Barnomsorg när syskon föds

Hon har ju börjat med att kontakta förskolechefen? Ska du anmäla något, till Skolinspektionen antar jag att du menar, måste du väl först ha något konkret att anmäla.
Eller så finns det redan beslut, praxis osv. Det är ju det som är konstigt med att kommunen bara säger "så ser reglerna ut" istället för att kunna informera om vad de baserar sitt beslut på. Men förhoppningsvis kommer det.

Dessutom kommer TS dotters föräldraledighet förmodligen att vara slut innan resultatet av en anmälan är klart. Så att skaffa sig mer information och ta en diskussion om det verkar mer ändamålsenligt om målet är att barnet ska få gå på dagis i sommar.
Ja. Men oavsett krävs det ju att man gör något. Till exempel, lyfter på luren och ringer ansvarig i kommunen som jag gav som förslag men som ni tyckte blev för jobbigt. Jobbigt kanske det är. Men ett måste om man anser att man har rätt. Förskolechefen är jättebra början. Som jag förstod det har hon nekat också dock?
 
Ja. Men oavsett krävs det ju att man gör något. Till exempel, lyfter på luren och ringer ansvarig i kommunen som jag gav som förslag men som ni tyckte blev för jobbigt. Jobbigt kanske det är. Men ett måste om man anser att man har rätt. Förskolechefen är jättebra början. Som jag förstod det har hon nekat också dock?
Men det är väl ingen som sagt emot det?
Det var väl resonemangen om att det är rätt för att många kommuner säger så och kommunerna kan bestämma själva som du fick reaktioner på. När vi fortfarande är utan någon som har tillräcklig kunskap om praxis på området för att kunna avgöra vad som är korrekt tolkning av den delen av lagen.
 
Beror nog också på olika kommunregler. Här har man inte rätt till 15 timmar om föräldern är föräldraledig från sommarlovet det år barnet fyller tre, då är det den allmänna som går in och den gäller under skolåret. Verkar vara liknande regler i ts kommun.

Nu var det ett tag sen min dotter gick i förskolan men jag vill också minnas att 15-timmarsbarnen (kanske bara de som var 3+ jag minns inte) inte gick på förskolan på sommarlovet. Kan inte svära på det dock.
 
Men det är väl ingen som sagt emot det?
Det var väl resonemangen om att det är rätt för att många kommuner säger så och kommunerna kan bestämma själva som du fick reaktioner på. När vi fortfarande är utan någon som har tillräcklig kunskap om praxis på området för att kunna avgöra vad som är korrekt tolkning av den delen av lagen.
Jag vet inte ens varför du argumenterar med mig om det. Jag har inte sagt något om det.
 
Efter den här tråden känner jag att syskon får vänta tills grabben börjar skolan. Där har de i alla fall rätt att vara på dagtid även om föräldrarna är hemma :grin:

TS: heja dig som orkar engagera dig för barnbarnen! :bow:
 
Via det allmänna ja. Eller ferieplats för fritids. 15 timmar går in där i många kommuner. Tror du inte egentligen att förskolechefen har koll på vad som gäller i ts kommun? Det tror ju egentligen jag. Även om det är stolligt och stolpigt.

Vad har allmän förskola med saken att göra?

Skollagen säger att allmän förskola är minst 525 timmar per år för barn över 3 år.

Skollagen säger också att barn till föräldralediga har rätt till minst 15 timmar per vecka. Det är inte ”via det allmänna”, det gäller alla åldrar. 15 timmar per vecka är betydligt mer än 525 timmar per år.

I min kommun får man välja mellan 15 timmar i veckan året runt, eller 25 timmar i veckan på skolans terminer (dvs lediga alla lov).
 
Fast då bryter väl din kommun mot skollagen? Saxat ur skollagen:

3 § Barn som är bosatta i Sverige och som inte har börjat i någon utbildning för fullgörande av skolplikten ska erbjudas förskola enligt vad som anges i 4-7 §§. Förskola behöver dock inte erbjudas under kvällar, nätter, veckoslut eller i samband med större helger. Lag (2017:1115).

4 § Barn ska från och med höstterminen det år barnet fyller tre år erbjudas förskola under minst 525 timmar om året, om inte annat följer av 5-7 §§.

5 § Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt.

6 § Barn, vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga enligt föräldraledighetslagen (1995:584) för vård av annat barn, ska från och med ett års ålder erbjudas förskola under minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan.

7 § Barn ska även i andra fall än som avses i 5 och 6 §§ erbjudas förskola, om de av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling i form av förskola.

Det är dock upp till varje kommun att fastställa under vilka dagar och tider barn till föräldralediga ska erbjudas förskola, det är därför det ser så olika ut.

Också därför du gör bäst i att kontakta kommunen istället för att försöka övertyga oss här.
 
Det är dock upp till varje kommun att fastställa under vilka dagar och tider barn till föräldralediga ska erbjudas förskola, det är därför det ser så olika ut.

Också därför du gör bäst i att kontakta kommunen istället för att försöka övertyga oss här.
Nu har ju inte jag skrivit den här tråden för att övertyga någon. Mer för att diskutera, höra andras upplevelser och bolla lite tankar och alternativ. Som man brukar göra på ett forum.
 
När jag läser den här tråden påminns jag om varför jurist är ett yrke, många har oerhört svårt att ta till sig innebörden av en lagtext. Kan gälla även förskolechefer. Jag skulle aldrig lita på att en någon förstår innebörden av en lag eller regel bara för att personen är chef.

Jag drar även en lättnadens suck över att bo i Stockholm, där barnomsorgen är generös och man behöver inte tolka miniminivån i skollagen.
 
Nu har ju inte jag skrivit den här tråden för att övertyga någon. Mer för att diskutera, höra andras upplevelser och bolla lite tankar och alternativ. Som man brukar göra på ett forum.

Det du hela tiden missar är att det också står i skollagen att det är upp till varje kommun att fastställa dagar och tider för barn till föräldralediga. Ja, de ska erbjudas förskola, men det är kommunerna som bestämmer när.
 
Vad har allmän förskola med saken att göra?

Skollagen säger att allmän förskola är minst 525 timmar per år för barn över 3 år.

Skollagen säger också att barn till föräldralediga har rätt till minst 15 timmar per vecka. Det är inte ”via det allmänna”, det gäller alla åldrar. 15 timmar per vecka är betydligt mer än 525 timmar per år.

I min kommun får man välja mellan 15 timmar i veckan året runt, eller 25 timmar i veckan på skolans terminer (dvs lediga alla lov).
Inte i min kommun.
 
Det du hela tiden missar är att det också står i skollagen att det är upp till varje kommun att fastställa dagar och tider för barn till föräldralediga. Ja, de ska erbjudas förskola, men det är kommunerna som bestämmer när.
Jag anser inte att jag har missat det. De kan fördela de 15 timmarna precis hur de vill under veckan. Men det ska ju vara 15 timmar per vecka. Inte 15 timmar under vissa veckor.
 
När jag läser den här tråden påminns jag om varför jurist är ett yrke, många har oerhört svårt att ta till sig innebörden av en lagtext. Kan gälla även förskolechefer. Jag skulle aldrig lita på att en någon förstår innebörden av en lag eller regel bara för att personen är chef.

Jag drar även en lättnadens suck över att bo i Stockholm, där barnomsorgen är generös och man behöver inte tolka miniminivån i skollagen.
De flesta kommuner har upphandlat jurister som säkert har haft dessa frågor på sitt bord. Ts är troligen inte den enda att ifrågasätta (Men är hon det är det såklart bra ATT hon ifrågasätter).
 
Jag anser inte att jag har missat det. De kan fördela de 15 timmarna precis hur de vill under veckan. Men det ska ju vara 15 timmar per vecka. Inte 15 timmar under vissa veckor.

Igen: Den allmänna förskolan from 3 år är på 525 timmar/år, dessa timmar kan kommunerna fördela hur de vill, vanligen skolterminstider.
 
Igen: Den allmänna förskolan from 3 år är på 525 timmar/år, dessa timmar kan kommunerna fördela hur de vill, vanligen skolterminstider.
Ja men igen: Vi pratar inte om den allmänna, avgiftsfria förskolan. Vi pratar om de lagstadgade 15 timmar i veckan som alla barn från 1 års ålder har rätt till vid föräldraledighet.
 
Ja men igen: Vi pratar inte om den allmänna, avgiftsfria förskolan. Vi pratar om de lagstadgade 15 timmar i veckan som alla barn från 1 års ålder har rätt till vid föräldraledighet.

Men den övergår ju automatiskt till allmän förskola från 3 års ålder.
Tydligen kan också kommunerna bestämma när under året den allmänna förskolan börjar gälla, hos oss är det från och med september, medans en del verkar ha brytpunkten vid höstterminens början och några vid vårterminens slut.

Det är ju det du behöver ta reda på, är det från och med i höst han faller under allmän har han ju rätt att gå i sommar, som jag redan har sagt.
 
Men den övergår ju automatiskt till allmän förskola från 3 års ålder.
Tydligen kan också kommunerna bestämma när under året den allmänna förskolan börjar gälla, hos oss är det från och med september, medans en del verkar ha brytpunkten vid höstterminens början och några vid vårterminens slut.

Det är ju det du behöver ta reda på, är det från och med i höst han faller under allmän har han ju rätt att gå i sommar, som jag redan har sagt.

Varför skulle den göra det? Varför skulle antalet timmar barn till föräldralediga ha rätt till minska när barnet fyller tre år?

I TS kommun har de ju till och med skrivit att om man har ett barn över tre år behöver man bara betala om man vill ha barnet i förskolan på loven. Dvs ”mellanskillnaden” mellan 525 timmar per år och 15 timmar i veckan.
 
Varför skulle den göra det? Varför skulle antalet timmar barn till föräldralediga ha rätt till minska när barnet fyller tre år?

För att det står i skollagen?

Sen angående att gå på loven mot extra avgift går ju att tolka som det endast gäller arbetssökande, inte föräldralediga.

”När du är föräldraledg har äldre syskon 1-5 år rätt att vara på förskolan 15 timmar i veckan. Är du arbetssökande har ditt barn som är 1-5 år rätt att vara på förskolan 15 timmar i veckan. För barn under 3 år betalar du då avgift, för barn över 3 år betalar du avgift endast om du vill lämna ditt barn på skolans lov.”
 
@Thera och @Cambrie, skulle ni vilka saxa in hur era kommuner formulerat dessa regler?

Förstår inte hur era svar annars kan hjälpa TS. Vi vet ju hur TS kommun formulerat reglerna, det är tillämpningen som ifrågasätts.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
Småbarn Sonen är nu tre månader gammal och även fast det dröjer ett bra tag tills det är dags för honom att börja på förskolan, så har vi redan...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 018
Senast: Raderad medlem 19815
·
R
Övr. Barn Jag har börjat få problem med att få ihop min arbetstid med kommunens barnomsorg. Min arbetstid är ändrad från 06.15 på morgonen till...
2
Svar
37
· Visningar
4 370
Senast: Sonic76
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 492
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp