Barnlös slash barnfri i ett samhälle/kontext där normen är att ha barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan också tillägga att jag gärna är en "tantresurs" för eventuella äldre barn i min omgivning även om jag inte är överdrivet förtjust i barn. Jag köper konceptet "it takes a village" och jag tror verkligen att det är viktigt att ha tillgängliga vuxna för barn även om de är utanför den närmaste familjen.

Bebisar är scary för det känns som om de kan gå sönder bara en tittar på dem! :nailbiting: Plus också då att de låter och luktar :angel:
 
Och ja, på tal om det här med presenter och engagemang i barnet. Jag ska ärligt säga att jag inte är superintresserad av bebisar. Bebistiden är något skrämmande och diffust som jag inte riktigt velat ta in ens när jag funderat i banor om att ha egna barn, medan det kan vara lite roligt med ett lite större barn. Jag har som sagt kusiner som fortfarande är barn, och där jag var vuxen redan när de föddes, och nu när de är lite större kan de vara väldigt trevliga och roliga att umgås med.

Men när syster och sambon släppte beskedet att att de skulle ha barn och mamma försökte få in mig i samtalet så sa hon att när barnet blir lite större kan hen ju följa med och rida. Då bet syster av med att i närheten av någon äcklig och livsfarlig häst kommer barnet inte komma, de tror på fullt allvar att de ska kunna dölja för barnet att det finns ett djurslag som heter häst för om man håller på med hästar så kan man bli som jag. Vi har en släkting, ett syskon till en av våra föräldrar, som är lite speciell (hade hen varit barn idag hade hen med största sannolikhet fått någon form av autism-diagnos, hen har svårt med mänskliga relationer men är väldigt förtjust i djur) och syrran sa rakt ut att eftersom både jag och denna släkting båda är barnlösa och båda är besatta av djur så är det inte nyttigt att umgås för mycket med djur för då kan man bli sån. Ja du, det blir ju väldigt lätt att närma sig och umgås med ditt barn om jag inte får prata om det som är det största i mitt liv heller... Inte för att jag är någon expert på barn, men att föräldrar inte helt och fullt kan styra vilket intresse barnet får eller att barnet skulle kunna passera en hel förskoletid utan att någon råkar berätta för henom att det finns ett djur som heter häst, ser jag som fullständigt befängt.... :meh:
Alltså hon låter typ som min före detta kollega som nästan satt och skröt på rasterna om att han inte la en krona på hästen. Jag tror inte sonen har någon kontakt med pappa idag.
Din syster verkar ha allvarliga problem som riskerar att bli direkt olämpliga när man är förälder.
 
Konstigt det där. I min umgängeskrets diskuterar vi liksom inte barnfrågan alls på det sättet, folk får leva som de vill liksom. Jag tror aldrig ens vi diskuterat om vi ska ha barn eller inte före en del av oss blivit gravida och jag kan aldrig komma ihåg att någon, varken jag själv eller någon annan, blivit pushad för att skaffa barn innan vi blivit gravida.

Hur eller hur, din syrra är okänslig. Jag hade faktiskt, ärligt talat, bett henne hålla klaffen och, som någon annan säger, sagt att jag för tillfället är nöjd med mitt liv (men, under förutsättning att du känner så) kanske inflika efter jag markerat hårt att jag istället blir en schysst moster med energi över till hennes barn (för att ändå hålla det på en vänskaplig nivå om det är så att du är intresserad att behålla den). Hade hon fortsatt - då hade jag nog personligen skurit kontakten.
 
Bara för att man kan få barn ska visdsa inte ha barn. Din syster är vidrig.

Jag är 43 aldrig velat ha barn men även kroppen min säger till att jag inte kan- jag sörjer till viss del att inte ge min mamma barnbarn men det är också det enda.

Jag gillar barn men vill inte ha några egna.

Min bror var lite som din syster i början när de fick barn. Att bara bjuda in på släktkalas där alla hade barn.

Många pikar om att vi som inte hade barn inte förstod mm mm

Droppen kom för mig när bror var på min mamma om pengar att de hade det så snålt. Ja sa jag tänk om man tänkt på sådana saker innan man skaffade barn som sin ekonomi så man inte behöver tigga av andra och vara en ruggigt dålig förebild för sina barn.

Det tog hus i helvete ett tag men nu kan vi umgås normalt.

Jag skulle umgås med dina föräldrar när din syster inte är med. Gör klart för henne att för att ni ska kunna umgås får hon faktiskt respektera dina val annars kan det kvitta. Dina förälfdrar kommer tycka det är jobbigt men också ha förståelse.

Din syster attityd är helt uppåt väggarna och inte ok nånstans.
 
Och ja, på tal om det här med presenter och engagemang i barnet. Jag ska ärligt säga att jag inte är superintresserad av bebisar. Bebistiden är något skrämmande och diffust som jag inte riktigt velat ta in ens när jag funderat i banor om att ha egna barn, medan det kan vara lite roligt med ett lite större barn. Jag har som sagt kusiner som fortfarande är barn, och där jag var vuxen redan när de föddes, och nu när de är lite större kan de vara väldigt trevliga och roliga att umgås med.

Men när syster och sambon släppte beskedet att att de skulle ha barn och mamma försökte få in mig i samtalet så sa hon att när barnet blir lite större kan hen ju följa med och rida. Då bet syster av med att i närheten av någon äcklig och livsfarlig häst kommer barnet inte komma, de tror på fullt allvar att de ska kunna dölja för barnet att det finns ett djurslag som heter häst för om man håller på med hästar så kan man bli som jag. Vi har en släkting, ett syskon till en av våra föräldrar, som är lite speciell (hade hen varit barn idag hade hen med största sannolikhet fått någon form av autism-diagnos, hen har svårt med mänskliga relationer men är väldigt förtjust i djur) och syrran sa rakt ut att eftersom både jag och denna släkting båda är barnlösa och båda är besatta av djur så är det inte nyttigt att umgås för mycket med djur för då kan man bli sån. Ja du, det blir ju väldigt lätt att närma sig och umgås med ditt barn om jag inte får prata om det som är det största i mitt liv heller... Inte för att jag är någon expert på barn, men att föräldrar inte helt och fullt kan styra vilket intresse barnet får eller att barnet skulle kunna passera en hel förskoletid utan att någon råkar berätta för henom att det finns ett djur som heter häst, ser jag som fullständigt befängt.... :meh:
Alltså, detta kanske låter hårt, men ju mer du berättar om din syster, desto mer synd tycker jag om det där barnet som ligger i hennes mage...
 
Konstigt det där. I min umgängeskrets diskuterar vi liksom inte barnfrågan alls på det sättet, folk får leva som de vill liksom. Jag tror aldrig ens vi diskuterat om vi ska ha barn eller inte före en del av oss blivit gravida och jag kan aldrig komma ihåg att någon, varken jag själv eller någon annan, blivit pushad för att skaffa barn innan vi blivit gravida.

Hur eller hur, din syrra är okänslig. Jag hade faktiskt, ärligt talat, bett henne hålla klaffen och, som någon annan säger, sagt att jag för tillfället är nöjd med mitt liv (men, under förutsättning att du känner så) kanske inflika efter jag markerat hårt att jag istället blir en schysst moster med energi över till hennes barn (för att ändå hålla det på en vänskaplig nivå om det är så att du är intresserad att behålla den). Hade hon fortsatt - då hade jag nog personligen skurit kontakten.

I min närmare krets har skaffa/inte skaffa barn varit något som diskuterats speciellt mycket och i synnerhet inte i ett sammanhang där det riktats mot någon annan utan snarare att någon börjat prata om det utifrån sig själv. Men vi har haft betydligt roligare saker att prata om även när en del av oss fått barn, de är inte sådana som ansett att världen kretsar kring deras barn. Visst att de fått göra anpassningar när de fått barn men alla mina vänner som fått barn har varit glada över att prata om något annat än barnen när vi umgåtts.

TS syster hade jag personligen bett dra åt ett visst håll för länge sedan :angel: men jag är ju inte den mest diplomatiskt lagda heller :D
 
Kan nog tycka att din syrra behöver ta itu med hela sin personlighet innan hon skaffar barn så barnet inte behöver riskera att ha en taskig morsa. Hon kommer aldrig kunna styra över hur hennes barns personlighet och intressen kommer bli, det är bara en idiot som tror att man kan göra så.

För egen del har jag påpekat för de som beter sig som din syster att jag fortfarande har en enorm frihet att göra vad jag vill när jag vill, vilket de flesta barnivrarna snart börjar klaga på att de aldrig har tid för sig själva så fort barnen börjar närma sig förskoleåldern. För det handlar egentligen inte om att skaffa barn utan om mindrevärdskomplex och ett begär till att bli sedd när folk beter sig sådär.
 
Har inte hunnit läsa igenom alla bra och kloka inlägg som du fått hittills; men vill dela med mig av en kommentar som brukar få min (ofta gränslösa, men inte i närheten av din!) syster att tänka efter emellanåt när hon gått för långt.
Jag frågar helt enkelt om hon mår bra av att vara elak?
Det går längre och längre mellan gångerna jag behöver använda det.
 
Alltså, din syster :eek: Är det någon som inte verkar empatisk nog att ha barn så är det definitivt hon!

Jag har alltid vetat att jag inte vill ha barn. Växte upp som storasyster och hatade min minsta bror redan från dagen han föddes. Mina föräldrar (som inte är ett dugg barnkära), orkade inte ha olika regler/aktiviteter för olika barn, så hela min värld begränsades till reglar som passde småbarn.

I jobbet har jag mest haft manliga kollegor, så det har inte varit besvärande mycket barnsnack, och sällan några hintar om att jag borde skaffa.

På fritiden är jag mest i stallet, och där pratar folk en massa häst och nästan inte om barn.

Mina föräldrar är som sagt helt ointresserade av barn, så det har definitivt aldrig varit något tjat om att jag ska skaffa. Mina bröder har försett dom med barnbarn, som dom passar om dom har kniven mot strupen, typ. Dom sitter helst och tar ett glas vin och vuxenpratar, nästan ignorerar att det finns barnbarn i närheten. Resor dom finns charter med barnbarn inte på världskartan, det är mer ut i australiens jungel och sånt som gäller.
 
Nu är ju inte jag barnlös. Men hade jag varit det hade jag nog personligen dragit kortet "Jag kan inte få barn" det borde ju liksom få de flesta att känna sig jäkligt dumma att de propsar på barn liksom (de har inte ett skit att göra med om det är sant eller inte, däremot kanske de tänker till innan de håller på före nästa gång).
 
Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns flera som valt av en eller annan anledning att leva utan barn här på forumet, och ni brukar ha kloka tankar och inputs. Kanske jag egentligen mest av allt behöver skriva av mig med utomstående?

Jag vill börja med att skriva att jag undanber mig alla kommentarer om hur underbart det är att ha barn och att det är det som ger livet mening, eller kommentarer i stil med "jag var helt ointresserad av barn tills jag fick egna", för det har jag full förståelse för att föräldrar tycker utan att någon behöver skriva det. I mitt fall är det inte helt och hållet självvalt att inte ha några barn. För att göra en lång historia kort så finns det så klart personer som "alltid" har vetat eller tidigt bestämt sig för att förbi barnfri/barnlös. Jag har aldrig varit typen som verkligen längtat efter att bli förälder, men jag har nog någonstans alltid tänkt att någon gång i framtiden och med rätt man så kommer jag att ha barn. Kanske för att normen om att ha barn är extremt, verkligen extremt, stark i de omgivningskretsar jag har runt mig? Även påtvingade umgängeskretsar som på arbetsplatsen, vilket inte gör det helt lätt att heller bryta med dessa.

På min arbetsplats har det varit en väldigt stark barnkultur. Jag som inte har några barn har förväntats ställa upp och arbeta övertid, ta semesterveckorna ingen vill ha för att de som har barn ska få de bästa och förväntats arbeta i mellandagarna år efter år eftersom jag ändå inte har familj. Vissa av de här delarna har jag inget problem med, andra (främst sommarsemestern) kan jag bli frustrerad över då det alltid är jag som förväntas flytta på mig. Då har jag oftast bemötts med "men du kommer ju få igen det när du får barn?!" i ett oförstående tonläge. Som att man förväntar sig att jag ska få barn, inte om utan när. Därtill har det varit obetänksamma kommentarer slängda över fikabordet om "att nu börjar det väl ändå brinna lite i knutarna, ska du inte sätta fart snart?" oftast med någon blinkning om att det finns en ungkarl på någon annan avdelning som man tycker att jag kan bli ihop med.

Detta ska jag ärligt säga att det har blivit mycket bättre de senaste året. Kanske för att jag nu så gammal att de tycker att det är pinsamt att föra det på tal, och helt enkelt väljer att inte prata om det i min närvaro. Vilket definitivt är bättre för mig. För det var så det blev för mig, åren gick och det kom aldrig rätt man. Självklart är det aldrig för sent att träffa rätt partner, men för att få egna, biologiska barn är loppet inom ett par år helt kört. Jag vill inte ha barn till vilket pris som helst, när jag tänkte mig ett familjeliv så tänkte jag mig ett traditionellt familjeliv, så att skaffa barn på egen hand är inte ett alternativ för mig.

I takt med att mina kollegor taggat ner sitt antydande och tjatande har jag ändå kommit till en punkt i livet där jag kände mig... om inte nöjd så i alla fall tillfreds? Jag har ett arbete jag trivs med, flera kollegor som jag faktiskt genuint gillar, ett boende jag trivs med och jag har häst. Jag hade någonstans accepterat att det här med man och barn tydligen inte var för mig. Jag har mycket, mycket svårt för att bli förälskad och det är sex år sen jag ens träffade någon som väckte det minsta lilla intresse trots att jag om inte annat via jobbet träffar mycket människor.

Då kom nästa smäll. Jag har en syster, som är mycket yngre. Nu ska hon ha barn. Det är naturligtvis väldigt roligt för henne, och jag är glad för hennes skull. Men hon kan inte låta mig bara vara och vara glad för hennes skull, utan i samma stund som hon fick ett plus på sin graviditetssticka började tjatandet igen. Åldersskillnaden mellan oss är som sagt stor. Hon är ung. Utan överdrift har hon minst 15 fertila år framför sig. Ändå framhäver hon konstant att det var minsann i sista sekunden hon blev gravid, följt av alla skräckhistorier hennes barnmorska matat henne med om att vara en "gammal" mamma (jag tror alltså verkligen inte att barnmorskan har sagt så till henne men hen kan ju ha nämnt riskerna med att vara äldre då vi har en äldre släkting som fick barn närmare 40 och där det tillstötte komplikationer) och att hon är glad att hon ändå är "relativt" ung (det är hon inte, hon är fortfarande i allra högsta grad enbart ung utan något relativt inblandat).

Varje gång jag träffat henne efter gravidbeskedet måste hon också påpeka hur underbart det är för mamma och pappa att de "äntligen" ska få bli mormor och morfar, att de äntligen ska få vara "normala" och ha en "normal" avkomma som ger dem vad alla människor vill ha. Nu när jag tydligen inte var kapabel att göra det. Dessutom ska det påpekas att hennes sambo förvisso har ett syskon med två barn, som då kommer bli den här ungens kusiner, men de bor 35 mil bort och att det är så tråkigt att hennes barn aldrig kommer få några kusiner på nära håll. Barnet är alltså inte ens fött än och hon bråkar redan om att ungen inte kommer få några kusiner. Sist sa hon att det bara var nyttigt för mig att dråsa ner från min piedestal som främst pappa ska ha placerat mig på och äntligen inse att jag inte är universums mittpunkt.

Vissa gånger närmar hon sig problemet från en annan synvinkel, genom att nämna den ena mer horribla ungkarlen efter den andra som hon tycker att jag borde bli tillsammans med och se till att bli på smällen med fortare än kvickt. Då med slutklämmen att möjligheten att vara kräsen och att välja någon man verkligen är kär i, den försvann för tio år sen för min del, jag ska bara vara glad och tacksam om någon kan tänka sig att dra över mig i princip.

Jag var glad och nöjd med mitt liv, innan hon började så här. Jag vill vara glad för hennes skull för att hon bevisligen får något hon vill ha. Jag vill inte att mamma och pappa ska klämmas mellan en dotter som ger dem barnbarn (och som de självklart är glada för!) och en som inte gjorde det men blir sårad av det (för jag märker att de inte helt odelat kan vara glada när deras ena barn hela tiden ska hacka på det andra). Men hon gör det extremt svårt för mig när hon hela tiden ska påpeka att mitt liv inte är gott nog, att jag är andrasorteringen, att jag aldrig kommer räknas på samma sätt som alla andra. Och det gör mig dessutom extra känslig för andra delar som har med detta att göra, exempelvis springa på en gammal klasskamrat i affären som frågar "men du har inga barn?" medan deras högstadiegamla avkomma står bredvid och uttråkat tittar ner i sin mobil, något som jag inte ens reflekterade över för ett halvår sen.

Ni som valt att inte skaffa barn, eller inte kunnat av ett eller annat skäl. Känner ni att ni ändå har ett meningsfullt liv? Hur hanterar ni kommentarer och förväntningar från omgivningen om att det enda rätta sättet att leva sitt liv är att yngla av sig? Jag hade närt en svag förhoppning om att de här kommentarerna var över nu, att "alla" skulle resonera som mina kollegor och sluta kommentera det när åldern indikerar att det om inte redan så väldigt snart ändå är försent, men det verkar ju uppenbart inte fungera helt. Ni som fått tråkiga kommentarer och som är lite äldre, slapp ni dem när det blev uppenbart att det verkligen var för sent att skaffa barn?
Så fruktansvärt okänsligt av din syster. Acceptera inte sådant beteende!
Jag är barnfri. Min man skulle gärna haft ett barn och jag tänkte att jag kan försöka ställa upp på det. Vi fick inga barn och glad är jag! Även min man har vant sig och han tycker det är rätt skönt.

Vi ser med fasa på hur andra tvingas vabba och fara runt med sina ungar. Vi gör precis det VI vill. Vi har ingen som dikterar våra liv. Vi är fria! Jag kan lägga pengar på mig själv och mina intressen utan att behöva bry mig om någon annan. Vi är inte bundna till att ta hand om en annan person och ansvara för dennes väl och ve. Vi slipper oro för mobbning, nerknarkade ungdomar och skolproblem.

Jag ångrar inte min barnfrihet för ett öre utan jag omfamnar den!

Din syster kanske är glad nu men tänk all oro och alla vakennätter hon har framför sig. Tänk alla tonåringsproblem mm. Nej, var glad för att du slipper sådant och lev livet som du vill!
 
Skulle för övrigt aldrig falla mig in att kräva att jag skulle ha semester under höst- eller påsklov, det enda jag har retat mig på är sommarsemestern som för de allra flesta, barn eller ej, är ganska helig
Det här har jag glömt att svara på. Jag håller HELT med. Då har jag ändå tre barn. Jag har alltid tyckt det varit orättvist med barn-gräddfilen. Att det är givet att de med barn har första tjing på bästa semesterveckorna och alla klämdagar och får man inte som önskat kan det alltid säkras upp med föräldraledighet som ingen arbetsgivare kan neka. Barnfria får snällt rätta in sig i ledet att ha det som blir över. Sen kommer en miljon argument med att förskola/skola är stängd och att det minsann är under en begränsad tid osv, osv i all oändlighet, vilket spelar liten roll för den barnfrie, det finns alltid nån som gör att den får maka på sig.
 
Och ja, på tal om det här med presenter och engagemang i barnet. Jag ska ärligt säga att jag inte är superintresserad av bebisar. Bebistiden är något skrämmande och diffust som jag inte riktigt velat ta in ens när jag funderat i banor om att ha egna barn, medan det kan vara lite roligt med ett lite större barn. Jag har som sagt kusiner som fortfarande är barn, och där jag var vuxen redan när de föddes, och nu när de är lite större kan de vara väldigt trevliga och roliga att umgås med.

Men när syster och sambon släppte beskedet att att de skulle ha barn och mamma försökte få in mig i samtalet så sa hon att när barnet blir lite större kan hen ju följa med och rida. Då bet syster av med att i närheten av någon äcklig och livsfarlig häst kommer barnet inte komma, de tror på fullt allvar att de ska kunna dölja för barnet att det finns ett djurslag som heter häst för om man håller på med hästar så kan man bli som jag. Vi har en släkting, ett syskon till en av våra föräldrar, som är lite speciell (hade hen varit barn idag hade hen med största sannolikhet fått någon form av autism-diagnos, hen har svårt med mänskliga relationer men är väldigt förtjust i djur) och syrran sa rakt ut att eftersom både jag och denna släkting båda är barnlösa och båda är besatta av djur så är det inte nyttigt att umgås för mycket med djur för då kan man bli sån. Ja du, det blir ju väldigt lätt att närma sig och umgås med ditt barn om jag inte får prata om det som är det största i mitt liv heller... Inte för att jag är någon expert på barn, men att föräldrar inte helt och fullt kan styra vilket intresse barnet får eller att barnet skulle kunna passera en hel förskoletid utan att någon råkar berätta för henom att det finns ett djur som heter häst, ser jag som fullständigt befängt.... :meh:

Men ärligt talat - vad är det för fel på din syster? Hon verkar ju definitivt inte vara som hon ska.
 
Jag stämmer in i kören som säger att din syster beter sig helt oacceptabelt och att du verkligen inte ska behöva stå ut med sådan skit.

Jag har nyligen både fyllt 30 och gift mig = antalet frågor/kommentarer/pikar från random personer angående barnaskaffande har ökat kraftigt under de senaste 18 månaderna. Som tur är verkar både jag och min man ha tur med vårt direkta umgänge, det är sällan som vänner eller släkt tar upp ämnet och jag upplever inte alls att de är barnfixerade på det sätt som beskrivs i tråden - trots att båda våra syskon och drygt hälften av våra vänner har barn numera. Vi har alltid varit väldigt öppna med våra känslor och tankar kring det hela, och även om de säkert är lite fundersamma till vår barnfrihet på insidan så håller de det också just på insidan. Förhoppningsvis fortsätter det så.

Med det sagt så vet jag att både min och makens mamma hemskt gärna skulle vilja ha barnbarn "från vår sida" också, men vi har kunnat diskutera ämnet på ett civiliserat sätt och de har förstått att det inte förmodligen inte kommer att bli aktuellt. Både min bror och min mans syster har barn som sagt, så våra föräldrar får gott nöja sig så. Ibland får jag jättedåligt samvete ändå, och det kommer nog alltid att kännas lite jobbigt, men jag inser också att det är en usel idé att skaffa barn för någon annans skull.

När vi får kommentarer eller pikar från andra personer (det har varit allt från grannar till kollegor och ytliga bekanta) brukar vi säga något i stil med "nej tack, jag/vi vill verkligen inte ha barn", som om det vore det mest naturliga i världen. Ett så pass kort och simpelt svar brukar få tyst på de flesta, men om det skulle behövas brukar jag fortsätta med något i stil med "egentligen är det himla märkligt att det accepteras att folk har olika preferenser när det gäller allt från yrke och boende till hobbies och husdjur - men när det kommer till barn förväntas det plötsligt att alla människor ska fungera likadant och vilja samma sak". DET brukar få tyst på de flesta.
 
Senast ändrad:
Nu är ju inte jag barnlös. Men hade jag varit det hade jag nog personligen dragit kortet "Jag kan inte få barn" det borde ju liksom få de flesta att känna sig jäkligt dumma att de propsar på barn liksom (de har inte ett skit att göra med om det är sant eller inte, däremot kanske de tänker till innan de håller på före nästa gång).
Det här är väl lite den attityden jag haft med de fåtal kollegor jag ändå sagt ifrån till, samt att jag misstänker att det är något i den stilen även min chef har sagt till de mest "aggressiva" barnivrarna. Med en relativt icke närstående kollega har de ju defacto inte ens susning om ifall jag försökt få barn under flera år eller inte.

Dock lite svårare att dra den valsen med ett syskon som mycket väl vet att jag inte försökt och inte haft ett förhållande sen 2014, och då ett kort förhållande under ett par månader.
 
Och kommentaren som jag hatar absolut allra mest: Det är naturligt för en kvinna att bli mamma. :yuck:🤮

Vår farfar är ingen barnmänniska. Not at all. Han var väldigt frånvarande till sina två äldsta barn, pappa inkluderad, lite bättre åt den tredje som kom tio år senare, men fortfarande ingen barnmänniska. Har varit helt ointresserad av barnbarn, men har nu när vi blivit vuxna ändå kunnat intressera sig när vi visat intressen som liknar hans eget. Vid nästan 90 fyllda sa han för några veckor sen till pappa att "den enda som är lik mig är X" (=jag). Hans barn har inte direkt lidit av detta för att farmor kompenserade upp det tusenfalt. Men gubben har en poäng, den enda som är lik honom är jag och jag kan verkligen känna att jag hade nog blivit en lika olämplig förälder som han.

Jag brände av detta vid något av dessa tillfällen där min syrra gick igång som en gammal trasig LP-skiva, att alla människor nog inte är helt lämpade för att skaffa barn och att det kanske är bättre att man har så mycket självinsikt så man förstår detta själv innan man drar in ett oskyldigt barn i ekvationen. Då kom just denna bevingade kommentar, att det ligger i kvinnans natur att bära och föda och ta hand om hem och barn, medan det är mer i mannens natur att jobba och dra in pengar till hushållet. Att farfar var en frånvarande far gjorde inget, men frånvarande mödrar som tycker att jobb (eller gud förbjude, ett fritidsintresse) är viktigt att upprätthålla även om hon fått barn, det är en styggelse. ALLA kvinnor vill ha barn. Tydligen.
 
Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns flera som valt av en eller annan anledning att leva utan barn här på forumet, och ni brukar ha kloka tankar och inputs. Kanske jag egentligen mest av allt behöver skriva av mig med utomstående?

Jag vill börja med att skriva att jag undanber mig alla kommentarer om hur underbart det är att ha barn och att det är det som ger livet mening, eller kommentarer i stil med "jag var helt ointresserad av barn tills jag fick egna", för det har jag full förståelse för att föräldrar tycker utan att någon behöver skriva det. I mitt fall är det inte helt och hållet självvalt att inte ha några barn. För att göra en lång historia kort så finns det så klart personer som "alltid" har vetat eller tidigt bestämt sig för att förbi barnfri/barnlös. Jag har aldrig varit typen som verkligen längtat efter att bli förälder, men jag har nog någonstans alltid tänkt att någon gång i framtiden och med rätt man så kommer jag att ha barn. Kanske för att normen om att ha barn är extremt, verkligen extremt, stark i de omgivningskretsar jag har runt mig? Även påtvingade umgängeskretsar som på arbetsplatsen, vilket inte gör det helt lätt att heller bryta med dessa.

På min arbetsplats har det varit en väldigt stark barnkultur. Jag som inte har några barn har förväntats ställa upp och arbeta övertid, ta semesterveckorna ingen vill ha för att de som har barn ska få de bästa och förväntats arbeta i mellandagarna år efter år eftersom jag ändå inte har familj. Vissa av de här delarna har jag inget problem med, andra (främst sommarsemestern) kan jag bli frustrerad över då det alltid är jag som förväntas flytta på mig. Då har jag oftast bemötts med "men du kommer ju få igen det när du får barn?!" i ett oförstående tonläge. Som att man förväntar sig att jag ska få barn, inte om utan när. Därtill har det varit obetänksamma kommentarer slängda över fikabordet om "att nu börjar det väl ändå brinna lite i knutarna, ska du inte sätta fart snart?" oftast med någon blinkning om att det finns en ungkarl på någon annan avdelning som man tycker att jag kan bli ihop med.

Detta ska jag ärligt säga att det har blivit mycket bättre de senaste året. Kanske för att jag nu så gammal att de tycker att det är pinsamt att föra det på tal, och helt enkelt väljer att inte prata om det i min närvaro. Vilket definitivt är bättre för mig. För det var så det blev för mig, åren gick och det kom aldrig rätt man. Självklart är det aldrig för sent att träffa rätt partner, men för att få egna, biologiska barn är loppet inom ett par år helt kört. Jag vill inte ha barn till vilket pris som helst, när jag tänkte mig ett familjeliv så tänkte jag mig ett traditionellt familjeliv, så att skaffa barn på egen hand är inte ett alternativ för mig.

I takt med att mina kollegor taggat ner sitt antydande och tjatande har jag ändå kommit till en punkt i livet där jag kände mig... om inte nöjd så i alla fall tillfreds? Jag har ett arbete jag trivs med, flera kollegor som jag faktiskt genuint gillar, ett boende jag trivs med och jag har häst. Jag hade någonstans accepterat att det här med man och barn tydligen inte var för mig. Jag har mycket, mycket svårt för att bli förälskad och det är sex år sen jag ens träffade någon som väckte det minsta lilla intresse trots att jag om inte annat via jobbet träffar mycket människor.

Då kom nästa smäll. Jag har en syster, som är mycket yngre. Nu ska hon ha barn. Det är naturligtvis väldigt roligt för henne, och jag är glad för hennes skull. Men hon kan inte låta mig bara vara och vara glad för hennes skull, utan i samma stund som hon fick ett plus på sin graviditetssticka började tjatandet igen. Åldersskillnaden mellan oss är som sagt stor. Hon är ung. Utan överdrift har hon minst 15 fertila år framför sig. Ändå framhäver hon konstant att det var minsann i sista sekunden hon blev gravid, följt av alla skräckhistorier hennes barnmorska matat henne med om att vara en "gammal" mamma (jag tror alltså verkligen inte att barnmorskan har sagt så till henne men hen kan ju ha nämnt riskerna med att vara äldre då vi har en äldre släkting som fick barn närmare 40 och där det tillstötte komplikationer) och att hon är glad att hon ändå är "relativt" ung (det är hon inte, hon är fortfarande i allra högsta grad enbart ung utan något relativt inblandat).

Varje gång jag träffat henne efter gravidbeskedet måste hon också påpeka hur underbart det är för mamma och pappa att de "äntligen" ska få bli mormor och morfar, att de äntligen ska få vara "normala" och ha en "normal" avkomma som ger dem vad alla människor vill ha. Nu när jag tydligen inte var kapabel att göra det. Dessutom ska det påpekas att hennes sambo förvisso har ett syskon med två barn, som då kommer bli den här ungens kusiner, men de bor 35 mil bort och att det är så tråkigt att hennes barn aldrig kommer få några kusiner på nära håll. Barnet är alltså inte ens fött än och hon bråkar redan om att ungen inte kommer få några kusiner. Sist sa hon att det bara var nyttigt för mig att dråsa ner från min piedestal som främst pappa ska ha placerat mig på och äntligen inse att jag inte är universums mittpunkt.

Vissa gånger närmar hon sig problemet från en annan synvinkel, genom att nämna den ena mer horribla ungkarlen efter den andra som hon tycker att jag borde bli tillsammans med och se till att bli på smällen med fortare än kvickt. Då med slutklämmen att möjligheten att vara kräsen och att välja någon man verkligen är kär i, den försvann för tio år sen för min del, jag ska bara vara glad och tacksam om någon kan tänka sig att dra över mig i princip.

Jag var glad och nöjd med mitt liv, innan hon började så här. Jag vill vara glad för hennes skull för att hon bevisligen får något hon vill ha. Jag vill inte att mamma och pappa ska klämmas mellan en dotter som ger dem barnbarn (och som de självklart är glada för!) och en som inte gjorde det men blir sårad av det (för jag märker att de inte helt odelat kan vara glada när deras ena barn hela tiden ska hacka på det andra). Men hon gör det extremt svårt för mig när hon hela tiden ska påpeka att mitt liv inte är gott nog, att jag är andrasorteringen, att jag aldrig kommer räknas på samma sätt som alla andra. Och det gör mig dessutom extra känslig för andra delar som har med detta att göra, exempelvis springa på en gammal klasskamrat i affären som frågar "men du har inga barn?" medan deras högstadiegamla avkomma står bredvid och uttråkat tittar ner i sin mobil, något som jag inte ens reflekterade över för ett halvår sen.

Ni som valt att inte skaffa barn, eller inte kunnat av ett eller annat skäl. Känner ni att ni ändå har ett meningsfullt liv? Hur hanterar ni kommentarer och förväntningar från omgivningen om att det enda rätta sättet att leva sitt liv är att yngla av sig? Jag hade närt en svag förhoppning om att de här kommentarerna var över nu, att "alla" skulle resonera som mina kollegor och sluta kommentera det när åldern indikerar att det om inte redan så väldigt snart ändå är försent, men det verkar ju uppenbart inte fungera helt. Ni som fått tråkiga kommentarer och som är lite äldre, slapp ni dem när det blev uppenbart att det verkligen var för sent att skaffa barn?
Jag tycker din syster beter sig både extremt gränslöst och väldigt elakt.

Barn finns det massor av.

Verkar vara ett väldigt begränsat sätt att leva sitt liv som människa, att hänga upp det värdet på barn. Fast å andra sidan är jag väldigt emot ”det enda rätta sättet att leva” oavsett om det gäller religiösa föreställningar, familjebildning eller något annat. Det är helt enkelt ett fullständigt falskt påstående, i alla fall i samma stund som man försöker generalisera det utanför sitt eget medvetande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
946
Senast: Crossline
·
Skola & Jobb Det finns ju vissa rättigheter som barnen har via sina föräldrar. Föräldraledighet t.ex. som kan tas ut när barnen behöver sina...
44 45 46
Svar
912
· Visningar
28 393
Senast: cirkus
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 743
Senast: Ramona
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 970
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp