Barnomsorg när syskon föds

Rätt till förskola ja, mot avgift om barnet är äldre än 3 år.

Har förskolan kommit på detta nu? Borde ju funnits en dialog om detta innan tänker jag. Det är mitt i semestertider. Både förskolan och föräldrarna måste ju ha haft någon plan för barnets närvaro sedan länge.
Det har funnits en dialog, det är bara jag som fick veta det först idag. Barnets föräldrar har fyllt i 15 timmar i veckan och personalen har påpekat att de måste ändra det. Föräldrarna har läst reglerna och tagit kontakt med förskolechefen som sa att förskolan har rätt. Då blir man ju som förälder lite osäker såklart.
 
Det verkar som det är lokalt, vi erbjuder inte avgiftsfria barn att gå under loven alls.

Dock är ju inte TS barnbarn avgiftsfritt förrän höstterminen och borde således få gå under sommaren. (Även om jag kan tycka man borde passa på att vara hemma och njuta av sommaren och det nya syskonet och slippa ihopslagna verksamheter och semestervikarier.)
Ihopslagna verksamheter har de inte hela sommaren fram till höstterminen. Även om det egentligen är oväsentligt för sakfrågan, var planen att barnet skulle vara hemma under de veckor pappan har semester och sen för barnets skull få gå de 15 timmar han har rätt till. Vi pratar om en väldigt aktiv 2,5-åring som älskar att gå till förskolan så det är inte frågan om att han borde slippa något. Njuta av sommaren och syskonet hinner man nog utanför de 15 timmar det handlar om.
 
Det har funnits en dialog, det är bara jag som fick veta det först idag. Barnets föräldrar har fyllt i 15 timmar i veckan och personalen har påpekat att de måste ändra det. Föräldrarna har läst reglerna och tagit kontakt med förskolechefen som sa att förskolan har rätt. Då blir man ju som förälder lite osäker såklart.

Vad säger kommunen då?
 
Det har funnits en dialog, det är bara jag som fick veta det först idag. Barnets föräldrar har fyllt i 15 timmar i veckan och personalen har påpekat att de måste ändra det. Föräldrarna har läst reglerna och tagit kontakt med förskolechefen som sa att förskolan har rätt. Då blir man ju som förälder lite osäker såklart.

Hade kontaktat kommunen om jag var förälder.
 
Det verkar som det är lokalt, vi erbjuder inte avgiftsfria barn att gå under loven alls.

Dock är ju inte TS barnbarn avgiftsfritt förrän höstterminen och borde således få gå under sommaren. (Även om jag kan tycka man borde passa på att vara hemma och njuta av sommaren och det nya syskonet och slippa ihopslagna verksamheter och semestervikarier.)

Varför tycker du till om hur de borde göra?
Du känner väl inte ens familjen?
Och vad vet du om hur deras förskoleverksamhet fungerar på sommaren?
 
Det har funnits en dialog, det är bara jag som fick veta det först idag. Barnets föräldrar har fyllt i 15 timmar i veckan och personalen har påpekat att de måste ändra det. Föräldrarna har läst reglerna och tagit kontakt med förskolechefen som sa att förskolan har rätt. Då blir man ju som förälder lite osäker såklart.
Här funkar det också så att ferieplatser (fritids) och allmän förskola (från tre år) följer skolåret. Föräldralediga har ferie och allmän förskola till sina barn. Grannkommunen har däremot möjlighet till 15 timmar året runt. Är nog enklast att kolla med skolchefen i er kommun för det var lite luddigt skrivet tycker jag.
 
Här funkar det också så att ferieplatser (fritids) och allmän förskola (från tre år) följer skolåret. Föräldralediga har ferie och allmän förskola till sina barn. Grannkommunen har däremot möjlighet till 15 timmar året runt. Är nog enklast att kolla med skolchefen i er kommun för det var lite luddigt skrivet tycker jag.
Men allmän förskola har man ju först när barnet är 3 år. Och i skollagen står det att man ska ha rätt till 3 timmar om dagen eller 15 timmar i veckan från och med 1 års ålder vid föräldraledighet. Det står inget om att det ska följa schemat för allmän förskola. Och som sagt, det här är skollagen, vilket då inte borde vara olika i olika kommuner.
 
Eftersom barnet är under 3 år är det inte allmän förskola utan föräldrarna betalar för barnets plats. Jag hade ringt till kommunen och bett om att få prata med den som har högsta ansvaret om vad som gäller.
 
I min kommun så får barn till föräldralediga fortsätta sitt vanliga schema till en månad efter första föräldralediga dagen står det på hemsidan.
 
Eftersom barnet är under 3 år är det inte allmän förskola utan föräldrarna betalar för barnets plats. Jag hade ringt till kommunen och bett om att få prata med den som har högsta ansvaret om vad som gäller.
Det vet jag, men om han fyller tre det här året (hon skrev ju att han var 2,5) räknas han väl in som tre nu när det är sommarlov? Så är det i vår kommun i alla fall.
Det är ju kommunala regler. Inget som någon kan svara på här troligen.
 
Men allmän förskola har man ju först när barnet är 3 år. Och i skollagen står det att man ska ha rätt till 3 timmar om dagen eller 15 timmar i veckan från och med 1 års ålder vid föräldraledighet. Det står inget om att det ska följa schemat för allmän förskola. Och som sagt, det här är skollagen, vilket då inte borde vara olika i olika kommuner.
Nja , men han räknas troligen som tre då om han fyller under det här året. I vår kommun följer man skolåret vilket gör att allmän börjar när sommarlovet börjar. Men ring till kommunens skolchef och kolla. För det är olika i olika kommuner oavsett vad man tycker om det.
 
Det vet jag, men om han fyller tre det här året (hon skrev ju att han var 2,5) räknas han väl in som tre nu när det är sommarlov? Så är det i vår kommun i alla fall.
Det är ju kommunala regler. Inget som någon kan svara på här troligen.
Här är det from september månad året de fyller 3. Kanske kan variera även det.
 
Här är det from september månad året de fyller 3. Kanske kan variera även det.
Ja och det är ju det jag säger. I vår kommun är det från sommarlovet . Grannkommunen har inga sådana restriktioner alls. Jag tror väl dock att ts förskola har koll på vad som gäller där. Även om de verkar jäkligt stolpiga...
 
Ja och det är ju det jag säger. I vår kommun är det från sommarlovet . Grannkommunen har inga sådana restriktioner alls. Jag tror väl dock att ts förskola har koll på vad som gäller där. Även om de verkar jäkligt stolpiga...
Men oavsett var gränsen för allmänn förskola går så finns rätt till 15 timmar/vecka baserat på att barnet har föräldraledig förälder, så det påverkar inte i TS fall.
 
Nja , men han räknas troligen som tre då om han fyller under det här året. I vår kommun följer man skolåret vilket gör att allmän börjar när sommarlovet börjar. Men ring till kommunens skolchef och kolla. För det är olika i olika kommuner oavsett vad man tycker om det.
Ja han fyller 3 i december, så det är möjligt att han då redan faller under allmänna förskolan. Men även om det vore så, står det ju på kommunens sida under allmänna förskolan: för barn över 3 år betalar du avgift endast om du vill lämna ditt barn på skolans lov.
Jag kan inte se annat än att man då också borde kunna lämna på sommarlovet?

Självklart förstår jag att kommunen kan svara bättre än alla här på buke, men jag är bara mormor så jag kan inte ta ”striden”. Hoppas föräldrarna orkar, men de har lite annat att tänka på just nu.
 
Ja han fyller 3 i december, så det är möjligt att han då redan faller under allmänna förskolan. Men även om det vore så, står det ju på kommunens sida under allmänna förskolan: för barn över 3 år betalar du avgift endast om du vill lämna ditt barn på skolans lov.
Jag kan inte se annat än att man då också borde kunna lämna på sommarlovet?

Självklart förstår jag att kommunen kan svara bättre än alla här på buke, men jag är bara mormor så jag kan inte ta ”striden”. Hoppas föräldrarna orkar, men de har lite annat att tänka på just nu.
Är det enklare så kan ju du göra det för deras räkning om det är så att de vill ge dig det uppdraget.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 240
Senast: jemeni
·
Småbarn Sonen är nu tre månader gammal och även fast det dröjer ett bra tag tills det är dags för honom att börja på förskolan, så har vi redan...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 096
Senast: Raderad medlem 19815
·
R
Övr. Barn Jag har börjat få problem med att få ihop min arbetstid med kommunens barnomsorg. Min arbetstid är ändrad från 06.15 på morgonen till...
2
Svar
37
· Visningar
4 400
Senast: Sonic76
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 520
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Patellaluxation på renrasig katt
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp