Det här med förskola och barnomsorg.

Rhinos

Trådstartare
Sonen är nu tre månader gammal och även fast det dröjer ett bra tag tills det är dags för honom att börja på förskolan, så har vi redan börjat tänka på hur vi ska lösa det med barnomsorgen när vi båda ska börja jobba igen. Därför tänkte jag höra med er hur ni har tänkt och resonerat kring detta.

I vårt fall ska jag vara föräldraledig till årsskiftet 15/16, och sedan tar sambon vid och är ledig fram till augusti/september 2016. Då kommer sonen vara 16-17 månader gammal. Ponera att vi båda har en heltidstjänst med arbetstider mellan 8-17 exkl. pendling på minst 30 min. Det betyder att sonen skulle behöva barnomsorg mellan 7-18 varje dag vilket känns på tok för mycket!

Nu kommer antagligen sambon kunna påverka sina arbetstider något och även kunna jobba hemifrån någon dag i veckan, vilket betyder att det inte behöver bli fullt så många timmar.

Jag är fl från en tjänst där jag jobbar kväll, och med de arbetstiderna funkar det utmärkt att ha honom på förskola trots att båda jobbar heltid, men jag har en utbildning inom en annan bransch än den jag är anställd inom, och tanken är såklart att jag ska ta ett jobb inom min bransch. I så fall är det kontorstider som gäller och som nyanställd är det kanske inte så lätt att gå ner i tid till en början.

Annars är vi båda öppna för att gå ner i tid på sikt, och det skulle eventuellt min sambo ha möjlighet att göra när sonen börjar förskolan.

Jag känner att jag har noll koll på vad som är bäst, och vad barnet klarar av i den åldern. Förstår såklart att det också beror på hur barnet är.

Hur har ni andra löst det, där båda föräldrar jobbat heltid? Hur gamla var era barn när de började förskola och hur länge gick de där? Funkade det bra, eller skulle ni med facit i hand, gjort annorlunda idag?
 
Vår son började på dagis när han var 13 månader och det har funkat superbra från första sekund. Min man har fasta tider 7-16 och jag har flextid, så jag lämnar mellan 7.30 och 8, och han hämtar ca 16.20.
 
Jag kan ju berätta hur vi har tänkt, sen har vi sagt att vi ska försöka vara flexibla efter vad som passar bäst.

H är nu ganska exakt tre månader. Jag kommer vara hemma till årsskiftet 15/16, sedan går vi omlott två månader och därefter är maken hemma åtta månader. I december när H är 19-20 månader börjar vi skola in och sedan blir det mer förskola från januari. Som det ser ut nu så pendlar vi båda. Jag har dock möjlighet att jobba hemma någon dag i veckan och vi har båda vanliga kontorsjobb med flextid så att vi kan turas om att börja tidigt/sent. Troligtvis kommer vi även att gå ner i tid, antingen båda samtidigt eller växelvis.
 
När första barnet började vid 16 månaders ålder så var jag sjukskriven, så han gick så mycket jag behövde avlastning. Det blev oftast 9-15, aldrig längre dagar än så - oftast kortare. Sedan gick han 15 timmar/vecka ett tag när andra barnet kom. Efter ett tag blev han otrygg vid lämning och då fick han vara hemma på heltid med mig och lillebror. Vi började om på en ny förskola efter ett par månader och då fungerade det utan problem och han gick 15 timmar/vecka när han var runt 3 år.

När även andra barnet skolades in på förskolan (då vid 18 månaders ålder), så började jag studera på heltid på högskolan. Eftersom vi inte hade någon aning om hur mycket tid jag behövde lägga på skolan så gick barnens pappa ner i tid och jobbar 75%. Barnen lämnas tidigast 8.30 på förskolan (jobbar pappan kväll lämnar han vid 11), och hämtas som senast vid 16.00 (de dagar som de börjat vid 11). Ett tag märkte jag på lilla sonen att det var tufft och just i den perioden så hade jag möjlighet att korta dagarna ordentligt för honom, och efter det var det inga problem att öka tiden till det vanliga igen.

Jag förstår att vissa kan behöva ha barnen på förskolan 7-18, men det är absolut inget som jag skulle göra själv och inget som skulle ha passat något av mina barn.
 
Jag kan ju berätta hur vi har tänkt, sen har vi sagt att vi ska försöka vara flexibla efter vad som passar bäst.

H är nu ganska exakt tre månader. Jag kommer vara hemma till årsskiftet 15/16, sedan går vi omlott två månader och därefter är maken hemma åtta månader. I december när H är 19-20 månader börjar vi skola in och sedan blir det mer förskola från januari. Som det ser ut nu så pendlar vi båda. Jag har dock möjlighet att jobba hemma någon dag i veckan och vi har båda vanliga kontorsjobb med flextid så att vi kan turas om att börja tidigt/sent. Troligtvis kommer vi även att gå ner i tid, antingen båda samtidigt eller växelvis.

När ni tänker att ni ska börja skola in i december, kommer ni då söka plats från december och bor ni i en kommun där det ofta går att få plats "när som helst"? Eller kommer ni söka plats från augusti och inte utnyttja den förrän i december?

Här där vi bor är det ont om förskoleplatser har jag förstått och det är i princip bara i augusti man kan vara säker på att få plats där man vill. I januari brukar man kunna få plats, men långt ifrån säkert att det blir på förstahandsvalet. Vår bebis (ännu i magen) kommer vara ca 13 månader i augusti vilket känns för tidigt, så vi hoppas på att skola in i januari vid 18-19 månader, men samtidigt vill vi få plats på en förskola som både ligger bra till och känns bra :( :confused:
 
När ni tänker att ni ska börja skola in i december, kommer ni då söka plats från december och bor ni i en kommun där det ofta går att få plats "när som helst"? Eller kommer ni söka plats från augusti och inte utnyttja den förrän i december?

Här där vi bor är det ont om förskoleplatser har jag förstått och det är i princip bara i augusti man kan vara säker på att få plats där man vill. I januari brukar man kunna få plats, men långt ifrån säkert att det blir på förstahandsvalet. Vår bebis (ännu i magen) kommer vara ca 13 månader i augusti vilket känns för tidigt, så vi hoppas på att skola in i januari vid 18-19 månader, men samtidigt vill vi få plats på en förskola som både ligger bra till och känns bra :( :confused:
När jag ansökte om plats angav jag december, men om det inte fungerar får det bli januari. I vårt fall handlar det ju bara om en månad. Lite svårare för dig.
 
Sonen började dagis när han var 26 månader. Då gick han 6:40-16:15. Det gjorde han i princip direkt från start tills lillasyster kom jan -15. När lillasyster kom valde han att vara hemma med mej och syster i 3 månader. Mellan april och juni har han gått 9-16 tre dagar i veckan.

Vi har båda jobbat heltid hela tiden. En har åkt hemifrån innan 6 för att vara på kontoret vid 7 och därefter åkt vid 15 för att kunna hämta 16:15. Den som inte hämtat har fått jobba ikapp sina timmar. Den som lämnar har med lite tur varit på kontoret vid 8. Både jag och maken pendlar 4 mil enkel resa med bil som tar ca 1 timme.

Dessutom reser vi båda en del i jobbet så vi har fått pussla ganska mycket. Vi har båda flexibla arbetstider som vi styr ganska mycket över själv. Dock mycket möten som ska in i kalendern.

För oss har det funkat bra tycker jag. Sonen har tyckt att dagis varit bra för det mesta. Eftersom han varit ensambarn nästan hela sin dagistid (han börjar skolan i höst) så har vi kunnat fokusera på honom enbart när vi kommit hem.

Ett tips är att om man behöver ha långa dagar så är det lugnare tidigt på morgonen. Färre barn och en ganska mysig morgonstämning. På eftermiddagen är många barn trötta och vi har fått tipset att det är mer traumatiskt att bli hämtad sist än lämnad först. Se alla andras mammor och pappor komma men inte sin egen som man längtar efter.

Men det absolut viktigaste är ett dagis som barnet trivs på!

Mvh Miks
 
Jag började inte jobba heltid förrän dottern var 3. Hon började på dagis vid 18 mån och då jobbade jag 75%, sedan har vi successivt trappat uppåt. Planen är att göra likadant med tvåan (ännu på jäsning) när det blir dags.
 
Sonen är nu tre månader gammal och även fast det dröjer ett bra tag tills det är dags för honom att börja på förskolan, så har vi redan börjat tänka på hur vi ska lösa det med barnomsorgen när vi båda ska börja jobba igen. Därför tänkte jag höra med er hur ni har tänkt och resonerat kring detta.

I vårt fall ska jag vara föräldraledig till årsskiftet 15/16, och sedan tar sambon vid och är ledig fram till augusti/september 2016. Då kommer sonen vara 16-17 månader gammal. Ponera att vi båda har en heltidstjänst med arbetstider mellan 8-17 exkl. pendling på minst 30 min. Det betyder att sonen skulle behöva barnomsorg mellan 7-18 varje dag vilket känns på tok för mycket!

Nu kommer antagligen sambon kunna påverka sina arbetstider något och även kunna jobba hemifrån någon dag i veckan, vilket betyder att det inte behöver bli fullt så många timmar.

Jag är fl från en tjänst där jag jobbar kväll, och med de arbetstiderna funkar det utmärkt att ha honom på förskola trots att båda jobbar heltid, men jag har en utbildning inom en annan bransch än den jag är anställd inom, och tanken är såklart att jag ska ta ett jobb inom min bransch. I så fall är det kontorstider som gäller och som nyanställd är det kanske inte så lätt att gå ner i tid till en början.

Annars är vi båda öppna för att gå ner i tid på sikt, och det skulle eventuellt min sambo ha möjlighet att göra när sonen börjar förskolan.

Jag känner att jag har noll koll på vad som är bäst, och vad barnet klarar av i den åldern. Förstår såklart att det också beror på hur barnet är.

Hur har ni andra löst det, där båda föräldrar jobbat heltid? Hur gamla var era barn när de började förskola och hur länge gick de där? Funkade det bra, eller skulle ni med facit i hand, gjort annorlunda idag?

Mannen jobbar tidigare kontorstider och jag börjar runt 11 och slutar senare, så jag kommer lämna runt 10 och han hämta runt 16! Perfekt.
 
Jag kommer fortsätta jobba skittidiga morgnar så sambon lämnar vid 9 och jag hämtar senast 15.

Om ingenting förändras när det eventuellt är dags typ 2018...
 
Håller med @Miks om att det verkar värre att hämtas sist. Dottern gick 7-18 2-3 dagar i veckan i 1-1.5 mån innan jag blev sjukskriven och justerade tiderna. Det var verkligen hemskt. Hon mådde riktigt dåligt när sambon hämtat henne på kvällen. Då skulle de hem, äta och gå i säng. Även sambon for illa av det. Extrem press och vi har pratat mycket om det i efterhand. Det är inget alternativ att ens försöka med detta igen. Det måste lösa sig på annat vis. Dottern var ca 20 mån när hon skolades in.

Hade jag kunnat bestämma arbetstider idag hade hon gått ca 7-15 max. Då kommer hon lagom till frukost och blir inte sist kvar. Hur i hela friden vi ska få ihop det får vi se. Det är lång tid kvar innan båda ska jobba igen då vi ska vara föräldralediga några omgångar först med syskonet. I nödfall får vi flytta för att ordna det eller skaffa en barnvakt som hjälper oss att få ihop det där.
 
Om båda jobbar heltid och samma tider blir det ofrånkomligt långa dagar. Dock TS, om du har 30 min till jobbet, kanske det räcker att lämna/ hämta 45 min innan / efter. Där har du en halvtimme varje dag :-). Många gör ju så att en eller båda går ner i tid för att förkorta dagarna, och funkar det bara ekonomiskt har man rätt att gå ner tillfälligt från 100 till 80 proc tills yngsta barnet är 8 år.

Något man kanske oxå tänker när man har ett litet barn är att det är så bra om en förälder jobbar e m/ kväll, så att dagarna inte blir så långa och man kan lämna sent. Nackdelen med det kommer ju när barnen blir lite större, 3-4 eller så. Då är det inte alls kul att komma till eller t o m efter lunch och missa förmiddagens aktiviteter, i alla fall inte om schemat ligger så att det alltid är så. Nån gång i veckan, fine, men inte jämt. Många förskolor har ju mer ordnade aktiviteter på f m eftersom de flesta barn är där då och pigga dessutom, och mer fri lek på e m när barnen efterhand börjar troppa av.

Mycket att lura på. Det viktigaste är en bra fsk, välj med omsorg för tyvärr är det stora skillnader!
 
Sonen är nu tre månader gammal och även fast det dröjer ett bra tag tills det är dags för honom att börja på förskolan, så har vi redan börjat tänka på hur vi ska lösa det med barnomsorgen när vi båda ska börja jobba igen. Därför tänkte jag höra med er hur ni har tänkt och resonerat kring detta.

I vårt fall ska jag vara föräldraledig till årsskiftet 15/16, och sedan tar sambon vid och är ledig fram till augusti/september 2016. Då kommer sonen vara 16-17 månader gammal. Ponera att vi båda har en heltidstjänst med arbetstider mellan 8-17 exkl. pendling på minst 30 min. Det betyder att sonen skulle behöva barnomsorg mellan 7-18 varje dag vilket känns på tok för mycket!

Nu kommer antagligen sambon kunna påverka sina arbetstider något och även kunna jobba hemifrån någon dag i veckan, vilket betyder att det inte behöver bli fullt så många timmar.

Jag är fl från en tjänst där jag jobbar kväll, och med de arbetstiderna funkar det utmärkt att ha honom på förskola trots att båda jobbar heltid, men jag har en utbildning inom en annan bransch än den jag är anställd inom, och tanken är såklart att jag ska ta ett jobb inom min bransch. I så fall är det kontorstider som gäller och som nyanställd är det kanske inte så lätt att gå ner i tid till en början.

Annars är vi båda öppna för att gå ner i tid på sikt, och det skulle eventuellt min sambo ha möjlighet att göra när sonen börjar förskolan.

Jag känner att jag har noll koll på vad som är bäst, och vad barnet klarar av i den åldern. Förstår såklart att det också beror på hur barnet är.

Hur har ni andra löst det, där båda föräldrar jobbat heltid? Hur gamla var era barn när de började förskola och hur länge gick de där? Funkade det bra, eller skulle ni med facit i hand, gjort annorlunda idag?

Våra barn har börjat på förskolan vid 14 och 17 mån ålder (båda började i augusti). Med det äldsta som bara var 14 mån gick maken ner i tid vilket gjorde att vi lämnade vid 7.30 och hämtade 15 och på fredagar 14. Det var dock en lite tokig tid för vår förskola då de precis var på väg ut och vår äldsta älskar att vara ute. Efter att ha tagit hem ett argt barn i ett år gick även maken upp i heltid och hämtade hem ett betydligt gladare barn.

Vår yngsta fick gå in på heltid vilket i vårt fall betyder ca 7.15-16 då vi jobbar lite omlott och det har fungerat bra, skulle vi göra om det hade vi nog gjort lika - om det var just våra barn det gällde. Hade de varit annorlunda och behövt mer tid hade de fått det.
 
Om båda jobbar heltid och samma tider blir det ofrånkomligt långa dagar. Dock TS, om du har 30 min till jobbet, kanske det räcker att lämna/ hämta 45 min innan / efter. Där har du en halvtimme varje dag :-). Många gör ju så att en eller båda går ner i tid för att förkorta dagarna, och funkar det bara ekonomiskt har man rätt att gå ner tillfälligt från 100 till 80 proc tills yngsta barnet är 8 år.

Något man kanske oxå tänker när man har ett litet barn är att det är så bra om en förälder jobbar e m/ kväll, så att dagarna inte blir så långa och man kan lämna sent. Nackdelen med det kommer ju när barnen blir lite större, 3-4 eller så. Då är det inte alls kul att komma till eller t o m efter lunch och missa förmiddagens aktiviteter, i alla fall inte om schemat ligger så att det alltid är så. Nån gång i veckan, fine, men inte jämt. Många förskolor har ju mer ordnade aktiviteter på f m eftersom de flesta barn är där då och pigga dessutom, och mer fri lek på e m när barnen efterhand börjar troppa av.

Mycket att lura på. Det viktigaste är en bra fsk, välj med omsorg för tyvärr är det stora skillnader!

75% är det väl?
 
Vårt första mål är att hon ska kunna börja så sent som möjligt på dagis så vi sparar så mycket föräldradagar vi bara kan nu första året så får vi se hur långt det räcker. Hon är 12 veckor idag och tror vi har plockat 25 dagar hittills (jag gick hem 3 veckor innan hon föddes). Jag började jobba mellan 30- 50% för några veckor sedan då jag har förmånen att kunna jobba en del hemifrån och styra tider själv för att ytterligare kunna spara dagar (och för att jag har ett roligt jobb :)). Förhoppningsvis ser det likadant ut som nu när hon väl ska börja dagis och det innebär kontorstider för mig, men jag kommer nog inte jobba heltid och sambon har en halvtid förlagd eftermiddagar och kvällar mån- torsdag och resterande tid jobbar han så mycket han vill och planerar tiden själv. Så även när det blir dagis är tanken så få timmar som möjligt och framförallt försöka hålla dagarna korta.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Vi planerar att sonen (idag 3 månader) ska börja på dagis i januari 17, dvs när han är 20-21 månader gammal.

Vi har båda två ganska lång pendlingstid till jobbet, 45 minuter respektive en timme. Vi har iofs också båda flexibla arbetstider men det blir nog ändå nödvändigt att vi på ett eller annat sätt går ner i tid för att dagarna inte ska bli så långa. Vi har även både sonens mor- och farföräldrar på nära håll så vi hoppas på lite hjälp därifrån. Det är såklart inget vi räknar med men eftersom flera av dem har pratar om det så hoppas vi på att det håller till dess ;)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 599
Senast: orkide
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 053
Senast: Hajfisk
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 852
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 660
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp