag blir äldre helt enkelt. Men det är en lite befriande tanke att bara släppa velandet och låta livet rulla på.
Det kan jag absolut förstå. Samtidigt så tror jag på att man ska leva sitt liv som man tror är bäst just nu och så kommer det att leda till att det blir som det ska. Då finns det inte heller något att ångra senare i livet. Man fattar de beslut idag som man tror ska leda till att man har ett bra liv. Även om du får massa bra argument idag för att inte skaffa barn så är det knappast något som hjälper dig i ditt resonemang om femton år. Lev idag som du tror är bäst! Ditt liv är lika meningsfullt hur du än gör.

Men jag kan absolut förstå ängsligheten. Det är lätt att tro att det är ett livsavgörande beslut.

Relevant fråga. Det handlar om en bakomliggande känsla att tiden går och jag kommer inte kunna få barn för alltid. Närmar mig halvvägs till 40. Hade inte denna stress innan jag fyllde 30 alls. Eller innan jag var i en relation för den delen.

Jag är rädd att ha spenderat hela mitt fertila fönster i "fel relation" när jag väl inte kan få barn längre. Att jag ska ångra mig när jag blir äldre helt enkelt. Men det är en lite befriande tanke att bara släppa velandet och låta livet rulla på.
Jag är 37 i år, och jag kände också litegrann som du för några år sen. Innan 30 hade jag ingen känsla för att skaffa barn överhuvudtaget, det kändes fortfarande som att det var i en avlägsen framtid det kunde bli aktuellt. Mina föräldrar var 28 när de fick mig, och de har varit yngst i min släkt (förutom farmor/mormor som var 21, men det var ju en helt annan tid då) så har aldrig haft "ung förälder" som norm.

När min syster, min åtta år yngre lillasyster dessutom, blev gravid som 25-åring hade jag en liten släng av åldersnoja och att det snart var för sent för mig. Jag var nyss fyllda 33 när hon berättade att hon var gravid, skulle fylla 34 när pojken väl föddes. Allt det försvann när han var född. Trots att jag faktiskt älskar den där ungen så botades alla mina tankar på att jag borde ha egna barn när han föddes. Det var nog där och då jag landade i att det är helt okej att inte ha några barn.

Men visst - normen för att man "måste" ha barn är jättestark. Och antalet folk som klampar in och lägger sig i (random kollegor och avlägsna ingifta släktingar och dylikt) är jättemånga. Jag tog åt mig mer av det förut. Nu har jag blivit bekväm i mitt val och ser bara fördelar med att vara barnfri.

Jag slås av tanken att grunden till ett lyckligt och meningsfullt liv består i mod och aktiva val, oavsett om man får barn eller inte. Jag tror att det är lättare att hamna i ensamhet som barnfri eftersom tillhörigheten i familjen liksom kommer av sig självt, för oss med barn, och många av oss har också fullt upp med just det. Att då vara barnfri kräver en del både engagemang och mod för att hitta sina sociala sammanhang och sin tillhörighet. För de finns, absolut, de ramlar bara inte i knät på en på samma sätt. Nätet gör det ju dessutom enklare än förr att hitta andra barnfria communitys, om man nu vill det, och andra som söker nära relationer och sammanhang utan att ha barn.

Detsamma med oss som har barn. Många av oss behöver vara modiga och göra aktiva val för att inte förlora oss i mammarollen och bli en bitter, självuppoffrande mamma. Vi måste också ha ögonen på hur vi vill må och vem vi vill vara för att må bra. Även om sammanhanget kommer gratis, i varje fall så länge barnen bor hemma, så kan vi sällan luta oss tillbaka och låta saker hända runtom oss för det skapar andra problem.

Ja, lite så tänker jag helt enkelt. Att meningsfullhet och starka sammanhang är någonting man skapar, och att det kräver lite mer av barnfria men är fullt ut jättemöjligt på alla sätt och vis.

När min syster, min åtta år yngre lillasyster dessutom, blev gravid som 25-åring hade jag en liten släng av åldersnoja och att det snart var för sent för mig. Jag var nyss fyllda 33 när hon berättade att hon var gravid, skulle fylla 34 när pojken väl föddes. Allt det försvann när han var född. Trots att jag faktiskt älskar den där ungen så botades alla mina tankar på att jag borde ha egna barn när han föddes. Det var nog där och då jag landade i att det är helt okej att inte ha några barn.
Så var det för mig också. Har alltid trott att jag skulle få barn någon gång för det är så det är. Men har efter den värsta hormonstormen under puberteten aldrig blivit kär eller varit riktigt attraherad till någon, så inte haft någon relation. Jag funderade mycket på detta och när jag var 33 fick min lillasyster barn. Jag hade ingen längtan att få något själv ens när jag var med honom. Så jag kom fram till att jag är den lyckade kombinationen av asexuell och utan barnönskan och den insikten har varit bra. Min familj har aldrig (inför mig) tyckt det var konstigt, men jag misstänker att mormor kommit med kommentarer när jag inte varit närvarande.
Nu har ju detta gjort beslutet lätt för mig och TS är ju inte alls i samma sits. Men jag trivs bra själv och att helt bestämma över min tid och mitt liv. Jag kanske blir ensam som äldre men då får det bli så. Redan idag har jag inget stort umgängesbehov och så länge jag kan läsa och se på TV och ha ett husdjur (hund så länge jag är pigg, sedan katt) kommer jag ha ett helt ok liv.

Och så en sak till...
Den allenarådande "sanningen" om att barn är omedelbar lycka och moderskärleken inte kan jämföras med annat. Att den kommer automatiskt när barnet är fött.

Så är det inte för alla. Men få erkänner, inför risken att betraktas som känslokall, dålig etc etc.
Jag fick jobba hårt för att komma fram till kärleken för den där skrynkliga varelsen de skurit ur min kropp. Låg på sjukhus sista fem veckorna utan besök (sjukhusrädd barnafar) Vankade runt i sjukuskorridorer utan sällskap av andra än personalen. Och så en morgon kl 8 skulle allt ske, bli mor, genomgå operationen och vips bli jättelycklig. Det hände inte. Det fyrverkeriet hände inte.

För majoriteten av mödrar sker det men absolut inte för alla. Och så har det varit i alla tider.

Jag märker att jag bara har negativa barngrubblerier när jag råkar förvilla mig ner i barnträsken på sociala medier. Utanför skärmen, i verkligheten där jag faktiskt lever mitt liv så finns det faktiskt ingen längtan eller negativt grubbel.

Jag har barn runt mig nonstop: jag jobbar med dem och hela umgängeskretsen kryllar av dem. Så det är inte att min verklighet är barnlös och distraherande - tvärtom! Den är istället en väldigt tydlig signal på att jag faktiskt inte är intresserad av verkligheten med barn. Sociala medier tenderar att få det mesta att se mysigt ut men det är ju inte där vi lever.

Jag tycker det låter på dina inlägg som att du vill ha barn men försöker övertala dig själv att du inte vill det? VIlket som är ju helt ok. Jag har inte barn, har heller aldrig velat ha egna barn. Men bär inte hand på dig själv för att anpassa dig till någon annan eller till en tickande biologisk klocka.
Att leva lyckligt utan barn grundar sig ju oftast i att man helt enkelt aldrig haft behovet av barn/familj, om du har det behovet så har du ju det och då är det ju snarare så att du ska söka efter ett sätt att tillfredställa det. Vad andra blir lyckliga av har ju inte med din lycka att göra.
Du är ju du och dina behov är dina egna, lyssna på dom vilka de nu är.

Så har jag faktiskt tänkt sedan tonåren. Det finns många sätt som inte är biologiska, många barn och tonåringar som behöver någon. För mig har "familj" aldrig varit synonymt med "delat DNA".
Jag har en kusin som har haft fosterbarn större delen av barnets liv, hon har också varit singelfosterförälder och det har fungerat bra för dom. Barnet är myndigt nu och hon är ju fortfarande barnet primära förälder så att säga.

Jag fastnar lite på att du beskriver önskan om något familjeliknande och vill bara nämna att det finns ju oändligt många konstellationer för det som inte inbegriper att gå vägen med biologiskt barn. Dels tänker jag på bogemenskaper (där har alla oftast har komplett utrustad egen lägenhet/hus utöver gemensamhetsutrymmen), kollektiv och små plättar med uttalad grannsamverkan på olika sätt. Jag växte upp på en snutt gata där alla barnen var allas barn och det var gemensamma måltider för alla varje vecka. Sedan har jag bott i både större kollektivhus som är rätt uppstyrda och mindre kollektiv i villa. I ena villakollektivet fanns två barn/ungdomar som var jättefint att ha relation med utan ansvar. Jag har också bott i ashram där sammanhållningen och känslan av sammanhörighet uppstår ur en gemensam vision och strävan snarare än att man valt eller gillar alla ( :angel: :D ).

Min mamma säger att jag i tidigare ålder än jag minns sagt att jag aldrig skulle skaffa barn. Själv minns jag bara bilden av att jag skulle komma att ha ett barn men som vuxen ser jag att det mer var en spegling av hur jag tänkte att en familj ser ut pga att min uppväxtfamilj gjorde det, än att jag aktivt ville ha barn. Jag har tänkt som någon annan att det viktigaste för mig är att göra val som känns rätt för mig; att låta det glappa så lite som möjligt mellan min värdegrund / mina ideal och min verklighet. Det inbegrep större delen av ett decennium som student och volontär (typ) på ashram i Indien. Jag var rätt öppen för att det kanske kunde bli barn därefter om jag träffade någon jag både skulle vilja leva med och skulle vilja att det eventuella barnet levde med som pappa i minst 18 år (vilket jag för all del var tveksam till vore möjligt). I Indien hade jag hundratals barn. På jobbet har jag också haft hundratals barn. Jag älskar mina vänners barn, även om jag bara orkar dem i små doser. Jag hade definitivt velat överväga att vara familjehem om jag inte hade blivit sjuk (vilket också fört mig från ”tja det kanske kan bli barn för mig, vem vet vad livet bjuder” till ”nu är det för sent både med fertiliteten och orken”).

För mig är det här med biologiskt barn inget som gör skillnad i hur väl jag kan följa min inre kompass. Den navigerar efter andra parametrar. Men om det är så att barn verkligen är del av din inre kompass, din känsla av hur du behöver leva ditt liv för att vara sann mot dig själv, dina ideal och din inre drivkraft, då är det kanske mer värt att med ärlighet och mod undersöka vad som hindrar dig. Det låter inte riktigt så? Och är det så att du inte riktigt vet vad du vill eller behöver styra ditt liv efter för parametrar, så är det en otroligt spännande och meningsfull upptäcktsfärd att gå på. Kanske är de här funderingarna kring barn egentligen också en inbjudan från delar av dig som inte riktigt är medvetna (det är väl de allra flesta enligt både gamla visdomstraditioner och samtida psykologi) att undersöka lite vidare, bredare, djupare vad av allt du tänker och känner kring frågan som faktiskt är genuint egna behov, känslor och önskningar och vilka delar som mer kanske styrs av normtryck (yttre och inre) eller osäkerhet/rädslor. För mig blir livet allt bättre ju mer jag låter mig vara inifrån styrd istället för utifrån, eller normstyrd. Alltså det yttre livet påverkar såklart massor, men att möta det på mitt sätt istället för på vad jag tror är ”rätt” sätt är väl en sådan där glädje som för många ingår i att bli allt vuxnare.

Jag fastnade för att du behövde övertala dig till ett barnfritt liv. Då låter det som du ändå vill.
Jag kan känna igen mig mkt i det du skriver. Jag ville ha barn och när jag varit barnvakt tex till min systers barn har det kännts så enkelt och naturligt. Min tvekan har handlat mkt om att jag tycker det känns som man måste vara en supermänniska för att vara mamma och jag är en trött person som har haft ett liv fullt av sjukdomar. Jag kan inte vara det som jag ser att mammor är. Och jag känner att vi skulle behöva prata mer om vad som förväntas av mammor och att jag tyckte att jag såg att mammor i allmänhet var slutkörda och stressade. Och jag klarar inte av ett sånt liv.
Först med graviditet, förlossning, amning. Sen att ha ansvaret för barn, hem och samtidigt jobba. Sen orka med att ha en bra relation, ett sexliv, och ta hand om sig själv och sin kropp.

Inga mammor behöver nu skriva att- Ja- men det är värt det. För jag älskar mina barn så mkt. Det vet jag. Men- om jag hade träffat en fantastisk man där jag inte behöver vara projektledaren så hade jag nog skaffat barn. Men eftersom jag redan har det tufft med sjukdomar etc så hade det behövt vara en man som är annorlunda än vad de flesta är. Jag har under mitt liv bara träffat ett par familjer som lever på ett sånt sätt som jag skulle vilja och klara av. Jag har helt enkelt inte orken varken fysiskt eller psykiskt att leva så som de flesta mammor gör.

Jag postade tidigare i vår en tråd "Ni som är lyckligt barnfria". Jag skulle vilja höra andras tankar igen, men med en aning annan vinkel.

Jag konsumerar mycket material på sociala medier på "barnfri - temat", för att bilda mig en tydlig uppfattning av vad jag själv står. Det jag landat i är att jag längtar efter något familjeliknande, är rädd för tomhet och ensamhet i framtiden när mina syskon har barn och barnbarn. Men efter mycket grunnande så vill jag inte skaffa barn på dessa premisser, av rädsla att inte känna meningsfullhet och att känna mig ensam i framtiden. Jag är också rädd för att hamna i en kvinnofälla, där det hade krävts en extraordinär man som verkligen förstår vad det innebär för en kvinna med graviditet och allt vad det innebär och som gör allt för att stötta upp där det annars är lätt hänt att kvinnan tar största lasset, fysisk såväl som mentalt. Och just nu är jag tillsammans med en man som verkligen inte vill eller hade tagit det lasset, därav att jag själv egentligen gått på linjen att inte skaffa barn.

Ändå ser jag par som skaffar bebis, villa, hund och Volvo och avundas en aning, eller så väcker det rädsla om att gå miste om något magiskt. Och sen ser jag par som bor tillsammans i nån lägenhet utan barn och det känns så långt ifrån det liv jag vill leva.. Däremot kan jag inspireras lite av par som lever äventyrliga liv med mer eller mindre ekonomisk frihet, djur, äventyr och resande.

Jag tror att jag har någon form av biologisk längtan efter att skaffa barn, men mitt förnuft säger att det innebär ett alltför stort ansvar, och att det inte känns rätt att söka mening genom att sätta en annan individ till världen. Kontentan är att jag önskar att jag kunde känna mig helt övertygad om att det går att leva ett fantastiskt och meningsfullt liv utan egna barn.

Så hur övertygar jag mig själv tillräckligt mycket om att inte skaffa barn? Jag är oerhört trött på att tvivla, och stressen över att bli äldre blir bara starkare för varje år.

Du vill ju helt uppenbart ha barn, varför ser du det som något fult som måste övertygas bort?

Ja men så känner jag också. Av alla par jag känner och känner till någotsånär så finns det en relation, möjligtvis två, som har kvaliteter jag önskar mig i en tvåsamhet och är hyfsat fri från sådant som jag avstår relation pga. Det är hisnande lite (och ja, självklart säger det precis lika mycket om mig som om alla de relationerna).

Jag postade tidigare i vår en tråd "Ni som är lyckligt barnfria". Jag skulle vilja höra andras tankar igen, men med en aning annan vinkel.

Jag konsumerar mycket material på sociala medier på "barnfri - temat", för att bilda mig en tydlig uppfattning av vad jag själv står. Det jag landat i är att jag längtar efter något familjeliknande, är rädd för tomhet och ensamhet i framtiden när mina syskon har barn och barnbarn. Men efter mycket grunnande så vill jag inte skaffa barn på dessa premisser, av rädsla att inte känna meningsfullhet och att känna mig ensam i framtiden. Jag är också rädd för att hamna i en kvinnofälla, där det hade krävts en extraordinär man som verkligen förstår vad det innebär för en kvinna med graviditet och allt vad det innebär och som gör allt för att stötta upp där det annars är lätt hänt att kvinnan tar största lasset, fysisk såväl som mentalt. Och just nu är jag tillsammans med en man som verkligen inte vill eller hade tagit det lasset, därav att jag själv egentligen gått på linjen att inte skaffa barn.

Ändå ser jag par som skaffar bebis, villa, hund och Volvo och avundas en aning, eller så väcker det rädsla om att gå miste om något magiskt. Och sen ser jag par som bor tillsammans i nån lägenhet utan barn och det känns så långt ifrån det liv jag vill leva.. Däremot kan jag inspireras lite av par som lever äventyrliga liv med mer eller mindre ekonomisk frihet, djur, äventyr och resande.

Jag tror att jag har någon form av biologisk längtan efter att skaffa barn, men mitt förnuft säger att det innebär ett alltför stort ansvar, och att det inte känns rätt att söka mening genom att sätta en annan individ till världen. Kontentan är att jag önskar att jag kunde känna mig helt övertygad om att det går att leva ett fantastiskt och meningsfullt liv utan egna barn.

Så hur övertygar jag mig själv tillräckligt mycket om att inte skaffa barn? Jag är oerhört trött på att tvivla, och stressen över att bli äldre blir bara starkare för varje år.
Dyrt. Mycket jobb. Massa logistik. Hackig sömn. Inte kunna resa på samma sätt osv.
Fanns det inte någon studie om att barnfria par är lyckligare? Eller har jag bara drömt det :laugh:

Dyrt. Mycket jobb. Massa logistik. Hackig sömn. Inte kunna resa på samma sätt osv.
Fanns det inte någon studie om att barnfria par är lyckligare? Eller har jag bara drömt det :laugh:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experten-manniskor-med-barn-ar-generellt-mindre-lyckliga

Det finns också många myter och påståenden om vad som ger oss eufori i livet – till exempel att vi blir lyckliga av att skaffa barn. Det finns nämligen forskning som visar på motsatsen, även om faktorer som socialt stöd, föräldraförsäkring, personliga preferenser och inkomst också påverkar, enligt Erik Angner.

– Människor med barn är generellt mindre lyckliga än människor utan. Och människor som umgås med sina barn har mindre glädje åt det än när de gör många andra saker, som går på bio, dricker sprit eller tittar på sport på tv.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experten-manniskor-med-barn-ar-generellt-mindre-lyckliga

Det finns också många myter och påståenden om vad som ger oss eufori i livet – till exempel att vi blir lyckliga av att skaffa barn. Det finns nämligen forskning som visar på motsatsen, även om faktorer som socialt stöd, föräldraförsäkring, personliga preferenser och inkomst också påverkar, enligt Erik Angner.

– Människor med barn är generellt mindre lyckliga än människor utan. Och människor som umgås med sina barn har mindre glädje åt det än när de gör många andra saker, som går på bio, dricker sprit eller tittar på sport på tv.
Hmm… bio är segt, dricker sprit, error på den. Och sport på tv är ju totalt överskattat!

Med det sagt är jag personligen lyckligare nu än innan barn. Hon är det bästa i världen ❤️

Men jag tror att det är ganska individuellt om man blir lyckligare eller inte med eller utan barn.

Undrar om det också har att göra med att människor med barn oftast är i relationer. :angel: :D

Och så en sak till...
Den allenarådande "sanningen" om att barn är omedelbar lycka och moderskärleken inte kan jämföras med annat. Att den kommer automatiskt när barnet är fött.

Så är det inte för alla. Men få erkänner, inför risken att betraktas som känslokall, dålig etc etc.
Jag fick jobba hårt för att komma fram till kärleken för den där skrynkliga varelsen de skurit ur min kropp. Låg på sjukhus sista fem veckorna utan besök (sjukhusrädd barnafar) Vankade runt i sjukuskorridorer utan sällskap av andra än personalen. Och så en morgon kl 8 skulle allt ske, bli mor, genomgå operationen och vips bli jättelycklig. Det hände inte. Det fyrverkeriet hände inte.

För majoriteten av mödrar sker det men absolut inte för alla. Och så har det varit i alla tider.
Dessutom. Jag tillhör den såvitt jag förstår ganska lilla grupp nyblivna föräldrar som kände stark och omedelbar kärlek och samhörighet med bebisen. Men det har väldigt lite lite med LYCKA att göra. Att älska sin bebis är inte samma sak som att vara lycklig.

Jag är skeptisk till hela idén om lycka. Man skaffar barn för att man vill ha barn, tänker jag. Vill man bli lycklig, vet jag inte riktigt hur man ska bära sig åt. Men livet har sina ljusa stunder oavsett om man har barn eller inte.

Liknande trådar

• Vad är ett kul liv?
  • Ni som är lyckligt barnfria...
  • Skulden av att ha det bra
  • AITAH?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat