Barnlös slash barnfri i ett samhälle/kontext där normen är att ha barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
@ledsenfundering din syster låter som en som känner sig hotad av andra människor som gör andra livsval.
Jag har haft några personer i min närhet som reagerat så, som blivit personligt kränkta om man inte vill göra likadant som de. Frågade en som sa att hon kände sig underkänd och nedvärderad om inte folk omkring henne ville göra precis samma val som hon.
 
Kan för övrigt intyga att det där tjatet som drabbar många av er barnfria även i hög grad drabbar ettbarns-föräldrar (men SKAA ni inte skaffa syskon snart?). Den där barnnormen är snäv - det ska liksom vara två stycken med lagom långt mellanrum för att det ska ses som okej.... Suck! 🙈
Men JA! Jag har ett barn och får ofta frågan när vi ska skaffa nummer 2. Jag brukar svara att det räcker fint med ett barn för att jag vill ha tid för hästen också. Det brukar inte falla så väl ut hos främst äldre kvinnor att jag väljer bort syskon till mitt barn för min ”hobby” (livsstil) men vaddå, det är ju sant 😄

Det var aldrig självklart för mig att skaffa barn (även om jag såklart är överförtjust i min unge), mitt liv hade massa mening innan barn också.
 
Jag är lyckligt barnfri och är tacksamt förskonad från tjat från omgivningen. Men om någon frågar eller säger någonting så blir jag på inget sätt upprörd över det. Inte ens när någon tror att jag är gravid (har en tjock mage full med fett) tar jag illa upp, utan skrattar mest. Det är mänskligt att vara nyfiken, men det får ju inte bli gränslöst. Och jag vet att man inte ska behöva ha skinn på näsan, men ibland behöver man snäsa ifrån lite för att folk ska fatta hur gränslöst och opassande de beter sig.

Jag fyller 45 år om några dagar och jag får ofta frågan om jag inte vill ha barn (äger egen gård så jag tror folk tycker att det finns plats), men jag brukar bara skratta och säga att jag knappt klarar av att ta hand om mig själv och någon kommentar om att "ni ser väl att jag inte ens kan dammsuga ordentligt" och peka på golvet. Och jag kan vara rätt otrevlig när folk vill att jag ska ställa upp på dem för att de har barn. "Nä, sprutade du till dig dem på egen hand får du lösa problemen på egen hand också", "jag tänker då inte straffas för att du lyckas skaffa barn" när det kommer till tex semester. Jag jobbar gärna jul, men jag vill vara ledig på nyår och där är många föräldrar väldigt trevliga och vill byta ifall schemat är fel, men generellt sätt är jag inte den som backar på när jag behöver vara ledig för att dagis är stängt.
 
Är 42 och barnfri. Ångrar inte en sekund att jag valt mig själv före att föra mina ytterst tveksamma gener vidare. Jag har verkligen fullt upp med att hålla mig själv vid liv. Antagligen är mitt val väldigt baserat i att jag aldrig känt mig önskad själv och jag var en oplanerad revolt mot familjen. Aldrig nånsin att jag vill utsätta ett barn för det. Att jag skulle skaffa ett barn för andras normer.

Hade inte kunnat leva mitt liv alls som jag gör med barn. Jag har två hästar, lever konsekvent på ruinens brant och med min hälsa hade jag definitivt inte kunnat ha häst om jag hade barn.

Men definitivt att jag fått ta den här diskussionen orimligt ofta. I synnerhet under allaår jag körde taxi. Folk är galet gränslösa när det kommer till barnfrågan! Eftersom jag inte är rädd för dålig stämning så har jag gjort att de som frågar om barn och varför jag inte har några fått ordentligt dåligt samvete. Har sagt att jag inte kan få barn, sagt åt folk att det verkligen är över gränsen att ens fråga, att det är en otroligt personlig fråga och ofta (i synnerhet med MÄN?!) tagit diskussionen att välja att vara utan barn.

Stå på dig och säg åt din syster att skärpa till sig!
 
De eviga kommentarerna och vadslagning "innan månad/år gissar jag att du kommer vara gravid" 🤦‍♀️

Och ibland får man nog när samma personer gång efter gång kommenterar.

Jag har sagt rakt ut till vissa att jag sitter ju inte här och slandrar er för ert val att ha barn? Det är ni som drar in alla baciller till jobbet så folk blir sjuka till höger och vänster och andra får jobba övertid. Eller så passar ni på att vabba när det blir stressigt på jobbet! Ska vi ha den diskussionen med?
Eller är ni bara avundsjuka på att jag kan åka hem från jobbet, käka en påse chips till middag och streama 4 episoder på netflix innan jag somnar på soffan?
Eller att jag kom på igår kväll att boka ett flyg till nån stad i Europa eftersom det är långhelg den här helgen?

FB_IMG_1681720163862.jpg
 
De eviga kommentarerna och vadslagning "innan månad/år gissar jag att du kommer vara gravid" 🤦‍♀️

Och ibland får man nog när samma personer gång efter gång kommenterar.

Jag har sagt rakt ut till vissa att jag sitter ju inte här och slandrar er för ert val att ha barn? Det är ni som drar in alla baciller till jobbet så folk blir sjuka till höger och vänster och andra får jobba övertid. Eller så passar ni på att vabba när det blir stressigt på jobbet! Ska vi ha den diskussionen med?
Eller är ni bara avundsjuka på att jag kan åka hem från jobbet, käka en påse chips till middag och streama 4 episoder på netflix innan jag somnar på soffan?
Eller att jag kom på igår kväll att boka ett flyg till nån stad i Europa eftersom det är långhelg den här helgen?

Visa bifogad fil 117617
Vadslagning tar tamefan priset.
 
Jag har visserligen barn men inte tycker jag att det är något måste för alla. 🙄 Vi har vänner som är barnfria, vi lyfte frågan en gång om de hade funderat på barn, de så nej och därefter har frågan aldrig varit uppe på 15 års tid. Sen är de fantastiska extra vuxna i mina barns liv och andra barns liv vilket de trivs utmärkt med.

Med stora barn så kan jag sucka lite över småbarnsföräldrar som måste vabba och en annan måste täcka upp, men det det mer som en del av livet.
 
Jag är ju barnlös, för att jag aldrig mött någon med vilken jag har velat ha barn så gärna att det överskuggat min rädsla för klimatkrisen. Och för att jag aldrig skulle kunna stötta ett barn att bli en vinnare i det allt hårdare och konfliktfyllda samhälle, som jag sett växa fram under min tid som vuxen. Mina ungar skulle ha blivit lärda ansvar och hänsyn. Att tänka först och handla sedan. Att stå i kö. De hade bara varit små munsbitar, om de inte hade gjort sjuhelvetes föräldrauppror.

Själv tycker jag att det är hög tid för dem som valt att yngla av sig att börja engagera sig i en dräglig tillvaro för ungarna i framtiden. Att barnen ska få ta över en värld där de själva vågar skaffa sig familj, om det är vad de vill. Klimatkrisen är alvar.

Folk som skaffar barn som en accessoar känner jag ett djupt förakt för.
 
Eller så kan jag vända på det: "Ja, jag som inte har barn och inte behöver oroa mig för klimatkrisen flög ju till..." "Det är himla tur att jag inte har barn, jag hittade en så fin tröja på NK, inte för att jag behöver en tröja och en vanlig t-shirt kostar ju 9 ton vatten... men så tänkte jag, stt jag som inte har några barn kan ju unna mig lite, det är ju inte som om jag behöver någon planet om 50 år"
 
Eller så kan jag vända på det: "Ja, jag som inte har barn och inte behöver oroa mig för klimatkrisen flög ju till..." "Det är himla tur att jag inte har barn, jag hittade en så fin tröja på NK, inte för att jag behöver en tröja och en vanlig t-shirt kostar ju 9 ton vatten... men så tänkte jag, stt jag som inte har några barn kan ju unna mig lite, det är ju inte som om jag behöver någon planet om 50 år"
Fast hur folk lever har ju knappast att göra med om dom har barn eller inte? 😄
 
Nej, i det avseendet anser jag att alla barn är allas barn. Att det är ett gemensamt ansvar att mänsklig civilisation är möjlig om 50 år, 100 år, 150 år... men jag som umgås mycket med barnfamiljer i medel- och övre medelklass, är så ledsen över att föräldrar i min omgivning inte tar hoten på alvar.
 
Jag ska börja ifrågasätta föräldrars semestrar. "Oh är det vettigt att flyga hela familjen till Thailand? Tycker du inte att det vore bättre att det fanns lite värld kvar när Wilmer och Rut är vuxna?"
Ja definitivt.
Det är egentligen helt vrickat med detta pendlande till just Thailand.
 
Ja definitivt.
Det är egentligen helt vrickat med detta pendlande till just Thailand.
Det som verkligen är vrickat är väl alla privatplan som åker kors och tvärs jorden runt för att frakta en eller ett fåtal personer till möten eller rena nöjesresor.

Men såklart alltid lättar att gå på den vanliga människan som åker på semester ibland eller behöver åka bil till jobbet..
 
Det som verkligen är vrickat är väl alla privatplan som åker kors och tvärs jorden runt för att frakta en eller ett fåtal personer till möten eller rena nöjesresor.

Men såklart alltid lättar att gå på den vanliga människan som åker på semester ibland eller behöver åka bil till jobbet..
Jag anser nog att flera saker kan vara vrickade samtidigt. Jag gissar att privatplanen trots en extremt hög belastning per personkilometer är en tusendel av problemet för vårt klot jämfört med den stora massans (som ändå är en bråkdel av hela befolkningen som har råd) långresor med flyg.

Den genomsnittliga medborgaren på vår jord har inte ens råd att drömma om långflygningar.
 
Det som verkligen är vrickat är väl alla privatplan som åker kors och tvärs jorden runt för att frakta en eller ett fåtal personer till möten eller rena nöjesresor.

Men såklart alltid lättar att gå på den vanliga människan som åker på semester ibland eller behöver åka bil till jobbet..
Det är nog mest klimatbelastning för nöjes skull som känns litet svårsmält.
 
Det som verkligen är vrickat är väl alla privatplan som åker kors och tvärs jorden runt för att frakta en eller ett fåtal personer till möten eller rena nöjesresor.

Men såklart alltid lättar att gå på den vanliga människan som åker på semester ibland eller behöver åka bil till jobbet..

Två fel gör väl knappast ett rätt?
Det där låter mer som ett sätt att rättfärdiga sitt onödiga resande 😆
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
950
Senast: Crossline
·
Skola & Jobb Det finns ju vissa rättigheter som barnen har via sina föräldrar. Föräldraledighet t.ex. som kan tas ut när barnen behöver sina...
44 45 46
Svar
912
· Visningar
28 441
Senast: cirkus
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 756
Senast: Ramona
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 012
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp